Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 20:59

Spenk schreef:
Menino schreef:

wel als je die energieslurpers op zonne-energie laat lopen ipv. gas stoken, me dunkt :?

Waarom ga je dan niet voor een duurzaam alternatief dat veel minder energie verbruikt? Dat begrijp ik echt niet. Wij zijn het huis ook aan het verduurzamer, airco's vallen daar niet onder bij ons.

Maar inderdaad op zonnepanelen is het al anders maargoed als de saldering er af gaat is dat straks ook niet alles omdat ze zo enorm veel verbruiken.

Andere warmtepompen dan lucht/luchtwarmtepompen (lees: airco’s ) zijn net zo goed energieslurpers, behalve die grondwarmtepompen maar dan zit je aan airco x 10 qua prijs. Of heb je het daar niet over?

Wij hebben een verduurzamingsrapport laten opstellen, en ons huis was niet geschikt voor andere soorten verwarming. Voor vloerverwarming moet je alle tegels uit het huis gaan hakken + 130m2 nieuwe vloer waardoor het extreem duur, financieel niet rendabel en zonde van een authentieke stenen vloer is. Alle verdere mogelijke isolatiemaatregelen zijn genomen, maar niet alles is mogelijk en zelfs de “best mogelijke” isolatie was niet genoeg voor andere warmtepompen volgens de adviseur. Tenzij je er echt exorbitante bedragen tegenaan gaat gooien (lees: tonnen), maar zo rijk en hippie zijn we niet :D . Isolatiebedrijf bevestigde dat.

Overigens heeft de airco gisteren 0.8 kw gebruikt om het 3 graden op te warmen en de hele avond te houden := . Zal in de diepe winter mss anders zijn… maar lijkt me toch wel winst t.o.v. gas verbruiken.

Denk echt niet dat je alles kunt vergelijken en er zullen situaties zijn waarin oodies de beste optie zijn :D . Aan ieder voor zich toch, met welke tips je wat wil?

MyWishMax

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 21:01

Dat is echt wel weinig qua verbruik vind ik! Als het zou kunnen zou ik ook airco willen, maar dan vooral voor de zomers :')

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 21:03

Collega had laatst 10 minuten de kachel aan... 4 euro

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 21:04

Zonde van een vloer zou ik geen argument vinden :D mijn zwager heeft dat gewoon gedaan en vervangen voor vloerverwarmig dat scheelt enorm veel op de rekening! Kon daardoor nu een ook warmtepomp aan. Tegels en stenen waren er een middagje uit met zo'n trilboor.

Maar dat is natuurlijk voor iedereen anders uiteraard! Maar om nou maar airco's en elektrische kacheltjes te promoten als duurzaam en goedkoop is het andere uiterste :D

Dat is namelijk zeker als stroom straks veel duurder wordt (het plafond gaan ze straks echt wel vragen!) dan is dat ook erg duur!

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 21:06

Nou ik heb geen vaatwasser maar wel een mobiele airco en die gaat van de zomer gewoon aan ala het nodig is :j
Ik word echt ziek van de warmte dus moet wel en nu staat hij er nog voor eventuele verwarming maar het is nog 21,5 graad hier dus nog niet nodig gehad.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 21:07

Spenk schreef:
Wat het milieu en klimaat helpt zijn niet de airco's ofzo hoor... En ook de stinkkacheltjes niet... Maar je huis isoleren waardoor je minder hoeft te verwarmen, zonnepanelen, hybride ketel of warmtepomp dat soort dingen.

Niet de ene energieslurper vervanger voor de andere energieslurper.

Niet iedereen heeft een eigen huis :)*

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 21:08

Menino bij mijn dochter zijn van die piepschuimen vlokken of chips, weet hiet hoe het heet, onder de vloer gespoten en dat werkt goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 21:10

Karin schreef:
Spenk schreef:
Wat het milieu en klimaat helpt zijn niet de airco's ofzo hoor... En ook de stinkkacheltjes niet... Maar je huis isoleren waardoor je minder hoeft te verwarmen, zonnepanelen, hybride ketel of warmtepomp dat soort dingen.

Niet de ene energieslurper vervanger voor de andere energieslurper.

Niet iedereen heeft een eigen huis :)*

Nee maar ik heb het over mensen met wél een eigen huis die er wel zelf geld in kunnen steken.
Het is prima als iemand zijn energie rekening probeert te verlagen he!!

