Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 00:50

Wij hebben er momenteel eentje van damwand profielplaten. :+

Afbeelding

Zit ook nog een schuur aan vast van 100 m2. Uiteindelijk willen we dat plat gaan gooien en een stuk aan de garage zetten, steens, en daaraan een overkapping maken.

Dit is een foto van funda destijds (is ook nog een stukje van die 100 m2 schuur op te zien):

Afbeelding

Hoe we dat gaan doen weten we ook nog niet (mooiste was dak door laten lopen, maar dan wordt het te laag), maar het wordt dan in stijl van de garage.
Andere optie is om op de plek waar we nu de overkapping hebben een losstaande overkapping te plaatsen, en dan willen we meer een blokhut houten stijl doen, met mooie dikke balken. Maar dit is een meerjarenplan zoals het er nu naar uit ziet. Helaas, want voor die tijd kunnen we de tuin nog niet aanleggen. -O-

karin1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 09:06

Is ook geen klein tuintje :+

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 12:24

Klein is ie niet, maar de 2de foto is een verkoopfoto, groothoeklens he. ;) Daardoor lijkt het allemaal nog een heel stuk groter.
Totale perceeloppervlakte is 845 m2. Huis heeft ongeveer 100m2 aan grondoppervlak (grofweg 10 x 10 meter), garage 55m2, de damwandprofielplatenschuur 100m2 en die overkapping eraan is ook nog een 40 tot 50 m2.
Langs het huis ligt een vrij lange brede oprit, en voor het huis een aardige voortuin (is de enige tuin nu die we hebben, dat stukje gras vind ik geen tuin :P ).
Ik vind het moeilijk nu om in te schatten hoeveel tuin er straks is. Als die 100m2 schuur weg is komt er een fikse hoek vrij, maar het is moeilijk om daar nu een beeld van te krijgen. Achter die schuur ligt nog een strook van ongeveer 2,5 meter die dan ook weer toegankelijk is.

_Patriciaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 18:56

Hoi allemaal,

Vorig jaar is onze tuin flink op de schop gegaan: nieuwe schutting, 3 borders en een overkapping waar we lekker in de schaduw kunnen zitten. Nu lopen wij een beetje vast wat betreft de bakken.. Ik dacht: misschien hebben jullie nog leuke ideeën/ tips voor ons :)

Afbeelding
De drie bakken en achterin de overkapping. Let niet op de zooi, we moeten nog naar het grof vuil..

Afbeelding
De vierkante bak. Hier staan ook nog bollen in die langzaam op komen.

Afbeelding

Afbeelding
De bakken links en rechts.

Onze tuin staat op het zuid/westen, we hebben dus de hele dag volle zon in de tuin en weinig schaduw.

Ben benieuwd naar jullie mening :)

Anoniem

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 19:01

Bedoel je wat je erin doet? Ik zou ze persoonlijk wat aankleden, vind de bakken nu aan de onderkant wat saai. Leuk kleurtje erop, of een stoere staalplaat ervoor ofzo.

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 19:06

@_Patriciaa: Ik denk aan niet al te hoge langbloeiene bodembedekkers. Iets wat over de rand gaat hangen, zodat het geheel wat minder stijf oogt is denk ik wel leuk. Denk aan campanula soorten, je hebt wit, roze, lila/paars, dus net wat je mooi vindt.

Ook niet te hoge ooievaarsbekken zouden leuk kunnen staan. Benieuwd wat voor tips je nog meer krijgt. Zelf zou ik voor bakken kiezen met alleen maar een hele berg zwierige bloemen in wit, paars, blauw en roze! Dus geen struikjes, maar iedereen heeft weer een ander smaak.

Heeft er iemand hier ervaring met het zaaien van Scabiosa (Perfecta)? Ik heb het zakje meen ik vorig jaar gekocht en toen ook gezaaid, maar er gebeurde niks... Ik wil ze wel graag in de tuin, zaaien is goedkoper :P Alleen dan heb ik als ik dit jaar zaai pas volgen jaar bloemen alsdus de verpakking :( Das wel jammer...

