[VOLG] Paddock Paradise opbouwen & 100 jaar oude boerderij

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

superpony

Re: [VOLG] Bijna 100 jaar oude boerderij renoveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 17:42

Onze katten komen niet echt buiten. Krijgen een ren, want ene is doof, dus neem geen risico en ren wordt groot zat. In huis spelen ze ook leuk samen.

Maar we hebben wel katten uit de buurt rondlopen. Ben er op zich wel blij mee en tot nu toe weinig muizen overlast in de schuur. Buiten wel muisjes gezien en gehoord.
Maar er zit hier wel een buizerd achterin.

Ik weet alleen niet of het zwerfkatten zijn of dat ze uit de woonwijk naar ons toe komen. Lijken wel allemaal dezelfde te zijn. Zie gaan bandjes maar zijn wel schuw.

Weet je welke ook naar zijn? Kraaien. Wij hadden konijnen holletjes op onze vorige plek. Heel naar natuurlijk bij paarden, dus je moet ze dicht maken. Maar ik kwam kraaien tegen die echt zaten te wachten bij een hol en dan de jonge konijntjes eruit pakte en uit elkaar plukte. gaan ook geen meter opzij.

En 1 keer hebben de paarden echt minder hooi gekregen. In een ibc vat lagen 3 kleine konijntjes, dood..........Tja, toen moest ML na zijn werk dat gaan oplossen.

Hier had ik wel een muis in mn ibc drinkbak die aan de dakgoot zit.

En vroeger in de stal veel jonge vogels in onze drinkbak. Vanwege de shet hadden we altijd een grote bak op de grond staan, maar daar vielen de vogeltjes met vliegles dus in. 10x verplaatst, maar ze worden niet slimmer.

Sowieso; We hadden een winterkoninkje met nest. Die kleintjes vielen eruit en konden dan nog niks. Maar zaten wel bij de paarden. Dus ik draadje spannen....Maar ze bleven wat op de grond wippen. En daarna konden ze kleine stukjes vliegen.
Heb maar niet meer gekeken. Maar eentje wipte zo ruimte van varkens in en zat voor een varkens neus. Ik ben nog nooit zo snel over een hekje gesprongen........
Maar goed, denken dat ze het allemaal overleven is sowieso erg naief.

We hadden ook roodborst nestje op onze vorige plek. Maar rond de vliegles was het mega druk met katten uit de buurt. Ik wil het dan gewoon niet weten. Zo kijk je en kijken ze je aan en hoor je die geluidjes en zo zijn ze weg. En dan moet je maar denken dat een aantal op tijd waren.......

Het is de natuur, maar ik was de beste struisvogel aller tijden geweest. Ik schrik ook echt als ik buiten loop en er dode molletjes liggen.
Of als we gras maaien en de padden alle kanten op springen, stop ik.

Maar ik red dus ook hommels, zet rupsen weer aan de overkant van het zandpad en probeer de vele lieveheersbeestjes een beter plekje te geven. Ik ben echt zo een watje.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 18:51

Ik ben ook een watje :')

Alleen wantsen, dat vind ik vieze stink beesten. Die gaan de kachel in :r

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 19:58

Ach, ik leer al jarenlang de jonge zwaluwtjes vliegen zodat ze niet opgevreten worden.... kost amper tijd en die beestjes komen elk jaar terug om muggen te vangen en weer te vermeerderen :+:

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 20:24

superpony schreef:
En vroeger in de stal veel jonge vogels in onze drinkbak. Vanwege de shet hadden we altijd een grote bak op de grond staan, maar daar vielen de vogeltjes met vliegles dus in. 10x verplaatst, maar ze worden niet slimmer.

Tip: Klem een stuk (schapen)gaas om de rand van de drinkbak. Sinds we dat hebben verdrinken er zelfs bijna geen insecten meer in de waterbak. Werkt zo fijn!

Afbeelding

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 22:24

Oh dat is een goed idee! Ik red af en toe bijen en hommels, maar ben ook wel eens te laat. Alleen die rat die verzuipt in het IBC vat vind ik een iets minder groot probleem O:) Wel zonde van het water wat ik dan weg moet gooien.

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 22:33

Leuk idee, maar mijn paard haakt zich daaraan open. Dus sorry hommel, ik kom je wel er uit vissen als ik je zie liggen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 22:46

Ik heb houten plankjes in de watertonnen daar voor. Pony's en schapen laten die met rust en beschadigen zich er ook niet aan.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 22:55

Maar hoe haken de paarden zich daar aan open dan? Je laat uiteraard geen scherpen kanten zitten... Of gaan ze aan de sleep met de rekjes? Onze paarden spelen er niet mee (braaaaffff).

