[Centraal] Bokkers op de woningmarkt *deel II*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Iris__Bennie

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt *deel II*

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 16:56

Haha Selka, We leven nu ook al zo ongeveer samen, alleen de ene keer bij hem thuis en de andere keer bij mij thuis ;)
Huren vinden we allebei zonde van het geld dus vandaar dat we voor kopen hebben gekozen.
Als we wilde gaan huren hadden we dat ook al eerder gedaan en hadden we daar geen 6 jaar op gewacht ;)

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 17:00

Het is natuurlijk ook altijd jouw eigen keuze. Ik heb het alleen vaak zat verkeerd zien gaan en zelf heb ik in het eerste jaar ook weleens de neiging gehad om op te staan en weg te gaan :P Wij gaan nu naar 7 jaar samenwonen eens op zoek en wat blijkt huren is vet goedkoop :D Wij gaan dus fors meer geld moeten betalen voor een koophuis tenzij wij onze eisen aanpassen. Ik ben blij dat wij eerst gewoon een lekker goedkoop huis hebben gehad.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 17:00

Klopt, zodra alles op 2 namen staat en je gaat eruit dan is het niet 'je spullen pakken' en klaar. Ontslag hoofdelijke aansprakelijkheid is een fors proces! En als hij het dan volgens de dan geldende normen niet kan dragen kan de boel verkocht worden. Tot die tijd ben en blijf jij mede en hoofdelijk aansprakelijk voor de héle schuld! Of je er dan nog woont of niet, dat maakt niks uit.

Meetekenen is dus niet alleen maar 'leuk' of 'samen', wees je daar goed van bewust.

Mowoah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 18:34

Hoi allemaal !

Mag ik me ook melden? :) Ik ben 22 jaar en ben rustig aan op zoek naar een huurwoning. De reden dat ik wil gaan huren is omdat ik inmiddels al 7,5 jaar een vriend heb en de kans dus groot is dat we over een paar jaar gaan samenwonen.

Mijn vriend studeert nog, daarom willen wij nog niet gaan samenwonen. Ik heb een vaste baan en wil tóch al wel graag het huis uit, dus ga ik alleen. :D Ik vind dit ook een mooie mogelijkheid om te kijken of ik 'het allemaal alleen kan redden', gezien ik al lang samen ben met mijn vriend. Niet dat ik dan vaak alleen zal zijn, maar goed. ;)

Hoe hebben jullie bepaald in welke stad/dorp/wijk jullie wilden gaan wonen? Ik vind dit persoonlijk erg moeilijk...

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 22:17

toen wij 20 jaar geleden gingen samenwonen hebben we ook meteen gekocht, dat was toen ook goedkoper dan huren. ik vond het ook wel soortvan stoer, met 21 jaar in een koophuis :) Maar goed, dat waren andere tijden.
wij zijn toen vlakbij zijn ouderlijk huis gaan wonen, dat wilde hij graag.. mij maakte het niet zo veel uit. afstand naar mn werk werd wel iets verder, maar mn paard kon daar in de buurt goedkoper gestald worden, dus ja... even de voors en tegens op een rijtje zetten.

@ selka, genieten doe ik al hoor!! ik ben helemaal gelukkig nu met mn nieuwe vriend en mn kleine meisje in mn droomhuis tussen de paarden en }:0 }:0 }:0 :) de scheiding heeft voor mij goed uitgepakt.
zeker nu mn oude huis eindelijk verkocht is!!
(kreeg vandaag de brief van de notaris, uitnodiging voor overdracht op 31 december!)

Ziviaantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 00:34

Wij zijn ook van plan te gaan verhuizen. Ter voorbereiding ben ik me al aan het inlezen in hypotheken :P Omdat wij de helft van de koopsom zelf kunnen betalen willen we een aflossingsvrije hypotheek (en dan zelf stukje bij beetje aflossen wanneer we willen, lees: als we geld over hebben :$ ). Nu zie ik alleen tegenstrijdige berichten op internet. Op de ene site zie ik staan dat sinds 1 januari 2013 aflossingsvrije hypotheken niet meer aftrekbaar zijn van de belasting, en op een andere site wordt er niet over gesproken. Ik dacht dat het gewoon aftrekbaar was. Iemand dit jaar een aflossingsvrije hypotheek genomen? Is het aftrekbaar?

Sayangki

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 01:03

Naar mijn weten kun je alleen nog een gedeelte aflossingsvrij in je hypotheek nemen als je al een hypotheek met een aflossingsvrij gedeelte in 2013 hebt gehad.

