Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 13:14

Jammer, mijn vriend gaat t wel zelf maken. He nog wel redelijk betaalbare banken op mp gezien!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 13:14

Je kunt met oude pallets heel leuke dingen maken, mijn zwager heeft er ook een hoekbank en tafel van gemaakt.

Michelle77

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 13:25

Joolien schreef:
Jammer, mijn vriend gaat t wel zelf maken. He nog wel redelijk betaalbare banken op mp gezien!

Heb idd wat mails uitstaan.

Vriendje is op zich handig genoeg, overkapping heeft hij ook zelf gebouwd. Dus als we niets vinden zal hij wel moeten.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 13:40

anneliesdj schreef:
@ karin; jij hebt gewoon een binnenkachel buiten gezet?
Wij overwegen dat ook, kun je vertellen hoe je dat hebt gedaan?

Heeft iemand hier ervaring met verschillende klimplanten door elkaar laten groeien?
Ik wil op een stuk van 1,5 meter breed een akebia en clematis laten groeien en ik twijfel om er nog een kamperfoeli bij te zetten, om te zorgen dat het stuk goed dicht begroeid wordt en ik het hele jaar bloemen heb. Iemand een idee?

En heeft iemand een tip voor een bodembedekker die laag blijft en er goed tegen kan als ik er met de grasmaaier overheen ga? Dat zou handig zijn als scheiding langs het grasveld.

karin1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 14:01

anneliesdj schreef:

het is de floris jelmer. Kost 295 euro. De pijpen zijn bijna net zo duur bij elkaar.
Zijn geëmailleerd, maar dat is wel erg belangrijk want dan blijven ze goed.
Mijn vader had eerst RVS pijpen, maar die roesten toch binnen jaar weg.

Verder staat hij bij ons onder de overkapping en de buizen gaan dan middels 2 bochten buitenom.
Hij gaat niet net zo lang mee als wanneer je hem binnen zou hebben staan, maar verwacht er toch heel wat jaren plezier van te hebben.

Vooral niet inpakken met plastic ofzo, want dat help je eventuele roest in de hand.

Michelle77

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 14:15

Ik heb de oude salontafel van mn ouders. Heeeel dik hout met in het midden een gat. Daar zit een gegalvaniseerde bak ik waar ik plantjes oid kan zetten. Id avond haal ik die straks weg en zetten we er een zware gietijzeren wok in waar we bijv houtskool in doen. Eigen gemaakte buitenkachel

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 16:27

karin1985 schreef:
anneliesdj schreef:

het is de floris jelmer. Kost 295 euro. De pijpen zijn bijna net zo duur bij elkaar.
Zijn geëmailleerd, maar dat is wel erg belangrijk want dan blijven ze goed.
Mijn vader had eerst RVS pijpen, maar die roesten toch binnen jaar weg.

Verder staat hij bij ons onder de overkapping en de buizen gaan dan middels 2 bochten buitenom.
Hij gaat niet net zo lang mee als wanneer je hem binnen zou hebben staan, maar verwacht er toch heel wat jaren plezier van te hebben.

Vooral niet inpakken met plastic ofzo, want dat help je eventuele roest in de hand.

Kun je ook behandelen met een of ander roestwerend iets? Verf ofzo?

karin1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 18:55

nee, niet echt. Verf komt er weer af bladderen. Ook al zeggen ze dat het hitte bestendig is.
In dit geval is duurkoop toch echt goedkoop :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 19:43

Wij willen ook nog steeds een haard, liefst van cortenstaal.
We hebben vandaag een offerte aangevraagd, we waren bang dat cortenstaal voor nu toch te duur gaat worden maar we hebben een adres gevonden waar het echt cheap is! Wordt zelfs gratis geleverd!!! We zijn echt superblij want dat valt gewoon ruim binnen het budget! *\o/*
We maken dus een border van cortenstaal en een plantenbak. We denken er zelfs aan om nu een houtbak aan te schaffen en daar een bank van te maken, want we willen graag een loungebank waar we hout onder kunnen bergen.
http://www.cortenstaalproducten.nl/a-37 ... rtenstaal/

