Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 17:30

Sansevieria schreef:
Menino schreef:
overigens, mss nog een tip:

wij hebben deze gekocht voor op de eettafel.

https://www.bol.com/nl/nl/p/double-t-co ... oductTitle

wel een defect product gekregen :') maar is wel goed opgelost, dus een nieuwe zit nu in de verzending.
bio-ethanol is ook niet heel goedkoop, maar er schijnt wel echt behoorlijk wat warmte af te komen van zo’n vuurtje, het is gezellig, en natuurlijk heel plaatselijk en meteen aan en uit te zetten. Als je bio-ethanol in bulk koopt was het (again volgens mijn vriend :') :D die alles uitrekent. Maar alles verschilt natuurlijk per situatie.) alsnog rendabel volgens hem.

ik hoor mensen overigens zeggen dat het nu nog meevalt, maar ik zit met blauwe vingers, kippenvel, een trui en een vest, sjaal, en wollen sokken in de woonkamer :') Gaat echt een zware winter worden :+ . Positieve is wel dat we deze maand de helft hebben verbruikt van wat voorspeld is (nieuwe woning…).

Heel mooi ding, geeft echt veel sfeer! En hopelijk voor jullie veel warmte...

Ik heb zoiets in veel kleiner formaat, rond, maar moet wel oppassen dat ik daar iets onder zet, word anders voor op een binnentafel te warm, tenminste ik had er schrik van dat het mijn tafel zou beschadigen.

Het ziet er super gezellig uit, vraag me wel af wat de warmte opbrengst is. Verwarmt het alleen de gasten om de tafel of doet het nog iets aan de warmte in de hele kamer?

Ik houd het voorlopig maar op mijn al in bezit zijnde(al jaren) convector en straalkachels.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 17:33

Mijn Oodie had ik vorig jaar om deze tijd al en daar heb ik afgelopen winter al aardig mee kunnen besparen. Dus ja, die raad ik graag aan als mensen om tips vragen :)* Mijn radiatorfolie heeft mij niets gekost, die heb ik aangeschaft van de 70 euro die mijn gemeente aan haar inwoners bood om te verduurzamen.

Ik heb vorige maand wel zo'n verplaatsbaar kacheltje van Rowenta gekocht. Kostte mij een paar tientjes. In mijn ouderlijk huis staan er ook een paar en ik vind het altijd heerlijk om even kort plaatselijk te kunnen verwarmen, zoals onder mijn bureau (open aan de zijkanten) als ik koude voeten heb of bij mijn bed vlak voordat ik ga slapen. Bij correct gebruik vat zo'n ding niet zo snel vlam :))

Aan een vuurkorf in de woonkamer waag ik mij niet. Kaarsen en waxinelichtjes gebruik ik ook niet met een kat in huis :D

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 17:37

Fitzroy schreef:
Relaxed schreef:
Ik vind het ook echt van de zotte wat er allemaal het huis in wordt gesleept.. alsof dat niks kost allemaal :n

Nou, dat valt mij ook op. Airconditioning die kan verwarmen, oodies, kaarsjes, elektrische fleecedekens, nu weer sfeerhaarden. Met het prijsplafond denk ik dat het wel meevalt zonder allemaal extra investeringen te doen die je er ook weer uit moet halen.

Nou dat prijsplafond ligt een stuk hoger als wat ik vorig jaar betaalde dus ik zal alsnog enorm moeten besparen op gas om het te kunnen betalen. Dat zullen misschien meer mensen hebben.

Ik kom nooit aan dat plafond, maar dat wil niet zeggen dat ik niet op moet letten. Juist alsnog heel erg want het blijft een stuk duurder. Dus dan is een elektrische fleecedeken en warme kleding gewoon slim.

Kachels enzo ga ik niet aanschaffen. Naast dat het geld er niet is vind ik dat niet zo fijn en veilig. En die prijzen stijgen ook flink.

