Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Rambogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 08:00

kosseh schreef:
Hier dinsdag weer een keertje een bezichtiging.

Een appartement, ziet er op de foto's mooi uit en mooi uitzicht.
Wel zit sociale/vrije huur en koop daar door elkaar. Wat toch een nadeel is, voor m'n gevoel. Het idee dat je buren voor een huur van 400 euro er zitten en ik dan een hypotheek van 2 a 3 keer zoveel per maand heb voor het zelfde appartement. Voor de rest helemaal prima, maar toch wel zuur als je weet dat de buren zoveel minder betalen.
Ook nu nog zie ik ze soms voor 400 euro voorbij komen

Voor de rest spreekt het mij wel aan. Gebouw is wel gehoorig, maar nooit aan gestoord als ik bij een vriendin was die er woonde.

Succes! En je moet het niet zien dat je omdat jij meer betaald, het geld weg zou gooien. Hiermee los je namelijk gewoon een hypotheek af. Waardoor je wellicht in de toekomst een hogere hypotheek zou kunnen krijgen. En de mensen die dus minder betalen aan sociale huur, hebben niks, krijgen verder niks en houden ook niks over.

Achterom

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 08:21

En sowieso: er zijn altijd mensen die minder betalen, bijvoorbeeld omdat ze 20 jaar eerder hebben gekocht.

leeslampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 09:45

En ook: vergeet niet dat jij veel meer zeggenschap hebt dan je hurende buren. Verbouwen, andere keuken etc., je mag alles doen wat je wilt in de kwaliteit die je wilt. Huurders zijn voor verbouwingen en onderhoud afhankelijk van de smaak/planning/kwaliteitseisen van hun verhuurder. Jj kunt er veel meer je eigen stek van maken :j

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 10:47

kosseh schreef:
Hier dinsdag weer een keertje een bezichtiging.

Een appartement, ziet er op de foto's mooi uit en mooi uitzicht.
Wel zit sociale/vrije huur en koop daar door elkaar. Wat toch een nadeel is, voor m'n gevoel. Het idee dat je buren voor een huur van 400 euro er zitten en ik dan een hypotheek van 2 a 3 keer zoveel per maand heb voor het zelfde appartement. Voor de rest helemaal prima, maar toch wel zuur als je weet dat de buren zoveel minder betalen.
Ook nu nog zie ik ze soms voor 400 euro voorbij komen

Voor de rest spreekt het mij wel aan. Gebouw is wel gehoorig, maar nooit aan gestoord als ik bij een vriendin was die er woonde.

Wel even opletten. Dit betekent namelijk dat als de verhuurde panden van 1 partij komen, deze naar alle waarschijnlijkheid de grootste zeggenschap/stemrechten in de VVE hebben. Kans is dus dat als er iets moet gebeuren zij de zeggenschap hebben (bijivoorbeeld hoognodig onderhoud waarbij flink moet worden bijbetaald)

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 12:29

Da’s een goeie Celine. Dat heeft een kennis van mij ook ervaren…de gezamelijke entree deur viel niet meer in het slot. De VVE (met daarin als grootste stem de woningbouw vereniging) liet het steeds voor een habbekrats maken.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 12:30

Rente is nog steeds "geld weggooien" als je het zo wil zien (ik vind huur ook geen geld weggooien). Je aflossing is maar een klein deel.

Idd even naar de VVE verhouding kijken. Ik heb in een gemengd complex gewoond en daar waren wel aanvullende regels dat de woningbouw geen beslissingen kon dwarsbomen alleen. Is al weer lang geleden dus exacte regeling weet ik niet meer, maar is idd wel van belang dat je niet met een grootmacht zit die in feite alles kan bepalen.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 12:31

Familielid heeft het gehad. Er moest iets worden gedaan waarbij in de VVE vergadering werd besloten of het ter rekening van de kas of bewoners zou gebeuren. Woningbouw heeft bewoners gekozen waardoor ze 2000,- per huis konden bijbetalen even snel. Nu is die kans er anders ook wel, maar is toch net ff anders als je met allemaal particulieren zit dan met zo'n grote toko erin die voldoende kas heeft en/of de kosten doorbelast aan de huurders. Net als met beslissingen, wil je bijvoorbeeld een draagmuur breken en de grootmacht zegt nee, zit je ook..
Laatst bijgewerkt door Celiien op 18-07-22 12:32, in het totaal 1 keer bewerkt

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 12:31

Rambogirl schreef:
Succes! En je moet het niet zien dat je omdat jij meer betaald, het geld weg zou gooien. Hiermee los je namelijk gewoon een hypotheek af. Waardoor je wellicht in de toekomst een hogere hypotheek zou kunnen krijgen. En de mensen die dus minder betalen aan sociale huur, hebben niks, krijgen verder niks en houden ook niks over.

