[Centraal] Bokkers op de woningmarkt *deel II*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

joosie

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt *deel II*

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 13:31

Dankjewel voor de uitleg berdien!

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 13:36

Hier komt zowel de hypotheek als de woning op naam van mn vriend.

Niets van mij bij dus. Ik betaal echter wel mee aan de vaste lasten :)

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 13:38

Is dat wel handig Jolliegirl? Zet hij je buiten heb je al die tijd voor niets betaald?
Dit is dus nog een puntje waarover ik twijfel. Vriend laat het aan mij over of ik erbij wil of niet.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 13:42

Selka schreef:
Is dat wel handig Jolliegirl? Zet hij je buiten heb je al die tijd voor niets betaald?
Dit is dus nog een puntje waarover ik twijfel. Vriend laat het aan mij over of ik erbij wil of niet.

Daar zijn dan wel weer oplossingen voor. En daar ga ik niet van uit :) (maar idd vooruit denken is goed)
Eigendomscontract van spullen o.i.d

We hebben er verder eigenlijk nog niet echt over nagedacht hoe we dit willen aanpakken.
Wellicht een contract o.i.d... We hebben zoiets : Eerst het huisje maar eens regelen.

Maar ik wil niets met die hypotheek te maken hebben gezien ik geen (zekere/genoeg verdienende) baan heb...

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 14:42

Ja lastig he! Ik vind het moeilijk, ik heb een vaste baan maar zal (iig niet) met dit salaris een huis naar onze smaak niet kunnen betalen in mijn eentje.

En ja natuurlijk ga je nooit uit van het ergste, maar wat nou als ik volgend jaar zwanger raak en stop met werken waarop vriend mij uit huis gooit. U never know.. Wij gaan daarom altijd voor de "worst-case" scenario's.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 14:43

Wij moeten er zoals ik zei dus nog over nadenken... :)
Dr komt wel iets, maar iig niet die hypotheek op mijn naam.. Want ik kán dat gewoon niet betalen..

Angeliquee18

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 14:52

Bij ons komt het wel op beide namen :)
Mocht het uit gaan blijft hij in het huis,
Ik pak me spullen en ga er uit..
Straks koopakte ondertekenen spannend hihi
Volgens mijn vriend
"Samen een huis kopen is nog erger als trouwen" :+

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 14:53

En krijg jij dan geld mee? of spullen mee?
Is dat geregeld?

Angeliquee18

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 14:56

Ik neem alleen mijn eigen dieren & spullen mee :) voorderest blijf ik gewoon ingeschreven bij woningbouw.
Ik ga niet moeilijk doen over het geld, heb er tenslotte toch zelf ingewoond, en zelf gekozen om mee te betalen :p
Wij moeten alles nog vast laten leggen, maar dat gaan we wel doen.
Maar hier zijn we het al over eens haha

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 14:58

Maar hij heeft uiteindelijk het huis.. waar ook jouw geld voor de hypotheek in zit..
Dat betekend dat je dus gewoon geld aan je vent geeft dan :P

T zit bij mij en mn vriend misschien ook anders omdat ik momenteel afhankelijk ben van hem.. Van zijn salaris.. Omdat ik zelf maar zo'n 600 p.m verdien..
Er komen spullen van mij in het huis.. Als het foute boel word, gaan die spullen net zo hard weer mee, zodat ik niet weer bij 0 hoef te beginnen als ik ergens anders kom te wonen.

Lisette1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 15:00

Maar is de hypotheek dan alleen op het inkomen van jou vriend berekend? En is er geen eigen geld wat in de woning wordt gestoken Angelique?

Want anders zou je dat toch ook mee moeten nemen in contract, dat je je eigen deel terug krijgt als hij blijft wonen.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 15:01

Daar doelde ik idd ook op. :)

Angeliquee18

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 15:03

Nee ik betaal mee aan de hypotheek en eten enzo.
Maar ik denk dan waarom zou ik geld van hem willen?
Als ik bijvoorbeeld 500 per maand aan hypotheek / eten betaal, en ik noem maar even wat volgend jaar loopt het mis.
Dan heb ik toch ook een jaar onderdak gehad, gegeten en gedoucht?
Of zie ik dit nou heel raar? :+

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 15:05

En jij hebt een jaar lang meebetaald aan de hypotheek.. geld wat hij terug kan krijgen bij verkoop van het huis..

Of zie jij het als huur?

saroanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 15:05

Ik zou alles goed vastleggen in een samenlevingscontract.

Maar stel nou dat jij bijv. over 1 jaar een hele goede baan hebt en je gaat meer bijdragen aan de gezamenlijke lasten... Dan stop je geld in een huis wat op papier niet van jou is. Stel jullie gaan uit elkaar, hij verkoopt het huis met een flinke overwaarde en jij krijgt daar niks van.

