Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 15:39

8nnemiek schreef:
Knap hoor denice, zo veel sparen terwijl je ook nog een hypotheek en kinderen hebt!

denice schreef:
Wij worden tegenwoordig vooral heel blij van tijd met elkaar, lekker buiten zijn enz. Het hoeft allemaal niet veel geld te kosten om je rijk te voelen!

En vooral dit klinkt heel bekend, mooi toch als je zo van het leven kan genieten zonder dat je daar een hoop luxe voor nodig hebt!

Precies denice. Simpel een eind wandelen is al prima.

Samantha_

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 15:40

Netjes hoor, zoveel sparen!

Ja dat je minder nodig hebt om happy te zijn heb ik ook ontdekt dankzij Corona. Simpel stukje fietsen of wandelen is vaak al genoeg.

Urona447

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 15:48

Ik moet eerlijk bekennen dat wij hier ook 2000 per maand sparen met 2 kinderen en de 3e op komst. Al het geld wat we sparen gaat direct het huis in maar dit kan echt alleen omdat we niet veel luxe hebben, momenteel ook geen huisdieren/paarden en dan merk je wel dat het kan.

Voor nu is het heel leuk dat sparen maar als het huis straks af is gaan we wel iets minderen met sparen om wat meer leuke dingen te kunnen doen.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 15:49

Ik vind dat hier sowieso goede spaarders zitten al is het 200 tot magische bedrag van 1500 of 2000 per maand

Wij werken bewust beide parttime maar ik zou bijna mijn vent weer fulltime willen laten werken
Lijkt me heerlijk om ton voor de fun te hebben en dan bv 20000€ spaargeld

Hier gaat sparen niet hard gaat gewoon op… zoals we nu weten dat in jan 2022 nieuw dakkapel komt en is poeffff 11000€ weg is dus maanden voor niks gespaard

Auto kost altijd geld ook al rijdt ie niet je banden slijten toch en op paalde onderdelen zit een termijn van aantal km dan wel aantal jaren

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 15:57

Als je überhaupt spaart ben je al goed bezig! Zoveel mensen die het niet doen. Ken er genoeg die iedere maand tot de laatste bent alles opmaken.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 16:02

Het bekende 'stukje maand aan het eind van je geld' over houden.. Zonde ja! Soms kan het helaas niet anders, maar zat mensen met een goed loon, die leven gewoon heel luxe en komen nog niet uit. Dat vind ik dan ook vaak weer knap :))

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 16:08

Oh ja dat heb ik jaren gehad. Dit is voor mij heel anders leven.

En dingen als een dakkapel is ook waar je voor spaart toch Tita?

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 16:14

Ja die ken ik ook ja, en vaak mensen met echt boven modaal inkomen.
Ook iemand die in z’n huwelijk in de schuldsanering kwam, en nu nog steeds niks spaart. Allerlei onzin dingen koopt en als er een keer een rekening komt moet ie lenen. Snap dan echt niet dat je niet hebt geleerd uit het verleden.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 16:15

Samantha_ schreef:
Ja die ken ik ook ja, en vaak mensen met echt boven modaal inkomen.
Ook iemand die in z’n huwelijk in de schuldsanering kwam, en nu nog steeds niks spaart. Allerlei onzin dingen koopt en als er een keer een rekening komt moet ie lenen. Snap dan echt niet dat je niet hebt geleerd uit het verleden.

Denk dat dat komt door lifestyle creep. Het is vaak oppassen dat je niet ook meer uit gaat geven als je meer gaat verdienen.

divided

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 16:41

Goed bezig allemaal!

Ik heb de afgelopen drie maanden niet voor mijzelf kunnen sparen. Maar het waren ook gewoon dure maanden waarin ik veel gedaan, gekocht en betaald heb. Afgelopen week een weekendje naar Oostenrijk geweest met mijn zusje, er is een nieuwe poes bijgekomen en ik heb m'n koelkast en wasmachine overgekocht van Coolblue (wat mij maandelijks ook weer 35 euro gaat schelen).

Desondanks heb ik nog steeds iedere maand een significant bedrag op m'n reservepotje voor paard kunnen zetten. Ikzelf kan zelf dat laatste stukje maand wel op een houtje bijten maar vind het belangrijk dat als m'n paard morgen naar de kliniek moet bij wijze van dat ik dat kan betalen :+.

Ook ben ik consequenter geworden in het koken voor meerdere dagen. Steeds als ik kook dan kook ik minstens 3 porties en de rest vries ik in. Ook voor mij fijn, want ik heb geregeld gewoon geen zin meer om te koken/eten en waar ik tot voor kort dan maar gewoon een boterham at (als ik dat al in huis had :') ) heb ik nu 9 van de 10 keer wat in de vriezer liggen.

