Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 22:34

poes schreef:
Dat dan misschien haha :D

Haha dat is bij heel veel mensen het probleem.

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 22:37

Wat zijn veel mensen hier inderdaad open over hun salaris.
Ik heb mijn "nieuwe" baan weer opgezegd, werk er nu een paar maandjes, maar merkte dat de uren gewoon te veel waren, het is behoorlijk zwaar werk (fysiek) en het betaalde zich niet echt uit (minimumloon + loonheffingskorting uit ivm 2e baan) werkte dan van 9:00 tot 18:00 en verdien dan op zo'n hele dag nog geen €55 netto, en daarna ben ik dan ook echt gesloopt. Wel lieve collega's, maar heb nu besloten toch maar even op de blaren te gaan zitten (financieel) en te gaan studeren, in de hoop op betere baankansen straks. Morgen ontvang ik mijn studiemateriaal als het goed is.. Spannnend.... Ben nu al zo'n 4 jaar fulltime aan het werk, dus dat zal wel even omschakelen worden. Blijf naast de studie wel nog zo'n 24 uur in de week werken hoor, bij mijn andere werkgever, daarmee hou ik alles hopelijk net "overeind" Het studiegeld heb ik al voor een heel jaar bij elkaar gespaard, de laatste maanden natuurlijk erg veel uren gemaakt door de 2 banen, dus daar hoef ik mij het eerst studiejaar niet druk om te maken, dan na de (hopelijk behaalde) propedeuse zie ik wel verder. :j

Edit: wel een leuke bijverdienste gevonden, ik heb zelf een krabpaal gemaakt voor mijn katten, en de respons daar op was zo goed dat ik nu al 2 bestellingen heb staan :+
Laatst bijgewerkt door Faelynn op 04-08-21 22:41, in het totaal 1 keer bewerkt

PSvanLot

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 22:40

Knap dat je ervoor kiest. Wat voor opleiding ga je doen?

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 22:45

Wat goed faelynn. Ik heb zelf ook het roer omgegooid en doe nu werken /leren. Een beroep wat me een stuk minder oplevert de komende jaren maar waar ik tot nu toe wel een stuk gelukkiger mee ben.

Over uren gesproken, wij hebben het daar nooit echt over gehad maar weten beide dat we niet profiteren van de ander. Hij is zzper dus soms werkt hij super veel uren een paar weken achter elkaar maar soms heeft hij ook even 2 weken niks en dan werk ik gewoon. Het is daarmee ook eigenlijk bijna niet te zeggen wie meer werkt.

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 22:47

PSvanLot schreef:

Vind het ook wel spannend hoor, enerzijds kijk ik er naar uit, anderzijds zie ik er ook wel tegen op, vind sparen wel gewoon echt leuk namelijk en het gevoel dat ik krap zit of elk dubbeltje om moet gaan draaien vind ik niet heel prettig, maar het word nu wel echt tijd om daar overheen te stappen, want op deze manier leven is op lange termijn ook niet leuk en kan niet beide hebben.

Heb gekozen voor milieu en natuurwetenschappen, even kijken of het haalbaar is met de beta vakken, mogelijk dat ik daarnaast nog een module psychologie kies anders

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 22:50

Faelynn schreef:
PSvanLot schreef:

Vind het ook wel spannend hoor, enerzijds kijk ik er naar uit, anderzijds zie ik er ook wel tegen op, vind sparen wel gewoon echt leuk namelijk en het gevoel dat ik krap zit of elk dubbeltje om moet gaan draaien vind ik niet heel prettig, maar het word nu wel echt tijd om daar overheen te stappen, want op deze manier leven is op lange termijn ook niet leuk en kan niet beide hebben.

Heb gekozen voor milieu en natuurwetenschappen, even kijken of het haalbaar is met de beta vakken, mogelijk dat ik daarnaast nog een module psychologie kies anders

Mag ik vragen wat voor beroepen je daarmee zou kunnen uitoefenen? Gewoon omdat ik geen idee heb ;)

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 23:00

Mijn man verdient veel meer als ik.

