[Info] Bokkers op de woningmarkt deel III

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 08:24

Spannend!!

Gisteren weer heel de middag extra gepoetst en opgeruimd.
Morgenmiddag laatste beetje en dan laat ze maar weer komen.

Grietje_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 08:58

Dat zou wel fijn zijn toch Karuna, als die optie mogelijk is.. Vooral ook nu het bedrag flink gedaald is..

Spannend Von, jij weer druk bezig geweest dus.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 10:42

Maandag weer bezichtiging. Makelaar trekt extra tijd uit en we gaan de tuin helemaal grondig opmeten, inclusief de extra schuur die is neergezet enz. Ik weet dat tuin echt heel belangrijk voor me is. Ben een buitenmens en ook de honden zijn graag buiten alleen of met de baas. En ik tuinier graag. Nu is de tuin eigenlijk twee bestrate driehoeken van ongeveer 3 bij 3,5 of zo waarvan de doorloop vrijgehouden moet worden om van achterom ingang naar de achterdeur te komen.

Ga ook eens kijken of desnoods de achterdeur in de berging verplaatst kan worden zodat er een rechtdoorlopend pad gemaakt kan worden en er een vlak vrijkomt dat maximaal gebruikt kan worden. Er moet toch in de berging wat gedaan worden. Dan desnoods maar deur laten omzetten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 12:04

Ik kom hier even door de bocht zeilen. Mijn collega heeft deze prachtige boerderij met stallen en weiland te koop; http://www.funda.nl/koop/dalerveen/huis ... traat-107/

Hij woont er geweldig maar hij wil dichter bij zijn werk wonen. Iemand nog ideeën rondom Hengelo(ruim begrip)? Een mooie vrijstaande woning, liefst wat buitenaf.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 12:15

Hoe ver rondom Hengelo? Maximale reistijd?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 12:17

Wendy schreef:
Hoe ver rondom Hengelo? Maximale reistijd?

20 min ong. Mag trouwens wel een stuk kleiner zijn als wat hij nu heeft, als t maar mooi aanspreekt en rustig wonen is.

Edit: ik was even in de war, het mag nog wel meer reistijd zijn hoor, 30/40 min. :P

Evy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 08:57

Karuna; spannend hoor. Als de prijs is gezakt en je kan nog wat van de tuin maken dan biedt dat wel veel mogelijkheden :j

Vonneke; hopelijk bevalt je huisje en zijn dit de toekomstige bewoners van je huis!

Joolien; mooi huis heeft je collega. En redelijk 'goedkoop' voor zoveel ruimte. Als dit in deze regio had gestaan dan was de prijs nog hoger geweest :=

Hier gaat de huizenjacht niet goed, komen echt te weinig huizen te koop staan in ons dorp. En als er ééntje te koop staat dan valt het niet binnen ons (lange) eisenpakket of valt het buiten ons budget.
Volgende week gaan we wel kijken naar een 'project'. Het huis is helemaal kaal en vanaf de buitenkant ziet het er 'oud' uit. Moet dus heel veel aan gedaan worden.
Hebben jullie trouwens tips als we dit huis gaan bekijken? Waar moeten we echt op letten?
Zelf dacht ik aan het inspecteren van de kozijnen en eventuele schimmel/vocht plekken. Maar verder...?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 09:04

Hoeveel groepen heeft de meterkast, is de electra veilig en up to date. Zijn er bv gaskachel doorvoeren of een schoorsteen of dakplaten aan de binnenkant, asbest heel erg goed mogelijk dan en zal verwijderd moeten worden eventueel. Zijn er rare scheuren binnen of buiten, staat de boel recht, vocht idd, is er verbeterruimte fysiek aanwezig. Hoe is dak, daklijn en dakgoot. Recht en ok (dure grap om te vernieuwen). Zijn de vloeren recht en stevig. Kijk eventueel onder de kruipruimte of er aantasting, schimmel, vocht ed te zien is. Leeftijd ketel. Enz

Maar vooral pik de sfeer op, bevalt die goed en probeer door de leegte heen te kijken.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 09:14

Evy schreef:
Karuna; spannend hoor. Als de prijs is gezakt en je kan nog wat van de tuin maken dan biedt dat wel veel mogelijkheden :j

Vonneke; hopelijk bevalt je huisje en zijn dit de toekomstige bewoners van je huis!

