[VOLG] Paddock Paradise opbouwen & 100 jaar oude boerderij

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ir111

Re: [VOLG] Bijna 100 jaar oude boerderij renoveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 19:49

Mijn hemel. Jullie gaan vlot (of wij gaan gewoon extreem langzaam, dat kan ook...)! Lekker hoor.

Wij zijn dit weekend aan de beukhaag in de tuin begonnen. Eerst 20m2 graszode steken en dat 100mtr verderop in de weide droppen op een laag punt. Dat hebben we vandaag gedaan. Morgen geul graven en beukjes erin zetten... En dan vraag ik me af of het wel af komt morgen. 20 meter... :')

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-21 20:04

Haha met dit soort aantallen gaat het ook wel wat minder precies allemaal hoor :+

Idealiter zouden de gaten bijvoorbeeld eigenlijk wat groter geweest zijn (dat is het voordeel van met de hand scheppen, kan je wat makkelijker genoeg "vrije ruimte" rond de kluit doen). Maar dat is dan dus een afweging... Iets 'krap' doen, of toch gaan voor tempo. Wij hebben dus dat laatste gekozen. Alleen de gaten rond de roundpen voor de haagbeuk heb ik overigens wel met de hand gedaan. We meten verder ook niks heel precies uit, het gaat gewoon een beetje op het oog.

En gras eerst afsteken doen we ook niet. Ik schud zoveel mogelijk zand/aarde weer uit de pollen en de restantjes laag ik gewoon liggen. Rond de roundpen heb ik de rest gewoon aangevuld door de mollenhopen die er nog liggen af te scheppen voor wat extra 'losse grond' :') Werkt top!

En bij de wilgen liggen ze nu iets dieper dan het maaiveld. Maar dat vind ik daar niet erg, blijft er na regen makkelijker wat extra water in staan, alleen maar mooi :D

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 20:17

In de tuin moet het wel wat netter inderdaad. Onze haag heeft er ook een mooie slinger in zitten. Die zie je later toch niet meer als de haag groter wordt...

Ik ben wel voorzichtiger geworden met graspollen teruggooien. Het resultaat was bij ons dat eind juni de haag niet meer zichtbaar was omdat deze verstopt stond tussen enorme graspollen. We maaide er wel langs maar te dicht er langs durfde we niet omdat we dan de haag mee maaide... Uiteindelijk hebben we er houtsnippers opgegooid en dat werkt aardig. We gaan volgende week een rondje pollen/onkruid trekken langs ruim 200 mtr haag en dan nog een een flinke laag hooi op de houtsnippers aanbrengen. Alles om onkruid/gras te remmen. :+

Felien_Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 21:33

aaaah wordt en is al zo gaaf bij jullie :j
Heerlijk hoe die paardjes nu gehouden worden bij jou ;)

Straks als het mooie weer er is, ga je volgens mij echt nog veel meer genieten hiervan :D :D

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 22:15

Woa! Hard gewerkt! Binnenkort weer een dronefoto?

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 23:01

Schiet idd lekker op zo.
Heggen poten is hier meer knip tak af -> steek tak in de grond.. en we wachten rustig af of het aanslaat :+

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 23:06

palousa_boy schreef:
Schiet idd lekker op zo.
Heggen poten is hier meer knip tak af -> steek tak in de grond.. en we wachten rustig af of het aanslaat :+

Beetje stekpoeder eraan helpt soms :D

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 23:19

Teveel moeite :Y)
Heb nog een paar km te doen, vaak gaat dat ongeveer gelijk op met het hekwerk repareren of plaatsen.
Bij gaten in het hek knoop ik er een nieuw stukje tegenaan, poot een paar stekken en dan is het volgende gat aan de beurt. Zeker nu er een grote groep zwijnen regelmatig door onze weides trekt ben ik daar regelmatig bezig om te zorgen dat de schapen niet door dezelfde gaten naar buiten rennen.

