E-reader ervaringen - deel 2

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

arabella2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 21:37

Naja veel pdf's zal ik dan wel niet hebben denk ik. Ik zal er vooral epubs mee gaan lezen. Die paar pdf's lees ik dan maar op de tablet.

Vakliteratuur heb ik niet meer. Dus dat zal ook wel schelen

Shiloh

Re: E-reader ervaringen - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 21:38

Dan is het inderdaad niet zo belangrijk. Ik vond het dus wel een belangrijk punt, en vandaar ook mijn waarschuwing.

Undefined

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 00:06

Hm gelukkig ben ik in 2 jaar lezen met ereaders nog geen pdf tegengekomen!
Ga er binnenkort wel eens een opzetten om te kijken hoe dat leest :)

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 06:58

Shiloh schreef:
Valt wel mee hoor, de kindle gaat daar fantastisch mee om, die herkent kolommen in pdf's en daarmee kun je vrijwel vergelijkbaar door een pdf scrollen als door een epub... daarom heb ik dus ook voor de kindle gekozen.

Soms heb je nu eenmaal niet de luxe van een epub, omdat het boek alleen in pdf verkrijgbaar is, en veel vakliteratuur is ook in pdf.

Dat klinkt inderdaad wel handig voor wetenschappelijke artikelen, maar hoe goed gaat het met een pdf met tekst over de hele breedte van de pagina?

Niet dat ik op dit moment nadenk over een andere e-reader, maar gewoon voor de beeldvorming.

Ik heb wel een paar boeken als pdf, vooral een paar boeken die ik absoluut wilde lezen toen ik nog geen e-reader had.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 08:27

Ik heb ook nog pdf's van oa consumentengids maar dat vind ik op mijn Kobo Aura HD niet fijn lezen. Deze open ik dan ook met de tablet.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 08:42

Manou schreef:
Shiloh schreef:
Valt wel mee hoor, de kindle gaat daar fantastisch mee om, die herkent kolommen in pdf's en daarmee kun je vrijwel vergelijkbaar door een pdf scrollen als door een epub... daarom heb ik dus ook voor de kindle gekozen.

Soms heb je nu eenmaal niet de luxe van een epub, omdat het boek alleen in pdf verkrijgbaar is, en veel vakliteratuur is ook in pdf.

Dat klinkt inderdaad wel handig voor wetenschappelijke artikelen, maar hoe goed gaat het met een pdf met tekst over de hele breedte van de pagina?

Niet dat ik op dit moment nadenk over een andere e-reader, maar gewoon voor de beeldvorming.

Ik heb wel een paar boeken als pdf, vooral een paar boeken die ik absoluut wilde lezen toen ik nog geen e-reader had.

Het scheelt dat als boeken pagina breed de tekst geven, dat de pagina dan nooit zo breed is. Want dat leest gewoon niet fijn. Als het pagina breed is is het redelijk te lezen, zeker als je de pagina over de lengte kan draaien. Bij kindle kan dat, bij kobo weet ik het niet. Als het breder is dan dat, wordt er toch meestal gekozen voor kolommen, kindle scrolt dan gewoon door de kolommen.

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 20:17

Hallo allemaal, ik kom even binnenvallen.. Ik wil ook graag een ereader aanschaffen en twijfel momenteel
tussen de Kobo Aura en de Kobo Glo HD, welke zouden jullie mij aanraden? :)

Firelight
Hoofd Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 20:27

Sem_ schreef:
Hallo allemaal, ik kom even binnenvallen.. Ik wil ook graag een ereader aanschaffen en twijfel momenteel
tussen de Kobo Aura en de Kobo Glo HD, welke zouden jullie mij aanraden? :)

Zelfde vraag en ik zag dat je bij de Aura een geheugenkaartkan inpluggen en bij de Glo niet. Als dat echt zo is dan is de keuze makkelijk gemaakt.

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 20:39

Hoeveel boeken lezen jullie? Op het interne geheugen kunnen al 1000 boeken... Dan kan je toch even vooruit lijkt mij..
Ik vind dat zoeken in je boeken erg onhandig gaat op de ereader, ik doe dat altijd in Calibre.