Joolien; mooi huis heeft je collega. En redelijk 'goedkoop' voor zoveel ruimte. Als dit in deze regio had gestaan dan was de prijs nog hoger geweest :=

Hier gaat de huizenjacht niet goed, komen echt te weinig huizen te koop staan in ons dorp. En als er ééntje te koop staat dan valt het niet binnen ons (lange) eisenpakket of valt het buiten ons budget.
Volgende week gaan we wel kijken naar een 'project'. Het huis is helemaal kaal en vanaf de buitenkant ziet het er 'oud' uit. Moet dus heel veel aan gedaan worden.
Hebben jullie trouwens tips als we dit huis gaan bekijken? Waar moeten we echt op letten?
Zelf dacht ik aan het inspecteren van de kozijnen en eventuele schimmel/vocht plekken. Maar verder...?

Eerste keer kijken is vaak toch het gevoel van een huis, of de ruimtes fijn overkomen ook qua afmetingen en vorm etc

En idd beetje kijken naar rare dingen wat betreft vocht, schimmel, scheuren etc
Karuna geeft ook een hoop goeie tips aan.

Maar mijn ervaring is echt dat je de eerste keer zoveel ziet dat je ook een hoop over het hoofd ziet
Tweede keer ie je dan vaak weer dingen dat je denkt " huh? Oh". Of juist "o ja, das waar"

En als je eenmaal je rondje met makelaar hebt gedaan, loop nog even op je gemak rond Zonder ;)

Ik maakte ook altijd veel foto's van dingen die me opvielen en de ruimtes zelf
Kun je thuis op je gemak nog eens de boel doornemen samen met beeld materiaal er bij

Evy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 09:48

Super bedankt voor jullie tips Karuna en Sonja! +:)+ Ik ga ze even op een blaadje schrijven zodat ik de 'checklist' kan afwerken als ik daar rond loop. Het maken van foto's en een rondje zonder makelaar is ook een goed advies, tijdens onze vorige bezichtigingen heb ik dat eigenlijk nooit gedaan :o

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 10:08

Bij een klushuis vooral kijken naar mogelijkheden. Zorg dat je weet wat draagmuren zijn en wat er eventueel uit kan.

Kijk door eventuele zooi heen, vochtplekken van eventueel een rot kozijn zijn geen drama, dan in verbouwing kozijnen incalculeren. (en in een mooi oud huis horen houten en geen kunststof kozijnen).

Neem iemand mee met inzicht in verbouwkosten. Bedenk wat nu moet gebeuren en wat eventueel later kan.

Wij hebben huis zonder cv en isolatie gekocht... We gaan eerst isoleren en iets doen aan t de gaskachels. Badkamer en keuken zijn functioneel maar niet onze smaak, dus die komen later wel.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 10:23

Ik houd me nooit aan makelaars rondjes. Ik bepaal wat ik wil zien in welke volgorde in een huis. De makelaar schikt zich wel naar mij, hij of zij heeft ook geen keus hihi. Stel regelmatig vragen waar ze het antwoord niet op weten ook }> . Vinden ze soms niet leuk. En o ja laat je nooit opjagen door een haastige makelaar. Neem de tijd, trek keukenkastjes open zitten soms nare verrassingen achter of in. Kijk overal op, in en onder. Ik ben meestal een uur kwijt minstens voor een bezichtiging. :j

Ben natuurlijk tot paar weken geleden alleen maar op klushuis jacht geweest ver van huis waarin een tweede bezichtiging moeilijk inplanbaar is. Heb daar veel van geleerd ook veel gebeld met bouwers, asbest bedrijven enz.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 10:28

Foto's maken vind ik echt not done. Voor een leegstaand huis misschien anders maar niet in een bewoond huis.
Bij onze makelaar mag het ook niet. Er staan toch altijd persoonlijke spullen die door de fotograaf met zorg zijn weggewerkt.

