E-reader ervaringen - deel 2

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

dejavu

Re: E-reader ervaringen - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 11:07

Ah, nou, die extra lampjes heb ik echt niet nodig. Ingebouwde verlichting is precies goed en evt. te dimmen als je maar een beetje licht nodig hebt. Mijn vriend slaapt (en snurkt. ..) naast mij als ik nog wat wil lezen. Voor hem is het donker genoeg om te slapen, voor mij is het licht genoeg om te lezen. Bedlampje kan dus uit. :)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 11:46

Extra verlichting is niet meer nodig idd. Glo, Aura, Aura HD, H2O hebben allemaal ingebouwde achtergrondverlichting.

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 16:08

Geen los lampje nemen hoor! Ingebouwd lampje is ideaal, ook lekker helemaal onder je dekbed in de winter!

arabella2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 17:34

Ik heb een los lampje geprobeerd en vond dat echt niet werken. Aangezien ik toch alleen woon gaat hier dus altijd de gewone lamp/daglichtlamp aan op fel. Of lees ik met de tablet.
Ik mis de achtergrondverlichting echt wel op deze ereader (maar dit was toen de beste en ee glows zijn pas later uitgekomen)

De ereader van mijn moeder doet het nog super, maar doordat ook die geen achtergrondverlichting heeft wilt zij ook een nieuwe...

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 09:26

Ik heb sinds een maandje de Kobo Glo HD en ik ben verslaafd! De backlight, het verder lezen in de app: helemaal geweldig! *\o/* Sinds ik de Kobo heb koop ik ook bijna al mijn boeken bij Kobo zelf, ik vind het ideaal om op mijn telefoon verder te kunnen lezen.

Hiervoor was ik heel tevreden met mijn Sony, maar miste toch de backlight. Helaas ( :+ ) liet mijn man hem op vakantie vallen en was hij niet meer te redden.
Edit: op mijn Sony gebruikte ik wel een extra lampje, maar dat was net een bouwlamp zo fel.

arabella2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 12:26

Ach wat jammer nou niwla :+

Wel fijn om te horen dat de overstap zo goed bevallen is :)

Binnenkort eens langzaam naar de mediamarkt om eens de verschillen te zien (wacht ik even mee tot na de vakantie van mijn ouders, dan kunnen die mee :p die willen er ja ook een)

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 13:37

Dat is een geluk bij ongeluk :)

Wat leuk dat je verder kunt lezen op de app, is die app van Kobo zelf?
Je moet denk ik alleen op de ereader zelf naar voren bladeren wanneer je op de app verder bent gaan lezen of werkt dat ook automatisch bij?

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 13:53

Dat is inderdaad de app van Kobo zelf.
Het werkt wel alleen bij boeken die je bij Kobo hebt aangeschaft. Ik geloof dat je alleen even een bladwijzer moet plaatsen in je e-reader en dan moet synchroniseren, dan werkt hij automatisch de app bij. Alleen vergeet ik dat meestal en moet ik alsnog bladeren. :P

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 13:53

Bedankt voor de informatie :)

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 13:56

Ik ben toch voor de Kobo Glo HD gegaan! Ik heb ze in de Dixons vergeleken en vond de Glo HD toch
een stukje fijner kijken. Was wel even een zoektocht want hij was in veel winkels uitverkocht.

KDS

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 13:56

ik ben me nu een tijdje aan het orienteren op e-readers, om redelijk veel artikelen en enkele (vak)boeken op te lezen. Dus enerzijds pdf (de artikelen meestal), anderzijds reeds wat .epub die ik nu op mijn telefoon of laptop lees. Vrijwel geen romans, maar wie weet, ooit weer ;)

Dan twijfel ik tussen de kindle paperwhite of de Kobo Aura.
Maar de .epub die ik heb kan ik dus al niet op de kindle zetten (zonder hem om te moeten zetten naar .mobi)... maar kan ik wel eventueel een boek kopen bij amazon en die op de aura lezen of is dat ook echt gescheiden?

Het lezen van pdf's is dat bij de één beter dan bij de ander (bedenkend dat ik niet aan een e-reader gewend ben en dus alles even nieuw is ;) )

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 14:54

Omzetten naar .mobi is zo gebeurd hoor! Stelt niet zoveel voor. Zijn de epub's die je hebt drm beschermd? (oftewel, van iemand gekregen, of netjes zelf aangeschaft)

Wat pdf betreft raad ik echt heel hard de kindle aan boven de kobo. Er zijn op youtube verschillende video's die hierin de verschillen laten zien, waarin bij mij echt duidelijk werd dat de kobo een heel stuk bewerkelijker is dan de kindle wat pdf's betreft. Dit is een mooi voorbeeld: https://www.youtube.com/watch?v=LK-1VY9x4DE

Als je je boek netjes koopt kun je bij kindle alleen bij amazon kopen. Boeken zijn hier altijd net zo duur of goedkoper dan bij andere winkels als de kobo store of bol.com. Nadeel is wel dat je een creditcard nodig hebt.

Kobo aura kun je je boeken dan weer wel bij bol.com kopen, maar niet bij amazon.

KDS

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 14:59

boeken zijn netjes gekocht, dus beschermd...

ik zal het filmpje eens bekijken, dankjewel!

