poes schreef:Dat dan misschien haha
Haha dat is bij heel veel mensen het probleem.
Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
PSvanLot schreef:Knap dat je ervoor kiest. Wat voor opleiding ga je doen?
Faelynn schreef:PSvanLot schreef:Knap dat je ervoor kiest. Wat voor opleiding ga je doen?
Vind het ook wel spannend hoor, enerzijds kijk ik er naar uit, anderzijds zie ik er ook wel tegen op, vind sparen wel gewoon echt leuk namelijk en het gevoel dat ik krap zit of elk dubbeltje om moet gaan draaien vind ik niet heel prettig, maar het word nu wel echt tijd om daar overheen te stappen, want op deze manier leven is op lange termijn ook niet leuk en kan niet beide hebben.
Heb gekozen voor milieu en natuurwetenschappen, even kijken of het haalbaar is met de beta vakken, mogelijk dat ik daarnaast nog een module psychologie kies anders
Jorienn schreef:Ik weet niet of de bedragen die iedereen hier maandelijks spaart me motiveren of demotiveren…![]()
Hier 26, eigen huis sinds afgelopen maand, alleenstaand, fulltime baan met goed salaris.
Maar als je dan zelf het een en ander mankeert waardoor je zorgverzekering én vaste lasten maandelijks hoog zijn, toch echt vaak naar een goede kapper moet met mijn haar omdat het anders ontploft.. een paard in pension (voor deze regio nog redelijk goedkoop) maar mét lessen, supplementen voor zijn maag + overige, apart voer, hoefijzers, startkaart en dan ook letterlijk alles “ alleen “ moet betalen, hoef je echt niet te denken aan een ton in 4/10/20 jaar![]()
![]()
Ik bedoel dit overigens niet om zielig te doen hoor. Dat zijn dan allemaal dingen waar ik zelf , oké op alle medicijnen/ondersteuning voor zowel de kwalen van mijzelf als paard na, voor heb gekozen. Ik verdien goed voor mijn leeftijd, maar met minder had ik dit echt niet kunnen doen….
Nu speelt ook de regio (Zuid-Holland regio Den Haag/Rotterdam) natuurlijk mee. En het feit dat de huizenmarkt als starter gewoon echt fiets is en het in je eentje natuurlijk sowieso een stuk duurder is.
Ik heb een heel duidelijk schema welke ik maandelijks opvolg en meerdere spaarpotjes. Maar meer dan €200,- sparen per maand is echt onmogelijk als ik mijn paard van de juiste, perfecte zorg wil kunnen voorzien én zelf redelijk wil kunnen leven..![]()
Dat bedrag is voor dingen van het huis, mijzelf en een spaarpotje voor als er iets gebeurd met mijn paard.
Overigens heb ik daar een flink bedrag (bijna 10K) sowieso voor apart staan, dus daar hoef ik (hopelijk) niet flink extra voor bij te sparen. Ik vind het alleen wel prettig om dat te kunnen doen en daar gewoon echt flink geld voor te hebben. Overigens is dat geld dus alleen voor hem.
Ik heb nu na al het inrichten ook nog wel wat “ geld over “ maar ik ga nog een paar dagen weg. Overige ga ik gewoon (proberen) te laten staan.
Alle normale kosten die ik elke maand heb zijn daar dan wel vanaf, de €200,- is het minimale maar eigenlijk wel het maximum ook.
Cer schreef:Nou Jorienn, tweeverdieners (en vooral met een goed salaris) kunnen gewoon anders sparen dan een alleenstaande (ben ik ook). De bedragen die ik soms voorbij zie komen haal ik ook niet hoor
En dan heb ik ook nog de keus gemaakt geen nieuw paard meer te kopen nadat mn paard overleden is, zodat ik eindelijk een beetje geld aan mezelf kan uitgeven
(en kan sparen, maar dat is ongeveer 300pm denk) Dus met paard doe je het echt wel goed
![]()
Die potjes van bijv ING helpen daar echt wel enorm bij moet ik zeggen![]()
Maar, wellicht hebben jullie een goed idee.. ik heb een aflossingsvrij deel op de hypotheek en een deel wat afgelost wordt. Nu kan ik in 1x best een bedrag aflossen (dat moet ook, anders komt de belasting het halen,). Op welk deel is het dan het handigst aflossen (dat aflossingsvrije deel met een iets hogere rente) of die andere.. Waar bespaar je het meest mee?
Faelynn schreef:PSvanLot schreef:Knap dat je ervoor kiest. Wat voor opleiding ga je doen?
Vind het ook wel spannend hoor, enerzijds kijk ik er naar uit, anderzijds zie ik er ook wel tegen op, vind sparen wel gewoon echt leuk namelijk en het gevoel dat ik krap zit of elk dubbeltje om moet gaan draaien vind ik niet heel prettig, maar het word nu wel echt tijd om daar overheen te stappen, want op deze manier leven is op lange termijn ook niet leuk en kan niet beide hebben.
Heb gekozen voor milieu en natuurwetenschappen, even kijken of het haalbaar is met de beta vakken, mogelijk dat ik daarnaast nog een module psychologie kies anders
PSvanLot schreef:Daar zou ik zeker voor in overleg gaan met je hypotheekadviseur/financieel adviseur. Misschien is zelfs oversluiten een goed idee, mits je een hogere rente hebt? Ieder procent is meegenomen.