Als je graag bosui, prei etc eet kun je ook de kontjes even op water zetten tot ze mooi wortelen en dan planten. Zou volgens mij ook direct in de grond moeten kunnen, maar dat heb ik nog niet geprobeerd.
Geplaatst: 07-03-25 16:41
Paprika is supermakkelijk, ze hebben een plek met veel warmte en zon en weinig vocht nodig. Paprika staat gauw te nat, zorg dat er goede afwatering in je bakken/potten zit en geef minder water dan je denkt dat ze nodig hebben. Als je paprika wil zaaien dan heb je zo'n zaaibakje met deksel nodig. Een soort minikasje zeg maar. Wat je het beste op de vensterbank boven de radiator en in de zon neerzet. Een warme en zonnige plek. Een kant en klaar paprikaplantje kopen is nog makkelijker.
Als je grote (bijna formaat paprika uit de supermarkt) paprika's van je plant wil dan kun je 'm het best uitdunnen, zodat je steeds bij voorbeeld 2 of 3 paprika's hebt hangen die dan zo groot kunnen groeien. Doe je dat niet dan krijg je een heleboel kleintjes, hoe later in het jaar, en hoe meer energie de plant al in de paprika's heeft gestoken, hoe kleiner ze worden. Tot ongeveer formaat walnoot. Als je plant blij is zal hij maandenlang steeds nieuwe paprika's voor je blijven maken.
De planten kunnen ook overwinteren maar dat is een kunst op zich. Ze moeten dan naar binnen, op een plek die warm, licht en tochtvrij is.
Geplaatst: 08-03-25 11:09
Plantjes lekker in een ruime bak moestuingrond, vanaf 2 maanden na verpotten elke maand wat moestuinvoeding er bij en klaar ben je. Je hoeft behalve water geven en paprika's plukken verder niks te doen.
Ben de schuur aan het opruimen en een ligstoel in elkaar aan het zetten. Die stoel is een rotklus.
speurneusc
Geplaatst: 08-03-25 22:33
voor tomaatjes en/of ander moestuin goed is https://www.baldur-nederland.nl/ goede site voor, komt wel uit Duitsland maar daar merk je weinig van. Plantjes doen het super, ga voor 3e jaar snacktomaatjes daar bestellen en wat kruiden.
ik neem altijd plantjes, want zelf zaaien of net opkomend is aan mij niet besteed, 1x vergeten water te geven en ze zijn weg...
Ik ben vanmorgen lekker bezig geweest in de tuin. Overal komen al knoppen aan, zo fijn om te zien! Ik ben zo benieuwd hoe mijn Prunus gaat bloeien, toen ik hem plantte zat er nog maar 1 roze bloemetje aan. Tegels zijn ook weer helemaal schoon en ik heb ook de ramen gelapt.
En ja, er staat een stuk minder in, heb er dingen uitgehaald die het niet meer deden. Hopelijk krijgt mijn appelboompje ook nog knoppen/bladeren, zie daar nou niet echt verandering maar misschien moet ik meer geduld hebben. De rozenboom krijgt ook al knoppen.
Ziet er al netjes uit! Hier nog niet heel veel gedaan in de tuin, hopelijk volgend weekend goed weer om te beginnen met verticuteren en het stukje moestuin om te spitten en mest erin te doen. Hier zien we overigens ook nog niets bij de appelboom gebeuren, maar die is afgelopen week gesnoeid.
Ik denk dat die van jullie al een stuk groter is? Die van mij zie je rechtsonder op de foto, dat takje dat uitsteekt uit de grond. Zo heb ik hem vorig jaar ook geplant.
Ja, Raza staat er ook op. Dat is een speeltuin wat je ziet. Daar achter weilanden maar geen idee of ze dat in de toekomst ook gaan bebouwen...
Bellatrix
Lid Nieuwsredactie The Scarlet Witch
Geplaatst door de TopicStarter: 11-03-25 08:42
De glansmispel.
ChristaMoor
Geplaatst: 22-03-25 20:57
Als je groente wilt gebruiken uit eigen kasje/tuin: Wat heel gemakkelijk gaat en snel resultaat geeft: sla met kluit uit de supermarkt. Deze kan je direct gebruiken, Wanneer je niet de hele krop gebruikt, kan je de kluit in een pot met potgrond zetten. De krop groeit dan door en je kunt er telkens van blijven eten. Dit geldt ook voor lente/bosuitjes. Wanneer je deze een vier cm boven de wortels af snijdt en dan de worteltjes poot, dan loopt ook de bosui weer uit. Bieslook, Basilicum, Munt kan je ook in potten kopen. Zolang je het niet volledig kort knipt, maar alleen de bovenste topjes gebruikt, loopt dit gewoon weer uit in de oksels van de blaadjes eronder. Zo kan je met supermarkt groente heel duurzaam bezig zijn Het zaaien van peperplanten gaat ook erg gemakkelijk, hiervan zijn tig soorten verkrijgbaar. Leuk om zo bezig te zijn!