Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pantarhei

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 08:43

Thx

_Roxanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 11:40

@Chevax: Zijn er al nieuwe foto's gemaakt?

Wij waren ook niet tevreden met de foto's en toen zijn er meteen nog nieuwe gemaakt. Wij vonden die veel mooier maar alsnog krijgen we nu de terugkoppeling dat kijkers het huis veel ruimer en mooier vinden dan op de foto's. Ik zie het maar als iets positiefs :)

Vandaag zijn de laatste bezichtigingen, ben héél benieuwd!!

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 14:29

Veel succes Roxanne!

Kana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 14:53

Biedingen voor ons wenshuis sluit straks om 5 uur, onze makelaar heeft zojuist gepolst wat er al lag en dat is allemaal veel lager dan we zelf verwacht hadden. Dus we gaan straks nogmaals polsen en dan last minute een bod uitbrengen.

Pfff wat is dit spannend zeg! Hebben jullie de ervaring dat het 'grote overbieden' vooral last minute gedaan wordt?

Spannend Roxanne! Verkopen lijkt me haast nog spannender dan kopen. :D
Laatst bijgewerkt door Maureen95 op 19-07-22 16:22, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Link uit post verwijderd op verzoek van poster

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 14:58

eilleen333 schreef:
idinn schreef:
Zal de vakantieperiode ook niet zorgen voor minder aanbod?

Bloem.. nee toch -O-

Eulogy, Avelien, gefeliciteerd!!

Ik denk het. Maar ik blijf het bizar vinden dat ik maag 650 euro per maand aan hypotheek krijg (nog geen twee ton), maar wel teveel verdien voor sociale huur, dus rustig 1400 euro aan huur mag betalen. Dat is toch idioot?
Maar ja, wat doe je eraan? Behalve sparen en zoveel mogelijk eigen geld proberen mee te nemen

Ze zijn hier wel mee bezig he, ben de naam vergeten. Heb nog niet alles bijgelezen, maar er zijn hypotheekverstrekkers die willen gaan verstrekken op basis van de huur die je de laatste tijd betaald hebt. Misschien de moeite om eens in te duiken.

Verder tamelijk bizar hoe de huizenprijzen niet zakken :wow: Waren laatst weer bij onze adviseur, en zouden nu gewoon 80K minder kunnen lenen ofzo 8)7 Waren wij er even net op tijd bij....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 14:59

Kana schreef:
Biedingen voor ons wenshuis sluit straks om 5 uur, onze makelaar heeft zojuist gepolst wat er al lag en dat is allemaal veel lager dan we zelf verwacht hadden. Dus we gaan straks nogmaals polsen en dan last minute een bod uitbrengen.

Pfff wat is dit spannend zeg! Hebben jullie de ervaring dat het 'grote overbieden' vooral last minute gedaan wordt?

Spannend Roxanne! Verkopen lijkt me haast nog spannender dan kopen. :D

Zoo, die is leuk voor die prijs :D (niet bekend met de regio hoor...) . Succes :D :D Spannend!
Laatst bijgewerkt door Maureen95 op 19-07-22 16:30, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Link uit gequote bericht verwijderd op verzoek van de poster

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 15:15

Luxorvalkje schreef:
Ik vind huren ook geen weggegooid geld.
Helemaal niet in deze tijd.

Vriend van mij buurt een tussenwoning voor net geen €700. Hij hoeft natuurlijk geen onderhoud te betalen, krijgt binnenkort nieuwe zonnepanelen. Huis staat in een hele nette buurt en heeft 5 slaapkamers. Geen idee of hij nog huurtoeslag krijgt, maar volgens mij niet meer sinds zijn vriendin is ingetrokken.

In hetzelfde blok is nu een huis onder bod. Stond te koop voor 350.000. Staat hier weinig te koop, dus gok dat ze dat er wel minimaal voor krijgen. Hypotheek onder huidige voorwaarden zo’n €1600. En natuurlijk onderhoud aan de woning.

In het begin los je weinig af met een annuïteitenhypotheek, die paar €100 kan die vriend van mij gewoon sparen en opnieuw investeren. Stel je gaat over 10 jaar verhuizen (ruim voordat je echt geld in je huis begint te stoppen). Dan kan dat flink oplopen.

