Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-22 12:14

Paarden houden op een veel te klein stuk vind ik ook gewoon not done.. maar het betekent niet automatisch dat elk perceel kleiner als 1 hectare een no go is om paarden op te houden.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-22 12:15

Ieder z'n keuze.... Ik heb bewust huizen laten schieten omdat het m'n keuze niet is, een ander moet lekker zelf weten wat hij doet.
Maar nog steeds zie ik geen mogelijkheden voor een totaalbudget (dus inclusief verbouwen) voor 350 in Drenthe (en dan ook nog beetje leuk stuk Drenthe, want op de Duitse grens of midden Drenthe maakt ook nog wel uit) en daar ging het volgens mij over.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-22 12:29

SophievdV schreef:
Ik vind 6500 m2 voor alleen wei wel wat anders dan een hele kavel van 4000 m2 waar ook het huis op staat. Ik hou de stelregel aan dat je 3 tot 4 paarden op 1 hectare kunt laten grazen, de hele zomer. En dan is een pony en een paard op 6500m2 vergelijkbaar daarmee.

Paddock paradise is hartstikke leuk en kan prachtig zijn. Een goede indeling lijkt me wel heel essentieel. Hele dagen in de zon op zand is echt moordend heet.

Dit dus.
Een kavel met huis tuin garage van 4500 is klein.
5000 m2 alleen als wei is een mooi perceel hoewel mn ervaring is dat ze met 2 dat ook kaal krijgen.

horsii

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-22 12:42

Ik ga straks lekker genieten van mijn paarden op mijn veel te kleine kavel. En gezien wij niet meer op zoek zijn dit topic verlaten. Heel veel succes iedereen met zoeken.
Idinn ik hoop dat jullie snel iets vinden.

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-22 13:17

Het huis wat we particulier bekeken hadden was echt een leuk huis maar tuin eigenlijk kleiner dan we willen.

Daar in het zelfde dorp vandaag een huis gekeken die op Funda stond, je zag wel duidelijk dat er veel moest gebeuren maar man o man.

Iemand denkt Timmerman geweest te zijn maar is niet geslaagd ervoor. Alles bij elkaar, ziet er niet uit, niks is af. En een smerig huis niet te doen.

Makelaar bedankt voor zijn tijd en gelijk aangegeven dat het niks voor ons is.

Alleen de tuin was super qua formaat. Maar rook gigantisch naar de kattenpis.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-22 13:26

horsii schreef:
Ik ga straks lekker genieten van mijn paarden op mijn veel te kleine kavel. En gezien wij niet meer op zoek zijn dit topic verlaten. Heel veel succes iedereen met zoeken.
[***] ik hoop dat jullie snel iets vinden.

Groot gelijk, super leuk plekje! Is het zwembad beetje ready voor komende dinsdag? Ik ga zo naar pony slenteren en erna plons ik in het zwembad van de huisbaas. Gelukkig wonen we nu ook al bijna perfect (enig minpuntje is gewoon dat het huur is :') ). Maar ooit vinden we wel wat :+

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-22 13:34

Ter info: toen we hier kwamen wonen, had het huis naast het woonperceel een 2.400m2 gras. Daarvan heben we een stuk geofferd voor bak/paddock doeleinden. Bleef er 1.600m2 gras over. Daar heb ik een lange tijd 2 paarden op kunnen houden. Wel met behoorlijk bijvoeren. Kwa gras was het natuurlijk weinig, maar weidegang gaat niet altijd om voeding, het is ook fijn voor een paard om gewoon buiten op gras te kunnen zijn. Later konden we er nog eens 3.300m2 gras bijkopen. Daarvan een 500m2 geofferd voor paddock (om de rijbak te ontlasten, dat scheelt echt).

Per saldo hebben we hier nu een 4.400m2 gras. In vette zomers met af en toe goed regen, en het gras dus gewoon ze de bek in groeit, is dat voor 2 paarden echt veel te veel gras. In droge zomers (zoals nu) is het net wel/net niet voldoende voor 3 paarden.

Ik hooi niet van eigen land, maar in mijn regio is er volop hooi te koop dus dat is geen enkel probleem. Al dat geregel met loonbedrijven, ik zou daar niet eens zin in hebben.

Bij deze dus mijn input voor mensen die paarden aan huis willen hebben en op zoek zijn naar een woning met wat weidegrond. Je hebt echt geen volle hectare nodig om leuk 2 paarden aan huis te houden. Maar liever wel meer dan 1.500m2.

