Tuintips, hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Naath86

Re: Tuintips, hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 11:23

Ow balen van je Annabelles Laurabram..

Wij zijn een weekendje weg geweest en komen net weer thuis. Staan mijn floxen ineens heel mooi in bloei!! Felroze bloemen!! Erg mooi! Moet er wel weer even doorheen zag ik, na een dag regen als gister is het onkruid ineens heel hard gegaan!

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 17:26

Mensen nog bedankt voor de tips die ik afgelopen voorjaar kreeg mbt de schaduwtuin :D

Er zijn toen wat leuke planten in gegaan en alles groeit en bloeit als een malle. De spirea (zowel wit als roze), anemoon, ooievaarsbek, zeeuws knoopje en vinca bloeien flink en in de hosta zitten flink wat knoppen. Er staat 1 plant die wel groeit maar die niet is gaan bloeien dus die gaat er weer uit en het zeeuws knoopje vind ik echt heel suf, dus die wordt volgend seizoen ook vervangen :+

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 17:27

Goof gaan bij jou de ooievaarsbekjes ook erg hangen?
Bij mij worden veel stengels bruin en het hangt er een beetje als een zielig bosje bij :+

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 17:31

Nee moet zeggen dat de ooievaarsbek er echt super bij staat :D

MargreetW

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 17:33

Destino schreef:
Bij mij worden veel stengels bruin en het hangt er een beetje als een zielig bosje bij :+

Bij mij gaat ze nu ook hangen en bruin worden, je moet ze gewoon afknippen tot ca. 20-25 cm en dan heb je van het najaar nog een hele mooie bloei.
Die van mij moeten eigenlijk volgende week maar ik doe ze pas een week later omdat in de 22ste nog een Bokt invasie krijg.
En daarna gaan ook de vrouwenmantel en nog iets waarvan ik nu niet meer op de naam kan komen helemaal kort.

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 18:22

De ooievaarsbek knip ik altijd helemaal af, meestal rond de langste dag en dan gaan ze weer bloeien. Zo blijven de planten veel mooier, en heb hè er lang plezier van. Zelfde geldt voor de vrouwenmantel

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 18:26

Mijn ooievaarsbek bloeit nog zo mooi, waarom knippen jullie die nu al af dan?

MargreetW

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 18:30

Ik knip ze ook pas af als ze echt gaan hangen en de steel en zo bruin wordt hoor. Bij de vrouwenmantel gaan de bloemen ook liggen. Maar inderdaad Janet, zo om en nabij de langste dag afknippen, dan heb je er in het najaar nog veel plezier van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 18:34

Oo goeie tip van die ooievaarsbek, ga er zo ff met de snoeischaar door.. Hij bloeit nog wel, maar hij neemt nu zoveel ruimte in omdat ie plat is gaan liggen..

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 18:58

Om heb hem 2 weken geleden ongeveer afgeknipt en is nu alweer mooi vol en begint alweer te bloeien.

Ik denk dat als je hem heel laat afknipt de groei er dan bijna alweer uit is. Nu komt hij nog mooi terug en bloeit erg lang door

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 19:59

Ja bij 1 zag ik idd alweer mooi nieuw blad zitten, dus daar heb ik alleen de bloeiende dingen uitgeknipt. Die andere was echt heel erg groot geworden en zat helemaal door mijn rhodo heengegroeid, dus die heb ik helemaal gekortwiekt.. Zie wel hoe die terugkomt.

Heb ook zo'n iris, groene smalle bladeren en komen mooie paarse bloemen in. Die was met 2 weken al uitgebloeid en die heb ik ook kortgeknipt. Dat ding was ook zo enorm geworden..

Laurabram

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 22:46

Dat knippen hoor ik wel vaker, maar ik ben dan zo'n tuttebol dat ik het zonde vind om de bloemen eruit te knippen.

Welke kleur zeeuws knoopje heb je Goof? Ik heb witte en ben er wel van gecharmeerd.

Mijn vrouwenmantel (nieuw gekocht in mei) heeft nog helemaal geen zin om te gaan bloeien, ben bang dat dat pas volgend jaar wordt. Gelukkig vind ik de bladwaarde van die plant ook heel mooi.

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 22:56

Dan is ie idd wel laat LauraBram.. Ben bang dat die het pas volgend jaar doet.

Vanmiddag nog even in de tuin van mijn vader bezig geweest. Ik heb vanmiddag een stuk van de vrouwenmantel weggeknipt. Heel veel was plat gaan liggen door de regen en wind.. Ben benieuwd of die het weer opnieuw gaat doen! Ook nog wat plantjes voor mijn eigen tuin eruit gehaald! Vond het kaasjeskruid wel heel lief, dus die heb ik nu ook in mijn eigen tuin.

Daarna nog twee bloemstukken gemaakt met veldbloemen. Morgenavond hebben we hier optocht en ik ga mee op de koets. Daarvoor moesten nog twee bloemstukken gemaakt worden. Als ik morgen tijd heb zal ik even wat foto's plaatsen! Vind ze zelf wel geslaagd!! Veel paarse veldbloemen en wat wit erdoor, ook best leuk om op een vaas te zetten! Ook wat papaver erdoor en kogeldistel, doen het altijd goed in bloemstukken!
Veldbloemen staat hier in de buurt gezaaid op een weiland, misschien dat ik morgen nog wat knip voor thuis op een vaas!