Citaat:
Per 1 januari 2013 kan je alleen fiscaal voordeel van de hypotheekrente aftrek genieten als je de hypotheek aflost op basis van een annuïteiten- of een lineaire hypotheek. Onder voorwaarden is het nog wel mogelijk om een andere hypotheekvorm (bijvoorbeeld: bankspaar- of aflossingsvrije hypotheek) te kiezen. Als een van de onderstaande situaties van toepassing is voor jou, dan kan je nog een andere hypotheekvorm kiezen.

Ik heb in 2012 een onherroepelijke koop/aanneemovereenkomst en/of verbouwingovereenkomst getekend.
Ik heb een woning verkocht in 2012. En ik ga uiterlijk 31 december 2013 een nieuwe eigen woningschuld (= hypotheek) aan.
Mijn huidige hypotheek (vormen) verhuis ik mee naar mijn volgende woning.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 07:54

Dat dacht ik eigenlijk ook, dat aflossingsvrij niet meer kon alleen en alleen als je al een aflossingsvrije hypotheek hebt dat je dat gedeelte mee kunt nemen naar een nieuwe hypotheek.
Zo is het ons ook gevraagd door onze hypotheek-adviseur, of wij het gedeelte aflossingsvrij wat we nu hebben mee willen nemen.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 08:09

voor zover ik weet mag je gewoon een aflossingsvrije hypotheek aflsuiten,
geen enkel probleem.
alle vormen hypotheken bestaan gewoon nog, ze zijn alleen niet allemaal meer aftrekbaar.
alleen de hypotheken waarbij je met 30 jaar aflost , daar van is de rente aftrekbaar. (lineair en annuïteiten)
bij een aflossingsvrije hypotheek is de rente niet aftrekbaar
of als je een hybride hypotheek hebt, van bijvoorbeeld lineair deel en aflossingsvrij deel, dan is het lineaire deel aftrekbaar en het aflossingsvrije deel niet .

(overlsuiten van bestaande hypotheek daar gelaten, daar heb ik nooit naar gekeken omdat we geen hypotheek hebben om over te sluiten ;) )

(dit is de info van de hypotheker , bij het gesprek wat we pas hebben gehad daar)

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 08:14

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 08:31

maar het blijft een minder interessante optie doordat je de rente niet meer kunt aftrekken...maar goed, dat was natuurlijk ook de bedoeling van de heren en dames in den haag

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 08:38

Wij hebben ons huis ook te koop staan. In Zaandam. Inmiddels 5 kijkers waarvan 1 voor de tweede keer is komen kijken. Iemand nog de verkooptip van de eeuw?

Ziviaantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 10:56

danoesje schreef:
Wij hebben ons huis ook te koop staan. In Zaandam. Inmiddels 5 kijkers waarvan 1 voor de tweede keer is komen kijken. Iemand nog de verkooptip van de eeuw?

Waarschijnblijk overbodig, want je zal dit al zelf bedacht hebben, maar je wil niet weten hoeveel mensen er niets aan doen als er kijkers komen:

ontkalk je douche / bad / toilet enz (gruwwel.... ik ging kijken bij een huis met een geheel gele douche en toilet door de kalk...brrrr)
toiletbril dicht doen
hele huis schoon en fris
geen echt persoonlijke dingen in huis zoals fotolijstjes, veel prularia enz.
kleine gebrekjes reparereren
Heb je een deur met een vreselijke kleur zoals brandweerrood... verf hem dan even. scheelt een hoop
laat het huis lekker ruiken, appeltaart bakken is een beetje afgezaagd, maar lekkere geurdingen in huis
haal te volle kamers wat leger zodat het ruimtelijker is, zorg zo voor rust in je huis
bosje bloemen op tafel
als je een tuin hebt haal onkruid weg, maak het netjes
Is het verfwerk achterstallig, gooi er dan even wat geld tegen aan en verf het in rustige neutrale kleuren... (mijn vriend heeft ooit een huis voor 20.000 méér verkocht dat er eerst voor gegeven werd door heel simpel het hele huis te schilderen....Is wel een aantal jaar geleden, maar was wel al in het begin van de recessie).