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 23:28

Dat is wel een idee voor onze vijvers, daar hebben we wel eens een egel in gevonden ;(

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 02:46

Ir111 schreef:
superpony schreef:

Tip: Klem een stuk (schapen)gaas om de rand van de drinkbak. Sinds we dat hebben verdrinken er zelfs bijna geen insecten meer in de waterbak. Werkt zo fijn!

[ [url=m/QutzKN.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ja, zag ik later ooit. Kan ook met houten plankje schijnt.

Nu hoeft het gelukkig niet meer. Drinkbak staat niet onder nestjes gelukkig.

Pmarena, eerste jaar hier hadden we 1 zwaluw nestje en die lagen er allemaal dood naast. Zonder veertjes nog. Waren denk ik onervaren zwaluwen. Hopelijk komen ze terug en worden het er meer.

Wel veel andere vogeltjes en het lijkt erop dat ze zich al flink orienteren momenteel. Zijn erg druk de laatste week.

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 09:10

Je hebt toch altijd scherpe randjes aan schapengaas? Mijn paard is een sloper. Wat vast zit moet los, wat los zit moet vast. Draad die er in hoort te blijven zitten moet dus volgens haar er uit. En handjes heeft ze niet dus ...

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 10:11

Nee hoor, strak afknippen en evt een vijltje langs de kniprand en dan is er niks aan de hand. Als je echt los wilt gaan een beetje ducktape gebruiken. Maar dat is echt niet nodig.

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-21 20:32

Nou, het was een (voor mij) enorm vermoeiende dag, maar het plantgoed is binnen :D :D

De wilgen staan in een bak water en de rest van het plantgoed is ingekuild. We willen in elk geval proberen de meidoornhaag dit weekend te plaatsen. En de rest daarna dan hopelijk ook zo snel mogelijk.

400 stuks meidoorn :D (deel in de hoek van de track want dat was een stuk makkelijker graven ) en deel er buiten. En heb de eerste doorn in mijn duim ook al te pakken :')
Afbeelding

En de rest van de plantjes op een ander deel. Met prikpaaltjes er tussen als "soortenscheiding" inclusief type-code (1 oranje touwtje is X, twee blauwe touwtjes is Y etc :') ).
Afbeelding

De 100 stuks wilgen (4 verschillende soorten) heb ik niet meer op de foto gezet bedacht ik me later, maar die staan dus in water.
Laatst bijgewerkt door MarliesR op 22-01-21 20:42, in het totaal 1 keer bewerkt

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 20:42

Yeaahhh jullie kunnen ook mooi aan de gang! :D :):)

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 21:03

Niiiiice!!

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 13:39

OMG wat een werk hebben jullie gekocht! :') Maar het is het zo waard! Gaat mooi worden. Succes met planten.

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-21 17:18

Ir111 schreef:
OMG wat een werk hebben jullie gekocht! :') Maar het is het zo waard! Gaat mooi worden. Succes met planten.

Je zou je ook maar gaan vervelen hè :')

Heb zelf even een rustdag vandaag, maar man is wel bezig gegaan met verdere voorbereidingen voor het plaatsen van de Meidoorn haag. Dat valt allemaal echt nog niet mee, want er zitten zó enorm veel wortels op dat stuk -O- . We wilden eigenlijk wat grotere gaten, maar het is gewoon niet te doen. Met de schop kon je er ook al gewoon niet doorheen :+ . Maar gevalletje, als het kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan...

Morgen hebben we er wat hulp bij van schoonmoeder en haar man, dus hoop dat we dan in elk geval een heel eind kunnen komen.
Afbeelding

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 18:32

Heb je de gatenboor gebruikt? :') Slim! :D

Wij hebben vandaag 50 bottelroosjes geplant. Zode steken, gaten graven, plantjes erin. Ik ben kapot! :Y)
En super irritant maar ik heb me totaal verrekend en heb dus veel te veel planten besteld... Heb nog 40 stuks over.... :roll:

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 19:33

Wij hadden supergezellige hulp vandaag met planten :D

Kleine 50 meter haag gezet samen, heel blij mee!

En ik had een heel handig systeem bij toeval bedacht. Ik wilde touw spannen maar dat kon ik nergens vinden. Via marktplaats zo'n 200m waslijn gratis opgehaald, dat in lijnen gezet.