(ps ik lees verder mee omdat ik de ontwikkelingen op de woningmarkt graag volg en af en toe ook omdat ik meezoek voor anderen, heb zelf geen verhuisplannen)

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-22 14:23

Maakt ook nogal uit of je 2 Shetlanders hebt of 2 grote paarden natuurlijk

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-22 17:57

idinn schreef:
horsii schreef:
Idinn ik hoop dat jullie snel iets vinden.

Groot gelijk, super leuk plekje! Is het zwembad beetje ready voor komende dinsdag? Ik ga zo naar pony slenteren en erna plons ik in het zwembad van de huisbaas. Gelukkig wonen we nu ook al bijna perfect (enig minpuntje is gewoon dat het huur is :') ). Maar ooit vinden we wel wat :+

Vanmiddag bijgevuld en schoon gezogen. Nu de pomp het water nog zuiveren en dan ready. Maar zijn er al in geweest vorige week. Alleen niet afgedekt na vertrek haha

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-22 20:38

Laten we maar teruggaan on-topic en aan de zoekers/bieders overlaten wat ze met hun toekomstige paradijsje willen.
Straks gaan we nog vinden dat een slaapkamer voor een kind minimaal …m2 moet zijn met een eigen toilet. Laat die keus lekker aan de kopers/zoekers? Hoeven we echt met z’n allen hier niks van te vinden.

Hier nu wachtende op tekenen door de kopers. Ze nemen zoals gewoonlijk veeeeel tijd. Geeft niks, ik ben al 3 maanden erg geduldig. Kan een week ook nog wel bij :-) .

Rambogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-22 20:40

HorsePassion schreef:
SophievdV schreef:
Voor 369k koop je ook in Drenthe geen huis met veel land. Maar wat is veel? Ik vind een paar hectare veel, maar als een ander 1000 m2 al veel vindt..

https://www.funda.nl/koop/erica/huis-42 ... ngdijk-81/
https://www.funda.nl/koop/emmer-compasc ... ssenweg-9/

Exact dit dus.
Daarbij weten degene die gillen dat er veel aan moet gebeuren dat je de verbouwingskosten erbij moet rekenen. Waarom? Wie zegt dat? Dat is een keuze die je zelf maakt.
Wij verwachten namelijk nog een overwaarde van rond de ton op ons huis te ontvangen. Maar dat is niet zeker want wij willen eerst kopen, en dan pas verkopen.
Geen gegarandeerd geld dus waar ik vanuit zal gaan.
Daarbij heeft iedereen gelukkig een andere smaak en is de ene iet beter dan de ander.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-22 00:05

Zelfs de makelaar zegt dat in de aanbiedingstekst.... En dat zegt wat :=

Maar goed, als ik zoek op Drenthe, vanaf 4000m (discutabel of dit "veel land" is) en tot 350k zijn dit ook wel echt de enige 2 resultaten. Het is nou niet echt of Drenthe over loopt van huizen met veel land voor zo weinig geld. Dat was een beetje de suggestie uit eerdere uitspraken.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-22 09:35

manzano schreef:
tot 350k zijn dit ook wel echt de enige 2 resultaten. Het is nou niet echt of Drenthe over loopt van huizen met veel land voor zo weinig geld. Dat was een beetje de suggestie uit eerdere uitspraken.
Niet waar. Dat is een conclusie die je er zelf aan verbond. Rambogirl schreef:
Rambogirl schreef:
Met ons budget kan je in Drenthe een prachtige boerderij kopen met veel land.

Wat iemand groot of ruim of mooi of lelijk vind mag iemand hier zelf bepalen. Zoveel mensen zoveel wensen toch?

Vriendelijk verzoek; graag weer ontopic?

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-22 15:37

paars schreef:
manzano schreef:
tot 350k zijn dit ook wel echt de enige 2 resultaten. Het is nou niet echt of Drenthe over loopt van huizen met veel land voor zo weinig geld. Dat was een beetje de suggestie uit eerdere uitspraken.
Niet waar. Dat is een conclusie die je er zelf aan verbond. Rambogirl schreef:
Rambogirl schreef:
Met ons budget kan je in Drenthe een prachtige boerderij kopen met veel land.

Wat iemand groot of ruim of mooi of lelijk vind mag iemand hier zelf bepalen. Zoveel mensen zoveel wensen toch?

Vriendelijk verzoek; graag weer ontopic?

En jij bent de baas???

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-22 15:41

Gezien de warmte, zullen we gewoon weer lekker ontopic gaan? :')

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-22 17:11

Ach ik vond t net leuk worden :+ _O-

Conclusie is je kan bijna niet meer een leuk vrijstaand huis kopen zonder 500k te besteden. (Let op ik zeg bijna := )

JenniferU

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-22 18:03

Voor de gene die al een koopwoning hebben en willen verhuizen, wat is jullie stappenplan? Wij gingen van huur naar koop en willen nu kijken naar een nieuwe woning.
Maar waar te beginnen?

