Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sonja_vR

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 22:29

Je hebt ook niet woekerende bamboe ;)

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 22:31

Sonja_vR schreef:
Je hebt ook niet woekerende bamboe ;)

Haha, dat was die van mij duidelijk niet, helaas! Maar weer wat geleerd. Dan is het nog wel een leuke plant :)

hielkebro

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 12:37

Heeft iemand enig idee wanneer je lavendel en vergeet-me-nietjes kunt zaaien ?

En moeten die eerst in kweekbakjes ? Of gelijk in de tuin ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 12:42

lavendel in maart/april gewoon buiten.
Wat betreft Vergeet Mij Nietjes. Eenjarig, april binnen of anders mei buiten maarrrr, die gaan altijd schimmelen of anders lelijk worden.

karin1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 22:30

zijn er hier mensen die al een terrasoverkapping hebben. Ben eigenlijk wel benieuw wat jullie met de aankleding gedaan hebben. Liefst foto`s natuurlijk :P

iloonaa__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 18:23

Joolien schreef:
iloonaa__ schreef:
Ik volg dit topic graag :)
Ik ben tweedejaars student Tuin- en Landschapsarchitectuur en vind het leuk om te zien hoe andere bezig zijn met hun tuintjes :)

Leuk, wij hebben een tuinarchitect in de hand gehad, superleuk!

Leuk zeg! Ik zag je tekeningen al een paar pagina's terug! :D

Joolien schreef:
Wij moeten nog allemaal planten enzo uitzoeken, dat is echt lastig. Ik wilde heel graag berken maar nu jullie zo negatief zijn kom ik daar toch op terug...

Planten uitzoeken is leuk! :) Berken geven inderdaad wat rommel in de vorm van zaadjes, vallende katjes en in de herfst bladeren. Maar persoonlijk vindt ik een berk die rommel wel waard. Hij heeft het gehele jaar een mooi uiterlijk. Iets wat je niet van alle bomen kan zeggen. Als je de Betula utilis 'Doorenbos' zou nemen heb je een prachtige stam die zowel in de zomer als in de winter mooi is.

Als je verder naar een kleiner boompje zou moeten kijken.. Vind je een Acer palmatum iets? Dan zou ik een cultivars nemen, die blijven over het algemeen wat kleiner. bijv. een Acer palmatum 'Linearilobum'
Een acer heeft mooi scherp gelobt blad, en wordt daarbij in het najaar felrood. Ook een fijne sierwaarde :)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 19:49

Ik heb ook getwijfeld over wel of geen berk... maar mijn hooikoorts heeft de doorslag gegeven, die krengen stuiven als een gek en laat ik nou net extra gevoelig zijn voor een aantal bomen waaronder Berk... als de bomen staan te stuiven, kan ik zelfs geen appels eten, het eiwit waar je op reageert bij een appelallergie lijkt blijkbaar op het allergeen in berkenbomen...mijn lijf slaat dan op hol inclusief dichtslaande luchtpijp.

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 23:26

iloonaa__ schreef:
Joolien schreef:
Leuk, wij hebben een tuinarchitect in de hand gehad, superleuk!

Leuk zeg! Ik zag je tekeningen al een paar pagina's terug! :D

Joolien schreef:
Wij moeten nog allemaal planten enzo uitzoeken, dat is echt lastig. Ik wilde heel graag berken maar nu jullie zo negatief zijn kom ik daar toch op terug...

Planten uitzoeken is leuk! :) Berken geven inderdaad wat rommel in de vorm van zaadjes, vallende katjes en in de herfst bladeren. Maar persoonlijk vindt ik een berk die rommel wel waard. Hij heeft het gehele jaar een mooi uiterlijk. Iets wat je niet van alle bomen kan zeggen. Als je de Betula utilis 'Doorenbos' zou nemen heb je een prachtige stam die zowel in de zomer als in de winter mooi is.

Als je verder naar een kleiner boompje zou moeten kijken.. Vind je een Acer palmatum iets? Dan zou ik een cultivars nemen, die blijven over het algemeen wat kleiner. bijv. een Acer palmatum 'Linearilobum'
Een acer heeft mooi scherp gelobt blad, en wordt daarbij in het najaar felrood. Ook een fijne sierwaarde :)

Een berk is inderdaad heel mooi, maar ver genoeg van huis :)
Acer is esdoorn. Ik weet niet of Joolien paarden aan huis heeft staan of in de buurt, maar dan zou ik niet voor esdoorn gaan wegens AM.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 23:30

Nee hoor zit in een woonwijk. BedNkt voor de tip, ik ga eens kijken Ilona.

iloonaa__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 20:25

miezelke schreef:
Een berk is inderdaad heel mooi, maar ver genoeg van huis :)
Acer is esdoorn. Ik weet niet of Joolien paarden aan huis heeft staan of in de buurt, maar dan zou ik niet voor esdoorn gaan wegens AM.