Mijn ex ook, daarmee deed ik elke maand hetzelfde inleggen op een gezamenlijke rekening. Dat ging voor hem makkelijk maar voor mij, zeker toen ik in de crisis geen werk kon vinden, erg lastig, ik hield niks over en hij kocht het ene na het andere ding voor zijn auto hobby. Dat is me uiteindelijk zo gaan irriteren dat ik tegen mijn (huidige) man zei, ik wil alles op 1 rekening als we gaan trouwen. Ik zal nooit zoveel als hij verdienen, hij zit gewoon in een betere niche / branche en zeker als zzp verdien je al snel meer als met een simpele administratie baan in loondienst.

We beslissen alles samen en dat gaat gewoon echt heel goed gelukkig. Ik werk op het moment niet (uitkering), gaat gewoon niet, maar daar maakt hij niks van. Ik doe wat ik kan en dat ziet hij gelukkig ook.

En mocht ik wel weer ooit aan het werk kunnen, dan zien we wel weer waar het schip strandt. Hij wil nog 1 jaar volop knallen met zijn bedrijf en dan terug naar 4 dagen zodat we ook samen meer tijd hebben voor leuke dingen.

En inderdaad, heel Hollands, zeker niks over je inkomsten willen zeggen. Moet iedereen voor zich weten natuurlijk, maar ik denk dat wat meer openheid erover, soms best wat problemen zou kunnen voorkomen. Al is het maar voor educatie.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-21 00:03

Vwb open over salaris ik zit ook gewoon in de CAO voor de verpleeg- verzorghuizen en thuiszorg schaal 40, dat is vrij makkelijk uit te vinden :+ alleen varieert het flink omdat ik qua uren gewoon varieer en ook qua toeslagen. Voor m'n docent / onderwijs uren krijg ik meer, dat is gedeeltelijk ook ZZP.

Behalve salaris vind ik flexibiliteit erg belangrijk. Zowel in uren maar ook in tijden. Vind het totaal geen probleem 's avonds te werken, kan je overdag dingen doen. Of in het weekend ben je door de week vrij :)

@Prairy ik had ook zo'n ex ... jaren ellende en gezeur over de financiën. Zo blij dat ik het nu gewoon zelf allemaal regel :+

Oja en koken... dat vind ik erg leuk om te doen. Probeer altijd met verse groenten e.d. te koken. En vind het een sport zo lekker mogelijk te eten op een zo slim mogelijke manier. Zowel qua bereiding als financieel. Hou enorm van ovenschotels en wokken. Kook dus ook vaak voor 2 dagen, ook handig ivm mijn werk. Als ik dan 's avonds werk kan ik dat van de dag ervoor meenemen.
Laatst bijgewerkt door VanHuisUit op 05-08-21 00:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 00:23

Ik weet niet of de bedragen die iedereen hier maandelijks spaart me motiveren of demotiveren… :')

Hier 26, eigen huis sinds afgelopen maand, alleenstaand, fulltime baan met goed salaris.

Maar als je dan zelf het een en ander mankeert waardoor je zorgverzekering én vaste lasten maandelijks hoog zijn, toch echt vaak naar een goede kapper moet met mijn haar omdat het anders ontploft.. een paard in pension (voor deze regio nog redelijk goedkoop) maar mét lessen, supplementen voor zijn maag + overige, apart voer, hoefijzers, startkaart en dan ook letterlijk alles “ alleen “ moet betalen, hoef je echt niet te denken aan een ton in 4/10/20 jaar :') :+

Ik bedoel dit overigens niet om zielig te doen hoor. Dat zijn dan allemaal dingen waar ik zelf , oké op alle medicijnen/ondersteuning voor zowel de kwalen van mijzelf als paard na, voor heb gekozen. Ik verdien goed voor mijn leeftijd, maar met minder had ik dit echt niet kunnen doen….

Nu speelt ook de regio (Zuid-Holland regio [***] Haag/Rotterdam) natuurlijk mee. En het feit dat de huizenmarkt als starter gewoon echt fiets is en het in je eentje natuurlijk sowieso een stuk duurder is.

