E-reader ervaringen - deel 2

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_Judith

Re: E-reader ervaringen - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 18:30

Dan ga ik het nog maar eens proberen :+

Gwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 09:01

Ik deed dat anders met die .ascm-bestanden, maar ik weet niet meer hoe :+ . Maar via het Adobe-programma kan het inderdaad ook, het uitgepakte epub-bestand kun je dan gewoon via de verkenner naar een door jou gewenst mapje kopiëren/knippen-plakken.

Het zóu kunnen dat het bestand nog op de oude manier gewatermerkt is. Als je het dan in bijv. Calibre wilt zetten moet je eerst weer de beveiliging eraf halen :roll: . Hopelijk kun je het boek wel gewoon meteen lezen op je Kobo Touch. Gelukkig gaat het tegenwoordig meestal iets eenvoudiger.

Voor dat Elly's Choice heb ik me deze maand aangemeld. Voor €35,- totaal heb je dan een jaar lang legaal maandelijks tien boeken die je in totaal 3x kunt downloaden naar diverse leesapparaten. Bij de eerste 10 zaten er twee die ik al heb gelezen, en 1 die me wat minder leuk lijkt, maar ik vind het vooral leuk dat ik nu voor een paar centen titels krijg waar ik zelf nooit aan gedacht heb, en het boek dat ik nu aan het lezen ben vind ik toch wel heel goed :) .

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 11:37

Ik ga binnenkort naar Amerika dus wilde eens kijken of de Kindle daar goedkoper is vanwege taxfree etc.
Iemand ervaringen met daar de Kindle aanschaffen of daar nog verschil in zit met Europese versie?

Moet me alleen eerst nog even verdiepen Kindl vs. Kobo of ander merk. Heb nu nog een Sony van ondertussen 3 jaar oud.
Wil wel graag oko boeken die ik nu heb op de Kindle blijven zetten, weet niet of dat heel gemakkelijk gaat, lees van niet?

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 11:43

Volgens mij zit daar geen verschil tussen. De software op je kindle wordt aangepast naar de amazon store waar je aan verbonden bent.

Zo heeft de kindle een link met goodreads, maar wel alleen als je je account op de Amerikaanse store zet. Ik heb dat gedaan, het boeit mij niet zoveel of ik via mijn creditcard in dollars of in euro's betaal, en zo heb ik dus wel die goodreads functionaliteit. Zodra je je account linked aan de Nederlandse store, past je software zich daaraan aan.

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 13:51

Ok, thanks. Misschien heb je nog wel gunstig (of ongunstig kan ook natuurlijk) wisselkoers effect in dollars ;)
Neem aan dat euro prijzen niet dagelijks geindexeerd worden op basis van de dollarkoers.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 10:03

Zoe_97 @ [HTT] tolino of kobo? E-reader

Hoi! ik val even binnen omdat ik twijfel om ene E-reader aan te schaffen. Hier zitten misschien mensne die tips hebben en ervaringen met de E-readers uit mij topic? :D

HouVanUtopia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 16:34

Ik heb een kobo! De kobo HD aura nu vanaf januarivin bezit en nog steeds dolgelukkig mee 28 boeken gelezen savonds in bed super lezen en partner kan gewoon slapen
Makkelijk in gebruik handig boeken erop zetten etc

dekoezegtboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 11:09

hallo,

Ik heb net mijn 2e ereader versleten, hij laadt niet meer op :n

ik moet dus nu snel kijken naar een andere.

Ik had een KOBO aura HD. Opzich vond ik het een hele fijne reader! alleen op het laats werd hij sloom.
ik heb er ongeveer 1.5 jaar mee gedaan. dat vind ik ook niet zo heel lang.

Welke ereader is kwa lees comfort te vergelijken met de Aura HD? maar kwa kwaliteit iets beter?

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 11:11

Geen idee hoe die aura was. Maar is ben erg tevreden van mijn tolino (dure versie)

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 11:13

Ik zeg de kindle paperwhite. Ik heb zelf de voyager, maar die dingen gaat gewoon jaren mee. Mijn zus heeft een oudere kindle en die heeft ze geloof ik al een jaar of 5 en doet het nog steeds perfect. Ook niet sloom. Ja nou ja, techniek was toen natuurlijk slomer dan nu, en dan lijkt iets al snel traag, maar niet merkbaar trager geworden verder. Ik ben ook super tevreden over mijn kindle. Heerlijk apparaat.

dekoezegtboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 11:24

hmm tolino heb ik eigenlijk nog nooit van gehoord... maar klinkt wel goed.

kobo hoor je inderdaad ook veel over, maar kan je daar ook epub boeken opzetten?

