Hoe schoon is jouw huis? Tips en tricks.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

PSvanLot

Re: Hoe schoon is jouw huis? Tips en tricks.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-25 10:34

Dweilen idd met koud water. Beter tegen strepen en ook beter voor je schoonmaakmiddel.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-25 10:59

haffiefreak schreef:
Wat mij ooit eens is gezegd dweilen met koud water, omdat warm/heet water sneller opdroogt en dat juist voor strepen zorgt.
Ik dweil dus met koud water en allesreiniger. Nu hebben wij wel andere soort tegels.

Hier zorgt koud water juist voor strepen.
Maar ik gebruik geen warm / heet water.
Qua temperatuur noem ik het kamertemperatuur.

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-25 11:11

Ik heb inmiddels de eerste stukken gedaan. Met 2 emmers, eentje met een klein beetje schoonmaakmiddel met soda, de andere met lauw water en 2 dweilen en een droogdoek.
Per stuk er zo’n 4-5x overheen gegaan en het ziet er al een stuk beter uit. Zelfs mijn man zag verschil *\o/* .
Maar jeetje wat krijg ik het er heet van :')

Ik denk dat de vloerverwarming ook normaal voor strepen zorgt, het droogt dan te snel op. Dus extra kleine stukken doen helpt ook.

Angelaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-25 18:12

Ceetje_bokt schreef:
Ik ben niet blij met de echte oplossing. Heb een hekel aan dweilen en nu moet het nog langer :D Toch bedankt!

Ik lees op Facebook in een schoonmaakgroep dat veel mensen blij zijn met de james basis reiniger. Daarmee maak je je vloer echt goed schoon en daarna goed opletten wat je gebruikt met dweilen of alleen met water dweilen

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-25 17:04

James reiniger is heel fijn inderdaad

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 20:52

Hebben jullie een (warmtepomp)droger, en zo ja: hoeveel werk is het nou echt om die schoon, pluisvrij en dus brandveilig te houden?

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 21:28

Konstantine schreef:
Hebben jullie een (warmtepomp)droger, en zo ja: hoeveel werk is het nou echt om die schoon, pluisvrij en dus brandveilig te houden?

2 minuten per wasbeurt?

CairnTerrier

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 21:52

Konstantine schreef:

Kwestie van een minuutje. Helemaal tevreden over :D

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 22:32

Konstantine schreef:

Let er wel op dat je het grote filter onder in de droger ook er uit kan halen om schoon te maken. Bij mijn zanussi kan dat niet en dus zit ik met een borsteltje en stofzuiger dat filter schoon te maken.

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 22:41

Bedankt voor de reacties alvast!
Dat je wekelijks half in zo'n apparaat moet kruipen om het stof eruit te halen is inderdaad een beetje mijn doembeeld, dan hang ik liever die was op :+
Maar dat hoeft dus niet zo te zijn, begrijp ik.

Angelaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 23:55

Konstantine schreef:
Bedankt voor de reacties alvast!
Dat je wekelijks half in zo'n apparaat moet kruipen om het stof eruit te halen is inderdaad een beetje mijn doembeeld, dan hang ik liever die was op :+
Maar dat hoeft dus niet zo te zijn, begrijp ik.

Nee hoor. Ik maak bij gebruik de 2 filters schoon (die trek je er zo uit) en de onderste eens in de zoveel tijd als ik eraan denk.. :)

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 08:13

Esther_ schreef:
Konstantine schreef:

Let er wel op dat je het grote filter onder in de droger ook er uit kan halen om schoon te maken. Bij mijn zanussi kan dat niet en dus zit ik met een borsteltje en stofzuiger dat filter schoon te maken.

Moet ik idd ook zo doen. Bij een nieuwe ga ik daar idd ook naar kijken

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 18:02

Heeft er iemand ervaring met een elektrische borstel zoals de “GoScrub”?
Ik zoek een ronddraaiende borstel om de badkamer tegels en voegen gemakkelijker schoon te kunnen maken.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 18:16

Hannanas schreef:
Ik zoek een ronddraaiende borstel om de badkamer tegels en voegen gemakkelijker schoon te kunnen maken.

