[Centraal] Bokkers op de woningmarkt *deel II*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ziviaantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 13:22

Berdien schreef:
Aflossingsvrije hypotheken zijn alleen nog fiscaal aftrekbaar als je in het overgangsrecht valt, dus als je op 1-1-2013 al een aflossingsvrije hypotheek die in box 1 valt had.

Gisteren gebabbeld met collega adviseur van ING, was erg leuk. Goed gesprek gehad, vandaag doorgeven wat ik wil en dan volgende week komt hij een kop koffie bij me op kantoor halen en de offerte afleveren :D Notaris is ook al geregeld, offerte zat gisteren al in de mail.

Thanx, wat zou gunstiger zijn: onze oude aflossingsvrije hypotheek meenemen (4.4 % rente, deze loopt nog een jaar of 2 - 3 en dan verlengen, wel renteaftrek dus) en zelf aflossen wanneer we over hebben of een nieuwe annuïteiten hypotheek nemen (3.85 % rente, 10 jaar vast)? In geval 2 betalen we meteen veel meer per maand en je moet iedere maand aflossen. Nu hebben we een vrij lage hypotheek en is het te behappen, maar omdat we toch ook wel veel dingen zullen moeten aanpakken in het huis (keuken, schilderen, vloer, badkamer, tuin) zullen we daar de eerste tijd ook veel aan moeten uitgeven.

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 13:43

Mirjam, wat een rotsituatie! dat had je ook wel anders bedacht toen jullie samen een huis gingen kopen:S

Ziviaantje, dat was ook mijn idee. Ben alleen bang dat vriendlief het niet aandurft om de kledingkast en t bed uit elkaar te halen (wat toch zal moeten willen we de vloer aanpakken) omdat ik vrees dat dat niet meer in elkaar gaat :+ Behang zal er echt af moeten, dat is ook gewoon lelijk en gebobbeld. Zou evt een nieuw basic behangetje voor in de plaats kunnen. Ik ben niet zo dol op de slaapkamer dus haha. Op naar een nieuwe casa met mijn eigen inrichting en een nieuw bed!! *\o/* *\o/* *\o/*

Berdien

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt *deel II*

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 13:45

Ziviaantje, dat kan ik zo niet zeggen, daarvoor weet ik veel te weinig van de situatie af. Daarin kan (en wil) ik je dus geen advies geven. Wat zegt je hypotheekadviseur? Kijk ook naar je gewenste maandlasten, wat hou je over in situatie A en B? Hoeveel kun je nog sparen? En denk je zelf de discipline te hebben om af te lossen? Dat zijn allemaal vragen die een dergelijke keuze beinvloeden.

Ziviaantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 13:47

Berdien schreef:
Ziviaantje, dat kan ik zo niet zeggen, daarvoor weet ik veel te weinig van de situatie af. Daarin kan (en wil) ik je dus geen advies geven. Wat zegt je hypotheekadviseur? Kijk ook naar je gewenste maandlasten, wat hou je over in situatie A en B? Hoeveel kun je nog sparen? En denk je zelf de discipline te hebben om af te lossen? Dat zijn allemaal vragen die een dergelijke keuze beinvloeden.

We zijn nog aan het oriënteren, dus nog geen hypotheekadviseur ;) Ik wil graag ook zelf weten hoe het allemaal in elkaar zit, anders kunnen ze je van alles wijsmaken :j

Angeliquee18

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 14:00

1000 euro per maand? Mij werd verteld eenmalig 2000 euro.
Misschien heb ik het helemaal verkeerd begrepen hoor gister :D
Of we moeten alleen een bewijs hebben dat we de hypotheek rondkrijgen voor het huis?
Geen flauw idee meer.. gelukkig heeft vriendlief d'r meer verstand van als mij :o

Jeetje mirjam wat onwijs balen !!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 14:38

Hmmm, onze kopers wilden eerder, want anders moesten ze extra betalen. Daar zijn we niet mee akkoord gegaan. Nu wilden ze toch nog een paar dagen eerder de overdracht hebben, sleuteloverdracht wel hetzelfde houden, anders moesten ze 1000 euro extra betalen. Bovenop wat ze al betaald hadden.

Lisette1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 14:57

Bij het taxeren van de woning ga je dan als kopers mee?

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 14:59

Gaan wij in ieder geval niet doen, en is bij onze verkochte woning ook niet gebeurd.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 15:01

Volgens mij is het tamelijk ongebruikelijk om dan mee te gaan?

Lisette1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 15:02

Oh oke, dat wordt dat geregeld met de makelaar dan?