Ook mijn hyssop lukt niet, al twee jaar op rij geprobeerd, maar tevergeefs. Er komt iets op, dat wel, maar het blijft klein en gaat dan de pijp uit... :(

karin1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 19:20

Ik wil ook graag bakken (maar dan met stapelstenen), ik wil er dan idd campanula in doen en misschien daartussen misschien wat petunia of die kleinere variant, kan even niet op de naam komen.

En ik zou ook heel graag vlinderstruiken willen. Die hebben ze ook op stam toch? Dan kan je daarmee wat hoogte creëren.

edit; Calibrachoa dat was de naam!

karin1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 20:17

PS, zijn er hier nog mensen die goed zijn in tuinontwerp en die het wel zien zitten om met mij mee te denken. Ik heb nu namelijk die veranda straks staan, dat is 3,5 meter die is voorzien, maar ik heb nog 9 meter. Mijn tuin ligt op het westen en ik heb dus een noord en zuidmuur. Ik kom er dus totaal niet uit, want alles kan bloeien op de zuidkant, maar daar wil je eigenlijk ook kunnen zitten in de ochtend. En de noordkant...tja .. die is dus behoorlijk troostenloos (en op het moment behoorlijk groen).

Er liggen 50x50 zwart betontegels in de tuin en ivm budget zal ik het daar mee moeten doen. Er zit nu een vijver op de zuidkant over de hele lengte tussen de veranda en onze berging, maar die gaat er binnenkort uit.

Ik wil zoveel maar kan het allemaal niet kwijt/plaatsen en ik breek mij hoofd constant op die noordkant.
Hieronder een foto om een idee te geven van de indeling.

Tuin = 5*12
berging = 2*3
Veranda loopt tot de stoep die je kan zien

Afbeelding

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 22:33

@Karin1985: Vlinderstruiken zijn wel leuk ja! Ik heb gewoon zo'n ordinaire van de Aldi :P Mooie paarstint, paars is sowieso altijd goed ;) , heel leuk al die vlinders die erop af komen! Je hebt zoveel soorten, behalve op stam heb je ook soorten die veel kleiner blijven, dat je niet meteen zo'n enórme struik in je tuin hebt. Ik moet die van mij nog snoeien trouwens... En rechtzetten, hij is met een storm scheef gewaaid.

Op het noorden kan je best veel neerzetten met kleur hoor! Campanula's kunnen overal wel goed groeien, longkruid heeft mooi decoratief blad en vroeg in het voorjaar leuke bloempjes, ooievaarsbekken zijn niet zoveel eisend en je hebt veel soorten die lang bloeien. Ik heb een kleine tuin en dan kies ik het liefst voor planten waar je ook lang wat aan hebt. Ik heb niks aan allemaal plantjes die 1 maandje bloeien en dat was het dan... Akelei... Hortensia's staan ook liever niet in de volle zon. Je hebt van die nieuwe soorten die je wel echt mag snoeien, heel handig! Die bloeien dan ook gewoon weer in datzelfde jaar (nogmaals).

Kaygee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 18:34

Ik hou de overkapping bouwers even in de gaten, hier gaat er binnenkort ook een komen!

Bahhh heel mijn roos zit al vol met luis ;( vinden ze natuurlijk heerlijk, die jonge blaadjes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 18:49

Balen Kaygee, maar dat kun je bestrijden toch?

Vandaag zijn de hortensia''s verkocht, zaterdag gaat de rest van alle takken en troep eruit en dan volgend weekend worden de stenen eruiot gehaald en meteen opgehaald :D
En dan gaat het beginnen. De week erop gaat mijn vriend uitvlakken en dan gaan we alles uitmeten en leggen. Uiteindelijk is het een donkerbruine steen geworden, gewoon 1 kleur en niet bont.
http://www.slimbestraten.nl/sierbestrat ... sion=60/30

Als dat ligt gaan we aan de slag met inkopen voor de tuin. De bomen (beuken, berken wat was t ook alweer, die witte dingen iig :') ) gaan we waarschijnlijk niet doen want het neemt teveel licht weg.

