Bokkers die wachten op hun nieuwbouwwoning

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ElizeVdS

Re: Bokkers die wachten op hun nieuwbouwwoning

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 00:13

Ik zal eens onderzoek gaan doen naar keramisch parket. Zitten ineens toch weer te dubben of we vloerverwarming toch als optie moeten doen. Hebben het idee dat wat we zelf gevonden hadden 'te goedkoop' is en er ergens een addertje onder het gras moet zitten. Plus dat het stiekem toch wel lekker is als dat bij oplevering af is.

Ik snap dat gedoe bij die badkamers niet hè. Al wil ik paarse voegen.. Ik betaal er toch voor?!
Kan me daar enorm over opwinden.

Al hadden wij sowieso de verkoper van de eeuw. Hij had een (standaard) ontwerp laten zien dus ik zei heel eerlijk dat ik het lelijk en onpraktisch vond. Alsof hij water zag branden..
Wc zit letterlijk midden in de badkamer. Kan volgens hem niet aangepast worden (heus wel, maar is wat meer werk). Standaard tegels zijn mijn smaak niet.
Zegt hij doodleuk: ach maar je brengt toch niet veel tijd door in je badkamer dus hij hoeft ook niet heel mooi te zijn.
Juist.. maar hij wil wel dat we voor die paar aanpassingen die ze dan wel doen (waarmee ik het nog steeds onpraktisch vind) 8.000 euro extra neerleg.

En heel eerlijk. Ik stoor me wel aan die kleine dingen. Wonen nu als tweede bewoners in een huis uit 2007 (4 jaar terug gekocht). Badkamer is niets op aan te merken: functioneel, netjes maar niet mijn smaak. Zeker als ik er een smak geld voor neer moet leggen moet het ook tot in de kleinste details zijn zoals ik het mooi vind.

riannhuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 17:22

*uit meeleesmodus*

@ElizeVdS; weet je heel zeker dat de verkoper jullie goed begrepen heeft en weet dat er al een badkamer van 5.500 euro in zit? Wij hadden een verkoper die absoluut niet op de hoogte was van hoe het nou precies zat. Die ging er opeens allemaal extra kosten bij halen dat er bij grotere tegels meer legkosten waren (klopt, maar geen 40 euro/m2 :+), en hij rekende 400 euro voor een simpele handdoekradiator :') . Zo zouden wij richting 6.000 meerprijs gaan (badkamer van 1.80*2.80).
Dus toen waren wij ook enorm verontwaardigd, en we waren we zelfs al bezig om ergens anders tegels te halen en een tegelzetter in te schakelen. Uiteindelijk heeft het bouwbedrijf een gesprek geregeld met iemand die wel verstand van het project had, en kwamen we uit op een meerprijs van 5 euro/m2 aan wandtegels en 10 euro/m2 aan vloertegels.

Achteraf zijn we heel blij dat we het niet in eigen beheer gedaan hebben. We hadden namelijk lekkage in de keuken, precies onder het doucheputje. Nu moesten ze dit herstellen, en anders hadden ze misschien moeilijk kunnen doen dat het aan ons (/onze tegelzetter) had gelegen.

ElizeVdS

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 21:18

Helaas stellen ze echt dat het klopt en dit het meerwerk is.. Offerte is ook gebaseerd op aanpassingen van het standaardwerk.

Ze hebben wel netjes alles gespecificeerd dus kan gewoon zien dat ze bijvoorbeeld voor een bad (standaard bad, 180x80 elders tussen de 200-350 euro) 780 euro rekenen.
Wande plaatsen tussen douche en toilet, zonder tegels, een whooping 1.000 euro..

Zelfs als we er qua prijs uit zouden komen weigeren ze aan te leggen zoals wij het willen (zowel qua tegels als kleur voeg, wij willen absoluut tegels in verstek en niet zo'n lelijk plaatje.. plaatje kan ook alleen in rvs bij hen -bij witte en eikenlook tegels-).

Contact verloopt verder alles behalve prettig dus van onze zijde naast prijs en gebrek aan meedenken ook nog geen vertrouwen/gunfactor van onze zijde.

Scheelt dat manlief heel handig is en bijv onze huidige toilet aangelegd heeft waar we erg blij mee zijn. Hebben verder wat contacten die in het wereldje zitten en we in kunnen huren voor het echte werk. Wil namelijk niet dat mijn man alles zelf gaat doen (moet door het huis heen simpelweg te veel gebeuren).

Tooeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 08:49

Vervelend dat er geen vertrouwen is, je hebt toch nog wel even met elkaar te maken.

Wij laten de badkamer ook gewoon casco opleveren. Ik heb best bijzondere wensen, dus dat materiaal hadden ze niet eens.

riannhuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 11:02

Onbegrijpelijk zeg, zouden er echt mensen zijn die er wel akkoord mee gaan?

Dat van die gunfactor snap ik helemaal, wij hebben om dezelfde reden alleen de tegels en de toiletpot bij die zaak vandaan, en de rest (douchedeur, handdoekradiator, badmeubel, keuken!) lekker veel goedkoper zelf geregeld ;) Maar vervelend is het wel...

ElizeVdS

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 11:24

Ik heb de buren gesproken er over. Die hebben uiteindelijk volgens mij wel allemaal daar besteld maar waren ook niet echt te spreken over het bedrijf. Het schrikt veel mensen af zelf zo'n project aan te gaan denk ik. Hebben wel bij aannemer aangegeven dat wij absoluut niet te spreken zijn over het betreffende bedrijf.

Gelukkig is aannemer zelf een prettig bedrijf. Uiteindelijk mogen zij toch de vloerverwarming doen. Wel iets duurder dan zelf aan laten leggen maar bleek nog wat extra voordelen aan te zitten waardoor het verschil dusdanig werd dat het het waarschijnlijk wel waard is.

Vandaag was de deadline voor de laatste meer/minderwerk opties. Vanaf nu dus echt gaan wachten..

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 12:59

Wij doen vloerverwarming ook door het bouwbedrijf, anders hadden We geen openslaande deuren kunnen doen en nu hebben we gewoon garantie.

Plus dat het een apart systeem wordt (als ik het goed heb) omdat het lage temperatuur verwarming wordt voot de vloer

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 11:28

Hmm, jullie zijn niet de enigen met zulke ergernissen bij een badkamer-mannetje. Vorig jaar moesten we van het project naar een bepaalde zaak gaan. Bleek al de duurste uit de regio te zijn, maar bon. Die verkoper rende door de zaak om alles aan te wijzen wat er standaard in de badkamer zou zitten. Wc trok op niks, douche wilden wij sowieso groter en inloop hebben. Voor die inloop liet hij uiteraard de duurste zien. Toen we een goedkopere (en mooiere imo) inloopdouche zagen een stukje verder, was dat ineens een betere optie voor ons 8)7
Tijdens het gesprek erna van plaatsing etc was hij heel kortaf, kende niets van het huis (terwijl ze de rest van het project ook mogen doen, zo'n 30 woningen!) en hij wilde inderdaad belachelijke bedragen rekenen, waarbij we al dubbel het budget zouden moeten ophoesten. En dan hadden we nog nieteens een radiotor of badkamermeubel... Aangegeven bij de projectmanager en die heeft toen een boos telefoontje gepleegd :=

Dit jaar mogen we opnieuw gaan kiezen (want vorig jaar ging het niet door), ben benieuwd :list:

ElizeVdS

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 10:36

Pff.. waardeloos zo iemand. Ik snap dat dat soort lui ook hun boterham moeten verdienen maar het kan ook té ver gaan.

Wij gaan zaterdag even bij de bouwplaats kijken. Zijn dan toch soort van in de buurt (klein stukje om). Zijn stiekem toch wel heel erg benieuwd hoe het er nu voor staat!

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 10:39

Ik ben van plan om dit weekend ook weer eens te gaan kijken en hopelijk tref ik dan wat vorderingen aan!!

Pff.. dat soort lui zijn inderdaad waardeloos.

Tooeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 13:16

Daar heb je inderdaad niks aan. Gelukkig is het bouwbedrijf zelf wel prettig!

Hier gaat het erg langzaam, vind ik. Straks ligt het ook weer 4 weken stil ivm de aansluiting op het warmtenet vanuit de gemeente. Ik zal eens proberen een foto te uploaden.