Ze mogen van mij in alles kijken wat bij het huis hoort en blijft staan, maar ook niet in mijn kledingkast etc.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 10:30

Ik heb het wel gedaan hoor. Eigenaren of familie waren vaak ook gewoon thuis bij bezichtigingen. Uiteraard wel toestemming gevraagd en zorgen dat er gene prive spullen overduidelijk in beeld staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 10:31

Ik ben niet thuis en de kijkers komen met de makelaar.
Nadrukkelijk aangegeven dat ik het niet wil hebben en de makelaar gaf ook aan dat ze er nooit toestemming voor geven. Gelukkig maar.

Begrijp het als je ver moet rijden, maar ze komen maar 5x kijken als ze wat willen weten.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 10:32

Wij maakten altijd foto's :j Dat weet je toch ook als je je huis te koop zet? Natuurlijk zet je die niet online, maar voor jezelf is het enorm handig.
Wij kijken nog regelmatig terug naar de foto's die we tijdens de bezichtigingen gemaakt hebben, gewoon om het beeld te hebben van hoe het er destijds uit zag.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 10:32

vonneke schreef:
Ik ben niet thuis en de kijkers komen met de makelaar.
Nadrukkelijk aangegeven dat ik het niet wil hebben en de makelaar gaf ook aan dat ze er nooit toestemming voor geven. Gelukkig maar.

Begrijp het als je ver moet rijden, maar ze komen maar 5x kijken als ze wat willen weten.

Tja, wil je je huis verkopen of niet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 10:58

Wat een domme vraag wendy. Ga ik niet eens antwoord op geven.

Wanneer mensen graag foto's willen mogen ze dit via de makelaar regelen en niet zomaar foto's maken van mijn eigendommen. Voor sommige attributen is bewust gekozen om ze uit beeld te laten op internet. Deze zijn nu wel aanwezig. Deze wil ik niet op een telefoon or whatever van een ander terugzien.

Ben blij dat mijn makelaar er ook geen toestemming voor geeft zelfstandig foto's te maken. Daarbij is het in ons huis ook niet nodig want er is niets te verbergen of bijzonder.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 11:00

Ik heb nog nooit niet foto's mogen maken
, maak trouwens ook geen foto's uit nieuwsgierigheid of om de strings van de verkoper op de foto te hebben
Maar puur voor onszelf om dingen na te kunnen checken van "hoe zat dat ook alweer"

Als het echt niet mag, dan wens ik de makelaars een fijne tijd toe want dan word er geschreven en getekend
En dan loopt de bezichtiging goed uit de klauwen qua tijd
(En maak ik alsnog foto's als ik rond loop zonder makelaar ... die foto's komen niet verder dan onze ogen en werden ook altijd gewoon weggegooid naderhand, dus ga me daar ook niet schuldig over voelen)

Als koper ben je aan het kijken of je een bak met geld gaat lenen en uitgeven aan een stapel stenen op een stuk grond
Dat doe ik dus heel gedegen qua onderzoek :+
Ik ben daar heel simpel in
Wil je niet dat iemand iets ziet
Moet je het niet neerzetten , want of ik het nu in het echt zie of op een foto die ook alleen door mij en mijn vriend word bekeken :?(en bij kopen of afketsen weg gegooid word )

Iemand meenemen met verbouwings kosten inzicht etc deed ik zelf niet bij de eerste bezichtiging , eerst maar eens kijken of het wat is voor ik de hulptroepen mobiliseer ;)
En we hebben Zelf ook wel enig inzicht in dat soort dingen
Dat scheelt

Edit :foto's maken heeft trouwens niets met dingen verbergen te naken maar puur met echt overzicht

Makelaars foto's geven naar mijn ervaring nooit! De echte realiteit weer maar een verfraaiing/voordelige versie van

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 11:06

Ik maak fotos en zie eigenlijk niet eens wat er aan prive dingen of meubels staan. Daar kijk ik dus echt niet naar. Enige dat me boeit is het huis en alles. Wat erin staat is volstrekt onbelangrijk. Als je als verkoper bang bent wat er gebeurt met fotos ivm inbraak oid. Dan moet je ook geen kijkers in huis halen, al rondleidend zie je echt alle plekken waar je gemakkelijk zou kunnen inbreken en wat er te halen valt ook. Als ik zover zou moeten nadenken dan had ik geen leven. Als ik wat vind en het komt hier te koop. Mensen fotograferen maar een eind weg. :+

Sonja klopt. Of ze maken fotos leuk voor de sfeer maar geven geen enkel idee van hoe een ruimte in elkaar zit. Maak daar ook altijd opmerkingen over bij een bezichtiging, net als fouten in de plattegrond oid. Had dat woensdag nog, badkamer was anders dan op plattegrond, uitgebreid maar was dus op tekening niet zo. was aan de fotos al wat te zien en goede vriend maakte me erop attent. Die heeft in een zelfde woning gewoond.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 11:08

Ik ben in ieder geval blij dat de makelaar niet toestaat zelfstandig foto's te nemen.

