Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

karin1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 09:34

Kaygee schreef:
Wauw gaaf zeg! Is het een bouwpakket of maken jullie alles zelf?

Het is een samengesteld pakket van onbewerkt hout en dakbenodigdheden.
Maar het ontwerp moet je zelf uitzoeken. Er zitten dus geen inkepingen in of iets dergelijks. Gelukkig is paps en timmerman van beroep.

SuSem

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 16:24

Misschien kan iemand mij helpen met geweldige tips?

Ik ga onze border opnieuw aanplanten. Hij is +/- 410 cm x 80 cm.
Qua kleur wit/roze/

De border loopt langs de schutting, dus er mag ook iets hogers in zitten.

Wat ik zelf al bedacht had is een roos en "gebroken hartjes".
Vind het enorm lastig om hem in te delen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 19:06

SuSem schreef:
Misschien kan iemand mij helpen met geweldige tips?

Ik ga onze border opnieuw aanplanten. Hij is +/- 410 cm x 80 cm.
Qua kleur wit/roze/

De border loopt langs de schutting, dus er mag ook iets hogers in zitten.

Wat ik zelf al bedacht had is een roos en "gebroken hartjes".
Vind het enorm lastig om hem in te delen.

Weigelia, Dicentra, Viburnum, Camelia, Hamamelis. Wordt hoog.
Helleboris, Ornitogalum, Pulsatila, Iris Reticulata, Muscari. Blijft laag.

2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 12:15

Jullie kunnen mij vast helpen.. We hadden altijd een heel lelijk hekje in de voortuin staan als afscheiding, die hebben we er nu uitgehaald maar nu is het zo kaal en is er dus ook geen afscheiding meer.

We willen hier graag iets anders voor in de plaats, bij ons in de wijk hebben de meeste huizen een buxushaagje.. Dat vinden wij zelf een beetje saai dus wij dachten aan iets van een border met gestapelde stenen ofzo. Maar waar haal je dan de stenen vandaan? Op internet zie ik alleen hele terrassen, dat is nou ook weer niet de bedoeling.. Hebben jullie een idee?

En misschien nog tips waar ik inspiratie op kan doen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 14:00

Tuincentra verkopen dit per M3
Zowel straatstenen, kobbeltjes als heuse keien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 14:01

Op marktplaats struinen, kun je genoeg vinden. En wat dacht je van een cortenstaal border?
Afbeelding

Pommier

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 18:43

Hoi, ik kwam dit topic tegen en zou graag wat willen vragen. Vorig jaar hebben wij een nieuw huis gekocht met een prachtige tuin, vorige eigenaar was namelijk tuinarchitect. Echter hebben de vorige eigenaren de laatste jaren niet meer naar de tuin omgekeken. We hebben allebei geen groene vingers en nu zitten we met een aantal punten.

Punt 1. Er iseen stuk waar weinig beplanting staat en het staat hier vol met onkruid, na vorig jaar een heleboel uren onkruid wieden hebben we bedacht om op de kale stukken meer vaste planten en bodembedekkers te planten. Echter de grond is hier heel hard en het onkruid schiet alweer omhoog, is het voldoende om het onkruid weg te halen en de bodembedekkers te planten? Of Moet eerst de grond verbeterd worden? Lees op internet wel wat over mulchen, heeft een van jullie hier ervaring mee?

Punt 2. Langs de oprit hetzelfde probleem, veel kale stukken en heel veel mos tussen de beplanting. Er is geen zwarte grond meer te zien. Hier willen we hortensia's planten, maar kunnen deze wel groeien op zo'n slechte bodem? Maar voor het verwijderend van de mos wordt kalk aangeraden wat schijnbaar weer niet samen te gaan met hortensia's?

Punt 3. Er staan ook veel buxus in onze tuin, die al heel lang niet gesnoeid zijn, hierdoor zijn er heel veel gaten in de buxus ontstaan. Iemand enig idee hoe dit weer te herstellen is en hoe je dit het beste kan aanpakken?

Alvast bedankt voor de hulp.

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 10:13

@Suzanne_k: Ik zou inderdaad eerst mulchen, dan komt het vast goed. Dus flink wat compost/oude stalmest erdoor heen mengen, eventueel ook bemeste tuinaarde erbij gooien en dan zal het vast goedkomen met de beplanting. De meeste bodembedekkers zijn ook niet zo veeleisend, maar een goede start met een bewerkte aarde is wel goed voor de groei. Wat koemest korrels bij de voet van de plant is ook altijd wel een succes.

