Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 22:20

insun schreef:
Spenk schreef:
Ik ben niet dom ofzo :)

Natuurlijk gebruikt een waterpomp veel! Maar daarvoor isoleer je dus eerst je hele huis en schaf je zonnepanelen op dat gebruik aan.

Wat je nu ziet gebeuren is dat mensen het huis vol airco's hangen zonder het huis te isoleren en een zonnepanelen te nemen.

Die betalen dan straks gerust 300 per maand aan alleen al stroom....

Oh, maar ik denk ook niet dat je dom bent. Maar ik denk ook niet dat de andere posters dom zijn. Wat ik vooral lees is dat de mensen met zonnepanelen airco’s nemen en dat elektrische kacheltjes en IR panelen vooral als bijverwarming gebruikt gaan worden om de cv een aantal graden lager te zetten.
Wat betreft isoleren: wij hebben een jaren 70 huis. Spouw en dak geïsoleerd naar maatstaven van die tijd. Door vorig najaar en dit voorjaar met airco te verwarmen hebben we ons gasverbruik met meer dan 1/3 omlaag gebracht. Mede daardoor betalen we nu niet heel veel voorschot.
In januari wordt de vloer geïsoleerd en de spouw nageïsoleerd, dus ik ben heel benieuwd wat dat gaat besparen.

Maar jij hebt dan vast zonnepanelen :) ? Anders betaal je je zometeen scheel aan stroomkosten. Dat is eigenlijk het enige dat ik bedoelde te zeggen :D

Ik lees en zie in de omgeving nu juist dat mensen een beetje als een kip zonder kop airco's aanschaffen zónder zonnepanelen. En dan betaal je zometeen gewoon alsnog de hoofdprijs ervoor omdat de stroomprijs heel hoog worden gaat.

Ook voor IR panelen en elektrische kacheltjes, kijk wat ze verbruiken ik vond het verbruik nog schrikbarend hoog :) en dat weegt na doorrekenen voor mij eigenlijk nauwelijks dan meer op tegen de gasprijs omdat stroom dus ook heel duur is/wordt.

Met zonnepanelen wordt alles natuurlijk helemaal anders dan kan dat veel makkelijker.

Iedereen moet dat uiteraard zelf weten :)

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 22:24

Ik heb nog een contract tegen lage prijzen maar betaal met liefde bij voor de airco, niet iedereen overleeft 30 graden binnen namelijk.
Ik heb een huur appartement wat goed geïsoleerd is maar geen zonnepanelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 22:27

chanicha schreef:
Ik heb nog een contract tegen lage prijzen maar betaal met liefde bij voor de airco, niet iedereen overleeft 30 graden binnen namelijk.
Ik heb een huur appartement wat goed geïsoleerd is maar geen zonnepanelen.

Ik heb het over het hele najaar, winter en voorjaar verwarmen met de airco. Niet over een paar hete dagen in de zomer koelen :)

Dan heb je hele andere prijzen.

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 22:29

Het is idd wel handig om kritisch te kijken naar wat je aanschaft en hoe daarvan de terugverdien tijd zich verhoudt tot de investering. Wij hebben zonnepanelen, een goed geïsoleerd huis en al een laag verbruik maar hopen nu met het IR paneel nog meer gas te besparen door alleen dat gedeelte van het huis te verwarmen waar we zitten op de momenten dat we er ook zitten. Ik ga niet allemaal toestanden aanschaffen die niet duurzaam zijn of rendabel….

thequeensmum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 22:31

purny schreef:
Collega had laatst 10 minuten de kachel aan... 4 euro

Dan vraag ik me af: wat voor kachel? Gas?
Ik betaal nu ( nog ) 1,35 per m3 gas. Als ze vier euro betaalt voor 10 min stoken houdt dat in dat ze er 3000 liter gas doorheen jast in 10 minuten? Dat lijkt me toch wel erg veel?

insun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 23:27

Spenk schreef:
Maar jij hebt dan vast zonnepanelen :) ? Anders betaal je je zometeen scheel aan stroomkosten. Dat is eigenlijk het enige dat ik bedoelde te zeggen :D

Ik lees en zie in de omgeving nu juist dat mensen een beetje als een kip zonder kop airco's aanschaffen zónder zonnepanelen. En dan betaal je zometeen gewoon alsnog de hoofdprijs ervoor omdat de stroomprijs heel hoog worden gaat.

Ook voor IR panelen en elektrische kacheltjes, kijk wat ze verbruiken ik vond het verbruik nog schrikbarend hoog :) en dat weegt na doorrekenen voor mij eigenlijk nauwelijks dan meer op tegen de gasprijs omdat stroom dus ook heel duur is/wordt.

Met zonnepanelen wordt alles natuurlijk helemaal anders dan kan dat veel makkelijker.