Ze kunnen wel via hem alle benodigde foto's krijgen overigens.

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 11:35

als je voor een klushuis gaat en zelf geen gevoel erbij hebt is het handig om iemand die inzicht hierin heeft mee te nemen. Kan je wellicht een idee geven van wat er mogelijk is en hoe de staat is.

Dan kan je bij een 2e bezichtinging de experts meenemen om mogelijkheden en kosten uit te zoeken.

qua foto's maken, wij hebben t met bezichtigen wel gedaan, puur op constructie dingen. zodat we in beeld hebben wat er moet gebeuren of hoe iets opgelost kan worden of een donkere zolder/ achter schotten, foto met flits om in die ruimte te kijken, fijner dat kop tussen de spinnen steken. nooit van de ruimtes ansich, die trekken we wel van funda af.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 11:39

Nimmy schreef:
als je voor een klushuis gaat en zelf geen gevoel erbij hebt is het handig om iemand die inzicht hierin heeft mee te nemen. Kan je wellicht een idee geven van wat er mogelijk is en hoe de staat is.

Dan kan je bij een 2e bezichtinging de experts meenemen om mogelijkheden en kosten uit te zoeken.

qua foto's maken, wij hebben t met bezichtigen wel gedaan, puur op constructie dingen. zodat we in beeld hebben wat er moet gebeuren of hoe iets opgelost kan worden of een donkere zolder/ achter schotten, foto met flits om in die ruimte te kijken, fijner dat kop tussen de spinnen steken. nooit van de ruimtes ansich, die trekken we wel van funda af.

Maar dat vind ik inderdaad wat anders Nimmy.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 12:00

vonneke schreef:
Wat een domme vraag wendy. Ga ik niet eens antwoord op geven.

Wanneer mensen graag foto's willen mogen ze dit via de makelaar regelen en niet zomaar foto's maken van mijn eigendommen. Voor sommige attributen is bewust gekozen om ze uit beeld te laten op internet. Deze zijn nu wel aanwezig. Deze wil ik niet op een telefoon or whatever van een ander terugzien.

Ben blij dat mijn makelaar er ook geen toestemming voor geeft zelfstandig foto's te maken. Daarbij is het in ons huis ook niet nodig want er is niets te verbergen of bijzonder.

Jammer dat je blijkbaar niet in staat bent om je te verplaatsen in de behoeftes van iemand die een huis bezichtigt?
Foto's van de makelaar zijn leuk als indicatie, maar als je een reëel beeld wilt, wat aansluit bij wat je hebt gezien, is zelf foto's kunnen maken toch echt wel heel erg handig.
Natuurlijk maakten wij geen foto's van wat er in de kastjes stond, dat boeide inderdaad totaal niet. Het ging ons ook om de ruimtes, opvallende zaken die je niet terug zag op de ideaal plaatjes van de makelaar. Dat waren dan dingen als asbest dakbeschot, sporen van houtworm en boktor, vochtplekken, een schuur die alleen van de buiten was gefotografeerd, nokvorsten die vastgezet waren met schroeven, plastic (ipv houten) dakranden, ontbrekende dakpannen, luiken waar de paddenstoelen in groeiden...
Toen we ons oude huis te koop hadden staan was het heel simpel: alles wat niet op de foto mocht, was óf niet in huis, óf goed opgeborgen.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 15:15

Ik zou dat ook niet prettig vinden hoor als iedere kijker foto's van mijn huis gaat maken. Nou hebben wij geluk gehad en maar 2 kijkers gehad waarvan 1 de kopers zijn geworden.
Maar genoeg animo, voor jou 10 anderen die mijn huis willen kopen en niet mijn prive zaken op de foto zetten, mijn huis op Funda vond ik al heel spannend, iedereen die zo binnen kan kijken.