Helemaal mee eens. Natuurlijk heb je met huren je handen vrij. Dat is voor sommige ook een afweging. Maar je kunt mijns inziens niet vroeg genoeg beginnen met iets te kopen als je de mogelijkheid hebt.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 12:34

Mijn zus had ook alleen maar ellende met een complex waar woningbouw meer dan helft eigenaar is. Dat gezeur wil je echt niet. Dan ben je kwa beslissingen gewoon compleet overgeleverd aan zo’n log bedrijf dat geen flikker geeft om de individuele persoon.

kosseh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 12:41

Bedankt voor de tip Celiien!
In de vragenlijst in de brochure staat wel een vraag ee over.
Of er een eigenaar is met 50% of meer dan 50% van het aantal stemmen voor de VVE.
Helaas niet beantwoord, ga het morgen vragen.

Veel hebben er last van gehad zo te lezen..

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 14:15

Heb de splitsing akte in mogen zien? Daar zou iig beschreven moeten staan hoeveel stemrecht jij krijgt van het totaal.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 15:12

Ik woon ook in zo’n appartementencomplex. Eigenaars hebben 51% vd stemmen. Maar dan moet dus wel iedereen stemmen of een volmacht geven. Ik begreep dat de verhuurder hier niet lastig is en het wel best vindt wat de eigenaars beslissen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 15:17

Ik heb toch nog even contact gehad met de makelaar van de woning waarop we hadden geboden en hij heeft ons inzicht verschaft over het winnende bod.
Wij hadden zelf 28.000 boven de vraagprijs geboden en hij is uiteindelijk verkocht voor 52.000 boven de vraagprijs.
Ergens een geruststelling dat het niet op een duizendje is misgelopen.

Rambogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 15:48

Zonnebloem92 schreef:
Ik heb toch nog even contact gehad met de makelaar van de woning waarop we hadden geboden en hij heeft ons inzicht verschaft over het winnende bod.
Wij hadden zelf 28.000 boven de vraagprijs geboden en hij is uiteindelijk verkocht voor 52.000 boven de vraagprijs.

Oh dat je deze informatie heb losgekregen joh.
Ik heb dat bij het leukste huis wat we hadden bezocht ook gevraagd, maar kreeg het echt niet te horen.
Is dat via een bepaalde weg dan dat je dat te weten kan komen?

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 15:48

Volgens mij is dat nieuw per 1 juli, dat de biedingen inzichtelijk zijn

Rambogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 16:02

Nou, ik heb er tijdens een andere bezichtiging afgelopen donderdag naar gevraagd omdat dit vanuit dezelfde makelaar was, maar ik kreeg echt een duidelijke nee te horen.
Terwijl er volgens mij ook iets was met dat dit na 2 weken open zou zijn, en die tijd zijn we al voorbij.

Heb zojuist toch nog eens gebeld en krijg weer een duidelijke nee. Geven ze niet vrij. Dan moet ik maar een uittreksel van het kadaster opvragen.... :(

leeslampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 16:15

Volgens mij is dat nog niet verplicht :) Pas vanaf 1 januari 2023. En dan is het ook niet direct na het sluiten van de biedingen, maar pas na verstrijken van bedenktermijn en evt. verlopen van ontbindende voorwaarden:

NOS schreef:
Kandidaatkopers kunnen het logboek wel pas achteraf inzien, na het verstrijken van de bedenktermijn en eventuele ontbindende voorwaarden van het winnende bod. En vanwege de privacy staat er niet in wie geboden heeft. Vanaf 1 januari 2023 wordt het gebruik van een biedlogboek verplicht bij deze makelaarsverenigingen, waar het overgrote deel van alle makelaars bij is aangesloten.

https://nos.nl/artikel/2434410-makelaar ... moet-maken

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 16:16

Hier is het overbieden ook nog volop gaande, in de wijk van mijn vriendin stond een huis van 360 te koop wat voor 400 wegging.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 16:31

Je kan het gewoon opzoeken. Vreemd dat ze het niet gewoon zeggen.

Luxorvalkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 17:08

Ik vind huren ook geen weggegooid geld.
Helemaal niet in deze tijd.