Echt superleuk!! *\o/*
Ivm het cortenstaal hebben we toch gekozen om voor antraciete bestrating te gaan ipv bruin, antraciet contrasteert veel mooier met het cortenstaal.

karin1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 20:08

ziet er gaaf uit, maar geeft het niet af als je erop gaat zitten?

bij deze nog een foto van de haard bij daglicht:
Afbeelding

Verder heeft mijn vader dit weekend de oude (houten) vijver omgebouwd tot plantenbak:
Afbeelding

Er is inmiddels 1,5 kuub klei/aarde ingegaan en een kuub zand en we zitten nu eindelijk weer op grondhoogte.
Denk dat er nu nog wel 1,5 kuub aarde in moet voordat er planten in kunnen.

Vandaag de tuin weer afgespoten met de hogedruk. We hebben zaterdag een aanhanger vol troep weggebracht. Zo is het (tijdelijk) weer een beetje op orde in de tuin.

https://lh4.googleusercontent.com/-6M8ylywtPt0/VSqzuxTbmII/AAAAAAAAI70/5052osFEMz8/w1113-h835-no/20150412_183301.jpg

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 20:11

Ziet er goed uit. Mag ik vragen wat je kwijt was voor de haard?

Ik wil er dan wel een houten zitting op hebben hoor :P

karin1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 20:14

500 euro voor alles inclusief buizen en kapje (na een beetje onderhandelen en zelf vervoeren)
Zonder onderhandeling kwam ik op bijna 540 uit. Momenteel bezorgd dit bedrijf gratis. Is een actie tot eind april.

Ik vind de tuin ook steeds gaver worden. Al is het nog wel een beetje saai.
Door alle investeringen (overkapping, haard, plantenbak) is er even geen geld meer voor de aankleding.

We hebben vrijdagavond onze leren bank buiten gezet. Meneer wou bij het vuur liggen en dat gaat niet op onze goedkope tuinsetje. Dus momenteel kan ik buitengewoon royaal bij mijn haardje zitten.

(en wees gerust de bank was €50 op marktplaats :P )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 20:14

We hadden eerder gekozen voor bruine stenen maar we gaan toch voor zwart, want dat contrasteert mooier met het cortenstaal. We hebben ook een geweldige deal gevonden voor t staal dus dat is echt super :D

Kaygee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 11:30

Dat is leuk michelle! Zag laatst bij de groenrijk ook een tafel met vuurschaal in het midden. Maar dan wordt in de zomer mijn wijntje zo snel warm :')

dat cortenstaal is mooi joolien!

Wij Hopen Vandaag Onze lounge bank af te kunnen timmeren. Dan schuren en beitsen. Zo heerlijk, hij wordt echt perfect om op te zitten, op de plek van de avondzon <3

_Patriciaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 15:45

Hebben jullie nog leuke tips voor schaduw plantjes? Mijn voortuintje krijgt alleen sochtends een klein beetje zon.

Het weekend weer wat in de tuin gezet:
Afbeelding

Ziviaantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 20:12

Leuke bloeiende schaduwplanten zijn vergeet-me-nietjes, anemonen, elfenbloempje, maagdenpalm en mijn favoriet: longkruid!

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 20:36

Hosta's ? Vaste planten, vind die erg leuk. Doen het hier heel goed in de schaduw.

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 10:29

Nog meer planten die goed in de schaduw kunnen: akelei, campanula, ooievaarsbek...

Mijn longkruid bloeit mooi nu! :) Een klein stekje in de voortuin en die in de achtertuin staat nu in een grote pot, bordertje wordt deels opgeofferd voor mijn konijnen...

Hosta's worden wel héél graag gegeten door slakken, persoonlijk vind ik ze ook niet zo mooi... Maar ja, smaken verschillen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 10:55

Dagmar80 schreef:
Nog meer planten die goed in de schaduw kunnen: akelei, campanula, ooievaarsbek...