Plantjes bleven alleen niet zo lekker staan dus vastgezet met knijpers zodat iemand anders er weer grond bij kon gooien. Werkte echt top! :j
Afbeelding

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-21 17:26

Ir111 schreef:
Heb je de gatenboor gebruikt? :') Slim! :D

Wij hebben vandaag 50 bottelroosjes geplant. Zode steken, gaten graven, plantjes erin. Ik ben kapot! :Y)
En super irritant maar ik heb me totaal verrekend en heb dus veel te veel planten besteld... Heb nog 40 stuks over.... :roll:

Haha ja! Die gaten boor is wel ideaal hoor. Zeker met deze aantallen :')
Wat leuk van de bottelroosjes! Als je dichterbij had gewoont had ik die 40 stuks zo van je overgenomen :D

Prairy schreef:
Wij hadden supergezellige hulp vandaag met planten :D

Kleine 50 meter haag gezet samen, heel blij mee!

En ik had een heel handig systeem bij toeval bedacht. Ik wilde touw spannen maar dat kon ik nergens vinden. Via marktplaats zo'n 200m waslijn gratis opgehaald, dat in lijnen gezet.

Plantjes bleven alleen niet zo lekker staan dus vastgezet met knijpers zodat iemand anders er weer grond bij kon gooien. Werkte echt top! :j
[ [url=m/pqS0NI.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wat een slim idee! Wij hebben deels met touwtjes en deels "op het oog" gedaan :') . Ook mede omdat de omheining ook niet helemaal kaarsrecht loopt en we sowieso de glooiing om de poel mee wilden nemen in de haag. En tot slot had het ook niet kaarsrecht gekund al hadden we het gewild, vanwege alle wortels :') . Dus nou ja, hij verspringt en zwabbert hier en daar wat. Och. We gingen toch al voor de "natuurlijke look" }>

Hier vandaag dus ook wat hulp, enorm fijn! Het is allemaal toch wat extra behelpen natuurlijk nu met corona, maar hebben flink wat werk kunnen verzetten evengoed! De eerste 70 meter van de haag ongeveer staat *\o/*

Man was gaten aan het boren, man van schoonmoeder compost aan het lopen en verspreiden en tussendoor plantjes klaarleggen en ik legde de rest van de plantjes klaar en heb ze geplaatst :D (dat ga je wel aan je lijf voelen zeg... Zo he. Nog maar zo'n 450 te gaan gelukkig :') ).
Afbeelding

Het moet een flinke haag worden, nu lijken het vooral een boel stokkies met wat vertakkingen :')
Afbeelding

En vanaf waar we zijn gebleven. Man is nog wel de laatste gaten aan het boren zodat ik het morgen of overmorgen af kan maken. En ongeveer de helft van de laatste gaten heeft ook al compost erbij liggen.
Afbeelding

En wij maar werken :') :')
(Maar oh wat genieten om te zien dat ze zich zo chill met elkaar voelen <3 )
Afbeelding

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 17:29

Kijk dat ziet er goed uit!

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 17:29

Ohh jij ook al lekker bezig! :D :):)
En heerlijk die paarden inderdaad <3

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 18:56

Zo gaat dat hier ook met palen plaatsen :+ al kom ik onderweg geen lastige wortels tegen maar keien :Y)
Nu in de winter is de grond nat en dus zacht genoeg dat ik de palen vaak met de voorlader van de trekker wel diep genoeg de grond in krijg (ongeveer 70 cm) maar als ik onderweg dan een kei tegenkom dat staat de paal ineens heel scheef of hij gaat niet diep genoeg en ga ik er later nog een keer langs als ik de palenrammer achter de trekker heb hangen. Tot die tijd kan een scheve paal ook wel een gaasje omhoog houden :+

savieralover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 21:41

go dat lijken wel de stokjes die bij mijn nieuwbouw woning voor de deur staan :') de buurman kwam al aan: zijn ze dood? _O-

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 11:06

Wat goed dat de planten er zijn!! Wel balen van de grond.

Voor had ik al een geul laten graven met een klein kraantje, omdat de vorige bewoner daar een puinpad had ooit. Kwam er echt niet doorheen.

We moeten nog bestellen, maar hier was de kwekerijk weer dicht gegaan met lock down. Ook voor bestellingen.

Ik had een hele berg wilgentakken. Had ze langs de sloot in de grond gezet. Dat pad was dicht rond oud en nieuw 2 weekjes. Ik dacht dat ze de takken wel zouden laten staan..........NOT. 50m takjes weg. Maar ze hebben wel lol gehad met de takjes.

Heb er nog genoeg, dus plant ze nu eerst ergens anders en ga eens kijken of ik het kan afzetten. Wil ze wel per se daar, maar niet eerst 3 jaar het pad afsluiten.

IR111, dan zal je van ons ook wel ver zitten. Wil ook graag bottelroosjes.

Had trouwens framboos gekregen en ik dacht ook dat ze dood waren, maar nog steeds zie ik kleine blaadjes komen. En verder diverse bessen soorten. Die pakken ook heel makkelijk.