Naar mijn weten is zure grond voor hortensia's vooral van belang als je een blauwe kleur wil. Ik heb geen erg zure grond in de tuin, maar mijn hortensia's doen het heel goed.

De buxus heb ik geen ervaring mee, niet echt mijn soort plant :p

Ik kon het van de week niet laten en heb bij de Praxis een clematis de 'Warsawska Nike' gekocht en de klimroos 'New Dawn' (die wilde ik al langer graag hebben...). Nu nog het dilemma waar te planten, bij de Praxis al helemaal de combinaties bedacht, ik ga een en ander wat verhuizen, wat al in de planning zat, maar nu had ik ook weer een andere combinatie bedacht... Moeilijk :p

Pommier

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 18:51

Dank je wel Dagmar. Ik ga het eens proberen om te mulchen. :j

karin1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 23:33

Michelle77

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 14:07

Hello!

Ook ik kom weer onder mijn steen vandaan nu de temperatuur wat op gaat lopen. Hopelijk dit jaar de vloer in de overkapping maken, laatste likje verf en dan is het af.

In de border zijn we beetje aan het ruimen. Ik heb daar ooievaarsbek en campanula staan. Leuk, veel kleur maar het woekert mij veel te veel. Word er kriegelig van haha. Ziet er te wild uit, past niet bij de rest zeg maar. Op de 2e foto zie je een beetje wat ik bedoel, dit was begin zomer vorig jaar. Vlinderstruik is flink groter en de simpele groene struikjes zijn weg. Dus het is wat rustiger dan op deze foto.

Ik ben op zoek naar wat leuke ideetjes om daar ipv te zetten. Geen bodembedekker dus, niet te hoog, zo lang mogelijk bloeiend, wit, paars, roze. Geen geel, rood, of oranje tinten. Moet in de volle zon kunnen, want dit stuk ligt vanaf zonsopgang tot zonsondergang in de zon.

Aan de andere kant vd tuin (in de zomer alleen middagzon) staat een rij buxus, een blauwe hortensia maar verder nog niets. Ng leuke tips voor daar? Is een stuk van 50 cm bij 4 a 5 meter. Zelfde kleuren als hierboven genoemd.
Zou 2 kleuren lavendel iets zijn? Weet niet of ik allerlei verschillende planten daar wil, of het juist rustig wil houden.

Zolang het maar relatief onderhoudsvrij is en niet te duur (ivm bruiloft deze zomer :D)

Er staat namelijk een vlinderstruik achter, schuin rechts een mooie hibiscus.
Hier wat foto's.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 10:01

@Michelle77: Leuk juist die ooievaarsbek en campanula :P Ik heb er ook veel van in de tuin, makkelijk te reguleren als ze zich te veel verspreiden vind ik. Ook niet alle ooievaarsbekken zaaien zich uit. Ik hou juist wel van een beetje wild :P

Maar als je iets anders wil is misschien een niet te hoge salviasoort wat? Zaait zich niet uit, tenminste dat heb ik met die van mij en ik heb een aantal soorten, nog niet meegemaakt. Bij de ene soort zie ik wel veel zaadjes, maar daar gebeurt verder niks mee. Lavendel is ook leuk, heb je in veel kleuren, zou ik voor een soort kiezen die lang mooi blijft, kijk eens bij Bastin. Veel lavendelsoorten worden rommelig vind ik, maar wat lagere, nieuwe soorten schijnen beter te blijven.

O, zie dat je zelf lavendel al noemt. Ruikt ook nog eens lekker, al verschilt de geur wat per soort. Kies wel een goed winterharde.

Michelle77

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 15:45

Campanula komt terug, als de 'rotskant' af s, wil ik het daar laten groeien. Ooievaarsbek redeljk teruggesnoeid.

Gister mooie planen gekocht, fuchsia's, lavendel, een palm, rododendrons in 3 kleuren, een plant met erg moeilijke naam (in de grote pot met paarsige bloemen) die heel lang zou moeten bloeien, Hortensia erbij en wat eenjarige aanvulling.

Wil in oktober dropheide planten. Voor nu redelijk klaar, alleen nog tomatenplantjes en de kamperfoelie uit de bak, in 2 jaar nog geen bloemgezien...

Voor wie het leuk vindt....