Laurabram

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 23:03

O die stukken klinken wel heel mooi Naath.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 10:21

Laurabram schreef:
Welke kleur zeeuws knoopje heb je Goof? Ik heb witte en ben er wel van gecharmeerd.

Hier staan ook witte, ik vind er echt niks aan :+

Blackje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 10:23

Ooievaarsbek staat hier nog steeds op het verlanglijstje, maar ben er nog niet aan toe gekomen om naar een tuincentrum te gaan :')

Ik knip ook geregeld uitgebloeide bloemen uit verschillende planten, dan blijven ze veel mooier :j

Laurabram

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 10:36

Goof schreef:
Laurabram schreef:

Hier staan ook witte, ik vind er echt niks aan :+

Als je ze er uit schept geef je maar een brul, misschien kunnen we wel een deal maken, 't is vlakbij tenslotte.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 11:08

Laura, Was het jouw vriend die ze voor onkruid had aangezien, of was dat iemand anders?

Ik ben echt helemaal blij met mijn hibiscus, struikmargriet en sundaville. De oleander bloeit telkens maar twee bloemen tegelijk (al groeit hij wel als kool) en verliest zijn knoppen telkens door de wind. Mijn lavendel is in ieder geval erg treurig (hangt enorm), dus die heb ik opgeknoopt met draad :+

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 11:12

Wij zijn nog bezig met onze 800m2 tuin. En zijn nog erg aan het dubben hoe in te richten. Zitten zelfs te overwegen om iemand een tekening van inrichting te laten maken. Er komt nu eerst maar een grasmat in waar we later wel dingen in veranderen.

Eisen van ons:
- We moeten er zelf kunnen zitten
- Onze kleine krijgt speeltoestellen en zandbak moeten veilig en in zicht staan
- Mooi groen wat streekeigen is geplant en vlinders en bijen enz aantrekt
- Groen blijven in de winter ook

Als iemand goed tuin ontwerpen kan maken houden wij ons aanbevolen. Ideeen mogen gespuit worden. De tuin is nu geheel kaal en heeft aan de voorkant een wilgentakken stammen hek die naar 2 meter gaat straks die groen uitloopt en daar tussen zijn snoeiafvaltakken netjes gestapelt..ziet er al heel gaaf uit. Langs de sloot kant ligt een klein smal padje voor onderhoud sloot die we nu aan het vullen zijn met haksel hout om zo onkruid groei tegen te gaan. Rond de sloot voor onze kleine zijn wilgenpalen korter geplant dan voorkant waar we gaas tussen doen van 80cm om zo de kleine man uit de sloot te houden en veilig te kunnen laten spelen maar ook zicht te houden op de achteromgeving van de rest van onze zeer grote tuin:)

Laurabram

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 11:18

Mootje schreef:
Laura, Was het jouw vriend die ze voor onkruid had aangezien, of was dat iemand anders?

Ik ben echt helemaal blij met mijn hibiscus, struikmargriet en sundaville. De oleander bloeit telkens maar twee bloemen tegelijk (al groeit hij wel als kool) en verliest zijn knoppen telkens door de wind. Mijn lavendel is in ieder geval erg treurig (hangt enorm), dus die heb ik opgeknoopt met draad :+

Nee gelukkig niet, dan had hij tikkies gehad _-:( hihi.... Manlief doet niks in de tuin zonder mijn toestemming, dat is mijn domein }:)

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 12:01

Dat was mijn vriend. ^)

Laurabram

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 12:12

Neonlight schreef:
Dat was mijn vriend. ^)

:(:)

Laurabram

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 12:13

Kostolany, dat is een flinke klus, zo'n grote tuin. Daar heb ik helaas geen ervaring mee, onze nieuwbouwwijk achtertuin was een project wat ik aankon, maar groter.... er zijn er vast hier die je kunnen helpen.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 12:20

Neonlight Y;(
Laura, Goed opgevoed dus :D
Kostelany, Margreet heeft een paar pagina's terug uitgelegd hoe zij tekeningen maakt, ook rekening houdende met planthoogtes en afstanden. Misschien heb je er wat aan. Verder glossy's als landleven zijn erg handig voor inspiratie, en Google natuurlijk!

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 12:29

MargreetW schreef:
Destino schreef:

Bij mij gaat ze nu ook hangen en bruin worden, je moet ze gewoon afknippen tot ca. 20-25 cm en dan heb je van het najaar nog een hele mooie bloei.
Die van mij moeten eigenlijk volgende week maar ik doe ze pas een week later omdat in de 22ste nog een Bokt invasie krijg.
En daarna gaan ook de vrouwenmantel en nog iets waarvan ik nu niet meer op de naam kan komen helemaal kort.

Knip je dan alle stengels af?
Die van mij is nog wel erg klein en denk dat hij de 20 cm niet eens redt :=
Zou korter knippen ook kunnen?