Ik heb overigens een Aura omdat ik het prettig vind dat de rand gelijk ligt met het scherm (als een tablet)

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 20:43

Ik denk dat ik qua geheugen zeker genoeg heb aan de aan het interne geheugen. :) Ik heb even gekeken
bij de Consumentenbond en zie daar geen heel groot verschil tussen de specificaties van de Aura en de
Glo HD, behalve dan uiteraard het scherm.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 20:54

Gwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 21:12

Tilmar schreef:
Hoeveel boeken lezen jullie? Op het interne geheugen kunnen al 1000 boeken... Dan kan je toch even vooruit lijkt mij..
Ik vind dat zoeken in je boeken erg onhandig gaat op de ereader, ik doe dat altijd in Calibre.

Ik heb overigens een Aura omdat ik het prettig vind dat de rand gelijk ligt met het scherm (als een tablet)

Idem, ik heb nog nooit een extra geheugenkaartje nodig gehad voor mijn Aura HD waar ik nog steeds perfect tevreden over ben. Boeken zoeken en erop zetten doe ik inderdaad ook altijd via Calibre. Gelezen boeken geef ik de noemer 'voltooid' in Calibre via de metadata en ik gooi het boek van de reader zelf af.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 21:15

Inderdaad. Je krijgt het ding met epubs echt niet vol.

(Als je hele boeken met veel afbeeldingen als pdf erop zet trouwens misschien wel, die dingen zijn een stuk groter. )

Firelight
Hoofd Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 21:19

Als ik ze er allemaal op zou zetten zou ik zelfs met extra geheugen tekort komem :D
Imho is het gewoon fijn om extra geheugen te hebben en als de tablets verder weinig verschillen en de Aura goedkoper is dan wordt de keuze voor mij een stuk makkelijker.
Tot nu toe heb ik niet ontdekt wat de Glo zoveel beter maakt.

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 21:20

De Aura HD kan ik overigens nergens vinden.. Alleen de gewone Aura.

Firelight
Hoofd Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 21:21

De Aura HD kan ik ook nergens meer vinden. Wat ik erg jammer vind want volgens mij had die een groter scherm.
Ik vind die schermpjes zo klein allemaal.

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 22:03

De Aura HD is er jammer genoeg uit gegaan.
Ik heb er nog 1 en moet zeggen dat het nu na 2,5 jaar erg traag begint te worden. Ik wil ook een vervanger kopen maar de nieuwe ereaders zijn inderdaad erg klein vergeleken met de aura HD wat ik erg jammer vind.
Dit weerhoud me op dit moment om een nieuwe ereader te kopen.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 22:15

De Kobo Aura H2O heeft een 6,8 inch scherm. Je betaalt er alleen wel wat meer voor dan de aura en Glo HD.

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 22:18

Het beeld loopt alleen niet over zoals bij tablets zie ik. Dat vind ik persoonlijk mooier.

Ik vermoed dat er nog meer nieuwe ereaders op de markt gaan komen dus ik wacht nog even met de aanschaf van een nieuwe ereader.

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 22:25

Ik denk dat ik voor de Aura ga, ik zie niet heel veel extra voordelen bij de Glo HD.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 23:23

C_arola schreef:
Het beeld loopt alleen niet over zoals bij tablets zie ik. Dat vind ik persoonlijk mooier.

Ik vermoed dat er nog meer nieuwe ereaders op de markt gaan komen dus ik wacht nog even met de aanschaf van een nieuwe ereader.

Je bedoeld dat de voorkant 1 vlak geheel is? De kindle Voyage heeft dat wel. Die heb ik. Erg fijn ding.

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 07:51

Dat bedoel ik inderdaad :j
Ik heb besloten om niet voor een Kindle te gaan, vind het idee om vast te zitten aan mobi bestanden niet prettig.

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 09:20

Valt er op de Kobo Aura goed te lezen in het donker? En in het zonlicht? :)

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 09:47

Sem_ schreef:
Valt er op de Kobo Aura goed te lezen in het donker? En in het zonlicht? :)

Zit daar geen verlichting in dan?
Ik kan perfect lezen op de Aura HD in de zon, schaduw, naast mijn slapende partner in bed. :)

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 09:56

Zo te zien wel! Ik las hier en daar over extra lampjes voor óp de ereader, vandaar. :)