Bij nieuw hek plaats ik in m'n eentje ongeveer 50 meter in 2,5 uur (de rollen gaas zijn 50 meter).
Dat is inclusief palen zetten en 2 lagen prikkeldraad plaatsen.
In de zomer gaat dat wel een stuk langzamer omdat de grond erg hard is en dus echt de palenrammer nodig heb. Dan ben ik al veel tijd kwijt aan in en uit de trekker klimmen om die te verzetten voor elke paal.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 11:40

De vlier takken heb ik zo in het gras gezet. Gewoon schep erin, heen en weer, tak in de spleet en beetje er omheen scheppen en takken stonden. Die slaan normaal ( als je dus geen varkens hebt ) goed aan. Een enkele is dus heel vaag gesneuveld..........We noemen nog steeds geen namen, soorten etc.

Bij de wilg op sommige plekken ook zo in de grond gestoken. En andere ook met een schep, de grond wippen en tak ertussen.

Onze buurman plaatst weleens zaailingen en die doet er altijd een luchtslang bij.

En ik moet geduld hebben. Wij hebben op de verkeerde momenten wat verplaatst in het begin en dat leek dood. Maar op een enkeling na, slaan dingen toch aan blijkt.

Ik wil een verkeerd geplaatste els en lijsterbes verplaatsen, maar denk dan wel een flinke kluit uit te scheppen, want ze doen het heel goed.

Ik ben ook benieuwd of die klei bolletjes nog gaan uitkomen. Het is daar wel echt heel nat geweest.

Wij willen wel een natuurlijke look, dus moet echt leren dingen niet te strak te plaatsen, niveau verschillen en wat goede afstanden zijn tussen planten dat ze straks mooi in elkaar lopen.

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-21 10:27

neile schreef:
Woa! Hard gewerkt! Binnenkort weer een dronefoto?

Denk dat je het vanuit de lucht nu nog amper ziet nu haha! Stel van die stokkies in de grond :+

Ir111 schreef:
In de tuin moet het wel wat netter inderdaad. Onze haag heeft er ook een mooie slinger in zitten. Die zie je later toch niet meer als de haag groter wordt...

Ik ben wel voorzichtiger geworden met graspollen teruggooien. Het resultaat was bij ons dat eind juni de haag niet meer zichtbaar was omdat deze verstopt stond tussen enorme graspollen. We maaide er wel langs maar te dicht er langs durfde we niet omdat we dan de haag mee maaide... Uiteindelijk hebben we er houtsnippers opgegooid en dat werkt aardig. We gaan volgende week een rondje pollen/onkruid trekken langs ruim 200 mtr haag en dan nog een een flinke laag hooi op de houtsnippers aanbrengen. Alles om onkruid/gras te remmen. :+

Ahja, dat is wel echt een stuk minder grappig dan ja :+ . Ik leg de pollen terug rond de boompjes, maar er een stukje buiten. En plan hier is dus ook nog houtsnippers er omheen. En als we daar te kort van hebben van de bomen doe ik bij de rest stro denk ik.

Felien_Kyra schreef:
aaaah wordt en is al zo gaaf bij jullie :j
Heerlijk hoe die paardjes nu gehouden worden bij jou ;)

Straks als het mooie weer er is, ga je volgens mij echt nog veel meer genieten hiervan :D :D

Dankje :o . De track opbouwen is ook echt gewoon een extra hobby naast de paarden zelf :D Denk inderdaad dat het voorjaar dit jaar extra bijzonder gaat worden (mits het aanslaat :') ).

palousa_boy schreef:
Schiet idd lekker op zo.

Haha met jullie afstanden en een actief schapenbedrijf erbij te runnen zou ik dat ook zo doen ja :D . Hier is natuurlijk gewoon ook min of meer een uit de kluiten gewassen achtertuin :')

----

Nou, hovenier is begonnen met de bomen omhalen. Blijft jammer, maar het is wel beter. Zowel qua gevaar van (bijna)dode bomen zo dicht bij huis als om straks weer op te kunnen bouwen zoals we het willen.