Iemand leuke tips voor mooi volle struiken met witte bloemen? Mag van alles zijn.

Kaygee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 19:17

Alles is te bestrijden! :D Heb biologisch afbreekbaar spul tegen de luizen. Hielp vorig jaar ook. Maar vind het zo vroeg dat ze er nu al zijn..

Mooie tegels! Heerlijk zo'n vooruitzicht!
Wij hebben rhododendrons (de nova zembla) gekocht, worden als het goed is ook mooie struiken.

karin1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 22:38

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 13:12

Ziet er goed uit Karin.

Even een vraagje, wij willen dus aan een zijde een lange plantenbak van zo'n 7 meter maken. Maar nu zit ik te denken dat je waarschijnlijk eerst een basis nodig hebt voor je bak want we zitten daar tegen een schutting en die moeten we vrij houden natuurlijk.
Hoe kunnen we een 7 meter lange bak maken? Met steen of hout? Hout heeft voorkeur want dat neemt naar mijn idee minder ruimte in beslag, maar kan het dan wel 7 mter lang of moeten we het opdelen.
Er komt corten staal voor, dus t maakt niet uit hoe het eruit ziet.

Verder zou ik graag rondom de pergola doeken hangen om een leuke sfeer te creëren, maar het liefst doeken die ik buiten kan laten hangen. Iemand ideeën?

Beetje dit idee:
Afbeelding

karin1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 13:36

Ik ben bang dat straffeloos doeken buiten kunnen laten hangen te veel gevraagd is. Je zou vitrage/inbetween kunnen doen, maar die zul je dan nog met enige regelmaat moeten wassen.

Wij hadden een pvc doek op onze oude overkapping en zelfs die was na 2 seizoenen vies en gaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 13:39

Ja af en toe wassen is niet erg. Ik zat ook nog te denken aan 'plastic' doeken. Het doek wat in onze pergola komt zal toch ook wat meer kunnen hebben denk ik. Zal het anders nog uitmaken welke stof goed is? Ik zit te denken aan oranje doeken, dan valt het ook niet zo snel op als ze vies worden. En dan heb ik het een beetje over donker oranje, richting roestkleur hoor, niet dat felle :')

karin1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 13:59

tja, ik kan alleen maar zeggen "been there done that". Ik denk dat je die bij regen toch gewoon binnen zou moeten halen. Ik heb ook altijd mijn twijfels over die pergoladoeken. Die moet je al haast in een overdekte box kunnen schuiven (net als een zonnescherm) wil je die netjes houden.

Het weer heeft er eerder grip op dan je denkt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 14:51

Klopt, ik wil denk ik een plexiglas plaat er op leggen zodat de doek daaronder schuift. Sowieso gaat ie er in de winter af.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 00:44

En als je van dat zeildoek neemt? Dat zou toch wel aardig tegen alle weersomstandigheden moeten kunnen, zou ik gevoelsmatig zeggen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 11:06

imd schreef:
En als je van dat zeildoek neemt? Dat zou toch wel aardig tegen alle weersomstandigheden moeten kunnen, zou ik gevoelsmatig zeggen..

Ja ik zit te denken om schaduwdoek te gebruiken.

karin1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 19:25

Nieuwe mijlpaal bereikt! We zitten droog.

De eerste 2 platen erop:
Afbeelding

en af:
Afbeelding
Afbeelding

Nu nog één zijkant dicht en dan zitten we behalve droog ook uit de tocht!

karin1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 19:26

Moet wel zeggen dat de foto`s geen eer doen doen.
In het echt komt hij veel ruimer over.

Kaygee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 08:56

Wauw gaaf zeg! Is het een bouwpakket of maken jullie alles zelf?

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 09:24

Karin kan je de foto's niet in groter formaat neer zetten dan? nu lijkt het idd. kleiner als dat het is.

karin1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 09:31

Klik even op de link in mijn vorige post. Ik heb ze aan het album toevoegd, maar de grote versies Zijn weer te groot voor op bokt. .