Maar begin dan niet over beter voor milieu en klimaat want dat zijn airco's en elektrische kacheltjes niet :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 21:21

Spenk schreef:
Zonde van een vloer zou ik geen argument vinden :D mijn zwager heeft dat gewoon gedaan en vervangen voor vloerverwarmig dat scheelt enorm veel op de rekening! Kon daardoor nu een ook warmtepomp aan. Tegels en stenen waren er een middagje uit met zo'n trilboor.

Maar dat is natuurlijk voor iedereen anders uiteraard! Maar om nou maar airco's en elektrische kacheltjes te promoten als duurzaam en goedkoop is het andere uiterste :D

Dat is namelijk zeker als stroom straks veel duurder wordt (het plafond gaan ze straks echt wel vragen!) dan is dat ook erg duur!

chanicha schreef:
Menino bij mijn dochter zijn van die piepschuimen vlokken of chips, weet hiet hoe het heet, onder de vloer gespoten en dat werkt goed.

Onze huis heeft geen kruipruimte. Isolatie onder de vloer kan dus niet. Zonde van de vloer was dus niet het hoofdargument. Zonde van de vloer, voor matig werkende vloerverwarming wel. Het is ons afgeraden.

Dat is onze situatie, maar idd. Een huurwoning is ook zoiets. Tuurlijk is het goed om selectief te zijn, Infraroodpaneel werkt beter dan een convectorkachel en het is goed omdat te weten. Maar airco’s zijn relatief zuinig tegenwoordig, en veel (niet alle) genoemde maatregelen zijn alsnog een verbetering t.o.v. Gas stoken. Ook een dik paar sokken of een elektrische deken die relatief weinig verbruikt. Echt niet nodig om daar op neer te kijken.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 21:22

Klinkt allemaal mooi die airco's, maar als de elektriciteit tot 70 cent per kWh komt, is dat ook een dure hobby, ben ik bang.

De maand augustus was wat koelen met de airco betreft in elk geval erg duur hier in Spanje. Vergelijken met andere jaren is lastig omdat we juist de laatste jaren in Nederland zaten. Maar dik 500 euro is nog nooit gebeurd hier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 21:26

MoniqueT schreef:
Klinkt allemaal mooi die airco's, maar als de elektriciteit tot 70 cent per kWh komt, is dat ook een dure hobby, ben ik bang.

De maand augustus was wat koelen met de airco betreft in elk geval erg duur hier in Spanje. Vergelijken met andere jaren is lastig omdat we juist de laatste jaren in Nederland zaten. Maar dik 500 euro is nog nooit gebeurd hier.

Dit is precies wat ik bedoel :)

Stroom wordt bijna 4 keer zo duur als het was waardoor het zonder zonnepanelen steeds minder rendabel wordt tov van gasverbruiken in je kosten.

Dat bedoel ik dus met dan kan je beter je geld steken in je huis isoleren zodat je veel minder warm hoeft te stoken.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 21:31

Menino wat niet gaat gaat niet he!

insun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 21:33

Spenk schreef:

En wat gebruikt een warmtepomp, denk je?
Een airco ( ook een warmtepomp) aanschaffen zonder zonnepanelen waarmee je overproduceert, is inderdaad niet heel slim. Uiteraard is isoleren ook heel belangrijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 21:35

insun schreef:
Spenk schreef:

En wat gebruikt een warmtepomp, denk je?
Een airco ( ook een warmtepomp) aanschaffen zonder zonnepanelen waarmee je overproduceert, is inderdaad niet heel slim. Uiteraard is isoleren ook heel belangrijk.

Ik ben niet dom ofzo :)

Natuurlijk gebruikt een waterpomp veel! Maar daarvoor isoleer je dus eerst je hele huis en schaf je zonnepanelen op dat gebruik aan.

Wat je nu ziet gebeuren is dat mensen het huis vol airco's hangen zonder het huis te isoleren en een zonnepanelen te nemen.

Die betalen dan straks gerust 300 per maand aan alleen al stroom....

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 21:39

Spenk schreef:
Voor het geldt van airco's kom je ook een heel aardig eind aan het isoleren van je huis :)
Dat levert de besparing op. Bij het vervangen van de ene manier van verwarmen voor de ander zal je nog steeds stoken voor de energiemaatschappij omdat het door alle kieren en gaten je huis weer uit gaat.

