Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 20:55

Ik was ook wel nieuwsgierig maar had ook niet verwacht dat er op gereageerd zou worden :o

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 20:56

Fitzroy schreef:
Jullie zijn er wel open over, zeg zo op internet. Daar doe ik niet aan mee. Je weet nooit wie er meeleest en het gaat mensen niet aan.

Ik heb een potje waar ik niet aan wil zitten omdat ik dat voor ‘later’ wil gebruiken. En het valt me eigenlijk nu pas op hoeveel een huis en tuin je kosten := Valt me echt vies tegen. Ik ben zelf niet zo handig (oké, mijn keuken wordt wel heel mooi, zelf geschilderd), dus ik moet ook alles uitbesteden. Nu wil ik graag voor de winter andere raambeveiliging, hup, daar gaat weer 260,- plus arbeidsloon om het eraan te zetten.
Verder had ik nog nieuwe jaloezieën nodig en zo is er iedere keer wel wat. -O-

Je huis en tuin zijn enorme kostenposten, maar als je er blij van wordt, dan is het niet erg toch?

Ik wil straks als de verbouwing klaar is rondom camera's en een deurbel met camera. Ben benieuwd wat dat gaat kosten.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 20:57

Eens met fitzroy, ik deel het liever ook niet zo open op internet.
Ja dingen aan huis en dan uitbesteden loopt lekker op inderdaad. Ik ben alleen dus grotere dingen laat ik ook altijd doen. Een muurtje of deur verven lukt me wel maar een deur afhangen en op maat maken dus niet. Gereedschap heb ik ook niet.

PSvanLot

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 21:03

Och mijn loon is gewoon te zoeken op internet, mits je weet in welke schaal ik val. Vind het niet zo spannend als anderen dat weten. Weet ook zeker dat sommige mensen mijn loon opgezocht hebben (doel ik niet op hier).
Ik heb een mooi salaris al zeg ik het zelf, als docent zijnde.

Mijn man is ITer. Weet zelf niet eens wat hij exact verdient haha.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 21:15

PSvanLot schreef:
Och mijn loon is gewoon te zoeken op internet, mits je weet in welke schaal ik val. Vind het niet zo spannend als anderen dat weten. Weet ook zeker dat sommige mensen mijn loon opgezocht hebben (doel ik niet op hier).

Ik vind dat moeilijk doen over geld zo typisch Nederlands. Wat maakt het uit dat een ander het weet. Zo lang het niet op hun bankrekening komt kunnen ze er weinig mee :D

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 21:18

Als je het beroep en de leeftijd/ervaring weet dan is het inderdaad vaak niet moeilijk om op te zoeken.
Hier vind je bijvoorbeeld een salarischeck waarmee je de meest voorkomende beroepen kan opzoeken: https://www.werkzoeken.nl/salaris/

En mijn eigen werk, als ZZP'er.. mijn inkomen verschilt flink van maand tot maand, maar de tarieven staan gewoon op mijn website dus daar hoef ik ook niet geheimzinnig over te doen :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 21:26

Ik doe daar dus ook echt niet moeilijk over.. iedereen mag weten wat ik verdien. En als ze blij worden van het weten van mijn vaste lasten, asjeblieft.

Ik heb gister niet bespaard. Nachtje Nijmegen .. lekker terrasje gepakt en natuurlijk koos ik het biertje van €13 uit. De leven :')

Sowieso rolt het wat meer laatste weken. Krijg je als je met je neus op het feit gedrukt wordt, dat het leven zo voorbij kan zijn. Heb ook nog 5 weekendjes weg staan en 2 weken vakantie als de maatregelen het in december toelaten.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 21:28

Even mijn nettoloon bekeken van afgelopen jaar. Bij vorige baan plus zondagswerk kwam ik wel op een heel net bedrag. Was toch wel goed betaald maar ook zwaar verantwoordelijke functie waar veel bij kwam kijken.
Nu dus een pak minder en veel minder voordelen zoals hospitalisatie, kleinere auto, geen bonus etc. Maar wel minder uren en veel blijer :D
En daardoor kan ik ernaast weer studeren en veel extra uren kloppen. Ik werk graag en laat dus de kansen niet liggen wat dat betreft.