Gewoon versleten elektrische tandenborstel (het opzetstuk hé) hier in combo met schuurmiddel / inweken.

haffiefreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 18:36

Hannanas schreef:

Ik heb er vorig jaar eentje bij de action gekocht.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 19:03

foxy80 schreef:
Hannanas schreef:

Gewoon versleten elektrische tandenborstel (het opzetstuk hé) hier in combo met schuurmiddel / inweken.

Voor korte stukken voeg prima. Ik ga geen vierkante meters oppervlakte tegels met een tandenborstel doen, ik zoek echt iets wat me minder energie kost.

Haffiefreak vindt jij het handig?

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 20:20

Ik heb er een van de action en ik vind hem heel handig!

haffiefreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 10:18

MarlindeRooz schreef:

Ik vind hem ook handig.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 10:33

Konstantine schreef:

Ongeveer 10 seconden per droogbeurt?

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 13:05

haffiefreak schreef:
MarlindeRooz schreef:

Ik vind hem ook handig.

Ik heb die al een paar keer gezocht in de winkel, maar niet gevonden.

Naomi_Jortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 13:12

Rongyos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 12:57

Konstantine schreef:

Na elke droogbeurt haal ik de 2 pluizenfilters er uit en verwijder het pluis meteen; nog geen minuutje werk. De condensor kan ik er niet uithalen, maar als het lampje brand maak ik die schoon met stevige borstel en stofzuiger.
Nieuwe modellen warmtepompdrogers hebben een uitneembare condensor (net als condensdrogers) of zelfs een zelfreinigende condensor.
Dus als ik ooit een nieuwe moet wordt het er 1 die eruit kan of zelfreinigend is ;-)

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-25 15:29

Naomi_Jortje schreef:
https://www.action.com/nl-nl/p/2576668/borstelset/

Wij hebben deze (ligt bij onze Action in de gang met gereedschap en autospullen) in combinatie met een schroefmachine. Werkt prima :)

Dat is een goed idee :j
Ik was net aan het bijlezen omdat de vloertegels in de keuken vuil verzamelen in wat groefjes zeg maar. Ik zag het al helemaal voor me dat ik op de knieen de hele vloer zou moeten schrobben... dat moet toch makkelijker kunnen zou je denken?

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-25 08:16

Esther_ schreef:
Ik ben op zoek naar De tip om mijn grijze tegelvloer streepvrij te krijgen. Ik heb al geprobeerd met warm, lauw of koud water icm met verschillende schoonmaakmiddelen en nadrogen. Ik gebruik maar heel weinig schoonmaakmiddel en toch blijft er een soort waas over de tegels |(

Sinds gisteren heb ik dé oplossing: we hebben een stoomreiniger van Kärcher gekocht en toen ik thuiskwam had mijn vriend de vloer inmiddels vier keer gedaan en zei dat hij er nog niet was, maar wel bijna. En daarna wil hij het bijhouden. *\%/* *\%/* *\%/*

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 13:16

Daarover gesproken, ik heb nu een wat simpele stoomreiniger (https://www.bol.com/nl/nl/p/hoge-druk-2 ... 113627144/) die echter leuk in de hoek blijft staan. Ik merk namelijk dat ik met dweilen soms alsnog 3 a 4 keer over de vloer moet voordat het spoelwater respectabel schoon is.

Ik heb 5 ruimtes met laminaat en 3 ruimtes met tegels. Ik heb het centrifuge systeem van Leifheit en gebruik de eerste dweilbeurt een pietsje reiniger en daarna koud water. Ik doe dit in een aparte emmer en gebruik de bak van leifheit voor het vieze water.

Nu ben ik niet een consequenter dweiler omdat ik het echt een rotklus vind en daarvoor had ik dus eigenlijk die stoomreiniger ook gekocht. Alleen vraag ik mij eigenlijk nog steeds af of je daar echt voldoende hebt aan eenmalig erover heen gaan?

Ooit wil ik die luxe van Karcher wel maar voor nu vind ik die echt nog te duur. :o