Iedereen moet dat uiteraard zelf weten :)

Uiteraard hebben wij zonnepanelen. Zonder zou ik nooit voor verwarmen met airco gekozen hebben. Dan zou ik me hebben laten adviseren of de aanschaf van IR paneel boven de bank en de cv een paar graden lager rendabel zou zijn.
En uiteraard is het heel belangrijk wat Pallatin zegt: vlak de investering niet uit. Voor zonnepanelen ( aangeschaft 2019, geschatte opbrengst 3200, maar ze brengen meer op), een nieuwe meterkast omdat de oude niet geschikt was en de airco ( aangeschaft 2021, A-merk, geen WiFi, geen design, 3,5 KW met SCOP 4,nogiets en geïnstalleerd door een kennis) waren we €6000 armer.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 07:15

Ik las nog iemand die wilde een digitale thermo/hygrometer. Wij hebben sinds enige tijd deze hangen op stal: https://eu.govee.com/products/wi-fi-tem ... ity-sensor

Vind hem echt wel heel handig, zeker wanneer ik met dat warme weer paarden op stal heb staan, wanneer het dan wel of niet nut heeft om toch een raam open te doen ondanks dat het binnen dan koeler is dan buiten enzo.

Elin_

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 10:02

De brief naar Essent. Moet die op de post of mail?

Florale

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 10:05

Energie direct heb ik aangetekend verstuurd. Was geen mailadres te vinden.
Wel van Essent maar ik weet niet hoeveel energie direct losstaat van Essent.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 10:06

Wat is het adres van Energiedirect?

leeslampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 10:07

Laatst bijgewerkt door leeslampje op 26-09-22 10:08, in het totaal 3 keer bewerkt

laura22

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 10:07

Florale schreef:

Krijg jij geen mailtjes van energie direct?
Ik heb hem gewoon naar dat mail adres gemaild.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 10:17

Is dat geen no reply adres? Ikmoet het ook nog regelen.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 10:21

leeslampje schreef:
elnienjo schreef:
Wat is het adres van Energiedirect?

Staat gewoon op de website.

https://www.energiedirect.nl/klantenservice/contact

Edit: of bedoel je een emailadres? Want die staat er inderdaad niet.

Ja het mailadres bedoel ik. Wat 'n vage oliebol zeg, die doen er alles aan om maar niet te hoeven communiceren.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 10:22

laura22 schreef:
Florale schreef:

Oh, wat stom! Ik ging er automatisch vanuit dat dat wel een noreply adres zou zijn!

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 11:12

Ik kreeg vandaag mail van Essent. Wij krijgen heel ruig terug dit jaar. Super blij mee.

We hebben geen zonnepanelen. Waarschijnlijk gaan de elektra kosten wel wat stijgen. Huis is net klaar van een verbouwing, 28M2 aangebouwd, meer lampen/tv en koken nu op inductie.
Gas zal niet stijgen, want we hebben nu ook een houtkachel en 3m3 hout liggen voor de winter.
Afbeelding

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 11:57

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 12:07

karrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 12:20

Heeft iemand ervaring met de gas en elektra afname door de ANWB? Vrienden van ons hebben nu een voorschot van 1950 per maand, oude boerderij. Als ze hun voorschot bij de AMWB berekenen is dat zo'n 600 euro per maand minder. Dus iemand met ervaring is fijn.

Florale

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 12:24

laura22 schreef:
Florale schreef:

Dat had ik geprobeerd, maar die kwam dus retour. Vandaar een aangetekende brief

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 12:26

Is het een idee om een apart “warm de winter door” topic aan te maken voor alle dekentjes, truien en andere tips om warm te blijven als de thermostaat in huis een standje lager moet staan vanwege de energieprijzen?

thequeensmum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 12:53

karrij schreef:
Heeft iemand ervaring met de gas en elektra afname door de ANWB? Vrienden van ons hebben nu een voorschot van 1950 per maand, oude boerderij. Als ze hun voorschot bij de AMWB berekenen is dat zo'n 600 euro per maand minder. Dus iemand met ervaring is fijn.

Ben ook wel benieuwd. Als ik naar ANWB site ga dan lukt het mij niet om een berekening te maken. Draai in een kringetje rond

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 12:57

Ik kwam net een artikel tegen over kruiken.

Aan de hand daarvan er direct maar 1 besteld, en óók hiermee gaat het hard. Meerdere webshops zijn de kruiken al uitverkocht.

Handig voor als het boven op de slaapkamer weer erg gaat afkoelen en een 4 seizoenen dekbed niet meer genoeg is om goed warm te blijven.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 13:30

Fitzroy schreef:
Nou, dat valt mij ook op. Airconditioning die kan verwarmen, oodies, kaarsjes, elektrische fleecedekens, nu weer sfeerhaarden. Met het prijsplafond denk ik dat het wel meevalt zonder allemaal extra investeringen te doen die je er ook weer uit moet halen.

Met het prijsplavond ga ik alsnog 4x meer betalen dan wat ik nu doe.
Dus ja, hier gaan we dus alsnog extra opletten qua verwarmen en hebben we inderdaad wat kleine investeringen gedaan die we zo terug hebben bespaard

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 13:36

thequeensmum schreef:
Ik lees dat sommigen de thermostaat echt laag zetten, op de slaapkamers zelfs helemaal uit, wordt het op een gegeven moment dan niet vreselijk vochtig in huis? Beddengoed klam?

Nee totaal niet. Ramen staan hier overdag op de slaapkamers open en snachts op een kier. We hebben hier echt nooit de verwarming boven aan. Alleen met vrieskou iets om bevroren leidingen te voorkomen. Toen ik nog bij m'n ouders woonden hadden we ook nooit verwarming op de slaapkamers aan.