Ik heb een heel duidelijk schema welke ik maandelijks opvolg en meerdere spaarpotjes. Maar meer dan €200,- sparen per maand is echt onmogelijk als ik mijn paard van de juiste, perfecte zorg wil kunnen voorzien én zelf redelijk wil kunnen leven.. -O-

Dat bedrag is voor dingen van het huis, mijzelf en een spaarpotje voor als er iets gebeurd met mijn paard.
Overigens heb ik daar een flink bedrag (bijna 10K) sowieso voor apart staan, dus daar hoef ik (hopelijk) niet flink extra voor bij te sparen. Ik vind het alleen wel prettig om dat te kunnen doen en daar gewoon echt flink geld voor te hebben. Overigens is dat geld dus alleen voor hem.
Ik heb nu na al het inrichten ook nog wel wat “ geld over “ maar ik ga nog een paar dagen weg. Overige ga ik gewoon (proberen) te laten staan.

Alle normale kosten die ik elke maand heb zijn daar dan wel vanaf, de €200,- is het minimale maar eigenlijk wel het maximum ook.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-21 00:26

Toen ik een eigen paard had was meer dan 200 Euro per maand sparen ook echt helemaal onmogelijk hoor. Dus begrijp je goed. Vind het al knap dat je dat lukt! Hier ook regio Rotterdam... qua paarden vrij hopeloos mbt kosten :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 00:34

Ja ik heb echt honderden berekeningen gemaakt, alles gecontroleerd maar als het goed is moet €200,- lukken haha :')
Het is hier ook echt kansloos… ik wilde alleen niet verder weg van mijn familie + vrienden, vooral voor mijn ouders zou ik dat erg rot vinden met 1 broer in Engeland en 1 broer aan de andere kant van het land. Ze worden toch ouder, dus het is wel prettig om dan toch een beetje in de buurt te blijven.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 00:41

Ik had wat jij hebt op mijn 26 ook nooit kunnen betalen hoor! Dus fijn toch zo (op de medische zorgen na).

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 06:53

Wij hebben zo'n megahandig Excel sheet gehad van de hypotheekverstrekker die alles exact uitrekent. Dat werk ik af en toe bij en dan weten we precies hoe we ervoor staan. Als iemand dat fijn vindt om te hebben, ik wil het best doorsturen via mail.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 07:00

@jorienn maar je paard is je misschien wel goud waard ;)

Ik spaar enkel met doelen ik spaar niet om het sparen. Zo spaar ik nu om extra aan de hypotheek af te lossen, wil ik na 3 jaar minder aflossen maar dan opzij zetten om te verhuizen. En reizen is echt mijn passie, het heeft nu met covid even stil gestaan, maar zodra het wat stabieler is wil ik zsm weer een grote reis maken :D

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 07:45

Ik vind het ook knap als je in je eentje een eigen huis plus duur paard kan betalen als je nog zo jong bent, en dan toch nog kan sparen :j En als je eens niet meer alleen woont en de kosten kan delen dan kun je flink meer gaan sparen natuurlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 08:02

Aah lief van jullie! Toch voelt het wel een beetje als een bummer omdat ik graag meer had gespaard, zeker als ik dit soort bedragen zie. Maar ik ben inderdaad blij dat ik überhaupt nog kan sparen..

En dat klopt Moonsparkle, die gaat ook nooit meer weg! <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 08:13

Ah Jorienn, ik spaar ook geen €500 of €1000/maand. Vroeger werd ik daar bloednerveus van, kreeg de spaarrekening amper boven 5k uit. Toen een stuk weiland goed kunnen verkopen en door vorig jaar tijdelijk fulltime in de zorg te staan heb ik het wel flink kunnen opkrikken. Had ook wel het voordeel dat de paarden toen net voor covid 24/7 naar de huurweide waren gegaan voor de zomer. Had daardoor geen onkosten aan hen en dan tikt dat wel fijn aan. Sedert september vorig jaar had ik er 2 volpension (eind april dit jaar eentje moeten inslapen ;( ) en waarschijnlijk gaan de kleintjes daar ook heen deze winter. En dan wordt het sparen ook weer flink ingeperkt. Maar ik maak me daar niet meer oneindig druk in. Ik heb nu een mooie buffer. Ik kan een nieuwe auto kopen als de huidige stuk zou gaan, ik kan kliniek betalen als eentje wat ernstig zou hebben, ik kan een huurwaarborg aftikken en meubeltjes kopen moest mijn relatie stuklopen, ik kan gedurende 2 jaar mezelf een mooi voltijds loon uitbetalen moest ik werkloos raken...