Lisette1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 11:03

Nou wij hebben het voorlopig koopcontract via de mail ontvangen zodat we het kunnen bestuderen of we het ermee eens zijn. Nu gaan we op zoek naar een notaris, weet iemand een goede notaris in Noord-Brabant of Gelderland? Beetje in de buurt van Den-Bosch eigenlijk. En waar moet je op letten bij het kiezen van een notaris? Alleen de kosten of zijn er andere dingen die je ook in de gaten kunt houden.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 11:07

We hebben twee weken verlenging gekregen :)
Maar als t mee zit..lukt alles bog voor de vorige deadline! :D

Angeliquee18

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 11:12

Late reactie.. maar kon even niet reageren haha,
Mocht het fout gaan, kan hij het huis ook alleen betalen.
Wij laten dit ook allemaal vast leggen, dat ik degene ben die er uit stapt.
Net zoals dat we alles vast leggen met overlijden, werkloos raken ect ect.
Dat ik ineens veel meer ga verdienen gaat zeker niet gebeuren !

Gister de koopakte ondertekent, de verkopers waren er ook.
Waren hele leuke mensen !
We mogen binnekort nog een x komen kijken, met onze ouders er bij
Ook wel zo leuk haha.
Ook mogen we met de tijd alvast dingen opmeten voor de keuken / slaapkamer
En we willen het kozijn allemaal verranderen.
1 juli krijgen we de sleutel *\o/*

Nu voor 23 december de financering rond krijgen, dus een hoop regelen nu hihi

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 11:20

Spannend!!
Ga gelijk achter een bank aan! Want duurt nu wel eens drie weken voor ze tijd hebben voor je!

Waarom krijg je zo laat de sleutel als je in december al betalen moet??

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 11:23

Jolliegirl, verlenging waarvoor en bij wie? Had niet meegekregen dat jullie al met een deadline ergens voor zaten (berichten ook teruggelezen om te kijken of ik wat gemist had, maar kon het er nergens uithalen). In ieder geval fijn dat de verlenging gekregen is en dat alles nog steeds haalbaar is.

Lisette, vraag eens bij de makelaar? Onze makelaar wist feilloos te vertellen bij wie hij goede en bij wie hij slechte ervaringen had. Zo wist hij ook precies bij welke notarissen er nog veel meer kosten bij kwamen als de offerte aangeeft. Vooral de goedkope prijsstuntnotarissen rekenen bij ieder klein lettertje wat ze moeten typen een smak extra kosten, waardoor goedkoop uiteindelijk duurkoop wordt.

Angelique, 1 juli de sleutel? Dan krijg je de financiering niet rond voor 23 december, tenzij je een hoop extra kosten maakt...... Hypotheek-offerte is niet zolang geldig namelijk. Wij krijgen de sleutel 1 juni, en moeten wachten tot half/eind januari om de financiering rond te krijgen. Verlenging van de offerte kost een 1000 euro per maand.

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 11:27

Ziviaantje, thanks! Volgens mij hebben we dat allemaal gedaan, als je wilt kun je even in mijn onderschrift kijken bij mijn ad. We hebben sowieso een vrij neutraal huis en ik hou niet van prutjes en rommeltjes dus dat is makkelijk. Ik moffel steeds last minute de laatste dingetjes in de kledingkast en dan is het weer helemaal netjes. Zit er alleen nog over te twijfelen de slaapkamer aan te pakken, daar zit echt behang op uit het jaar 0 en een vreselijk stoffige vloerbedekking (vriendlief is er zo ingetrokken 8 jaar geleden en ik woon er pas sinds januari) maar mijn vriend vindt het zonde van t geld...
Lisette, gefeliciteerd!

Lisette1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 11:50

Bedankt Neonlight, wanneer moeten we de afspraak vastleggen bij de notaris? Want er moet in het voorlopig koopakte al een datum opgenomen worden van sleuteloverdracht. Maar ik snap niet zo goed wat ik nu eerst moet gaan doen. De makelaar doorgeven welke notaris we kiezen voor het tekenen van het koopcontract dat is duidelijk. Maar ik weet nu dus niet of ik ook al meteen een afspraak moet maken met die notaris voor een specifieke datum. Want ik weet de specifieke datum die de verkopers in hun hoofd hebben niet. Sorry voor mijn onduidelijke vraag.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 11:51

Aflossingsvrije hypotheken zijn alleen nog fiscaal aftrekbaar als je in het overgangsrecht valt, dus als je op 1-1-2013 al een aflossingsvrije hypotheek die in box 1 valt had.