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-22 18:13

JenniferU schreef:
Voor de gene die al een koopwoning hebben en willen verhuizen, wat is jullie stappenplan? Wij gingen van huur naar koop en willen nu kijken naar een nieuwe woning.
Maar waar te beginnen?

Wij zijn begonnen met een gesprek bij de adviseur. Wat kunnen we en wat willen we maximaal. Daarna huizen kijken en bezichtigingen plannen.

Omdat we wisten wat we konden hebben we ook duidelijke biedingen kunnen doen. Juist doordat je huur hebt zit je niet met extra spanning voor de verkoop.

JenniferU

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-22 18:28

EmptyWords schreef:
JenniferU schreef:
Maar waar te beginnen?

Wij zijn begonnen met een gesprek bij de adviseur. Wat kunnen we en wat willen we maximaal. Daarna huizen kijken en bezichtigingen plannen.

Omdat we wisten wat we konden hebben we ook duidelijke biedingen kunnen doen. Juist doordat je huur hebt zit je niet met extra spanning voor de verkoop.

Ik heb al geinformeerd bij onze adviseur wat de opties zijn, hij gaf aan dat als we verkopen en binnen 3 maanden terugkopen we de huidige hypotheek kunnen meenemen met de bijbehorende rente.

Hebben jullie allemaal een aankoopmakelaar? Wij hebben dit huis gekocht zonder maar nu met verkoop en koop weet ik niet of de verkoopmakelaar ook meteen de aankoopmakelaar van ons nieuwe huis kan zijn?

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-22 19:29

JenniferU schreef:
EmptyWords schreef:

Ik heb al geinformeerd bij onze adviseur wat de opties zijn, hij gaf aan dat als we verkopen en binnen 3 maanden terugkopen we de huidige hypotheek kunnen meenemen met de bijbehorende rente.

Hebben jullie allemaal een aankoopmakelaar? Wij hebben dit huis gekocht zonder maar nu met verkoop en koop weet ik niet of de verkoopmakelaar ook meteen de aankoopmakelaar van ons nieuwe huis kan zijn?

Dat kan, zolang hij/zij niet de verkopende makelaar is van jullie nieuwe huis.

JenniferU

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-22 19:37

Dus ik moet dan en een verkoopmakelaar en een aankoopmakelaar aannemen?
1 om t huis te verkopen en 1 ons te helpen met een huis kopen?

Ik las zoiets dat het wel mocht als de makelaar niet het huis te koop heeft wat wij willen kopen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-22 19:39

Nee, zoals manzano al zegt. Je kan 1 makelaar nemen voor de verkoop van jullie huis en aankoop andere woning. Mits hij die andere woning niet zelf verkoopt.

JenniferU

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-22 19:41

idinn schreef:
Nee, zoals manzano al zegt. Je kan 1 makelaar nemen voor de verkoop van jullie huis en aankoop andere woning. Mits hij die andere woning niet zelf verkoopt.

Ja precies.
Dus het huis staat bijv bij makelaar A te koop
Wij nemen makelaar B "in dienst" en mag ons helpen met verkoop van onze woning en aanschaf van woning die bij makelaas A te koop staat.
Handig om te weten.

Is 3 maanden realistisch tegewoordig tussen verkoop en aankoop? Huis wat ik nu op funda heb gezien staat 6 weken te koop en ze zijn al gezakt in prijs.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-22 20:14

JenniferU schreef:
Dus ik moet dan en een verkoopmakelaar en een aankoopmakelaar aannemen?
1 om t huis te verkopen en 1 ons te helpen met een huis kopen?

Ik las zoiets dat het wel mocht als de makelaar niet het huis te koop heeft wat wij willen kopen
?

Ja dat klopt. Dat is precies wat ik zei.
Is je huidige rente lager dan nu geldende rente dat je die mee wil nemen?

kosseh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-22 21:59

Hier dinsdag weer een keertje een bezichtiging.

Een appartement, ziet er op de foto's mooi uit en mooi uitzicht.
Wel zit sociale/vrije huur en koop daar door elkaar. Wat toch een nadeel is, voor m'n gevoel. Het idee dat je buren voor een huur van 400 euro er zitten en ik dan een hypotheek van 2 a 3 keer zoveel per maand heb voor het zelfde appartement. Voor de rest helemaal prima, maar toch wel zuur als je weet dat de buren zoveel minder betalen.
Ook nu nog zie ik ze soms voor 400 euro voorbij komen

Voor de rest spreekt het mij wel aan. Gebouw is wel gehoorig, maar nooit aan gestoord als ik bij een vriendin was die er woonde.