Ik kan me voorstelen dat een dusdanige situatie nu niet van toepassing is maar ik zou toch zeker beter nadenken over hoe de situatie in de toekomst kan zijn.

Ik heb met mijn ex ook een huis gehad, de hypotheek konden we alleen op zijn salaris krijgen, dat van mij was mooi meegenomen. Maar het huis stond wel op ons beide namen ondanks dat ik veel minder verdiende.

Lisette1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 15:06

Ja dat klopt wel wat jij zegt, maar ik bedoel meer of jij bewijzen van 5000 euro in het huis steekt om zo een lagere hypotheek af te kunnen sluiten. Dat is dan jou geld en zou ik terug willen als ik het huis uit ga doordat het uitgaat.

En of je samen een hypotheek afsluit of alleen je vriend. En inderdaad aflossing betaal je ook aan mee, waardoor je vriend minder schuld heeft indien het huis ooit verkocht wordt. Hij houd dan meer geld over.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 15:18

Angeliquee18 schreef:
Ik neem alleen mijn eigen dieren & spullen mee :) voorderest blijf ik gewoon ingeschreven bij woningbouw.
Ik ga niet moeilijk doen over het geld, heb er tenslotte toch zelf ingewoond, en zelf gekozen om mee te betalen :p
Wij moeten alles nog vast laten leggen, maar dat gaan we wel doen.
Maar hier zijn we het al over eens haha

Hou je er dan ook rekening mee dat de hele papierwinkel overnieuw moet om jou van de hypotheek af te krijgen?

Lisette1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 15:29

Die hele papierwinkel moet altijd overnieuw denk ik Liezel op het moment dat je uit elkaar gaat of niet?

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 15:29

Als je met deze gedachtegang in je achterhoofd een huis gaat kopen, is het dan niet handiger om alles meteen al op 1 naam te zetten? Hypotheek- en koopakte? En voor de gezamenlijk gekochte spullen een contract op te stellen wie wat krijgt als jullie uit elkaar gaan?

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 15:32

Selka schreef:
Ja lastig he! Ik vind het moeilijk, ik heb een vaste baan maar zal (iig niet) met dit salaris een huis naar onze smaak niet kunnen betalen in mijn eentje.

En ja natuurlijk ga je nooit uit van het ergste, maar wat nou als ik volgend jaar zwanger raak en stop met werken waarop vriend mij uit huis gooit. U never know.. Wij gaan daarom altijd voor de "worst-case" scenario's.

dat is slim... ik ga in het vervolg ook uit van worst case... helaas door schade en schande wijzer geworden. Uiteindelijk staan we na de scheiding allebei met lege handen wat huizen betreft.. ons huis moest verkocht want we konden het beide niet alleen opbrengen.. en de opbrengst was zo klein dat er ook niets voor terug gekocht kan worden..
ook waren we niet ingeschreven voor een huurwoning, dus in de sociale huur zijn we kansloos. (ex had daar ook een te hoog salaris voor ook al houdt hij na de kinderalimentatie minder over).

duss... moraal van dit verhaal, dek je zo goed mogelijk in, en wordt niet te afhankelijk van je vent (ook als je relatie goed blijft kan hij alsnog zijn baan verliezen of arbeidsongeschikt raken)...

einde emancipatiepraatje :) :)

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 15:43

Bedankt voor het praatje Juval. Helaas dat jij het zo hebt moeten meemaken, maar een wijze les voor de andere dames denk ik zo :)

Hopelijk kun je nu zometeen gewoon lekker genieten van de kleine dame in plaats van al die zorgen!

Iris__Bennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 16:01

Hoi Dames (en heren?)
Mag ik mee praten?
Ik ga samenwonen met mijn vriend, we wonen nu nog allebei thuis en na 6 jaar relatie vonden we het wel eens tijd, haha.
We gaan vrijdag ons voorlopig koopcontract tekenen, spannend!!
Nu duimen dat alles goed gaat komen met de hypotheek!

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 16:03

Zo jij durft, meteen kopen! Heel veel succes (en plezier natuurlijk) in jullie nieuwe huis.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 16:04

Gefeliciteerd!

En je bent niet de enige..
Ik ben nog geen 2 jaar samen.. Woon nu zo'n 6 maanden bij mn schoonouders en vriend.
En wij hebben ook gekocht nu.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 16:10

Lisette1990 schreef:
Die hele papierwinkel moet altijd overnieuw denk ik Liezel op het moment dat je uit elkaar gaat of niet?

Dat hangt er vanaf.
Als de hypothecaire lening gebaseerd is op 1 salaris, en er staat 1 naam boven de papieren/aktes, dan niet.
Dan kun jij gaan en staan waar je wil. Je ex is dan overal verantwoordelijk voor.

Mijn huidige partner heeft ooit de fout gemaakt dit niet te doen, gebaseerd op 1 salaris en wel overal beide namen op.
We zijn nu bijna 5 jaar bezig om alles te regelen.... := >;) :roll: _-:(