Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 09:53

Mooie deuren kosten een klein vermogen inderdaad. Toen onze hond jong was heeft ie eens zijn tanden in de buitendeur gezet.. dat heb ik ooit min of meer bijgewerkt met houtvuller :') Maar het ziet er niet echt geweldig uit haha. Ach, daar ga ik geen geld meer aan uit geven. Al klinkt het wel verleidelijk, van die prachtige, staal-look deuren!

Onze harmonica schuifdeur van 5 meter heeft 5000 euro gekost := Ook een flinke hoop geld, maar dat is echt fantastisch <3

En ik ben blij dat mijn paard aan huis staat. Gemiddeld ben ik er zo'n 50 euro per maand aan kwijt, maar momenteel groeit het gras zo hard dat ik al vanaf Mei geen hooi heb hoeven kopen. Gelukkig, want die prijzen zijn absurt momenteel :=

Ik verdien zelf zo rond het minimumloon, maar kan in mijn eentje zo'n 750 euro per maand sparen. Gemiddeld dan, want ik verdien in de zomer vrij veel en in de winter nauwelijks iets. De belastingteruggave laatst was ook leuk voor de spaarrekening :D
Mijn vriend kan gelukkig wat meer sparen. Die heeft dan ook nauwelijks uitgaven, want alle hobby's/hond/paard, ons eten en ook alle klussen aan de boot zijn voor mijn rekening :+

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 09:55

fokfanaat schreef:
ik vind die openslaande/harmonica deuren heel mooi, maar vraag me af hoevaak je het gebruikt, als het warm is wil je de koelte binnenhouden en de vliegen buiten. En als het buiten fris is, wil je de warmte binnenhouden.

We hebben nu grote openslaande tuindeuren, die staan toch echt heel veel open.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 10:03

Onze deuren zitten in de tuinkamer. 's Winters hebben we ze dicht, dan warmt de ruimte heerlijk op door de zon <3 's Zomers met temperaturen als nu hebben we de deuren vaak half dicht of helemaal dicht. Dan blijft het binnen lekker 25 graden. En als het te warm is gaan ze volledig open en hebben we een fijn overdekt, open terras.
De planten staan 's zomers wel buiten.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 04-08-21 10:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Samantha_

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 10:04

O wauw prachtig!

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 10:04

We willen de deuren precies zoals jij ze hebt. Enkel is het bij ons dan in de woonkeuken.

Heb jij er ook 1 gewone deur in zitten?

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 10:05

maar heb je dan geen vliegen in huis? ik wordt daar nu al gek van, maar komt misschien ook omdat we vrij landelijk wonen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 10:09

PSvanLot, klopt, de buitenste deur is een normale deur die we ook gewoon als deur gebruiken als alles dicht is, en die je gewoon kan afsluiten :j

fokfanaat, we hebben nog een deur tussen de tuinkamer en de woonkamer, en daar zit wel een goed vliegengordijn in. In huis is het dus echt vlieg-vrij, maar in de tuinkamer zitten met mooi weer wel wat vliegen. Toch valt het me mee gelukkig!

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 11:27

fokfanaat schreef:
maar heb je dan geen vliegen in huis? ik wordt daar nu al gek van, maar komt misschien ook omdat we vrij landelijk wonen.

Toevallig dat ik er van de week een paar zag, maar eigenlijk valt het wel mee.

We zitten onder de grote platanen en hebben ook veel spinnen, denk dat ze veel honger hebben haha.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 11:30

spinnen heb ik ook zat maar de paarden(poep) trekt die die fiets aan, zelf met buiten in de overkapping wordt ik er vaak kriegel van

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 12:02

Ja dat is echt niet relaxed. Daar hebben we hier gelukkig geen last van.

Vind het echt heerlijk om alles open te hebben.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 13:16

Vliegen zijn zo dom :D ze blijven je maar narren

Onze tuin deuren zijn nooit open als we gaan verbouwen komen er harmonica deuren doen we om licht te creëeren
Lief vindt het mooi ik vind het vervelend met 2 kleintjes

Ik geloof dat de deur beneden 8000€ was

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 13:32

tita schreef:

Onze tuin deuren zijn nooit open als we gaan verbouwen komen er harmonica deuren doen we om licht te creëeren

Waarom is het vervelend?