Als je je huis laat isoleren is een airco wel een must, anders krijg je de warmte er in de zomer helemaal niet meer uit.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 21:41

Hier komen ook zonnepanelen en airco's. Ik heb inmiddels een gordijn gekocht die voor de voordeur komt, nu nog even eraan maken. Ik heb geen spouwmuren, dus die kan ik ook niet isoleren, maar alle muren zijn wel van binnenuit geïsoleerd, net als het dak. Ik heb deels houten vloeren en deels steen. Ik wil de houten vloeren nog isoleren, maar ik denk er nog even over na hoe ik dat ga doen. Ik heb nog een hele berg tempex platen op zolder liggen namelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 21:41

elnienjo schreef:
Spenk schreef:
Voor het geldt van airco's kom je ook een heel aardig eind aan het isoleren van je huis :)
Dat levert de besparing op. Bij het vervangen van de ene manier van verwarmen voor de ander zal je nog steeds stoken voor de energiemaatschappij omdat het door alle kieren en gaten je huis weer uit gaat.

Als je je huis laat isoleren is een airco wel een must, anders krijg je de warmte er in de zomer helemaal niet meer uit.

Dat is echt onzin...

Wij hebben de bovenverdieping compleet geïsoleerd en overleven dan in de zomer prima. Is het warm ja, 3 graden warmer dan beneden. Maar we zijn er niet dood van gegaan en hebben geen airco nodig.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 21:45

Doodgaan of lekker slapen is nog wel een verschil :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 21:50

Fitzroy schreef:
Doodgaan of lekker slapen is nog wel een verschil :+

Ik heb geen moeite om in de warmte te slapen :)

Met 30+ is het nou eenmaal overal warm. Daar ga ik echt geen airco voor aanschaffen om het huis naar 22 af te koelen boven :D

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 21:53

Ieder zijn keuze ;) Ik word heel blij van mijn airco.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 21:54

Maar een airco is is echt niet een ding dat je absoluut moet hebben na isoleren omdat je anders in de zomer niet meer in je huis kan zijn. Dat is echt onzin.

insun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 22:09

Spenk schreef:
Ik ben niet dom ofzo :)

Natuurlijk gebruikt een waterpomp veel! Maar daarvoor isoleer je dus eerst je hele huis en schaf je zonnepanelen op dat gebruik aan.

Wat je nu ziet gebeuren is dat mensen het huis vol airco's hangen zonder het huis te isoleren en een zonnepanelen te nemen.

Die betalen dan straks gerust 300 per maand aan alleen al stroom....

Oh, maar ik denk ook niet dat je dom bent. Maar ik denk ook niet dat de andere posters dom zijn. Wat ik vooral lees is dat de mensen met zonnepanelen airco’s nemen en dat elektrische kacheltjes en IR panelen vooral als bijverwarming gebruikt gaan worden om de cv een aantal graden lager te zetten.
Wat betreft isoleren: wij hebben een jaren 70 huis. Spouw en dak geïsoleerd naar maatstaven van die tijd. Door vorig najaar en dit voorjaar met airco te verwarmen hebben we ons gasverbruik met meer dan 1/3 omlaag gebracht. Mede daardoor betalen we nu niet heel veel voorschot.
In januari wordt de vloer geïsoleerd en de spouw nageïsoleerd, dus ik ben heel benieuwd wat dat gaat besparen.

Dieuwke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 22:09

Of iedereen moet gewoon zelf bepalen of ie een airco neemt of niet :D

Ik heb in het voorjaar zonnepanelen gekocht, een paar extra zodat ik nog wat over heb. Nu komt de airco, daarna de houtkachel en daarna pas de isolerende maatregelen. In mijn situatie is dat de meest logische volgorde terwijl dat voor een ander totaal niet zo hoeft te zijn.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 22:17

Ik kijk wel enorm uit naar onze airco’s. Ons huis is goed geïsoleerd, maar als de warmte er eenmaal in zit, dan kost het echt veel tijd om er weer uit te krijgen. We hebben al heel veel horren overal, maar of ik ben een wandelende muggenbult of het is warm. Echt heel vervelend is dat.
Het idee van kunnen koelen komende zomer, ben ik echt heel blij mee al. Het idee alleen al.
We hebben ook gekeken naar rolluiken. Maar we hebben zoveel ramen en openslaande deuren + schuifpui en ik weet gewoon niet hoe we dat dan moeten doen. En ik vind mijn uitzicht ook wel mooi.
Dus wij gaan voor airco’s! Bovendien is dat beter voor de mensheid, want als ik goed slaap, ben ik veel aardiger :D

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 22:19

Onze airco is een week kapot geweest met temperaturen van tegen de 40 graden. Word ik heel erg chagrijnig van.