Ik zag aan het ontwerp van de tuin dat ze geen rijbak in haar tuin heeft staan :) Maar dat zou inderdaad iets zijn om rekening mee te houden.

Eigenlijk is er onwijs veel keus in bomen. Er zijn zoveel soorten! En daarnaast zijn er ook veel soorten heesters die deze grootte kunnen krijgen en ook het uiterlijk kunnen hebben van een boom. Het is zo leuk al die planten :D hihi

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 14:55

Iemand interesse in een pruimenboom?
De boom is regelmatig gesnoeid maar zo groot dat hij (of is het een zij?) niet meer past...
De pruimen zijn niet aan te eten zoveel ieder jaar weer, jam is lekker! dus als je een plekje hebt?
Kan nu nog net qua verplaatsen, anders gaat de zaag erin...

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 15:06

Als je dichterbij had gezeten was ik direct gekomen :+

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 15:17

Poeh, same here. Jammer zeg!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 18:33

Jammer dat je zo ver woont :+

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 18:34

Om hier niet verder te spammen heb ik een ad op BM gezet: http://www.bokt.nl/markt/ad/329656/pruimenboom-gratis-af-te-halen

De grote bomen gaan er bij ons uit, al weet ik dat nog niet zeker van de lei-appelboom...
Die appels zijn echt heerlijk om zo te eten en als appelmoes/compote.
Maar ook deze boom staat op een onhandige plaats en de vorige huiseigenaar wist waarschijnlijk niet dat dit een lei-boom was, dus inmiddels ziet deze er wat vreemd 'geleid' uit. :D

Ik zit in spanning af te wachten wat mijn bollen gaan doen: ik heb er 200 geplant en zie er hier en daar al wat de kop opsteken samen met de jaarlijkse sneeuwklokjes. :D

Verder heb ik heel veel zaaigoed voor bijtjes en vlinders aangeschaft, want die zijn zo leuk om naar te kijken!
We hebben een nest van behangersbijen (http://www.wildebijen.nl/behangersbijen.html) en we proberen het ze naar de zin te maken.
Echt heel gaaf om die bezig te zien: de sierwilg is vaak de pineut qua blaadjes, dus proberen we wat grenzen te verleggen...

Marlou_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 20:15

Wij hebben onze berk er uit gehaald. Heel de buurt en wij had er last van.
De troep: katjes, takjes en bladeren water af komt! En hij nam alle zon weg. Ik ben blij dat hij er uit is maar die van ons was wel 20 meter hoog

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 12:33

Ik kom me ook maar eens melden in dit topic. Na 2 jaar wil ik de achtertuin toch maar eens inrichten naar eigen smaak! De vorige bewoners hebben de borders omheind met buxus, daarin ook nog eens een stuk of 4 bolbuxussen waardoor ik me de pleuris moet snoeien en daarbij vind ik zo strak ook nog eens erg lelijk! Ik houd meer van een natuurlijkere tuin waar vlinders en vogels zich thuis kunnen voelen.

Mijn ouders en vriend raden echter aan om de buxus te laten staan aan de rand van de borders, maar de bolbuxus wel te verwijderen. Het is een huurhuis, dus heel veel geld wil ik er ook nog niet instoppen. In de achtertuin heb ik de grootste border vol zitten met leuke planten, vlinderstruik, wat vetplanten als bodembedekker en een boompje (een trompetboom (bolcatalpa)...zou ik die nu nog kunnen snoeien? dat had al in januari tot eind februari gemoeten volgens mij :=). Twee kleinere borders zijn relatief leeg, al komt de klimop van de buren daar nu ook doorheen waar ik de snoeischaar ik moet zetten en worden deze borders gebruikt als toilet door de katten van mijn buren :x Mijn idee was om de grond daar maar even aan te pakken en daar planten neer te zetten die je wel kunt zien (dus hoger zijn dan de buxus) zoals salvia en lavendel en dan de hoogste planten tegen de schutting te planten, de iets lagere bij de buxus. Ook houd de dille en tijm moeten nog een plaatsje krijgen ik ben gek op rozen, zou dat ook een idee kunnen zijn? Qua tuinen ben ik echt zo inspiratieloos -O- zeker als de basis niet heel erg mijn smaak benaderd...