Florenc

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 13:39

PSvanLot schreef:
poes schreef:
Het is wel een heel verschil omdat alleen te sparen of met twee :D wij sparen thuis apart. Met twee een ton op tien jaar was hier geen punt, had op mijn loon zeker veel meer gekund maar zo wil ik niet leven :) maar ik vind het met twee dus niet zo’n uitdaging als je beide fulltime werkt.
Op mijn alleentje een ton op tien jaar had ook wel gelukt maar was ik niet blij van geworden.

Dan moeten jullie met tweeën toch wel een heel ruig salaris hebben als het geen punt zou zijn. Of het moet zijn dat je weinig uitgeeft aan luxe.

Wij hebben alletwee een goed salaris, maar wel gewoon 'gemiddeld'. Wij sparen gezamenlijk gemiddeld tussen de 14.000€ en de 16.000€ per jaar, zonder onszelf echt iets te ontzeggen. Maar dat hangt mss ook wel van je levensstijl af. Geen kinderen, geen heel dure hobby's, weinig nood aan alle maanden nieuwe kledij. Ik kan me voorstellen dat dat anders ligt met bv twee kinderen, paarden op pension,...

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 13:45

Het zijn ook de keuzes die je maakt. Wij gaan nu voor onze eerste ton en willen dit binnen vier jaar bij elkaar hebben.

We willen heel graag zeker tien jaar eerder stoppen met werken.

Wij verdienen misschien met iets boven modaal, maar kopen gewoon geen zooi. Dat scheelt dus echt veel geld. Wel kids, pony, klushuis.

Spaargeld investeren in ETF's helpt ook, zo krijg je nog wat 'gratis' geld door groei van je aandelen.

Wij worden tegenwoordig vooral heel blij van tijd met elkaar, lekker buiten zijn enz. Het hoeft allemaal niet veel geld te kosten om je rijk te voelen!

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 13:50

denice schreef:
Het zijn ook de keuzes die je maakt. Wij gaan nu voor onze eerste ton en willen dit binnen vier jaar bij elkaar hebben.

We willen heel graag zeker tien jaar eerder stoppen met werken.

Wij verdienen misschien met iets boven modaal, maar kopen gewoon geen zooi. Dat scheelt dus echt veel geld. Wel kids, pony, klushuis.

Spaargeld investeren in ETF's helpt ook, zo krijg je nog wat 'gratis' geld door groei van je aandelen.

Wij worden tegenwoordig vooral heel blij van tijd met elkaar, lekker buiten zijn enz. Het hoeft allemaal niet veel geld te kosten om je rijk te voelen!

25k per jaar sparen is wel heel ruig.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 13:54

Als je iets boven modaal verdient en je kunt 2000 in de maand sparen heb je niet veel kosten, dat is zeker.

Wij sparen €1000 in de maand al slinkt dat dit half jaar iets in door wat uitgaves. Eigenlijk ter vervanging van vakantie. We hebben nu de gewenste buffer dus vanaf deze maand gaat 80% naar beleggingen.

Ik reken eventuele bonussen en vakantiegeld etc hier niet bij, dit is gewoon wat we 'kaal' sparen.

Kinderen kosten ongeveer €1000 netto in de maand aan opvang, hypotheek is bruto €1100 maar we krijgen de aftrek niet maandelijks terug. Dan 500 voor boodschappen in de maand, wat verzekeringen en abonnementen en dan blijft er 1000 over om te sparen (samen). Mijn vriend spaart zelf ook nog 400 maar die bouwt via de werkgever geen pensioen op,
Laatst bijgewerkt door Pantykous op 04-08-21 13:58, in het totaal 1 keer bewerkt

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 13:57

Als je inderdaad verder weinig kosten hebt dan zou het moeten kunnen.

Ben benieuwd of in die berekening dan helemaal niet aan het geld gekomen gaat worden of dat er een ander potje is voor bv nieuwe auto, tuin, etc etc.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 14:47

PSvanLot schreef:
Als je inderdaad verder weinig kosten hebt dan zou het moeten kunnen.

Ben benieuwd of in die berekening dan helemaal niet aan het geld gekomen gaat worden of dat er een ander potje is voor bv nieuwe auto, tuin, etc etc.