Annemiek: bij vaste barema’s ja maar in België scheelt het vaak heel erg en zijn die gemiddeldes weinig zeggend. Mijn advies is om keihard te onderhandelen.

Lot: 1500 elk naar de gezamenlijke is wel pittig! Ik moet 700 afgeven haha en vind dat al veel te veel. Daar betalen wij de hypotheek, water, elektra, en internet van.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 21:28

Pantykous schreef:
PSvanLot schreef:

Ik vind dat moeilijk doen over geld zo typisch Nederlands. Wat maakt het uit dat een ander het weet. Zo lang het niet op hun bankrekening komt kunnen ze er weinig mee :D

Heel erg Hollands! In mijn baan is het op te zoeken. Dat van mijn man niet. Dat ligt zo aan de stappen die je gemaakt hebt. Weet zelf niet eens wat het inmiddels is haha.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 21:33

poes schreef:
Even mijn nettoloon bekeken van afgelopen jaar. Bij vorige baan plus zondagswerk kwam ik wel op een heel net bedrag. Was toch wel goed betaald maar ook zwaar verantwoordelijke functie waar veel bij kwam kijken.
Nu dus een pak minder en veel minder voordelen zoals hospitalisatie, kleinere auto, geen bonus etc. Maar wel minder uren en veel blijer :D
En daardoor kan ik ernaast weer studeren en veel extra uren kloppen. Ik werk graag en laat dus de kansen niet liggen wat dat betreft.

Annemiek: bij vaste barema’s ja maar in België scheelt het vaak heel erg en zijn die gemiddeldes weinig zeggend. Mijn advies is om keihard te onderhandelen.

Lot: 1500 elk naar de gezamenlijke is wel pittig! Ik moet 700 afgeven haha en vind dat al veel te veel. Daar betalen wij de hypotheek, water, elektra, en internet van.

Voor mij is 1500 nog net onder de helft van mijn salaris dus dat doet me geen zeer.
We leggen beide evenveel in, terwijl mijn man beduidend meer verdient. Toen we beide begonnen met werken we mijn startsalaris enorm hoog, maar een docent groeit in 12 schalen niet ze veel.
In de IT begin je laag en kun je met goed onderhandelen enorm groeien.
Toen legde we ook evenveel in. Minder dan nu, toen hadden we geen koophuis en kinderen.

Van wat ik overhoud betaal ik mijn paard, sociaal leven en spaar ik een gedeelte.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 21:40

Wij leggen ook evenveel in. Hij is ook slim en gezond dus als hij wil kan hij even veel verdienen nah :D

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 21:40

Poes, hier in Nederland is het heel erg afhankelijk van je beroep en natuurlijk het bedrijf of je kan onderhandelen over je loon. Volgens mij is het in de meeste beroepsgroepen niet heel gebruikelijk.

Mijn vriend heeft dat als vorig jaar uiteindelijk wel gedaan, en ook leuk wat erbij gekregen. Altijd fijn als dat lukt! Net even zijn loon opgezocht op die website, hij werkt als engineer, en geen idee wat zijn loon precies is in bruto, maar volgens mij klopt dat heel aardig. Hij zat altijd wat boven het gemiddelde, en nu volgens mij nog iets over de top heen.

Wij leggen niet even veel in omdat mijn vriend het dubbele van mij verdient, en simpelweg veel minder kosten heeft dan ik. Hier gaat gewoon alles wat over is naar de spaarpot.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 21:45

Idd in sommige beroepsgroepen kun je prima onderhandelen. In de sector van mijn vriend heel gewoon.