Over de looptijd van 30 jaar zou ik op mijn huidige woning de hypotheek 100% aflossen, en nog eens 48% van dat bedrag betalen aan rente.

dit is in deze tijd wel echt een overweging. Wij betaalden ook 680 huur, en een huis in onze straat (wel iets groter, maar toch) was verkocht voor meer dan 4 ton, en dan zit je dus in een straat met voornamelijk sociaal hurende tokkies en toch echt betrekkelijk hoge maandlasten. Een leuk huisje in een normale buurt in Leiden kan je niet vinden voor onder de 5 ton, dus dan zit je al bijna aan 2K ofzo aan maandlasten ofzo?

Ik ben ontiegelijk blij dat we uit onze oude huis zijn, en we een koop hebben en we gaan er behoorlijk op vooruit. Bovendien is de vrijheid om met je huis te doen wat je wil (een fatsoenlijke keuken en badkamer <3 ) heerlijk. Maar om er op vooruit te gaan moesten we wel 100 km verhuizen en we betalen nu 2x zoveel aan maandlasten aan hypotheek.

Zeker als je nog in aanmerking komt voor sociale huur, of het geluk hebt dat je al een poosje huurt en dus een fatsoenlijke prijs betaalt.... Kun je onder de streep misschien echt nog wel eens gunstiger uitkomen dan met koop. Je bent namelijk geen slachtoffer van de huidige markt door vastgestelde huurprijzen. En het geld dat je overhoudt kun je idd namelijk investeren in iets anders. Wij hebben wel eens gespeeld met het (flink onethische :+ ) idee te sparen voor een huisje voor de verhuur en dan zelf in de sociale huur te blijven. Dan ben je pas echt spekkoper. En geld dat je bespaart door lagere maandlasten kun je natuurlijk ook gewoon in andere dingen investeren die op de lange termijn renderen.

De overwaarde die je opbouwt, heb je tot je pensioen betrekkelijk weinig aan als je 1 huis hebt namelijk en is bovendien niet eens een garantie.

Particuliere huur is weer een ander verhaal, tenzij je om wat voor reden gunstig kunt huren. Zo'n huis van die vriend vind je nu ook niet meer zo snel natuurlijk in de particuliere sector.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 16:16

Ik dacht dat een makelaar niet mag zeggen welke biedingen al gedaan zijn.. zeker niet als de termijn om te bieden nog open is..

Kana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 16:30

idinn schreef:
Ik dacht dat een makelaar niet mag zeggen welke biedingen al gedaan zijn.. zeker niet als de termijn om te bieden nog open is..

Wij hebben geen getallen gekregen oid. Alleen hele ruime indicaties. Verder geen verstand van wat wel of niet mag.
Maar daarvoor heb je lijkt mij toch ook een aankoopmakelaar? Die dit soort dingen voor je doet?

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 16:43

Nee dat mag zeker niet.... en dat mag een aankoopmakelaar dus ook niet doen. Daar is dus het hele gezeik over en wordt de naam van integere makelaars te grabbel gegooid.

Kana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 16:45

Ik begrijp het. De berichten zelf kan ik niet meer verwijderen helaas.

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 16:58

Terecht dat daar dus gedoe over is, vind ik ook echt niet kunnen

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 17:16

pantarhei schreef:
Terecht dat daar dus gedoe over is, vind ik ook echt niet kunnen

Ik zeg ook niet dat het onterecht is... Ik heb er zelfs een bloedhekel aan.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 17:24

Ik vermoedt dat bij ons oude huis ook een vies spelletje gespeeld is… maar hoe krijg je dat hard?

Kana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 17:27

Ik snap (nu) dat iedereen er een verontwaardigde opmerking over wil plaatsen hoor. Maar misschien kunnen we weer ontopic? Ik heb er in elk geval weer iets bijgeleerd. :)

Wij hebben uitslag al ontvangen en zijn niet niet geworden in elk geval. De zoektocht naar een huis gat hier dus weer door.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 17:46

Kana schreef:
Ik snap (nu) dat iedereen er een verontwaardigde opmerking over wil plaatsen hoor. Maar misschien kunnen we weer ontopic? Ik heb er in elk geval weer iets bijgeleerd. :)

Wij hebben uitslag al ontvangen en zijn niet niet geworden in elk geval. De zoektocht naar een huis gat hier dus weer door.