Het spannendste is eigenlijk nog wel dat we de eerste fase van een hele nieuwe wijk zijn. Deze nieuwe wijk komt in een, nu nog, slecht stuk van de stad. Ik hoop dus echt dat alle plannen doorgang vinden. Anders zitten we daar straks met onze prachtige woning in een ongebruikt stuk stad.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 13:21

Sommige bedrijven.... pfff

Maar dat gevoel heb ik nu ook even met de Notaris. De hypotheekverstrekker heeft nu 2 keer alle stukken opgestuurd naar ze, maar ze hebben het niet ontvangen.
Blijkbaar kunnen wij pas een afspraak bij de notaris maken als zij alle stukken hebben ontvangen....
Dan denk ik: alles is verzonden, we kunnen toch vast wel een afspraak maken voor volgende week (als ze überhaupt op zo'n korte termijn tijd hebben... dat zal vast niet....)

Wij moeten minimaal een uur rijden (80 km enkele reis) van hier naar de Notaris, tis druk en vakantie periode op werk (bij beiden) waardoor het absoluut niet wenselijk is om een afspraak midden op de dag te hebben.... voor je het weet ben je 3,5-4 uur van huis...
Je zorgt toch dat je daar (ruim) voor de afgesproken tijd bent, het loopt altijd iets uit daar.
dan nog een ruim uur terug.

En begin van de dag en einde van de dag zijn ongetwijfeld de meest "gewilde" tijden.

Ook van de badkamer/tegelmensen hebben wij nog steeds geen prijsopgave ontvangen :roll:
Dan vraag je je toch ook af hoe moeilijk het is om de meerprijs van een tegel uit te rekenen?
Je weet de verkoop prijs van de nieuwe tegel per m2
je weet de berekende prijs van de oude tegel per m2
je weet hoeveel m2 het is... hoe moeilijk is dat sommetje dan?

Tooeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 13:22

Dit is nu.. Gek hoe blij je dan kan zijn met een beetje beton en wat gekleurde buizen.
Afbeelding

Tooeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 13:24

Dat van de notaris herken ik wel MRI. Heel vervelend, maar ze legde mij uit dat ze vaak meemaken dat niet alle stukken ineens in orde zijn of dat er stukken vergeten zijn. De afspraak kan dan geen doorgang vinden en moet weer worden verzet etc. Vandaar dat ze de afspraak pas inplannen als ze alle stukken gezien hebben.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 13:31

ik vind het ouderwets dat de stukken niet alvast per email vooruit gestuurd kunnen worden en direct daarna per post. Dan kunnen ze op basis van de email al zien of het compleet is en 10 keer sneller handelen.

En rete irritant dat de hypotheek verstrekker het dus 1,5 a 2 weken geleden al verstuurd had maar Notaris zegt het niet ontvangen te hebben. Dit komt pas aan het licht als wij bellen (en nog ene keer bellen, zij terug zouden bellen maar het niet doen en wij dus nog maar een keer bellen) dat wij een afspraak willen maken.
Wij zouden zelf namelijk een belletje krijgen van de Notaris voor de afspraak zodra zij de papieren binnen hadden. Maar als wij er zelf niet achteraan waren gegaan dan was er niks gebeurd.

ElizeVdS

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 17:56

Mri wij hebben hier precies zoiets gehad.. Notaris wilde niet inplannen maar wilde binnen 2 dagen alle 42 huizen overgedragen hebben. Anders zou bouwrente in gaan. Ondanks 5 keer bericht vanuit bank beweerde notaris niets te hebben en dus niet in te plannen. Was uiteindelijk alles rond.. beweerde de notaris in die 2 dagen 'geen tijd voor ons' te hebben (en pas een week later te kunnen dus meteen ook 150 euro bouwrente verder). Toen is mijn man even flink kwaad geworden (wij waren ook al 2 weken bezig met iets gepland te krijgen). Heb nog op punt gestaan klacht in te dienen bij KNB.
Schiet met jullie badkamer ook niet op zo, nee. Ik snap niet zo goed waarom dat soort dingen zo lang kunnen duren. Volgens mij is het een kwestie van x aantal m2 tegels voor prijs a en dat aftrekken van x aantal m2 tegels voor prijs b. Kan ik zelfs..

Tooeet hihi volgens mij zou ik daar ook helemaal enthousiast van kunnen worden :) Kan echt niet wachten!

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 18:02

Door hun getreuzel zitten We idd met de verhoogde bouwrente van 2 naar 5 % :/

Ik ben blij als alles rond is. Laat ik het daar maar bij houden!
En als ik straks het eind resultaat zie dan is het alles dubbel en dwars waard geweest!