Vanaf deze maand wordt het allemaal rustiger financieel. Dan ga ik weer verder met voor mijzelf sparen. Ik wil graag mijn interieur aanpakken (wil sowieso heel graag een nieuwe bank en TV-meubel en wat kusntwerken in laten lijsten). Zou leuk zijn als ik dat deze winter kan gaan doen.

Ondanks dat mijn eigen spaarpot redelijk leeg is nu ben ik wel trots op mijzelf :D.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 16:54

8nnemiek schreef:
Het bekende 'stukje maand aan het eind van je geld' over houden.. Zonde ja! Soms kan het helaas niet anders, maar zat mensen met een goed loon, die leven gewoon heel luxe en komen nog niet uit. Dat vind ik dan ook vaak weer knap :))

Dat had ik ook altijd.

Tot ik onze uitgaven goed ging bekijken, en het gaat echt helemaal de goede kant op sinds ik werk met het 'pay yourself first' principe. Dus kijken hoeveel je vaste lasten zijn, hoeveel je wil sparen voor dingen /wil investeren en dan pas kijkt hoeveel er over blijft voor de rest (uiteraard met een realistische bril).

Wij hebben al een goede buffer opgebouwd dus daar sparen we niet meer voor. We investeren ongeveer 15% van ons inkomen en gaan straks weer extra aflossen op de hypotheek, dat is ook ongeveer 10% van het inkomen. Daarnaast dus sparen voor korte termijn doelen. En we investeren nog steeds geld in het huis /perceel, niet alles krijgen we daarmee terug bij eventuele verkoop maar het helpt zeker wel.

Ik hoop weer eens wat rust in mijn hoofd te gaan krijgen voor koken, ik krijg het gewoon niet uit mijn handen om fatsoenlijk te koken (te weinig energie voor ook). En dan weer een week menu te maken. We doen sinds vorig jaar mee met de herenboeren, op zich vind ik het een mooi concept maar het past dus gewoon niet in mijn hoofd, verplicht met die ingrediënten koken. Helaas hebben we de kleine lettertjes niet goed gelezen en zitten we er dus 3 jaar aan vast. Om nu dan bijv hello fresh oid te nemen vind ik dan ook weer zonde.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 17:53

Ik heb een mooie buffer staan, dus echt bewust enorm sparen doe ik even niet. Ik werk deeltijds en soms is er wel eens wat maand over, maar alle vaste lasten zijn steeds probleemloos te betalen.

Ik zorg dat die eerst van de rekening zijn, dan kijk ik wat over is en dan bekijk ik wat er op de planning staat. Heb ik over van de maand ervoor of een extra gehad, dan zet ik dat (deels) naar de spaar. Is dat er niet of verwacht ik nog een onkost, dan laat ik het staan en bekijk ik nadien of er wat apart kan. En soms kan ik wel sparen maar gun ik mezelf een extraatje. Liever op deze manier dan dat ik van de spaar moet afhalen.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 17:56

Voor meer dagen koken is een goede ja, doe ik ook vaak. Pan pastasaus die me paar euro kost, en daar eten we 2 dagen van en dan nog voor 2x in vriezer.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 18:02

PSvanLot schreef:
poes schreef:
Het is wel een heel verschil omdat alleen te sparen of met twee :D wij sparen thuis apart. Met twee een ton op tien jaar was hier geen punt, had op mijn loon zeker veel meer gekund maar zo wil ik niet leven :) maar ik vind het met twee dus niet zo’n uitdaging als je beide fulltime werkt.
Op mijn alleentje een ton op tien jaar had ook wel gelukt maar was ik niet blij van geworden.

Dan moeten jullie met tweeën toch wel een heel ruig salaris hebben als het geen punt zou zijn. Of het moet zijn dat je weinig uitgeeft aan luxe.

Mijn man verdient prima maar zeker niet mega gek en eigenlijk was dat voor mij ook niet super uitzonderlijk wel meer.
Wel hooggeschoold en daar loon naar en beide ook 15 jaar ervaring. En we hebben een goedkoop huis en maar 1 bedrijfswagen en geen paarden. Wel regelmatig reizen en lekker uit eten/drinken. Ik heb altijd 6/7 gewerkt en dat tikt gewoon al mijn deel van dat spaargeld bijna aan met die extra dag. We sparen gewoon beide heel consequent maandelijks.

