Hoe schoon is jouw huis? Tips en tricks.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 13:55

leeslampje schreef:
Tips gevraagd... hoe maak je het best de roosters/pannendragers van een gasfornuis schoon?

In een sopje laten weken en daarna met schuursponsje afnemen heb ik al gedaan. Maar ze blijven dan vettig/plakkerig.

Ik heb dit laatst opgelost door de roosters meerdere keren in een nieuw sopje van afwasmiddel te laten weken.
Na 5 sopjes liet de vettigheid beetje voor beetje los.

Albertina71

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 13:55

chanicha schreef:
Je kan ze in een vuilniszak doen met een schaaltje ammonia en de zak dichtbinden, paar uur laten staan en dan schoonmaken of baking soda er opdoen en inspuiten net azijn en in laten trekken.
Ik vind het zulke rotdingen die pannendragers, blij dat ik nu inductie heb.

Inderdaad! Zo blij met inductie :D

Maar vroeger deed ik ze insmeren met puur afwasmiddel. Dasty zal ook prima werken!
Mijn moeder mikte de pannendragers is de vaatwasser.

_Anne_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 14:11

Ilsiie schreef:
Zou het daar niet helpen om zo silica gel zakjes erbij in de box te doen? Dat doet mijn vriend hier in elk geval!

We gaan het proberen! Sinds afgelopen winter heeft hij in zijn huis veel last van vocht gekregen, hij stookt goed in de winter, nu zijn we ook meer aan het ventileren, maar pfff echt geen pretje dat vocht :(

leeslampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 14:26

Dank voor alle tips! Dasty heb ik niet. Dat ga ik eens proberen. En de aanhouder wint, meerdere keren laten weken en poetsen dus, hopelijk doet dat wat... Als dat niet werkt ga ik de ammoniak-vuilniszak tip wel proberen.

Ik mis de inductieplaat uit mijn vorige huis ook enorm, wat een smerige krengen zijn dit :')

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 15:23

Ilsiie schreef:
Zou het daar niet helpen om zo silica gel zakjes erbij in de box te doen? Dat doet mijn vriend hier in elk geval!

Dat is een goeie maar die moet je wel regelmatig nakijken. Als ze nl vol zitten hebben ze geen effect meer.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 15:25

_Anne_V schreef:
Ilsiie schreef:

We gaan het proberen! Sinds afgelopen winter heeft hij in zijn huis veel last van vocht gekregen, hij stookt goed in de winter, nu zijn we ook meer aan het ventileren, maar pfff echt geen pretje dat vocht :(

Dan zijn de plastic bakken dus niet hermetisch dicht, en is de vochtige lucht er later bijgekomen. En dan proces van warm - koud - warm - koud - container zweet. Echt zo typisch. Een vochtig huis is echt een drama, zorgt ook voor schimmels in bouwmaterialen / muren. Kent hij de oorzaak en kan hij het aanpakken?

senna21

Re: Hoe schoon is jouw huis? Tips en tricks.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 15:31

Als de boeken langere tijd worden opgeslagen en niet gebruikt, zou je ze ook nog vacuüm kunnen sealen.

_Anne_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 15:51

foxy80 schreef:
Dan zijn de plastic bakken dus niet hermetisch dicht, en is de vochtige lucht er later bijgekomen. En dan proces van warm - koud - warm - koud - container zweet. Echt zo typisch. Een vochtig huis is echt een drama, zorgt ook voor schimmels in bouwmaterialen / muren. Kent hij de oorzaak en kan hij het aanpakken?

Oorzaak is helaas nog niet bekend

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 16:24

leeslampje schreef:
Dank voor alle tips! Dasty heb ik niet. Dat ga ik eens proberen. En de aanhouder wint, meerdere keren laten weken en poetsen dus, hopelijk doet dat wat... Als dat niet werkt ga ik de ammoniak-vuilniszak tip wel proberen.

Ik mis de inductieplaat uit mijn vorige huis ook enorm, wat een smerige krengen zijn dit :')

Ik heb er nu een met een gewone stekker, iets van net verhuisd en nieuwe huis opgeknapt dus geld op maar ben er echt heel blij mee :j

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-24 23:03

Wie heeft er een gouden tip om een pvc vloer echt goed schoon te krijgen?

Inmiddels ligt de vloer er dik twee jaar in en zie ik, bij het weghalen van bijvoorbeeld het tapijt, dat de vloer daar lichter is.