Uit de voortuin (al het groene is klimop... De twee dennen er onder zijn dood)
Afbeelding

En om
Afbeelding

Ze zijn nu verder bezig aan de andere kant tussen het huis en de track.

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 11:10

Haha, true. :Y) Dan neem weer een dronefoto in het voorjaar, ik ben even enthousiast als jij om dat resultaat te zien.

Idem hier trouwens, wei = beetje achtertuin voor me en vind die planten uitzoeken en planten en opvolgen wat het wordt een beetje een extra hobby bij de paarden. Wat ze zeggen is zo waar trouwens. Paardrijden is niet dezelfde hobby als paarden houden. :') Ik ben meer met onderhoud bezig dan met effectief rijden maar goed.. We vinden het leuk!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 13:01

Dat schiet lekker op. Hier trokken ze zo alles uit de grond.......Waar wij een uur stonden te graven om buxus en hortensia eruit te halen.....Trekken ze grote bomen zo om.

Ik vond het ook echt vreselijk om zoveel groen te laten gaan. Maar hou mezelf maar voor dat we nieuw terug planten.

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-21 15:03

neile schreef:
Haha, true. :Y) Dan neem weer een dronefoto in het voorjaar, ik ben even enthousiast als jij om dat resultaat te zien.

Idem hier trouwens, wei = beetje achtertuin voor me en vind die planten uitzoeken en planten en opvolgen wat het wordt een beetje een extra hobby bij de paarden. Wat ze zeggen is zo waar trouwens. Paardrijden is niet dezelfde hobby als paarden houden. :') Ik ben meer met onderhoud bezig dan met effectief rijden maar goed.. We vinden het leuk!

Haha dat ga ik zeker doen, vind het zelf ook allemaal veel te leuk en wil sowieso minimaal 1 goede drone foto per seizoen maken :D Leuk om uiteindelijk in een time-lapse te zetten.

En paardrijden is zeker niet dezelfde hobby als paarden houden inderdaad! Gelukkig geniet ik van dat tweede misschien nog wel meer dan het rijden an sich! En PP/Tracks/EquiHabitat opzetten is nog weer een hobby an sich :D :D . Met het aanplanten nu al weer zoveel extra ideeën gekregen :') :')

superpony schreef:
Dat schiet lekker op. Hier trokken ze zo alles uit de grond.......Waar wij een uur stonden te graven om buxus en hortensia eruit te halen.....Trekken ze grote bomen zo om.

Ik vond het ook echt vreselijk om zoveel groen te laten gaan. Maar hou mezelf maar voor dat we nieuw terug planten.

Nou deze gaan ze niet zo uit de grond trekken hoor haha. En ook maar beter van niet, zo strak langs het huis :+

--

Inmiddels draait de versnipperaar op volle toeren. Het is zo wel even een heel sip gezicht zo kaal hoor -O- . Maar gezien hoe rot ze waren, was het de enige optie. En iets met het moet soms eerst slechter worden voor het beter wordt... Als de haag straks goed gaat groeien en de rest van de begroeiing hebben we mooi ons eigen valei-tje.
Afbeelding

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-21 18:20

Nou, het begint een klein beetje te wennen. Maar het "faux huisje in het bos" gevoel mist wel zo. Maaarrrrr, uiteindelijk gaan we er denk ik heel blij mee zijn (niet meer zoveel aanslag op het huis en dak, beter voor het vocht in huis, sowieso niet meer zo'n "den van damocles x 5" waarbij je met elke storm maar weer hoopt dat ze niet op het huis vallen... (en gezien hoe rot ze daadwerkelijk bleken, was dat zeker geen ongegrond risico).

Plus dat als straks de beplanting op de track mooi gaat groeien... En we hopelijk uiteindelijk een mooie uitbouw aan de zijkant van het huis hebben bij de nieuwe woonkamer... Of op zijn minst mooie openslaande deuren, dan is het uitzicht vanuit huis wel fenomenaal natuurlijk!

Kijk en huiver...