Gisteren gebabbeld met collega adviseur van ING, was erg leuk. Goed gesprek gehad, vandaag doorgeven wat ik wil en dan volgende week komt hij een kop koffie bij me op kantoor halen en de offerte afleveren :D Notaris is ook al geregeld, offerte zat gisteren al in de mail.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 12:25

Neon: 21 november moeten we de aanbetaling doen :)
En dan 6 december krijgen we de sleutel.

Maar t leek erop dat we dit niet gigen redden..
Maar nu vorderd alles opeens toch wel heel snel :)

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 12:58

Jolliegirl, jullie mogen 1 dag eerder de bankrekening spekken van de notaris dan wij, wij moeten uiterlijk 22 november de bankgarantie doen.

Lisette, staat er in het voorlopig koopcontract geen datum? Hebben jullie bij de aankoop geen datum gesteldt? Dat is namelijk wel normaal. Vaak is het niet wat de verkopers willen maar de kopers, en zit dat in de onderhandeling erbij, die prijs bij die datum. Die datum gaat in het verlopig koopcontract, en daar moeten ze zich aan houden.
Onze kopers hadden ook 3 februari gesteld bij de onderhandelingen, die is aangehouden en ook in het verlopig koopcontract gezet. Later wilden ze die datum bijschroeven naar 2 januari, daar zijn wij niet mee akkoord gegaan, onderhandelingen voor 3 februari en prijs waren al eerder rond. Koopcontract was toen nog niet getekend, maar dan kon er 1000 euro bij, omdat wij voor die maand ook extra moeten betalen (vakantiewoning, opslag meubels).
Tot wanneer is de hypotheekofferte geldig? Meestal wordt die datum in de onderhandeling meegenomen.
Afspaak met notaris moet je sowieso maken. Je moet een bankgarantie afgeven, dat moet bij de notaris. Ongeacht wanneer de overdracht is. Daarna kun je aan de makelaar doorgeven welke notaris je hebt gekozen. Hoeft niet in de voorlopige koopcontract te staan, kan prima "nader te bepalen" ingevuld worden. Hebben wij ook in ons koopcontract staan. Nadat we de notaris hadden uitgezocht heeft de notaris de verkoper verwittigd.

Ziviaantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 13:15

Leuk huis Danoesje! Wel veel dezelfde foto's :D Ik zou zeggen trek de vloerbedekking eruit en leg laminaat. Kost bijna niet, voor 6 euro per vierkante meter heb je het al. Is het behang overschilderbaar? Anders zou dat ook een optie zijn. Kost ook niet veel.

danoesje schreef:
Ziviaantje, thanks! Volgens mij hebben we dat allemaal gedaan, als je wilt kun je even in mijn onderschrift kijken bij mijn ad. We hebben sowieso een vrij neutraal huis en ik hou niet van prutjes en rommeltjes dus dat is makkelijk. Ik moffel steeds last minute de laatste dingetjes in de kledingkast en dan is het weer helemaal netjes. Zit er alleen nog over te twijfelen de slaapkamer aan te pakken, daar zit echt behang op uit het jaar 0 en een vreselijk stoffige vloerbedekking (vriendlief is er zo ingetrokken 8 jaar geleden en ik woon er pas sinds januari) maar mijn vriend vindt het zonde van t geld...
Lisette, gefeliciteerd!

Mirjam79

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 13:18

Hier even een baggerberichtje van de makelaar... Wij hebben inmiddels het huis ruim 2 jaar te koop staan. Van 't zomer vraagprijs 10.000 laten zakken, maar helaas nog niks aan reacties mogen krijgen.
Makelaar wil nu graag weten wat we willen met de woning. Hij wil extreem zakken met de vraagprijs, maar dat wil mijn ex niet. Mijn ex is sinds de verkoop een tijd werkloos geweest en is nu weer via het uitzendbureau aan het werk (geen idee hoeveel uren e.d., krijg ik geen info over). Op dit moment delen wij de vaste kosten + hypotheek van het huis nog 50/50, maar ik woon er al meer als 2,5 jaar niet meer.

Nu was mijn plan om de hypotheekverstrekker te bellen wat voor ons de mogelijkheden zijn voor de restschuld. Ik kan (met hangen en wurgen) zoals het lijkt de beoogde restschuld misschien wel betalen, maar mijn ex niet. Maar ik weet even niet hoe nu verder...
Mijn ex misschien ook maar even mee vragen naar de afspraak. Hoort hij ook es van een ander hoe de zaken er voor staan. Bah...