Mijn longkruid bloeit mooi nu! :) Een klein stekje in de voortuin en die in de achtertuin staat nu in een grote pot, bordertje wordt deels opgeofferd voor mijn konijnen...

Hosta's worden wel héél graag gegeten door slakken, persoonlijk vind ik ze ook niet zo mooi... Maar ja, smaken verschillen...

Niet alleen Hosta's hoor.
Mijn clematissen waren zomaar na een nacht helemaal kaal }>

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 12:02

Ja, slakken lusten helaas wel meer :( Mijn passiebloem werd ook steeds aangevreten, inclusief de knoppen die mooie bloemen beloofden... :(

Ik wil de passiebloem trouwens naar mijn pergola gaan verhuizen... Hij doet alleen nog niks... Was vorig jaar ook laat. Nu verhuizen, of als hij uitloopt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 13:51

Eerst uit laten lopen daarna verhuizen.
Het kan nl zo maar zijn dat ie bijna het loodje heeft gelegd, deze "winter" was wat raarder dan de vorige.

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 14:27

Ok, zat ik inderdaad ook te denken dat het beter is om te wachten, las er al iets over online... Ik hoop niet dat hij het loodje heeft gelegd, het is een hele mooie die je niet zo in het tuincentrum koopt... Kan tot min 10 verdragen, maar niet in een pot natuurlijk, wil hem straks in de volle grond met winterbescherming.

Hij heeft een deel van de winter in de schuur gestaan, de stengel was nog mooi groen. Nu is de stengel niet groen meer en wat korter (iets met een stout hondje..). Vorig jaar ging hij ook pas wat in mei doen... Duimen maar! Lijkt me zo mooi als hij nu echt groot wordt bij de pergola...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 16:44

Heb aardorchideeën en gemberorchideeën die als niet winterhard te boek staan.
Zal als ze bloeien er een foto van maken. :D

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 11:04

Ik ben benieuwd naar je foto's Morganlefay! Jij hebt ook veel bijzondere planten enzo hè? Had jij nou zo'n beschutte tuin waar minder winterharde soorten het goed doen?

Ik heb ook wel wat 'bijzondere' planten, zie in de buurt toch veel van hetzelfde staan... Of nog erger, tuinen met héél veel tegels... Maar ik heb ook wel heel veel 'standaard' dingen van gekregen stekjes, Aldi, Lidl, Praxis en tuincentra enzo. Ik zou nog wel wat mooie dubbele clematissen willen, ik vind de Proteus errug mooi, maar ja, zo heel veel ruimte heb ik ook niet meer over... :P

Vanmiddag weer even wat zaaien en mijn dahlia's heb ik ook nog steeds niet in een pot gedaan... Beetje tijdgebrek momenteel... Ruimtegebrek ook...

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 12:41

Ik ben helemaal weg van hosta's, ik heb ook erg veel soorten, ook hele kleine mini-hosta's van maar 10 cm hoog.

Wij hebben afgelopen vrijdag in de tuin geploeterd. Voortuin was een oerwoud. Een hele grote hedera weggehaald, onding. Nu moeten er nog wat hortensia's verplant gaan worden, die staan ook in de verdrukking. Verder nog wat rietbossen weggehaald. Tuin ziet er nu al een stuk beter uit. Straks eens kijken wat we op de plek van de hedera neer willen zetten. Liefste zet ik er annabelle's neer, maar even kijken of het uitkomt met de 3 andere hortensia's die we moeten verzetten. Eerst wat we hebben goed zetten, en dan eens kijken naar nieuwe planten. :D
Achtertuin duurt nog wel even. Moeten eerst een aanbouw maken, en daar hebben we nog niet eens tekeningen voor, laat staan een vergunning. We zijn nu bezig met het gras wat te herstellen, zodat het toch iets lijkt, en de planten die we uit de vorige woning mee hebben genomen staan in potten in de grond naast het gazon, lijkt zo toch nog een border.