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 22:26

Pfff, we hebben de offerte van de badkamer (dus eigenlijk alleen de tegels) gister binnen gekregen.

Wat een stelletje afzetters daar zeg!
Basis tegels zitten gewoon bij de prijs in. We betalen dus al voor het tegelen.

Voor het idee: onze badkamer Is nog geen 2,5 bij 3 en niet erg bijzonder.
Hier het boven aanzicht.
Afbeelding

Echt niet heel speciaal/raar/bijzonder of ontzettend groot dus.
Waar mn duim zit daar zit een vrij groot raam, zijn ze vergeten in te tekenen. Voor hun wat gunstiger, kunnen ze weet extra m2 tegels rekenen :roll:

Maar nu komt het... de meerprijs voor het tegelen van de badkamer en toilet zijn.... €4500 (!!!)

Blijkbaar hebben We zelfs een meerprijs op de standaard vloertegels in het toilet :x ex BTW €32,78 maar toch.... meerprijs op standaard Is te gek voor woorden.

Een offerte die wij dus echt niet gaan tekenen. Mogen ze stukje voor stukje aan ons gaan uitleggen en dan kiezen wij terplekke tijdens een afspraak daar wel wat We wel en niet de moeite waard vinden.

Stelletje afzetters zijn het.... dat de tegels die We bedacht hebben op de spatwanden lastiger te leggen zijn snap ik, meerprijs voor leggen snap ik daarom opzich ook wel. Maar €65 (ex btw) per m2? Das van de zotte!

Ram er dan maar de standaard tegels op, dan ram ik die er na 2 a 3 jaar wel uit en laat ik het tegelen met tegels die ik wel mooi vind.

Dit Is de bedoeling voor de spat muren

Afbeelding

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 23:26

Daar zou ik ook direct korte metten mee maken. Op die manier kan je makkelijk verdienen over de rug van onwetende mensen. Als je een beetje praat, zal het vast ineens een stuk lager zijn.

Hier is overigens alles getekend bij de notaris *\o/* Nu maar wachten tot ze van het project bellen om muren etc te bespreken :list:

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 08:51

We gaan morgen bellen voot een afspraak en meteen aangeven dat we die met iemand anders willen dan met haar. Dit gaat natuurlijk nergens meer over.

Maar ook extra geld rekenen voor een andere voegkleur? Dan wil ik ook een uitgebreid gespecificeerde minderwerk lijst zien en geld terug krijgen voor de voegen die ik niet wil O:)

ElizeVdS

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 10:02

Herkenbaar.. die mensen hebben echt teveel fantasie helaas.

Overigens is het maar de vraag of het echt zoveel lastiger aanbrengen is. Zeker omdat jullie juist niet recht maar in verstek willen..

En andere kleur voegsel zou ik indd eerst minderprijs eisen.

Is die toko ook onderdeel van Bouwcenter?

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 19:40

Is onderdeel van bnm of bmn.
Weet ff niet meer meer wat het nou is :o
Zou zomaar onderdeel van bouw center kunnen zijn. Zou mij niet verbazen in ieder geval!

ElizeVdS

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 21:10

Niet hetzelfde bedrijf zo te zien.. Wel dezelfde bedrijfsvoering ;)

Tooeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 09:14

Jeetje dat is flink! Wat is dat voor toko MRI, misschien eens googlen.

Wij doen de badkamer boven casco, maar wel wat aanpassingen op de verdieping. Had hij eerst de ligbad variant bijgerekend (+€2.400,-) om vervolgens de casco prijs in mindering te brengen € 2.600,-. Dat is dus €2.400,- voor een extra afvoer. Ik een hele berekening gemaakt om aan te tonen dat dat niet helemaal eerlijk was. Toen vertelde ze dat ze die variant er wel op moeten laten staan om dat ze dat bij andere mensen ook zo gedaan hebben, dus hebben ze het van andere dingen afgehaald. Sommige mensen betalen dat dus blijkbaar wel gewoon!

Hier zijn ze nu bezig met het aanleggen van de riolering. 3d ontwerp van de badkamer binnen. Echt leuk om door je eigen badkamer heen te lopen.

Tooeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 09:17

Afbeelding

Meest rechtse woning van het rijtje is de onze. Met het grote witte kader.