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 12:15

Ow dit topic <3

Ik ben begonnen met het inslaan van bloemzaad.
Dit jaar wil ik diepe kleuren, doei pasteltinten :evaw:

Vorig jaar had ik een beetje van alles, beetje chaotische tuin :o

fototje van mijn emmer waar nu tulpen in staan, maar nog niet in bloei.
blauw & oranje (helaas bleken sommige paars -O- )
Afbeelding

Vooraan appelboom, helemaal rechts de fushia die nog niet in bloei staat, dubbele begonia's in de hangpot en een vroege oranje dalhia in de bak. Ja die bak heb ik met weidepalen en touwtjes gemaakt :+
Afbeelding

Hier de fushia in bloei, verder staan er nog jonge tomatenplanten, rode pepers, soort geranium op de vensterbank vermoed ik en in de bak pieris planten met een bloemenmengsel tussen die nog in bloei moet komen. Mijn mooiere seizoensfoto's staan helaas niet op deze pc, maar haal ik indien interesse wel nog eens tevoorschijn :D
Afbeelding

Voor dit jaar wil ik zoiets :~
Afbeelding

karin1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 22:32

karin1985 schreef:
zijn er hier mensen die al een terrasoverkapping hebben. Ben eigenlijk wel benieuw wat jullie met de aankleding gedaan hebben. Liefst foto`s natuurlijk :P

mag ik deze vraag nog een keer herhalen aangezien er de vorige keer niemand op reageerde :).

Mijn materiaal is maandag gebracht en paps is al langzaamaan begonnen met de voorbereidingen.

Ik heb het haast niet meer van de voorpret om het straks aan te kleden en lekker te zitten.

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 13:59

ik heb dat niet. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 21:18

Wij nemen een pergola maar dat is neit helemaal hetzelfde. Ik wil de balken(aangezien deze zwart kunstof zijn) bekleden en het schiet me ineens te binnen dat ik dat misschien wel met touw omwikkel. Dik touw dan. En ik wilde een soort klimop met bloemtjes er omheen doen. Verder gaan we waarschijnlijk ook met doeken aan de achterzijde werken(de pergola komt in de hoek van de tuin met een hoekbank eronder) om een strandsfeer te creëren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 10:43

Joolien schreef:
Wij nemen een pergola maar dat is neit helemaal hetzelfde. Ik wil de balken(aangezien deze zwart kunstof zijn) bekleden en het schiet me ineens te binnen dat ik dat misschien wel met touw omwikkel. Dik touw dan. En ik wilde een soort klimop met bloemtjes er omheen doen. Verder gaan we waarschijnlijk ook met doeken aan de achterzijde werken(de pergola komt in de hoek van de tuin met een hoekbank eronder) om een strandsfeer te creëren.

Weet niet welke kant de pergola staat, maar Jasminum Officinale ruikt zalig en als ie het doet gaat ie helemaal uit zijn dak, letterlijk dan.

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 12:39

@Karin1985: Ik heb geen terrasoverkapping, maar ook een pergola zoals Joolien straks ook heeft. Klimplanten :) Ik heb een vroeg bloeiende clematis (Montana Rubens), een wat later bloeiende clematis (John Paul II) en een wit/roze passiebloem. Alles dus lichtroze qua klimplanten :P Vorig jaar had ik daar nog een ipomoea bij, eenjarig, met allemaal rozetinten.

Ik moet nog steeds een bank, had ooit een witte gekocht, maar die bleek niet geschikt om buiten te staan :P Toch wel essentieel voor een tuinbank, gelukkig mochten we die terugbrengen en kregen we ons geld terug.

Wat ik erg leuk vind is die banken gemaakt van pallets. Potten met langbloeiende planten zijn natuurlijk ook een must, véél bloemen is wat ik persoonlijk mooi vind. Kijk eens op Pinterest of welke.nl voor inspiratie! Pas op, je word er helemaal hebberig van!

Hanging baskets zijn ook erg leuk voor de aankleding!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 13:40

Morganlefay schreef:
Joolien schreef:

Weet niet welke kant de pergola staat, maar Jasminum Officinale ruikt zalig en als ie het doet gaat ie helemaal uit zijn dak, letterlijk dan.

De zonkant :)

karin1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 20:54

wij hadden eerst ook een overkapping met doek, maar dat doek dat hield het maximaal 2 jaar en als het regende kon je er ook niet blijven zitten. Nu dus gewoon een overkapping, zijkanten ook dicht. Lichtdoorlatend dak. Dus als het nu een keer heel gaaf gaat onweren dan kan ik mooi blijven zitten en kijken ;).

Vandaag een flinke sprong gemaakt met de opbouw. Het moeilijkste hebben we in elk geval gehad! (alle afstanden bepalen en dan ook uitvoeren en waterpas maken :P)

Afbeelding

Afbeelding