Het zusje van Juut ben ik ook nooit vergeten
Nou ben ik sowieso al geen fan van bakjes, kuipjes en dergelijke met vlammetjes en gloeiend spul. Heb ooit op vakantie in Griekenland ellende meegemaakt met iemand wiens slaapzak in brand vloog. Ze sliep buiten met waxinelichtjes in de buurt en dat ging finaal mis bij een windvlaag. Ze heeft het overleefd, maar met littekens voor het leven. Dus nee, liever niet.
Vanmorgen las ik bij Tubantia een artikel over de brandweer die zich zorgen maakt: https://www.tubantia.nl/enschede/zorgen ... ~a56fd1ac/
Citaat:
Zorgen brandweer Twente over petroleumkacheltjes en vieze schoorstenen, vrees voor toename incidenten en branden
ENSCHEDE – Brandweer Twente maakt zich zorgen over huishoudens die allerlei alternatieve manieren willen toepassen om hun huis te verwarmen. Gevreesd wordt voor een toename van schoorsteenbranden en incidenten met koolmonoxide.
Vooral via sociale media, maar ook in kranten en op televisie, wordt gewezen op mogelijkheden om woningen anders te verwarmen dan met behulp van peperduur gas. Brandweer Twente maakt zich daar zorgen over, omdat de ze kunnen leiden tot brandgevaarlijke situaties en koolmonoxidevergiftiging. Te denken valt bijvoorbeeld aan mensen die via Marktplaats of de kringloopwinkel een petroleumkacheltje op de kop hebben getikt.
De rest van het artikel kan ik ineens niet meer lezen
(premium) maar verderop staat iig dat er in oktober een landelijke voorlichtingsactie komt.