Zo begonnen we
Afbeelding

Afbeelding

Na het omhalen een hele bult snoei
Afbeelding

En dat werd een mooie bult snippers
Afbeelding

En een flinke bult stammetjes, maar wel mét vrij uitzicht vanuit het huis
Afbeelding

Maar wel nu nog een hele kale bedoening -O-
Afbeelding

Toch een beetje sip zo. Maar, ook een grote (en belangrijke) stap richting het verdere aanpassen van het huis en het terrein. It gets worse before it gets better en zo...

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 18:34

Wat er nog staat ziet er ook een beetje treurig uit....?

Het is wel beter zo, als je hele terrein mooi omzoomd is met groen dan is het wel veel leuker zo, ze stonden veel te dicht op het huis joh :(:)

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 18:53

Bijkomend voordeel: ik zie allemaal mooie stammetjes om creatieve dingen mee te doen. :D Of gaan die de openhaard in?

Snap wel dat je moet wennen aan het kale hoor.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 18:56

Veel beter! Stammetjes kun je ook leuke afzettingen mee bouwen, tussen palen bijv.

marga1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 19:35

Zo dat ruimt lekker op. Heb je ook geen gedonder met de verzekering als er een op het huis zou vallen.
En scheelt heel veel vocht en groenigheid en verstopte dakgoten.

Zorg wel dat je de klimop naar de verbranding brengt die troep is zo hardnekkig.

Zo kruip weeer onder mijn meeleessteen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 19:49

Houdt je de oostkant van het huis een beetje begroeit?
Het heeft een reden dat zulke alleenstaande huizen een bomengroep er omheen hebben.....

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 22:02

Het ziet er elk jaar treurig uit in de winter :+ tenzij er veel hulst etc tussen staat, dan is er nog iets groen. Elk voorjaar weer fijn als alles groen begint te worden. Plus dat je meteen kunt zien wat er van je plantgoed echt aanslaat. Hier zet ik dan soms meteen weer een nieuwe tak neer als ik zie dat iets het niet doet. Een groot deel gaat vervolgens in de zomer dood door de droogte maar je kunt niet alles hebben :Y)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 01:50

Wij hebben 2 hele grote, hoge dennen die rot zijn en die staan echt op 1 meter van de schuur, maar we laten ze staan. Staan gelukkig stevig, maar ook pal tegen de sloot en verwijderen is geen optie. Dan moeten ze tot de grond en kan ik daar niks nieuws neerzetten. En er zitten onwijs veel vogels in.

Maar het risico is hier sowieso altijd. De bomen uit de bosrand zouden allemaal op ons huis kunnen vallen. Hebben er 2 laten verwijderen door de gemeente, maar met die stevige buien zien en horen we wel een en ander vallen vaak.

Wat we hebben laten verwijderen stond echt midden op de track. Zaten ook nog iets van 12 stobben in de grond. Heel erg zonde, is ooit een mooie rij bomen verwijdert. Dat is wel allemaal weg, grond afgegraven en zand gestort.

Maar heb echt weken stom zitten kijken naar het andere gezicht, ook al woonden we er net een half jaar toen.

Uitzicht op de paarden is echt heerlijk. Wij hebben speciaal met de aanbouw met openslaande deuren en zijramen richting de paarden gebouwd. Ik denk dat we straks nog weinig in voorste woonkamer zullen zitten :)

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 10:26

Ik snap je gevoel wel maar het wordt beter. De winter is sowieso een beetje een treurig seizoen wat groen en licht en mooi betreft. Komt goed... ;)

Wat is overigens dat ijzeren staketsel daar in een vierkantje rechts op je 2e foto?

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 13:50

Volgens mij is dat de hondenren toch?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 15:30

Sta-ket-sel.....??? Wat is dat nou weer voor een woord _O-

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 14:01

Wauw, wat een mooie grote stappen weer zeg!! Inderdaad jammer dat je eerst van alles moet afbreken, om 't weer mooi op te kunnen bouwen, en dan ook nog zo lang moet wachten... maar: 't is het waard!! :D