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 15:02

Mjah, die zou je op een kindle dus inderdaad niet kunnen openen, tenzij je de DRM er even afsloopt. Persoonlijk heb ik daar nooit zo'n moeite mee, zeker als ik ze verder niet uitgebreid ga lopen verspreiden, maar puur voor eigen gebruik op een ander apparaat het eraf haal. Ik vind dat net zoiets als een cd'tje rippen om hem op je mp3 speler te kunnen luisteren. Ook daar zijn simpele programmatjes voor waarmee dat zo gedaan is. Het is vooral dat je er zelf geen last van moet hebben als je de DRM eraf haalt, maar technisch is het eraf halen van de DRM niet heel erg ingewikkeld.

KDS

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 15:13

ik moet zeggen dat na het filmpje ik in eerste instantie de pdf er op de kobo niet slecht uit vond zien bij een ingescande pdf, bij een standaard pdf bestand wel degelijk verschil en dan vooral dat je notities kan maken in de tekst bij de kindle... Dat zou ik wel missen bij de kobo denk ik.

Opzich geen probleem met het eraf halen van DRM, maar als het niet nodig is dan liever niet.
Ik zal eens moeten checken waar het gros van de boeken gekocht zou moeten/kunnen worden.

Geloof dat algemeen pdf en e-reader geen geweldige combinatie is, maar dat is nu net wel wat ik er ook mee wil lezen...

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 15:19

Pdf's open ik daarom op de tablet. Dit vind ik rustiger lezen dan op de ereader. Misschien dat dit een optie is.

lovelys

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 15:37

KDS ik heb zelf de kindle paperwhite en die doet pdf aardig, maar kindle heeft ook een kndle gehad speciaal gemaakt voor pdf, de kindle DX.

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 23:28

Hebben jullie een idee of je een ereader ook weer sneller kan krijgen? Vooral het laden gaat imo erg traag wanneer ik de ereader uit heb staan en het aan wil doen en dan een boek wat ik lees wil openen.

arabella2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 08:41

Heb je heel veel boeken erop staan? Soms wil een ereader daardoor trager worden.
Voor de rest weet ik het niet. .

we hebben wel al de hoesje binnen voor de nieuwe ereader, maar de ereader zelf moeten nog even wachten ;) hopelijk komt er nog een leuke aanbieding voor de kerst en anders worden ze in december zo gekocht ;)

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 09:04

Ik lees boeken op mijn samsung galaxy S5 via Aldiko. Je hebt hem altijd bij je. Ook in het donker ideaal. Ik zie de meerwaarde van een e reader niet.

arabella2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 09:07

Ik vind telefoonschermen veel ste klein. En een e-ink scherm is rustiger aan de ogen, dus kan ik langer lezen...

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 09:35

Lante schreef:
Ik lees boeken op mijn samsung galaxy S5 via Aldiko. Je hebt hem altijd bij je. Ook in het donker ideaal. Ik zie de meerwaarde van een e reader niet.

Ereaders hebben tegenwoordig eigenlijk allemaal in heel rustig ingebouwd licht. Je zou eens naar een e-ink scherm moeten kijken, dan zie je dat het echt veel en veel en veel rustiger is voor je ogen en echt leest alsof je op papier leest. Juist in het donker en ook juist in fel licht als een tablet scherm enorm reflecteerd.

_Judith

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 23:23

Hallo!

Ik heb laatst een ebook op bij bol.com gekocht dat ik erg graag wilde lezen, maar ik krijg het met geen mogelijkheid op mijn e-reader ;(

Voorheen kopieerde ik gewoon de bestanden in de map van de ereader en dan stonden ze erop, maar dit is een .ascm bestand? en daar moest ik eerst met een Adobe Digitals Editions-account iets mee doen maar daar snap ik dus de ballen niet van..

Iemand die mij kan helpen? (het is toruwens een Kobo Touch)

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 23:25

een tipje: Bij het Kruidvat krijg je 10 gratis e-boeken als je 2 actieproducten van Therme koopt.

Ik heb ze gekocht voor als er weer eens iemand jarig is (want zelf gebruik ik dat bijna nooit :+ ).
Moet je wel even opletten bij de kassa, dat ze ook een 2e bon uitprinten (mijn kassiere vergat dat even :roll: , was blij dat ik op het rek zag staan dat er een tweede bon bij de kassa moest worden uitgedraaid). Op die 2e bon staat nl. een code die je nodig hebt om via internet de boeken te verzilveren. Het gaat via elly's choice. Je krijgt 5 standaard boeken en 5 kun je (min of meer) uitkiezen. Er is slechts keuze uit 3 pakketten van 5 boeken: voor mannen, vrouwen of literatuur. Dus eigenlijk kun je nog niet zelf 10 titels kiezen, maar ik ben tot nu toe tevreden over de boeken:j .

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 06:03

_Judith schreef:
Hallo!

Ik heb laatst een ebook op bij bol.com gekocht dat ik erg graag wilde lezen, maar ik krijg het met geen mogelijkheid op mijn e-reader ;(

Voorheen kopieerde ik gewoon de bestanden in de map van de ereader en dan stonden ze erop, maar dit is een .ascm bestand? en daar moest ik eerst met een Adobe Digitals Editions-account iets mee doen maar daar snap ik dus de ballen niet van..

Iemand die mij kan helpen? (het is toruwens een Kobo Touch)

Adobe digitale editions op je pc zetten. Daar dat bestand in openen en dan krijg je het epub bestand.
Staat vast op bol of ergens een uitleg. Heb er zelf ook mee gestoeid in het begin.