Dus spaar ik nu een keer wat minder of een keer niks? Dan is dat zo. Met mijn halftijdse job kan ik ook gewoon geen giga bedrag opzij zetten.
Tijd is geld, dat klopt. Maar geld is ook tijd. Ik betaal een volpension aan €375/maand om net meer tijd te hebben om te rijden en te genieten.
En ik verdien minder, maar krijg er meer tijd voor in de plek om andere dingen te doen. Dingen die even waardevol zijn.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 08:36

Jorienn schreef:
Ik weet niet of de bedragen die iedereen hier maandelijks spaart me motiveren of demotiveren… :')

Hier 26, eigen huis sinds afgelopen maand, alleenstaand, fulltime baan met goed salaris.

Maar als je dan zelf het een en ander mankeert waardoor je zorgverzekering én vaste lasten maandelijks hoog zijn, toch echt vaak naar een goede kapper moet met mijn haar omdat het anders ontploft.. een paard in pension (voor deze regio nog redelijk goedkoop) maar mét lessen, supplementen voor zijn maag + overige, apart voer, hoefijzers, startkaart en dan ook letterlijk alles “ alleen “ moet betalen, hoef je echt niet te denken aan een ton in 4/10/20 jaar :') :+

Ik bedoel dit overigens niet om zielig te doen hoor. Dat zijn dan allemaal dingen waar ik zelf , oké op alle medicijnen/ondersteuning voor zowel de kwalen van mijzelf als paard na, voor heb gekozen. Ik verdien goed voor mijn leeftijd, maar met minder had ik dit echt niet kunnen doen….

Nu speelt ook de regio (Zuid-Holland regio Den Haag/Rotterdam) natuurlijk mee. En het feit dat de huizenmarkt als starter gewoon echt fiets is en het in je eentje natuurlijk sowieso een stuk duurder is.

Ik heb een heel duidelijk schema welke ik maandelijks opvolg en meerdere spaarpotjes. Maar meer dan €200,- sparen per maand is echt onmogelijk als ik mijn paard van de juiste, perfecte zorg wil kunnen voorzien én zelf redelijk wil kunnen leven.. -O-

Dat bedrag is voor dingen van het huis, mijzelf en een spaarpotje voor als er iets gebeurd met mijn paard.
Overigens heb ik daar een flink bedrag (bijna 10K) sowieso voor apart staan, dus daar hoef ik (hopelijk) niet flink extra voor bij te sparen. Ik vind het alleen wel prettig om dat te kunnen doen en daar gewoon echt flink geld voor te hebben. Overigens is dat geld dus alleen voor hem.
Ik heb nu na al het inrichten ook nog wel wat “ geld over “ maar ik ga nog een paar dagen weg. Overige ga ik gewoon (proberen) te laten staan.

Alle normale kosten die ik elke maand heb zijn daar dan wel vanaf, de €200,- is het minimale maar eigenlijk wel het maximum ook.

Ik denk dat je als alleenstaande, met zoveel kosten meer dan prima doet! Ik denk niet dat heel veel het je nadoen!