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 17:41

Ik ben hier anders heel blij met die airco. het was hier laatst voor het eerst al een keer 15,5 graden in huis en heb de cv nog niet aan hoeven doen dankzij de airco. 1 uurtje aan en het is 20 graden. op de zonnepanelen krijg je bijna niks teruggeleverd, dus op deze manier maken we de overwaarde op en besparen we flink op gas. Slaapkamers vind ik niet zo erg als ze wat kouder zijn. tevens geld dat plafon dus niet voor iedereen, zoals hier moeten er 2 huishoudens op draaien. Dan word het plafon ineens 600m3 per huis per jaar, een wat ouder hoekhuis en vrijstaand pand, dat kan dus nooit uit.
Vind daarnaast ook het plafon nog best hoog trouwens, is nog steeds ruim 2-3x het bedrag over de kop van ons huidige tarief, maar wij gaan er hoe dan ook buiten vallen, dus dat word nog flink meer, want de marktprijzen die ik hier voorbij zie komen voor sommige zijn natuurlijk helemaal absurd.
Investeer dan nu liever in een keer een bedrag van mijn spaargeld in een optie om gas te besparen, dan dat je straks dat spaargeld maandelijks beetje bij beetje ziet verdwijnen tot het op is en dan je huis of jezelf helemaal niet meer warm kan houden maar ook geen geld meer hebt voor alternatieven.
maar voorzichtigheid blijft geboden natuurlijk, zou zelf niet snel voor "open vuur" of gas achtige dingen kiezen, en laat ook nooit iets aan als ik van huis weg ben. Wij houden alles zorgvuldig bij elke dag wat we wanneer verbruiken, en doen zoveel mogelijk weer direct van de zonnepanelen.
Spoiler:
Was ook blij dat de zon even scheen vandaag, want de afgelopen dagen heeft de was en vaat zich wel opgestapeld, maar ik vertikte het om de machine aan te zetten zonder zon :')

En wat Cer zegt, oodies kunnen geen vlam vatten en zijn niet duur, dus in mijn optiek altijd een goede investering :D Sowieso warme kleding, elektrische deken vind ik ook heel fijn, zeker als ik echt tot op het bot koud ben en een gewone deken niet meer werkt (dan maak ik de deken alleen maar koud :') ) maar wel stekker uit het stopcontact als ik er bij weg ga. Zijn relatief goedkoop in aanschaf, verbruiken best weinig (mijne 60watt per uur) en geven echt heel veel warmte.

Nu het hier trouwens regelmatig zo koud is in huis (16-17 graden als ik niks aanzet wat meestal in de ochtend het geval is) zijn katten ook ineens een goede investering geworden, was gister een halve dag vrij en mn katten hebben zeer goed gefunctioneerd als kachel op schoot :+ Die vonden het dus blijkbaar ook frisjes

Afbeelding

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 17:48

Op dat kacheltje zit idd ook een aircostand. Ik zou willen dat ik 'm een paar maanden eerder had aangeschaft :)) maar dat komt vast volgende zomer wel van pas.

Ik vind het vooral prettig dat ik nu geen radiatoren hoef open te draaien om het 'even' op te warmen in huis. Die warmte gaat ook naar plekken waar het helemaal niet nodig is. Nu zet ik even heel kort en gericht een warmtebron aan. Hoe dat zal gaan als het echt kouder wordt zien we dan wel weer. Voor nu hoeft iig de centrale verwarming nog niet aan, ook niet heel kort.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 18:05

Hier hangt de airco al een paar jaar dus dat is geen extra uitgave. Kacheltje voor de badkamer vond ik bij mijn vader op zolder :D
Dekbed op de bank ligt er al jaren in de winter en elektrische deken voor op bed ook.

Verbruik vergelijken met vorig jaar gaat helaas niet lukken, vorig jaar was ik de helft van september, 3 weken oktober en heel november op reis (voor werk).

Vanmorgen was het hier zonnig en heb ik eerst de airco aangezet en kon hij het zonder cv toch van 17 naar 19,5 krijgen, heerlijk.

Winged

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 18:40

Ik heb hier nog 3 radiatoren openstaan: badkamer, woonkamer 2x. Vanmorgen was het 17,5 graad in huis. Toen toch even een halfuurtje de verwarming aangezet naar 19 graden. Met later t zonnetje nog op t raam is t hier nu nog 20 graden. Nachten zijn alweer koud aan t worden.

thequeensmum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 19:12

Ik lees dat sommigen de thermostaat echt laag zetten, op de slaapkamers zelfs helemaal uit, wordt het op een gegeven moment dan niet vreselijk vochtig in huis? Beddengoed klam?

