Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 20:35

tita schreef:
PSvanLot schreef:

Maar dan mag het er wel 10 jaar lang niks van uitgeven ;)

Nou dat lukt wel je houd nog 367 over per maand dat is weer 44000 in 10 jaar tijd kun je mooi keer 6-hands auto kopen en op vakantie paar keer, cv ketel vervangen 8-)

Lot hoe oud zijn jouw kinderen?

Op zich moet het gaan, maar wil na de verbouwing een geheel nieuw interieur. Alles nieuw, interieur styliste gaat me helpen. We hebben dit huis echt super goedkoop kunnen kopen van oma. We wisten enkel dat er nog veel werk aan zat, we zijn er dus op voorbereid haha

Kinderen worden volgende week 10, gaan naar groep 7. Het is een tweeling jongen/meisje.

Krijgen als ze naar de middelbare gaan een nieuwe slaapkamer, beide kamers dan ook volledig verbouwd. Als ik er alleen al aan denk... Haha.
Ga wel meteen voor beide kamers naar een twijfelaar als bed. Zijn we daar in ieder geval klaar mee ;).

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 20:43

In veel boeken hebben ze het over een buffer van een jaar lang al je uitgaven op je spaarrekening. Gelukkig krijgen we in Nederland nog steeds vaak WW of bijstand als we onze baan kwijt raken, maar in veel landen is dat niet zo en dan is het een mooi doel vind ik. Dan heb je een jaar de tijd om een nieuwe baan te vinden zonder op een houtje te hoeven bijten of je luxe leven te hoeven inleveren :))
En hoe veel dat is, is dus voor iedereen verschillend.

Wij willen zelf, naast onze aandelen, een buffer hebben van €50.000, want voor ons geldt dat we straks, als we stoppen met werken, geen WW of bijstand krijgen, en als je ineens flinke uitgaves hebt en de aandelen gaan slecht dan is het fijn om een paar jaar van de buffer te kunnen leven.

8nnemiek

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 20:47

Een huis verbouwen vind ik ook een mooi doel voor je spaargeld. Dat is dan niet ineens foetsie, maar telt gewoon deels op bij de waarde van het huis.
En wat fijn dat jullie het huis van oma hebben kunnen kopen. Al lijkt me dat ook best lastig om dan te moeten verbouwen waar zo veel herinneringen aan hangen :Y)

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 20:52

8nnemiek schreef:
Een huis verbouwen vind ik ook een mooi doel voor je spaargeld. Dat is dan niet ineens foetsie, maar telt gewoon deels op bij de waarde van het huis.
En wat fijn dat jullie het huis van oma hebben kunnen kopen. Al lijkt me dat ook best lastig om dan te moeten verbouwen waar zo veel herinneringen aan hangen :Y)

Er zitten weinig herinneringen aan, ze hebben er bijna 60 jaar gewoond en niks aan gedaan. Je voelt bijna dat het huis blij is onderhouden te worden.

Alles moest nieuw, maar dat is met dit aankoopbedrag goed te doen. We hebben ruim 1.5 ton overwaarde dus verbouwen/vergroten is idd een goede investering.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 21:27

Jeetje dat die kinderen van jou alweer 10 worden zeg… tijd vliegt.

Hier na een scheiding helaas weinig kans nog gehad om weer wat te gaan sparen, maar lees graag mee met al jullie tips.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 21:45

Ze zijn echt snel groot geworden.

Wat spijtig om te horen dat je inmiddels gescheiden bent...

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 21:55

Ik doe niet echt aan een buffer, maar spaar wel altijd in verschillende potjes bijvoorbeeld voor klussen, voor vakantie, voor de auto. Zo'n rekening kan soms bijna in een keer leeg zijn zo moet bijvoorbeeld de badkamer verbouwd worden, maar dan ga ik ook niet tegelijk een auto ga kopen :') dan heb je altijd nog de mogelijkheid iets te vervangen mocht er iets stuk gaan.

Het ligt er denk ik ook erg aan hoeveel je kunt sparen per maand, met 20 euro per maand dan heb je een probleem voor klussen/reparatie, spaar je 200 per maand dan heb je met 3/4 maanden weer een nieuwe wasmachine oid.

MissAnnemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 22:24

Tita is ook zo, maar met deze overwaarde en nu een hogere hypotheek kunnen krijgen kunnen we er hopelijk tzt wat mooiers voor terugkopen :D

Lot, mooie bestemming voor het huis!

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 22:44

Jeetje wat kletsen jullie veel haha.
Ik heb niet zoveel te melden. Heb m’n laatste weekje vakantie nu, ben met m’n kids nog 2 nachtjes hotel geweest dat was erg leuk. Nu thuis nog wat rommelen, ze wilden van kamer ruilen dus druk aan het verven geweest en alles verslepen.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 23:11

Lot: is dat met twee of alleen dat spaardoel?

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 23:17

poes schreef:
Lot: is dat met twee of alleen dat spaardoel?

Hoe bedoel je dat?

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 23:17

Wil je een ton sparen alleen of met je partner?

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 23:25

Ik denk dat haar man ook gewoon mag blijven

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 23:28

Het is wel een heel verschil omdat alleen te sparen of met twee :D wij sparen thuis apart. Met twee een ton op tien jaar was hier geen punt, had op mijn loon zeker veel meer gekund maar zo wil ik niet leven :) maar ik vind het met twee dus niet zo’n uitdaging als je beide fulltime werkt.
Op mijn alleentje een ton op tien jaar had ook wel gelukt maar was ik niet blij van geworden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 08:05

Een ton op 10 jaar, dan moet ik fulltime gaan werken en alsnog heel zuinig aan gaan doen. Of paard de deur uit. Dat gebeurt dus niet. Dat paard de deur uit bedoel ik dan. Extra werken is altijd een optie.