Bij mij is er niks te onderhandelen, maar ik ben tevreden met wat ik heb. Vind je top naast mijn 13 weken vrij ;)

PSvanLot

poes schreef:
Wij leggen ook evenveel in. Hij is ook slim en gezond dus als hij wil kan hij even veel verdienen nah :D

Hoe bedoel je dat?

poes

Annemiek: Mijn beste onderhandelingen waren net bij het bedrijf met hoofdkantoor in Nederland en dat was ook echt niet wat ik daar van collega’s hoorde. Dus mijn ervaring is in zowel België als Nederland anders. Maar het vraagt wel durf en goede voorbereiding en je moet bereid zijn om op te stappen als het echt niet lukt.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 21:46

Wij leggen ook niet evenveel in, we doen het zo dat we beide ook privé hetzelfde onderhouden.

Ik heb trouwens bij al banen onderhandeld alleen niet bij bijbaantjes
Laatst bijgewerkt door moonsparkle op 04-08-21 21:47, in het totaal 1 keer bewerkt

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 21:46

PSvanLot schreef:
poes schreef:

Hoe bedoel je dat?

Dat ik niet zou willen dat hij minder inlegt omdat hij minder verdient.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 21:48

poes schreef:
Annemiek: Mijn beste onderhandelingen waren net bij het bedrijf met hoofdkantoor in Nederland en dat was ook echt niet wat ik daar van collega’s hoorde. Dus mijn ervaring is in zowel België als Nederland anders. Maar het vraagt wel durf en goede voorbereiding en je moet bereid zijn om op te stappen als het echt niet lukt.

Als je in een goede beroepsgroep zit kan dat ook heel goed. Mijn vriend gaat er iedere paar jaar voor zitten. De huidige werkgever kan flink omhoog, of hij gaat naar een ander.

Goede ITers zijn schaars dus als de huidige werkgever niet mee kan/wil dan heeft hij vrijwel meteen een nieuwe baan.

Soms blijft hij, maar ook al een aantal keer van werkgever gewisseld. Dan neemt hij lekker een maand vrij tussen de banen in.
Doet de onderhandelingen altijd net voor de zomer, mocht hij dan overstappen dan is hij mooi een maand vrij in mijn zomervakantie.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 21:49

poes schreef:
PSvanLot schreef:

Hoe bedoel je dat?

Dat ik niet zou willen dat hij minder inlegt omdat hij minder verdient.

A op die manier, vind ik ook hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 21:51

Wij leggen naar rato in.. ik verdien iets meer en betaal 53% van de gezamenlijke vaste lasten. En hij betaald dus ietsje minder. Wel zo eerlijk (zeker omdat in begin onze inkomens schever waren).

Mijn vriend zijn salaris zal komende jaren een stuk sneller stijgen. Hij heeft nu een junior functie, door naar medior en senior dat loopt nog aardig op. Voor mij is dat een stuk minder. Maar ik zeg nu altijd al: als jij zat verdient, ga ik 2 of 3 dagen werken _O-

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 21:53

Eerlijk: ik zou dat dus niet kunnen. Dat de 1 niet fulltime werkt (en niet om gezondheidsredenen of kinderen) en dan minder inleggen.

Pas als ik 7000net verdien mag mijn man lekker thuis blijven haha :D

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 21:56

Wij hoeven er geen ruzie om te maken.
Werken beide fulltime over 4.5 dag. Beide willen we voorlopig niet minder.

Ik heb in het onderwijs heel veel vakantie.
Mijn vriend is IT er in de metaalbranche. Die hebben een hele goede cao. Buiten zijn 25 vrije dagen heeft hij nog 14 adv dagen.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 22:00

Mooi hoor :) ik zou het niet kunnen lesgeven, dat dan weer niet haha.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 22:29

poes schreef:
Mooi hoor :) ik zou het niet kunnen lesgeven, dat dan weer niet haha.

Jawel joh! Dat kan iedereen, je moet het alleen ook willen ;)

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 22:32

Dat dan misschien haha :D