Vriend van mij buurt een tussenwoning voor net geen €700. Hij hoeft natuurlijk geen onderhoud te betalen, krijgt binnenkort nieuwe zonnepanelen. Huis staat in een hele nette buurt en heeft 5 slaapkamers. Geen idee of hij nog huurtoeslag krijgt, maar volgens mij niet meer sinds zijn vriendin is ingetrokken.

In hetzelfde blok is nu een huis onder bod. Stond te koop voor 350.000. Staat hier weinig te koop, dus gok dat ze dat er wel minimaal voor krijgen. Hypotheek onder huidige voorwaarden zo’n €1600. En natuurlijk onderhoud aan de woning.

In het begin los je weinig af met een annuïteitenhypotheek, die paar €100 kan die vriend van mij gewoon sparen en opnieuw investeren. Stel je gaat over 10 jaar verhuizen (ruim voordat je echt geld in je huis begint te stoppen). Dan kan dat flink oplopen.

Over de looptijd van 30 jaar zou ik op mijn huidige woning de hypotheek 100% aflossen, en nog eens 48% van dat bedrag betalen aan rente.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 17:08

paars schreef:
Heb de splitsing akte in mogen zien? Daar zou iig beschreven moeten staan hoeveel stemrecht jij krijgt van het totaal.

Maar dan weet je alleen het stemrecht per appartement. Dan moet je nog wel weten hoeveel er in het bezit zijn van 1 eigenaar (woningbouw) om te bepalen hoeveel % die heeft.

Het is sowieso goed om de VVE-stukken op te vragen en goed door te nemen, zodat je niet voor onverwachte verrassingen komt te staan als groot onderhoud waar geen potje voor is, of bijv. grote schulden (waar je hoofdelijk voor aansprakelijk bent als eigenaar met een beetje pech).

Ik vond het nooit een probleem om mensen de verkoopprijs door te geven, maar inderdaad pas als de ontbindende voorwaarden waren verlopen of als de bedenktijd voorbij was (als er geen ontbindende voorwaarden waren).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 17:31

Rambogirl schreef:
Zonnebloem92 schreef:

Oh dat je deze informatie heb losgekregen joh.
Ik heb dat bij het leukste huis wat we hadden bezocht ook gevraagd, maar kreeg het echt niet te horen.
Is dat via een bepaalde weg dan dat je dat te weten kan komen?

Zij werken inderdaad nog niet met een biedlogboek en normaal geven ze dit pas prijs na het verstrijken van de ontbindende voorwaarden maar deze makelaar was welwillend om mij te informatie te verschaffen.

McGregor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 22:10

Rambogirl schreef:
Nou, ik heb er tijdens een andere bezichtiging afgelopen donderdag naar gevraagd omdat dit vanuit dezelfde makelaar was, maar ik kreeg echt een duidelijke nee te horen.
Terwijl er volgens mij ook iets was met dat dit na 2 weken open zou zijn, en die tijd zijn we al voorbij.

Heb zojuist toch nog eens gebeld en krijg weer een duidelijke nee. Geven ze niet vrij. Dan moet ik maar een uittreksel van het kadaster opvragen.... :(

Als het huis is gepasseerd en dus eigendom is van de nieuwe koper, dan kun je de koopsom opvragen bij het Kadaster via SMS naar 8118. Kost €1,50 geloof ik. Postcode en huisnummer en klaar ben je :)

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 07:05

Weet iemand dat hier, als je een huis hebt met appartementen van verschillende grootte hoe je dan de verdeling maakt voor de VVE. Is vierkante meters dan handig?

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 08:41

pantarhei schreef:
Weet iemand dat hier, als je een huis hebt met appartementen van verschillende grootte hoe je dan de verdeling maakt voor de VVE. Is vierkante meters dan handig?

Ja dat gaat meestal naar verhouding. Bijv. benedenwoning van 1 verdieping en bovenwoning van 2 verdiepingen is dan 1/3 en 2/3.
Je kan ook alle m2 bij elkaar optellen en dat als verdeelsleutel houden, maar als het een klein complex is en min of meer even groot zou ik het iets grover aanhouden.
Vaak wordt dan zo de bijdrage verdeeld. Stemrecht moet je altijd even kijken dat niet 1 altijd de meerderheid heeft of dat je dat in zo'n voorbeeld als dit wel op 50/50 houdt (anders zou het bovenappartement alles kunnen beslissen voor het benedenappartement).
Denk dat notaris wel kan meedenken hierin bij het maken van de splitsingsakte.