Vriend kan het overige hypotheekbedrag nu ook al in 1x aflossen maar dan komt het duurder uit en is een groot deel van zijn spaargeld weg. Het is maar 3 jaar meer, dus spaart hij liever gewoon door naast de afbetaling. Die kan niet leven met een lege spaarboek :)) die zit echt op zijn geld op dat punt.

Ik merk wel hoe fijn het is dat ik alvast minder hoef te tanken met de auto. Nu is dat even iedere week ivm verre verplaatsingen, maar mits ik wat zuinig ben kan ik na tanken komende vrijdag wel 2 weken doen met 1 bak. Scheelt toch weer €80 aan diesel. En deze week al 2x gehad dat ik mensen met een elektrische fiets zag rondrijden, dat ik dacht "het zou toch echt wel handig zijn". Dus daar ga ik me de komende dagen verder gericht in verdiepen.

Auto is gelukkig wel goed door de keuring geraakt gisteren dus kan weer een jaartje verder. Heb geen grote gebreken die eraan zitten te komen, moet alleen de roetuitstoot goed opvolgen. Denk dat ik er mits wat geluk toch zeker nog 2-3 jaar mee kan rijden.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 08:26

poes schreef:
Wil je een ton sparen alleen of met je partner?

Samen. Voor mezelf spaar ik ook, maar de paarden, druk sociaal leven etc gaat dat een stuk minder hard.
Durf mijn persoonlijke uitgaven niet bij te houden haha.

We hebben ieder een eigen rekening waar ons loon op gestort wordt en van daaruit doen we ieder een deel naar de gezamenlijke.

Ik wil niet dat mijn vriend mijn paarden betaald. Dat is mijn hobby.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 08:30

poes schreef:
Het is wel een heel verschil omdat alleen te sparen of met twee :D wij sparen thuis apart. Met twee een ton op tien jaar was hier geen punt, had op mijn loon zeker veel meer gekund maar zo wil ik niet leven :) maar ik vind het met twee dus niet zo’n uitdaging als je beide fulltime werkt.
Op mijn alleentje een ton op tien jaar had ook wel gelukt maar was ik niet blij van geworden.

Dan moeten jullie met tweeën toch wel een heel ruig salaris hebben als het geen punt zou zijn. Of het moet zijn dat je weinig uitgeeft aan luxe.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 08:37

Een ton in 10 jaar is wel te doen denk ik, zeker met z’n 2-en. Lukt me alleen ook nog wel denk ik zo.
Ik krijg in november dertiende maand, als je die er al van die 10 duizend af haalt is het maand bedrag al fiks lager. Als je bijv ook nog je vakantiegeld en belastingteruggave zou doen zeker.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 08:45

Samantha_ schreef:
Een ton in 10 jaar is wel te doen denk ik, zeker met z’n 2-en. Lukt me alleen ook nog wel denk ik zo.
Ik krijg in november dertiende maand, als je die er al van die 10 duizend af haalt is het maand bedrag al fiks lager. Als je bijv ook nog je vakantiegeld en belastingteruggave zou doen zeker.

Het is zeker wel te doen, zeker als je niet te gek veel uitgeeft aan grote dingen en een behoorlijk salaris hebt.

Ik werk met kinderen die uit gezinnen komen met ouders die een mbo opleiding hebben en geen dik salaris hebben met een dertiende maand. Die kunnen maar net sparen.

Lees net dat een gemiddeld Nederlands gezin €235 per maand spaart.

Alleen zou me dat nooit lukken, tenminste niet zolang er paarden zijn en met het sociaal leven wat ik nu heb.
Kan redelijk sparen, maar geen 1000 per maand haha.

https://www.hartvannederland.nl/nieuws/ ... geldtekort

Kom dit toevallig net tegen op Social media. Zo schrijnend.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 09:12

Ik spaar wel redelijk veel, maar heb het ook vaak weer nodig voor uitgaven aan m’n huis.
Dus onder de streep blijft er minder aan over. Heb nu weer 2000 euro uitgegeven aan een nieuwe voordeur en binnendeur.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 09:14

Deuren zijn idd duur!

Och de paarden kosten veel geld, maar kan niet zonder. Jaar voor anderen gereden en dat was het ook echt niet. Toen maar weer een nieuwe gekocht.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 09:16

Ik heb nu voor het eerst m’n eigen paard, na altijd te hebben bijgereden.
Kost inderdaad een flinke duit. Maar ik zeg altijd, m’n paard is m’n psycholoog dus dan is het best goedkoop toch :')

Ja deuren zijn duur. M’n voordeur was wel echt aan vervanging toe. Is met 2 ramen, zo’n ouderwetse. En enkel glas en 2 verschillende soorten glas. Had er ook dubbel glas in kunnen laten zetten maar de deur zelf is ook krom.
De binnendeur is een luxe dingetje, die is niet nodig maar wil heel graag een zwarte in staal look. <3

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 09:46

Gaaf!

Als het huis verbouwd wordt wil ik binnen 2 stalen schuifdeuren en naar de tuin een harmonica deur van 4.5 meter...
Ik laat nog maar geen offerte maken haha.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 09:48

Ja dat zal wel prijzig zijn, schuifdeuren zijn wel prijzig.
Deze is van cando, de deur zelf is niet zo duur. Komt alleen nog beslag enzo bij.
Maar ga m’n oude deur nog proberen te verkopen, wie weet krijg ik daar nog wat voor.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 09:49

ik vind die openslaande/harmonica deuren heel mooi, maar vraag me af hoevaak je het gebruikt, als het warm is wil je de koelte binnenhouden en de vliegen buiten. En als het buiten fris is, wil je de warmte binnenhouden.