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 11:29

Kindle bedoel je. Nee geen epub. Enkel .mobi. Ik weet niet of je legale of illegale boeken hebt. Illegaal is in ieder geval via Calibre hele simpel om te zetten. Bij het erop zetten van de boeken vraagt het programma zelf al of hij moet converteren naar mobi.

Boeken kun je dan weer alleen kopen bij Amazon. Maar die zijn eigenlijk altijd goedkoper of net zo goedkoop.

Als je legale epubs hebt is de overstap wel iets ingewikkelder. Dan zou je eerst met een programma de DRM eraf moeten halen, voor je ze kunt omzetten en dat moet je maar net zelf willen.

Ik heb daar zelf niet zo moeite mee. Ik deel ze niet uit en heb er netjes voor betaald. Ik vind dat net zoiets als een cd rippen voor eigen gebruik op een mp3 speler.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 11:31

De nieuwe Kobo Glo schijnt goed te zijn als vervanger van de Aura HD.
Mijn Kobo doet het nog goed wanneer ik het niet vol gooi met ebooks al is hij nu 3 jaar dus ik houd het nog even aan.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 11:40

Shiloh schreef:
Als je legale epubs hebt is de overstap wel iets ingewikkelder. Dan zou je eerst met een programma de DRM eraf moeten halen, voor je ze kunt omzetten en dat moet je maar net zelf willen.

Ik heb daar zelf niet zo moeite mee. Ik deel ze niet uit en heb er netjes voor betaald. Ik vind dat net zoiets als een cd rippen voor eigen gebruik op een mp3 speler.

Ik weet ook nog niet of al echt zeker is dat het omzetten van het formaat van een legaal aangeschaft boek werkelijk illegaal is.

Bij het omzetten van cd's valt het in elk geval onder de thuiskopie. Bij ebooks en bv producten die je via i-tunes aanschaft zeggen ze dat je een licentie koopt, geen product. Maar in hoeverre dat standhoudt voor de rechter is volgens mij niet bekend.

Nederlandstalige boeken bij Bol zijn overigens meestal voorzien van watermerk, niet van DRM, dus van epub naar mobi omzetten voor eigen gebruik zou dan volgens mij niet illegaal zijn.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 11:45

Nee klopt. Ik denk ook niet dat het ooit al echt eens is voorgekomen voor een rechter in Nederland. Ik heb er voor betaald. Het is een levenslange "licentie", dan moet ik het kunnen lezen op een door mij gekozen apparaat. Als het dan naar ene ander formaat moet, so be it.

Watermerk vind ik persoonlijk ook een betere maatregel. Ze kunnen je gewoon opsporen als jou gekocht boek massaal online te vinden is. Maar je kunt voor eigen gebruik inderdaad wel gewoon omzetten naar het formaat die je nodig hebt.

truus1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 13:02

Hier ook een tolino fan. Heb hem denk ik een jaar of 3. Top reader

lovelys

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 19:43

Hier een kindle fan. Mijn ouders en vriend ook :) Kindle is van amazon en amazon heeft nu ook een nederlandse website met nederlands talige boeken.

Ik lees zelf eigenlijk alleen maar engels en mijn vriend ook.

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 09:10

Heb ondertussen ook al een jaartje een Tolino, vind het een top ereader :)!

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 09:13

Hebben jullie de Kindle ook via Amazon gekocht of via Mediamarkt?

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 09:18

Ik via Amazon. Dat scheelde best veel geld. Toen wel in ieder geval.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 09:23

Ik zie dat de Paperwhite nu overal rond de 140 zit. Maar een aanbieding afwachten..

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 09:26

Via Amazon 120, althans, de niet 3G variant. En de vorige editie zelfs maar 100.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 09:43

ja deze prijs had ik ook van Amazon. Maar dan .de waar je steeds naar wordt verwezen. Bedoel jij de .com of Britse?

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 09:54

Nee, .de.
Oh wacht, zie nu dat die van 120 niet naar Nederland verzonden kan worden....

Boemklatsch

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 22:42

Even een vraagje voor de Kindle gebruikers: gaat het boeken op de paperwhite zetten ook via Calibre of een ander programma? Ik heb net de paperwhite besteld en wil alvast wat formats om gaan zetten zodat ik meteen weer aan het lezen kan. ;)