Edit: en geen kinderen. Dat scheelt ook enorm.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 18:14

Ik haat koken dus ik doe het niet…weinig 1x per week of zo.
We hebben 2 kids en die moeten eten dus kookt mijn man ;)

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 18:29

Ik hou echt van koken! Heerlijk!

Kan het ook echt goed, als je dat van jezelf mag zeggen haha

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 18:33

Ja ik vind koken ook wel leuk. Ook dingen uitproberen enzo.
Maar wel liefst als ik er tijd voor heb, na werk en met kids die zeuren heb ik er minder zin in zeg maar. En die eten het liefst de standaard dingen, zonder fratsen. De oudste wil nog wel eens dingen proberen maar de jongste niet zo.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 18:43

Toen wij een begroting aan het maken waren voor de verbouwing

Lief hoeveel wil je voor de keuken reserveren
Ik 20000 denk ik
Lief :roll: := >;) >;) >;)
Ik okay 30000€ is wel okay
Lief WAAROM….. je kookt nooit
Ik maar ik denk dat ik het dan wel vaker wil :x

Ik kan koken en goed ook maar ik haat het.

Panty sparen voor dakkapel… tja we hebben lekkage dus het moet maar eigenlijk wil ik spaargeld pas opmaken na mijn 66ste
Laatst bijgewerkt door tita op 04-08-21 18:43, in het totaal 1 keer bewerkt

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 18:43

Ik word dan eigenlijk heel nieuwsgierig naar vaste lasten en inkomsten enzo met al die spaarbedragen die ik lees

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 18:52

+- 5500 inkomen samen, 2200 vaste maandlasten en daarnaast dus investeren, boodschappen, belastingen, onderhoud etc. Auto's op naam van de zaak dus die kosten privé niets.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 18:59

Het koken vind ik erg leuk.. ik heb alleen een hekel aan het opruimen en afwassen :') Daarom maak ik op drukke dagen vaak simpele eenpansgerechten of pizza..
Ik probeer ook vaak voor meerdere dagen te koken, maar als ik meer maak dan wordt er ook altijd meer opgeschept of is de ovenschotel gewoon te klein :') Dan heb ik een halve maaltijd voor de dag erna en moet ik alsnog wat extra groente koken bv..

moonsparkle schreef:
Ik word dan eigenlijk heel nieuwsgierig naar vaste lasten en inkomsten enzo met al die spaarbedragen die ik lees

Ik zou het morgen eens moeten opzoeken, we houden het heel nauwkeurig bij in een excel bestand.
Ik gok dat we samen zo'n €4000 tot €4500 verdienen, gemiddeld. Dat is netto, en zonder 13e maand/vakantiegeld/belastingteruggave enz. En onze uitgaven zijn samen rond de €1500 gok ik. In de duurdere maanden richting de €2000. Hier zit wel ook de renovatie van onze boot bij, die kosten gaan uiteindelijk omlaag.

Florenc

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 19:27

moonsparkle schreef:

Gezamenlijk inkomen ligt tussen de 4100 en 4600€ (afhankelijk van premies), vaste lasten (verzekering, hypotheek, tv, internet, gas, elektriciteit, water) rond de 1800€/maand.

Urona447

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 20:09

Tussen de 7000 en 7500 netto samen, vaste lasten 4500 euro. Doordat we momenteel in het buitenland voor het werk wonen dubbele lasten maar ook hoger salaris dus dat compenseerd.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 20:31

Ik weet niet want ons gezamenlijk inkomen is. We storten ieder 1500 op de gezamenlijke rekening en daar doen we alles van, incl een gedeelte sparen.
Vaste lasten zijn laag. Gok rond de duizend euro. Excl zorgverzekering, die betalen we beide zelf. Heb geen laptop bij de hand dus kan dat zo niet zeggen wat het exact is.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 20:54

Jullie zijn er wel open over, zeg zo op internet. Daar doe ik niet aan mee. Je weet nooit wie er meeleest en het gaat mensen niet aan.

Ik heb een potje waar ik niet aan wil zitten omdat ik dat voor ‘later’ wil gebruiken. En het valt me eigenlijk nu pas op hoeveel een huis en tuin je kosten := Valt me echt vies tegen. Ik ben zelf niet zo handig (oké, mijn keuken wordt wel heel mooi, zelf geschilderd), dus ik moet ook alles uitbesteden. Nu wil ik graag voor de winter andere raambeveiliging, hup, daar gaat weer 260,- plus arbeidsloon om het eraan te zetten.
Verder had ik nog nieuwe jaloezieën nodig en zo is er iedere keer wel wat. -O-