Ik dweil regelmatig, maar misschien is er iets waarmee ik het weer wat lichter krijg.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-24 23:20

Komt dat niet door verkleuring door de zon? Ik zou even contact opnemen met de leverancier.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-24 23:27

senna21 schreef:
Komt dat niet door verkleuring door de zon? Ik zou even contact opnemen met de leverancier.

Nee dat kan niet op die plaats. We hebben een woonkamer van 10 meter lang, met daarachter een woonkeuken van 5 meter diep, waar ik het bij de mat gezien heb komt geen direct zonlicht.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-24 07:33

Nee er hoeft geen direct zonlicht op te komen. Alles verkleurt waar licht op komt. Ik heb een parketvloer en de kleur onder het kleed en onder de mat is ook anders. Daar doe je niks aan. Ik heb helemaal geen zon in mijn kamer. Het verkleurt sowieso.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-24 07:37

Waar dweil je mee? Want zowel de temperatuur van het water als het middel kan ervoor zorgen dat er een laag op de vloer komt te liggen.

Verkleuring van het licht wordt het meestal niet donkerder van. Van zo'n laag erop wel en dat komt echt heel vaak voor.

Sylver

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-24 07:59

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-24 08:14

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-24 08:15

Suzanne F. schreef:
Nee er hoeft geen direct zonlicht op te komen. Alles verkleurt waar licht op komt. Ik heb een parketvloer en de kleur onder het kleed en onder de mat is ook anders. Daar doe je niks aan. Ik heb helemaal geen zon in mijn kamer. Het verkleurt sowieso.

Ben er idd ook bang voor, maar dacht misschien heeft hier iemand een gouden idee haha.

Hebben voorheen tegels gehad, spijt dat ik dat niet weer gedaan heb!
pvc vind ik zo niks!

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 16:21

Hi allemaal, meelezer meldt zich even! Onlangs verhuist en helaas zijn de vorige bewoners niet zo van het schoonmaken als wij :Y) we hebben grotendeels alles schoon alleen er blijft kalk op de glazen douchedeur zitten. Met van alles geprobeerd maar helaas. Hebben jullie nog tips?

Floko

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 16:22

Ligt eraan wat je al geprobeerd hebt.
Azijn en WC-eend? (niet tegelijkertijd)

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 16:23

leeslampje schreef:
Tips gevraagd... hoe maak je het best de roosters/pannendragers van een gasfornuis schoon?

In een sopje laten weken en daarna met schuursponsje afnemen heb ik al gedaan. Maar ze blijven dan vettig/plakkerig.

Hier werkte eigenlijk zo'n staalborsteltje het best. Of nou ja, inductie werkt het allerbeste :')

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 17:10

Niet mijn huis schoongemaakt maar wel mijn auto van binnen .

Wisten jullie dat je van die borstel sets kan kopen om op je boormachine te zetten ? Ge-ni-aal . Ik heb een husky . En binnen een paar minuten zo de kofferbak schoon . Geen haar meer te vinden . Zand van de matjes af krijgen no problemo . Het is van binnen net alsof die auto net een jaar oud is ipv 15 jaar.
Laatst bijgewerkt door Absolem op 07-11-24 17:43, in het totaal 1 keer bewerkt

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 17:18

PSvanLot schreef:
Wie heeft er een gouden tip om een pvc vloer echt goed schoon te krijgen?

Inmiddels ligt de vloer er dik twee jaar in en zie ik, bij het weghalen van bijvoorbeeld het tapijt, dat de vloer daar lichter is.

Ik dweil regelmatig, maar misschien is er iets waarmee ik het weer wat lichter krijg.

Afbeelding

Dit is echt top spul, maakt pvc heel goed schoon, je hebt maar weinig nodig en laat ook geen gekke glimmende laag achter.

loadihra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 21:50

Hier een stille meelezer die toch maar tips zoekt..
Ik ken een woning krijgen maar die is helemaal uitgerookt en de nicotine aanslag zit overal op de muren en plafond etc. Ofwel.. ronduit smerig :r
Zijn er nog gouden tips om het schoon te krijgen?

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 21:52

De woningbouw verzoeken om het professioneel te laten doen? Als het zo verrookt is, dan ga je dat zelf niet kunnen oplossen :=

loadihra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 21:58

Foaly schreef:
De woningbouw verzoeken om het professioneel te laten doen? Als het zo verrookt is, dan ga je dat zelf niet kunnen oplossen :=

Er is geen woningbouw, het gaat om een koop woning. Moet ook eerlijk zeggen dat de enigste reden dat ik het aanneem is omdat ik dakloos ben vanaf 2025, en onder de brug is het toch wat koud in de winter :+