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 19:19

Wij hebben nooit last van vocht, gewoon goed ventileren. Boven hebben we nergens de verwarming aan staan al een paar jaar niet. Elke ochtend even een uurtje of 2 de ramen open en gewoon een lekker dik dekbed.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 19:29

Ik heb de ramen in de slaapkamers altijd open staan. Als het écht heel koud is op een kiertje, maar ik móet frisse lucht hebben anders word ik wakker met hoofdpijn

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 19:39

Ik woon in een vrij oud huis waar het best vochtig kan worden, maar dat voorkom je niet door de verwarming aan te zetten. Goed ventileren helpt. Ik kan ook niet werken als de hele dag het raam dicht zit, dus hoe koud het ook is, het raam gaat een paar keer per dag open (en ook daarom ben ik nu zo blij met mijn Oodie).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 19:42

Nouja, wij zijn ons huis aan het verbouwen vanuit een speciaal potje (Beetje erfenis. Beetje bouwdepot. Dus niet ons maandelijkse inkomsten).
Mijn vriend wilde een pelletkachel, ik niet want fijnstoffen. Dus de tafelhaard was wel een vrij prijsgunstig compromis :)) . Verder hebben wij al vanaf het begin besloten onze verbouwbudget zoveel mogelijk aan duurzaamheid, isolatie en duurzame verwarmingsopties te besteden :j . Dus die airco en infraroodpanelen zaten al in de planning vanaf dat we het huis kochten en zijn ook een investering betreft de huiswaarde. ‘T is nu alleen met de huidige ontwikkelingen een stuk relevanter geworden, want maandelijks komen we nauwelijks meer uit met 500 eu energie/gaskosten.

Zou het van mijn gewone spaarcentjes zijn was het anders :) . Maar paniekvoetbal? wellicht, maar wel een mooie ontwikkeling als je de investering kunt missen doorgaans. Ook met oog op het milieu en klimaat :)
(petroleum kachels dan misschien minder :+ daar weet ik niets over .)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 19:46

Wat het milieu en klimaat helpt zijn niet de airco's ofzo hoor... En ook de stinkkacheltjes niet... Maar je huis isoleren waardoor je minder hoeft te verwarmen, zonnepanelen, hybride ketel of warmtepomp dat soort dingen.

Niet de ene energieslurper vervanger voor de andere energieslurper.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 19:46

Verwarming werkt hier idd niet tegen vocht. Werd met verwarming ook vochtig op de slaapkamer met enkel glas, zelfs erger als zonder verwarming.

Anders gooi ik op die kamers wel vocht vreten erbij als het toch te vochtig wordt. Heb de roosters open op die kamers en dan 's nachts de deuren dicht. Overdag als de zon schijnt alle deuren open om warmte wat te verspreiden hoop ik

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 19:53

Spenk schreef:
Wat het milieu en klimaat helpt zijn niet de airco's ofzo hoor... En ook de stinkkacheltjes niet... Maar je huis isoleren waardoor je minder hoeft te verwarmen, zonnepanelen, hybride ketel of warmtepomp dat soort dingen.

Daar moet je wel geld voor hebben :)

Liezel1 schreef:
Ik heb de ramen in de slaapkamers altijd open staan. Als het écht heel koud is op een kiertje, maar ik móet frisse lucht hebben anders word ik wakker met hoofdpijn

Idem. Ik heb in 7 jaar boven nog nooit een verwarming open gehad en alle ramen op tochtkier staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 19:54

Voor het geldt van airco's kom je ook een heel aardig eind aan het isoleren van je huis :)
Dat levert de besparing op. Bij het vervangen van de ene manier van verwarmen voor de ander zal je nog steeds stoken voor de energiemaatschappij omdat het door alle kieren en gaten je huis weer uit gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 19:55

Spenk schreef:

wel als je die energieslurpers op zonne-energie laat lopen ipv. gas stoken, me dunkt :?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 19:58

Menino schreef:
Spenk schreef:

wel als je die energieslurpers op zonne-energie laat lopen ipv. gas stoken, me dunkt :?