Ja dat vraag ik me ook wel af.
Ik spaar ook, maar ook voor allerlei potjes. Kosten auto, onderhoud huis, gemeentebelasting.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-21 14:55

Super gaaf zeg zulke deuren *D

Heb hier wel openslaande deuren naar de tuin maar dat is wat ik heb omgedoopt tot mijn slaapkamer (is gedeelte van kamer-en-suite) :')

Heb afgelopen half jaar op wonderbaarlijke wijze 10.000 Euro gespaard. In m'n eentje. Door overwerk en heel goed op mijn uitgaven te letten. Ben er supertrots op. En ik heb geen wereldsalaris, werk in zorg & het onderwijs. Woonde tot mei met mijn grote zoon van 19. Heb een koophuis cq appartement. Daarna alleen. Met twee grote honden :+ paard heb ik al enige tijd niet meer, dat ging niet meer zowel qua werk als qua financien. Wel de nodige verzorgpaardjes en snuif regelmatig stallucht op bij bekenden maar zelf een dat zie ik momenteel niet zitten.

Nu vanaf september wil ik weer 'normaal' werken even gas eraf zeg maar. Weet niet of het gaat lukken want rooster van september loopt ook al vol maar het is wel een voornemen :+

Die 10.000 Euro plus wat ik nog had staan (hoeveel dat is hoeft niet iedereen te weten ;-) ) geeft mij een relaxed gevoel dat als er iets mis gaat, ik het in ieder geval een jaar makkelijk kan uithouden zonder m'n huis te moeten verkopen of zoiets. En over ruim 2 jaar lonkt vervroegd met pensioen :D *\%/* weet ook nog niet zeker of ik dat ga doen maar het lijkt me zo luxe dat je wel (iets van) inkomen hebt en daarnaast gewoon zoveel of zo weinig of wat dan ook kunt doen waar je zin in hebt.

Vind mijn werk superleuk hoor, zeker, maar zeker in de zorg is het soms echt giga hard werken en merk dat ik dat met m'n bijna 58 jaar niet meer zo trek als ik een paar dagen achter elkaar een volle verantwoordelijke dienst werk.
Laatst bijgewerkt door VanHuisUit op 04-08-21 14:58, in het totaal 1 keer bewerkt

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 14:57

Wij sparen 1500 pm plus bonussen zoals eindejaarsuitkering, vakantiegeld. Je hoeft geen ton te sparen om een ton te hebben. Gemiddeld geven ETFs 4-7 procent rente, regelmatig zelfs meer.

We hebben een potje van 10k voor onvoorziene dingen en gaan ook door aan ons huis, maar we doen veel zelf en nu met al dat thuiswerken slijt de auto ook niet eigenlijk. Wie weet hoe dat straks gaat.

Het lukt tot nu toe echt, wij staan er ook van te kijken :=

Het boek your money or your life heeft ons erg geholpen met onze visie op geld.

Samen verdienen we rond de 5k netto pm.

We hebben een hypotheek van 1300, 2 kids waarvan 1 crèche, 2 auto's en een pony.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-21 14:59

Citaat:

Leuk is dat he.

Nou ik ga weer aan het werk :wave:

Ik zit vanaf september weer tussen de 1250 - 2000 netto per maand aan inkomsten.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 15:01

PSvanLot schreef:
tita schreef:

Waarom is het vervelend?

Ze vinden het leuk om mee te spelen
Vieze handen en tongen tegen raam
Of doen het achter mama’s rug om

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 15:30

Handen hebben we hier ook nog steeds, al wordt dat wel beter nu ze 10 worden. Hoef steeds minder vaak raam te zemen haha.

Buiten laat ik het doen, maar binnen.doe ik het zelf. Tuindeuren net iets te vaak nog nodig helaas, maar ooit gaan ze de klink gebruiken.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 15:33

denice schreef:
Wij sparen 1500 pm plus bonussen zoals eindejaarsuitkering, vakantiegeld. Je hoeft geen ton te sparen om een ton te hebben. Gemiddeld geven ETFs 4-7 procent rente, regelmatig zelfs meer.

We hebben een potje van 10k voor onvoorziene dingen en gaan ook door aan ons huis, maar we doen veel zelf en nu met al dat thuiswerken slijt de auto ook niet eigenlijk. Wie weet hoe dat straks gaat.

Het boek your money or your life heeft ons erg geholpen met onze visie op geld.

Samen verdienen we rond de 5k netto pm.

We hebben een hypotheek van 1300, 2 kids waarvan 1 crèche, 2 auto's en een pony.

Ah wij komen ook wel op 1500 als we het individuele sparen erbij tellen, wel 800 netto meer in de maand aan inkomen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 15:34

Knap hoor denice, zo veel sparen terwijl je ook nog een hypotheek en kinderen hebt!

denice schreef:

En vooral dit klinkt heel bekend, mooi toch als je zo van het leven kan genieten zonder dat je daar een hoop luxe voor nodig hebt!