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 08:41

Nou Jorienn, tweeverdieners (en vooral met een goed salaris) kunnen gewoon anders sparen dan een alleenstaande (ben ik ook :j ). De bedragen die ik soms voorbij zie komen haal ik ook niet hoor :+ En dan heb ik ook nog de keus gemaakt geen nieuw paard meer te kopen nadat mn paard overleden is, zodat ik eindelijk een beetje geld aan mezelf kan uitgeven :j (en kan sparen, maar dat is ongeveer 300pm denk) Dus met paard doe je het echt wel goed :j

Die potjes van bijv ING helpen daar echt wel enorm bij moet ik zeggen :j

Maar, wellicht hebben jullie een goed idee.. ik heb een aflossingsvrij deel op de hypotheek en een deel wat afgelost wordt. Nu kan ik in 1x best een bedrag aflossen (dat moet ook, anders komt de belasting het halen,). Op welk deel is het dan het handigst aflossen (dat aflossingsvrije deel met een iets hogere rente) of die andere.. Waar bespaar je het meest mee?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 08:42

Hier word ik ook een beetje depri als ik zie dat mensen willen 800+ euro per maand sparen ...
Ik ben alleen, met 3 paarden, een grote hond, een kat en 2 chinchilla's en een koophuisje.
Heb gelukkig wel een behoorlijk goede job (maar verdien lang zoveel niet als sommige hier in het topic zetten) en kan ondertussen nu en dan een dagje flexijobben,wat wel lekker aantikt.
Afgelopen winter had ik iedere maand wat geld tekort (blijkbaar komen alle grote betalingen begin van het jaar :+ + de paarden in de winter (eigen beheer), deze zomer heb ik wel een stukje kunnen bijsparen.
Maar heel veel rare dingen mogen er toch niet gebeuren.
Maar voorlopig kan ik mijn huis en mijn paarden betalen, heb ik ruimte om nu en dan iets sociaals te doen en kan ik goed eten, dus ik maak me niet zo heel druk.
De 3 paarden blijven niet voor eeuwig (mijn oudste denk ik ieder jaar dat het haar laatste wordt maar die blijft meegaan :+), dit jaar extra weide kunnen huren waardoor ik ruim 1000 euro per jaar uitspaar, en de flexijob is wel fijn. Dus het komt wel goed.
maar die 100k op 10 jaar haal ik niet vrees ik :+

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 08:43

Cer schreef:
Nou Jorienn, tweeverdieners (en vooral met een goed salaris) kunnen gewoon anders sparen dan een alleenstaande (ben ik ook :j ). De bedragen die ik soms voorbij zie komen haal ik ook niet hoor :+ En dan heb ik ook nog de keus gemaakt geen nieuw paard meer te kopen nadat mn paard overleden is, zodat ik eindelijk een beetje geld aan mezelf kan uitgeven :j (en kan sparen, maar dat is ongeveer 300pm denk) Dus met paard doe je het echt wel goed :j

Die potjes van bijv ING helpen daar echt wel enorm bij moet ik zeggen :j

Maar, wellicht hebben jullie een goed idee.. ik heb een aflossingsvrij deel op de hypotheek en een deel wat afgelost wordt. Nu kan ik in 1x best een bedrag aflossen (dat moet ook, anders komt de belasting het halen,). Op welk deel is het dan het handigst aflossen (dat aflossingsvrije deel met een iets hogere rente) of die andere.. Waar bespaar je het meest mee?

Daar zou ik zeker voor in overleg gaan met je hypotheekadviseur/financieel adviseur. Misschien is zelfs oversluiten een goed idee, mits je een hogere rente hebt? Ieder procent is meegenomen.

divided

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 08:45

Faelynn schreef:
PSvanLot schreef:

Kan ik mij heel goed voorstellen. Maar heel goed dat je die stap neemt!
Mocht je vast lopen met beta vakken dan mag je mij altijd een pb sturen, geen :$ nodig, en dat meen ik echt.

En leuk joh, krabpalen maken! Had daar onlangs nog een topic over geopend.

De bedragen die ik qua inkomsten hier voorbij zie komen zijn voor mij ook astronomisch :+ ik vind het oprecht fijn om het even te kunnen relativeren met ieders inkomsten/uitgaven. Werd ook een beetje onzeker van al die spaarbedragen hier :Y) Het is natuurlijk ook heel erg afhankelijk van het werk dat je doet, de ervaring die je hebt, of je alleen bent of samen, etc.