Onze tuin toen we t kochten en tijdens 'renovatie'...
Afbeelding

Na het slopen van het huisje, flink stuk erbij!
Afbeelding

Het hele stuk waar het trappetje op staat, waar tegels liggen, komt er als grond bij, hier komt ook de overkapping
Afbeelding

En dit is het uitzicht strax vanaf ons loungehoekje :)
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Het lijkt nog best leuk op sommige foto's, maar was echt mega chaos. De grote groene oase links vond ik op zich mooi, maar die konden we niet redden. Zat helemaal door en tussen de schutting heen en die moest echt vervangen.
Hibiscus en kamperfoelie rechts staan nog wel, in iets bijgesnoeide vorm.

tuin nu net, vd zomer is het natuurlijk anders als alles in bloei staat.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Klein stukje van afgelopen zomer...
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 09:22

Ohh wat een luxe een sloot. Dompelpomp en wasmachine trommel, sproeien maar.

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 13:27

wat een heerlijk uitzicht !

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 18:43

Vraagje aan de kenners:
Ik heb een stukje in de tuin met een paar planten/bomen. Ik wil hier konijnenren van maken, maar vind het wel leuk voor de konijnen om de boom te laten staan. Iemand enig idee wat voor boom het is en of 'ie giftig is?

Afbeelding

Afbeelding

Sorry voor de enorm slechte foto's :o De eerste foto is de knoppen van de boom. De tweede is denk ik een struik die eronder groeit? Iemand die mij hier wat over kan vertellen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 19:32

Met blad is het wat makkelijker :+

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 19:54

Haha snap ik. Die kon ik er niet aantoveren helaas :P Dus ik dacht, niet geschoten is altijd mis! :)

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 09:21

@Michelle77: Dat gaat wel leuk worden straks! Leuk altijd om te zien dat alles weer groen wordt enzo :) Die paarse plant lijkt leuk, langbloeiend spul is sowieso altijd mooi, zeker als je zoals ik niet zo'n grote tuin hebt.

Een vriendin van mij had vorig jaar een Amerikaanse sering gekocht, ook zo mooi, prachtig blauw van kleur, een plantje om te onthouden. Die zou eigenlijk beter bij mijn voordeur kunnen, de hortensia heeft het daar in de zomer vaak een beetje te warm...

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 10:09

Is het geen fruitboompje? appelboompje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 10:23

Hier wordt vandaag de grote plantenbak er alvast in gezet. Dan kunnen we het zand wat nu de verhoging is daar deels in gooien en daarna gaan we uitvlakken, opmeten en stenen leggen.

We gaan volgende week bij mensen een Photinia fraseri ophalen, ding is supermooi, bijna 3 meter!

Michelle77

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 11:23

Leuk Jolien! Wij hebben niet veel groots te doen deze zomer. Alleen de overkapping nog een likje verf, en dan inrichten, maar das leuk!!

Moeten alleen op zoek naar een hoek loungebank die te betalen is.

Volgend jaar wel grotere dingen, bij het water willen we een nieuwe slootkant (laten) slaan en daar een zitje maken, met vlonderplanken. Ook de andere schutting zal dan wel ad beurt zijn. Eigenlijk wilden we dat dit jaar doen, maar dat budget gaat naar onze bruiloft over 2mnd :D

Wel wil ik misschien 'in ons mediterraanse hoekje' een soort bankje (zonder leuning). Dat kan dan ih verlengde van de vensterbank zeg maar. Wat leuke kussens erop en dat is dat heerlijk voor ih voor/najaar en id avond. Iemand tips voor zo'n bankje?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 12:59

OP marktplaats kijken, komen leuke dingen voorbij!

Beetje jammer dat nu t hele huis vol met zand ligt :')

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 13:07

@ karin; jij hebt gewoon een binnenkachel buiten gezet?
Wij overwegen dat ook, kun je vertellen hoe je dat hebt gedaan?

Heeft iemand hier ervaring met verschillende klimplanten door elkaar laten groeien?
Ik wil op een stuk van 1,5 meter breed een akebia en clematis laten groeien en ik twijfel om er nog een kamperfoeli bij te zetten, om te zorgen dat het stuk goed dicht begroeid wordt en ik het hele jaar bloemen heb. Iemand een idee?

Michelle77

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 13:12

Zit idd al te kijken jolien! Thanx

Moet ook op zoek naar een betaalbare lounge hoekbank. Vriend van ons zou dat maken, maar vriendje is er niet meer op teruggekomen en nou is het niet zeker of er nog hout genoeg is. Beetje jammer.