Waarom ga je dan niet voor een duurzaam alternatief dat veel minder energie verbruikt? Dat begrijp ik echt niet. Wij zijn het huis ook aan het verduurzamer, airco's vallen daar niet onder bij ons.

Maar inderdaad op zonnepanelen is het al anders maargoed als de saldering er af gaat is dat straks ook niet alles omdat ze zo enorm veel verbruiken.

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 20:00

Ik weet niet of het hier al genoemd is: je hebt super vaak goeie sale op wolle zweetdekens. Deze zijn bloed heet. Wij hebben geen gas, nog kolenkachels en boven geen isolatie of verwarming wolle dekens zijn echt mn life saver tegen de kou. En als de prijzen weer normaal worden heb je een fijne deken voor je paard. Win win
Laatst bijgewerkt door Horseloverl op 25-09-22 20:01, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 20:00

Ik denk dat het dak hier isoleren toch pak duurder is dan een airco :)
Hier mogen dan sowieso de maanmannetjes komen....

Vloer isoleren is hier ook zo makkelijk niet, geen kruipruimte.
Muur is gedaan, glas gedeeltelijk, ook dat laatste is duurder dan een airco.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 20:05

DuoPenotti schreef:
Ik denk dat het dak hier isoleren toch pak duurder is dan een airco :)
Hier mogen dan sowieso de maanmannetjes komen....

Vloer isoleren is hier ook zo makkelijk niet, geen kruipruimte.
Muur is gedaan, glas gedeeltelijk, ook dat laatste is duurder dan een airco.

Dak isoleren heeft hier pak en beet €2000 euro gekost wel alles zelf gedaan. Scheelt boven een graad of 3 in de warmte.

En dat is blijvend :) hoef ik niet meer energie voor t gebruiken of een apparaat aan te schaffen.

Offerte voor de vloer en muren ligt hier ook daar koop ik ook niet voor het hele huis airco's voor :D

PLus om die airco's te voorzien van stroom moeten er een keer zoveel zonnepanelen op dan anders hier. Die zijn ook niet gratis.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 20:09

Ja maar hier zit een asbest dakbeschot, daar timmer je niet ff isolatie tegenaan.
Vandaar...

Boven hebben we al nooit de verwarming aan, dus voor ons staat dat dus heel laag op het lijstje.

Muurisolatie spuiten hebben we 8 jaar terug gedaan of zo, dat maakt echt veel uit :j
Zowel voor de hitte als de koude. En weet zo de prijs niet meer, maar niet duur.
Dat is echt een aanrader :j

Offerte voor de vloer gaan we niet doen, dat kan nooit goedkoop zijn.

Zonnepanelen liggen hier al weer 3 jaar, en hebben we al meer aan terug gehad dan vooraf gerekend was.

Airco is er nog niet, maar komt wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 20:12

Ja de muur zou veel schelen! Die zijn hier 40 jaar geleden wel gedaan maar de lijm tussen die bolletjes is opgelost. Vloer viel hier ook enorm mee ongeveer net zo duur als de muren. Wij hebben wel een kruipruimte.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 20:36

Hier is de spouwmuur isolatie bij vorige huurders al eens nat geworden dus regelmatig slaat dat door naar binnen. Laatste keer dat er iemand kwam om de muur weer te stucen en buitenmuur te behandelen zei hij al dat het eruit zou moeten en zelfs 0 isolatie waarde meer heeft. Dat is bijna 10 jaar geleden alweer. En elke keer schimmel en vocht in de vloer. Dat is nog zo'n ding waar ik over in discussie ben met verhuurder :') en dje isolatie wordt wel meegenomen in het label haha

Wel gordijn bij voordeur opgehangen, de gordijnen op de slaapkamers met enkel glas worden op maat gemaakt. Radiatorfolie opgehangen en nu wachten tot hulp tijd heeft om folie op enkel glas te plakken en paar kieren af te sluiten met tochtstrips of purschuim

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 20:45

Een van de redenen om te kiezen voor de airco was de 38 graden in huis als ik in de zomer thuis aan het werk was :+
De afgelopen jaren al veel gedaan aan isoleren, o.a. oude isolatie vervangen en stukken onder het dak beter geïsoleerd.
Dat hij kan verwarmen is mooi meegenomen en het rendement is hoger dan van de cv.