Mijn netto inkomsten zijn tussen de 2200 en 2500 en mijn vaste lasten zijn 1360 inclusief basiskosten voor 1,5 paard. Toch ook niet slecht al zeg ik het zelf.
Ik weet zeker dat ik elders meer kan verdienen (met minder uren ook nog), maar ik ben tevreden met waar ik nu zit. Dus ik ga binnenkort kijken of ik wat kan onderhandelen. Vind dat maar eng :') maar ik vind dat ik zeker het laatste half jaar wel m'n toegevoegde waarde wel heb bewezen. Dus als iemand nog tips heeft voor een salaris onderhandeling ..

@Jorienn: wat PSvanLot zegt. Bovendien, de bedragen die hier genoemd worden moet je denk ik ook in hun context zien :) volgens mij ben je harstikke goed bezig. Op mijn 26e - ook al is dat nog geen 3 jaar geleden - had ik m'n financiën lang niet zo goed voor elkaar :P
En nu ik ze wel redelijk voor elkaar heb zijn er alsnog maanden waar het me niet goed lukt om te sparen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 08:48

PSvanLot schreef:
Daar zou ik zeker voor in overleg gaan met je hypotheekadviseur/financieel adviseur. Misschien is zelfs oversluiten een goed idee, mits je een hogere rente hebt? Ieder procent is meegenomen.

..ik heb er niet genoegd verstand van, dus ik leg het ook niet goed uit... :P

Ik heb overgesloten, oude belleggingsdelen laten uitkeren (je weet wel, de woekerpolissen) die nog wat opbrachten. Dus nu lage rente, zo laag zelfs dat ik mn huis 'opnieuw' gekocht heb voor bijna 50.000 meer en toch minder kwijt ben (iets met een boeterente enzo... -O- )

Dus een gedeelte wat uit die bellegingspolis komt gaat terug in de hypotheek (dat mag ik toch ook niet houden, of ik moet er een klap rente over betalen) en een gedeelte hou ik zelf omdat daar een keuken/badkamer van geklust moet worden (indirect ook terug in het huis)..
Of misschien is hier nog een ander topic over, dat kon ik zo snel niet vinden..

NB: een goede financieel adviseur vinden is ook weer zo'n ding.. :+

Qua besparen zit ik thuis steeds te kijken of ik kan besparen op vaste lasten (circa 1600 zonder boodschappen), ik vind dat echt een absurd bedrag eigenlijk... -O-

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 08:56

Wij waren beide langstudeerders. (Is dat een woord?) Met ons 27 pas klaar.

Beide studieschuld. Voor mij totaal onnodig, maar toch 7k, en voor mijn vriend 35k.
Mijn studieschuld snel afgelost. Mijn vriend wilde er 15 jaar over doen.. die had 1 december 2020 nog 21k staan. Hij werd er gelukkig niet meer goed van en heeft het afgelopen maanden afgelost. Dat geeft wel een goed gevoel.

Gelukkig beide in het staartje van onze studies al een baan.
Binnen het jaar zwanger van een tweeling en een koophuis met torenhoge rente op de hypotheek. Dat waren toch ook wel taaie jaren in het begin. Misschien ook niet de beste keuze om het zo te doen, maar we hebben het overleefd haha.
Laatst bijgewerkt door PSvanLot op 05-08-21 09:10, in het totaal 1 keer bewerkt

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 08:58

Jorienn

Wij zijn wel samen en hebben een goed salaris (blijkbaar) maar ook wij kunnen deze magische bedragen niet sparen hoor

Ik vind het ook echt heel knap van iedereen

Doen wij iets verkeerd?
2 kids, 2 auto’s en paard en beide parttime werken.
Mijn man heeft een internationale carrière afgeslagen omdat ie papa wil zijn….

We kunnen geen rare dingen doen verdienen met parttime bovenmodaal maar is wel soms schipperen van hoe.
Maar we leven wel willen de kindjes leuke herinneringen mee geven zo hebben we bv abbo op de Efteling en ik ga dan niet niks kopen en kost altijd wel 20€ extra zo’n dag
Proberen toch zeker minimaal 2x per maand te gaan …..tja