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 15:05

Je moet een andere makelaar laten taxeren, en die maakt een afspraak bij de verkopende partij. Die afsptraak is bij ons totaal buiten de kopers om gegaan.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 15:06

De hypotheekadviseur heeft dit allemaal geregeld bij (voor) ons. (Taxatie voor aanvraag hypotheek en nhg).

Lisette1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 15:08

Oh oke, dacht we de taxateur ook zelf moesten regelen. Maar dat gaat in overleg met hypotheekadviseur dus?

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 15:10

Ik ging er eigenlijk ook van uit dat wij dat zelf moesten regelen. Maar omdat we nog geen offerte hebben is het dus ook nog niet nodig, maar als de adviseur het regelt is dat wel makkelijk. :j

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 15:14

Ik heb de taxatie zelf geregeld en ik was er ook bij. Ging tegelijk met de bouwkundige keuring namelijk. Helaas is hiermee mijn vertrouwen in taxateurs ook meteen voorbij. Een huis op €400.000 taxeren wanneer de sloopkogel nog net niet gewenst is vind ik een beetje vreemd. Ook hieden ze dus totaal geen rekening met een bouwkundig rapport en als kers op de taarts was zij ook degene die het huis bij verkoop van de huidge eigenaren had getaxeerd en net deed alsof dit niet zo was tot ik in een andere ruimte stond?? -O-

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 15:17

Lisette1990 schreef:
Oh oke, dacht we de taxateur ook zelf moesten regelen. Maar dat gaat in overleg met hypotheekadviseur dus?

Bij ons wel, ik weet niet of dit bij alle adviseurs zo is?

Lisette1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 15:24

Selka schreef:
Ik heb de taxatie zelf geregeld en ik was er ook bij. Ging tegelijk met de bouwkundige keuring namelijk. Helaas is hiermee mijn vertrouwen in taxateurs ook meteen voorbij. Een huis op €400.000 taxeren wanneer de sloopkogel nog net niet gewenst is vind ik een beetje vreemd. Ook hieden ze dus totaal geen rekening met een bouwkundig rapport en als kers op de taarts was zij ook degene die het huis bij verkoop van de huidge eigenaren had getaxeerd en net deed alsof dit niet zo was tot ik in een andere ruimte stond?? -O-

Dat is vreemd Selka, maar is dit van toepassing op het aanvragen van je hypotheek? Ik bedoel als in de koopovereenkomst staat dat je huis voor bewijzen van een ton minder koopt dus 3 ton koopprijs. En het wordt op 4 ton getaxeerd krijg je dan niet gewoon gemakkelijker een hypotheek. ( sorry als ik nu hele domme vraag stel, maar zo zie ik het, ben er nog niet helemaal in thuis in deze wereld)

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 15:28

Ja klopt wat je zegt :) De vraag is alleen of je dat moet willen. Ik heb liever gewoon een *eerlijk* taxatierapport en geen gebakken lucht. Lijkt mij trouwens wel vreemd dat een bank daar dan op vertrouwt? Ik weet niet hoe dat precies zit.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 15:29

Maar zouden de verkopers met 300.000 akkoord gaan als hun huis op 400.000 is getaxeerd? Hoort zo'n taxateur btw niet aan te geven dat ze eerder al een taxatie voor de verkopende partij heeft gedaan?

Lisette1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 15:37

De gegevens die uit de taxatie komt is alleen van toepassing op je hypotheek dan toch, dan gaat rapport toch niet naar de verkopers? Maar alleen naar hypotheekadviseur.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 15:49

Ja, dat is ook zo.

Lisette1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 15:51

Oke bedankt, ik ben weer wat verder op de hoogte! Komt veel bij kijken bij het kopen van een huis. Maar beetje bij beetje begin ik het allemaal te begrijpen, haha.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 16:02

Ik heb er slapeloze nachten van gehad. :+

Lisette1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 16:03

Dat geloof ik goed! Gelukkig heb ik geen slapeloze nachten, maar wel veel spanning. Maar dat is gezonde spanning denk ik zo.

ARCTN

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 17:00

Ik kom mij hier ook (weer) melden! (heb een hele poos terug al eens iets gepost.

Onderhand hebben we het voor elkaar gekregen om het huis flink onder de vraagprijs te kunnen krijgen. :D
Op 1 februari krijgen we de sleutel, tenzij het oude mevrouwtje eerder plaats krijgt in een aanleun woning.

Het gaat om dit huis:
http://www.jaap.nl/te-koop/friesland/noord-friesland/jirnsum/9011ve/rijksweg+78/9874557/overzicht/?search=/koophuizen/friesland/noord-friesland/jirnsum

Nog een dikke 2 maanden geduld, en dan gaan we los met dik 2 á 2,5 jaar verbouwen! 8)7