Deze week staat er een lokkertje op de huurwoning site , in mijn ouderlijk dorp (helaas) maar zit je er zo in. En in het dorp dat ik wil , dus maandag ga ik kijken hoeveelste ik sta en anders ga ik voor dit dorp .. . Wel is die in dit dorp pas 24 december vrij en kost veel minder, en die ander 2 december en flink duurder . Om nou voor kerst te verhuizen etc
Zo ons bod is geaccepteerd met hetgeen wat we wilden dat bij het huis zou blijven.
Nu afspraak maken om een voorlopig koopcontract te tekenen denk ik. Kan iemand misschien kort uitleggen waar ik hierbij moet opletten? En hoe dit ongeveer in zijn werk zal gaan.
juval
Geplaatst: 13-11-13 10:55
gefeliciteerd Lisette. de makelaar zal nu het voorlopig koopcontract opstellen. Je moet opletten dat alle afspraken die er zijn gemaakt hier in staan. Je gegevens moeten kloppen. de notaris waar je wilt 'passeren'. de termijnen voor de ontbindende voorwaarden staan er ook in, en de termijn waarop de waarborg moet zijn gestort. verder is het doorgaans een standaard document, de vetgedrukte tekst heeft de makelaar voor je ingevuld.
Neonlight
Moderator Over Paarden
Geplaatst: 13-11-13 10:59
Als het goed is is er ook een uitleg bij met wat er bedoeld wordt per paragraaf in wat meer begrijpelijk nederlands. Tenminste, was bij ons wel zo. Overigens was er bij ons niet alles zo geweldig in het koopcontract. Wij hebben toch nogal wat aanpassingen erin gedaan.
Lisette1990
Geplaatst: 13-11-13 11:00
Oke bedankt voor je uitleg Juval.
We hebben al enkele offertes opgevraagd bij notarissen. Maar we moeten dus al zeker weten met welke notaris we in zee willen gaan voor dit voorlopige koopcontract.
Ik dacht ik moet nu eerst hypotheek gaan regelen. Maar ik moet eerst notaris regelen dan eigenlijk? Vind het best lastig allemaal hoor, komt zoveel bij kijken.
juval
Geplaatst: 13-11-13 11:04
ja, de notaris staat vermeld in het contract, en dat is ook meestal de keuze van de koper. Ik weet niet of er veel tarief verschillen zijn bij notarissen, even googelen misschien. verder regelt de makelaar alle papierwerk met de notaris. De financiering moet je uiteraard wel zelf regelen.
Neonlight
Moderator Over Paarden
Geplaatst: 13-11-13 11:17
Nee hoor, hoef je niet van te voren te weten. Bij ons staat er geen notaris in het koopcontract, wij wisten dit ook nog niet. Bij ons staat er "nader door koper te bepalen". Tarieven voor makelaars kunnen nogal verschillen, maar goedkoop kan duurkoop zijn. Bij de goedkopere notarissen wordt vaak voor ieder woord wat er veranderd moet worden fiks doorberekend in prijs, waardoor je uiteindelijk zeker net zo duur uit bent.
joosie
Geplaatst: 13-11-13 11:30
Gefeliciteerd Joolien! Dat is snel gegaan zeg!
Wij hebben nu een vragenlijst van de notaris gekregen. 1 van de vragen is: Op wiens naam dient de woning te worden gesteld?
Moet dat 1 naam zijn of mag het ook van ons beide? Als je samen een huis koopt, is het toch leuker als beide namen daar staan? Want het is toch van allebei:)
Nou, daar zit nogal een verschil in. Heeft niet zozeer met leuk te maken maar met de (fiscale) wetgeving. Zijn jullie gehuwd/geregistreerd parter in gemeenschap van goederen? Dan ben je automatisch beiden eigenaar. Zijn er huwelijkse voorwaarden of ben je 'slechts' gewoon samenwonend, dan dien je wel aan te geven hoe de eigendomsverhouding zal zijn.
Het gaat er toch ook om of jullie beide de hypotheek afsluiten of dat de hypotheek alleen op óf jouw óf je vriend zijn inkomen wordt afgesloten? (of zeg ik nu iets doms?)
joosie
Geplaatst: 13-11-13 11:43
De hypotheek wordt op beide lonen afgesloten. Wij zijn niet getrouwd, maar gaan een samenlevingscontract afsluiten.
Berdien
Geplaatst: 13-11-13 11:44
Nee, er is een verschil op wiens naam de woning komt te staan en op wiens naam de hypotheek komt te staan. Eigenlijk is beiden een wassen neus, als je gehuwd in gemeenschap van goederen bent ben je beiden verantwoordelijk voor de schuld van de ander, ondanks dat de hypotheek maar op 1 naam wordt gesloten.
En 'schuldenaarschap' staat ook weer los van het inkomen. Je kunt beide schuldenaar zijn terwijl de hypotheek maar op 1 inkomen rust.
Dat is daar inderdaad voor, maar dan zal daar inderdaad in opgenomen moeten worden dat jullie beiden voor 50% eigenaar zijn van de woning, en kun je de woning op beide namen zetten.
Oke maar dan kun je dus wel alvast de woning op beide namen zetten? Of is het niet erg om het huis op één naam te hebben staan als je het in het samenlevingscontract maar op beide namen hebt staan.
Zoals ik al zei... als je een samenlevingscontract op basis van gemeenschap van goederen hebt staan dan is de tennaamstelling slechts een wassen neus want dan ben je sowieso alles van elkaar, en dus ook beiden automatisch voor 50% eigenaar van de woning. Op wiens naam de woning dan staat doet er niet toe. Dus ja, je kunt de woning op beide namen laten zetten. En nee, het is niet erg om de woning op 1 naam te hebben staan.