Zo snel? Je kon toch tot vandaag 17.00 een bod uitbrengen?

Kana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 17:47

Ja, we werden echt kwart over al gebeld. Ik verwachtte ook morgen pas een belletje hoor.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 17:49

Nou ja vieze spelletjes rondom biedingen passen ook bij het topic..

Maar goed, mooi stom dat jullie het niet zijn geworden!

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 17:51

Jammer Kana

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 18:00

Jammer dat jullie het niet geworden zijn.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 18:01

_Roxanne schreef:
@Chevax: Zijn er al nieuwe foto's gemaakt?

Wij waren ook niet tevreden met de foto's en toen zijn er meteen nog nieuwe gemaakt. Wij vonden die veel mooier maar alsnog krijgen we nu de terugkoppeling dat kijkers het huis veel ruimer en mooier vinden dan op de foto's. Ik zie het maar als iets positiefs :)

Vandaag zijn de laatste bezichtigingen, ben héél benieuwd!!

Hoi, leuk dat je het vraagt. Morgenochtend afspraak om alles te gaan plannen:
- fotoshoot
- Matterport
- woningvideo
- video voor social media (ingekorte woningvideo)

Ik heb er zin in om dit nu zo op te pakken, goed gevoel over. Ik wil echt vooral de samenhang tussen de ruimtes goed laten overkomen. We hebben over elk detail nagedacht tijdens de verbouwing en ik vond het echt jammer dat dat niet goed overkwam.
Ik hou je op de hoogte :-)

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 18:06

Spannend! Ben benieuwd!
Net even op je FB-pagina gespiekt en daar komt het huis op de foto's inderdaad niet over. Althans, denk niet dat het zo over moet komen als ik je beschrijving zo lees.
Misschien nog even een tip voor je vastgezette bericht.... je noemt daar inhoud, maar dat zegt de meeste mensen vrij weinig. Het is voor de meeste mensen veel relevanter om het woonopperlvak in m2 te weten, dus dat zou ik aanpassen.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 18:12

Nu, met dit weer/zomers, geeft ons huis me altijd echt een vakantiegevoel. Ook omdat je door de openslaande deuren het binnenplaatsje echt als verlengstuk van het huis ziet. Ik werk nu ook vaak lekker buiten ipv op kantoor.
Soms twijfel ik nog wel eens hoor: 2 jaar verbouwd, het is echt helemaal naar ons zin en dan toch verhuizen. Maar als we het nu niet doen, dan komt het er niet meer van. Ik heb er zelf echt een tijd over gedaan voor ik zover was. En ik verhuis ook alleen als het nieuwe huis echt 100% past.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 18:14

Wij hebben 2x een volledig meerjaren klusproject gedaan en toen afgemaakt voor de verkoop zelfs. Elke keer dat het toen echt helemaal af was dacht ik "hmm best wel heel zonde". Maar uiteindelijk nooit spijt van gehad.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 18:16

manzano schreef:
Spannend! Ben benieuwd!
Net even op je FB-pagina gespiekt en daar komt het huis op de foto's inderdaad niet over. Althans, denk niet dat het zo over moet komen als ik je beschrijving zo lees.
Misschien nog even een tip voor je vastgezette bericht.... je noemt daar inhoud, maar dat zegt de meeste mensen vrij weinig. Het is voor de meeste mensen veel relevanter om het woonopperlvak in m2 te weten, dus dat zou ik aanpassen.

Bedankt, ga ik aanpassen. En nog iets waar ik niet bij nadacht tot iemand de tip gaf. We hebben op 10m van onze achterdeur nog een grote garage/werkplaats. Dus aan het huis zit wel een garage, maar die is niet ruim genoeg naar de huidige maatstaven. Dus wij zetten daar fietsen en motor enzo. De andere garage is flink groot en kun je naast je auto een boel spullen kwijt en gebruik we vaak ook voor het werk. Dus we gaan die nu aanbieden om er optioneel bij te kopen. Niet dat ik het in één koop aanbied (dus één bedrag voor de woning met die aparte garage), maar dat er een mogelijkheid is om een extra ruimte bij te kopen.