[Centraal]Bokkers op de woningmarkt!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Berdien

Re: Bokkers op de woningmarkt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 12:45

Veel goede berichten hier, gefeliciteerd voor diegenen die een huis hebben (aan)gekocht!

Ik heb vanochtend woning nummer vier bezichtigd en dat is toch wel een erg leuke woning :j
Dus ouders gebeld, makelaarskantoor weer gebeld en als een andere afspraak verzet kan worden dan heb ik op maandag weer een afspraak. Dan gaan mijn ouders mee, en als die het ook zien zitten gaat mijn vader de onderhandelingen aan.

Woei! :):)

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 12:47

Spannend!

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 12:48

Bij erfpacht ben je alleen eigenaar van het huis, niet van de bijbehorende grond. Vaak kan je de grond er wel bijkopen, maar dan betaal je (logisch) veel meer. Waar je even op moet letten is of er iets is opgenomen mbt verkoop. Er willen nog wel eens bepalingen bij zitten waardoor je een deel van de overwaarde (mocht je huis weer gaan verkopen) moet afdragen.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 12:54

Goh dit topic blijkbaar al die tijd gemist.

Wij hebben 2 jaar geleden ons huis te koop gezet in Rotterdam, die was eindelijk na 1,5 jaar verkocht afgelopen december.
We hebben eerst een half jaar in een bosbungalow gewoon in Norg in de bossen en toen het vooruitzicht van de verkoop dus nog slecht was hebben we via een vastgoed makelaar een woning kunnen huren in Leek.
Daar wonen we nu alweer 1,5 jaar.

We wilde eigenlijk al eerder gaan kijken naar koophuizen maar doordat ik ziek werd en ook chronisch moe was had ik er geen moed voor maar we zijn nu 2 weekjes vrij geweest en we zijn nu per ongeluk tegen een leuk huisje aan gelopen.

Dus gisteren is het eerste bod uitgebracht en het wordt nu afwachten hoe of wat.

Vind het wel spannend.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 13:36

Makelaarskantoor begreep dat we serieus zijn, aanstaande maandag staat de afspraak voor het vervolggesprek :D
Lekker vlot, daar hou ik van :j

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 13:39

Ik lees hier ook nog steeds mee. Echt leuk om al jullie verhalen te horen. Ondanks dat ik mensen als jullie hier dagelijks mee maak op ons (makelaars)kantoor, kriebelt het bij mij ook wel. Ooit kom bij mij die tijd ook wel.

En als je hier zo leest hoeveel mensen met een koophuisje bezig zijn, snap je niet dat we in een grote dip zitten in onze markt :+

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 13:49

Trekt het bij jullie al wat aan, Rowo?

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 13:53

Ik denk dat het de bekende sneeuwbal is..

Wij hebben nu een huurhuis, dus voor ons maakt het niet uit, maar de verkopers hebben ook een huis op het oog en misschien die mensen ook wel weer dus ik denk dat als eenmaal in zo'n lijn het balletje gaat rollen dat iedereen weer gaat kijken omdat ze weten dat het huis verkocht gaat worden.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 13:54

Berdien schreef:
Makelaarskantoor begreep dat we serieus zijn, aanstaande maandag staat de afspraak voor het vervolggesprek :D
Lekker vlot, daar hou ik van :j

Waar heb je een huisje op het oog? Groningen?

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 13:57

veerledec schreef:
Trekt het bij jullie al wat aan, Rowo?

Heel verschillend. Aantal weken terug (begin aug) ineens 3 woningen in een week, ook van 4 ton wel (das duur bij ons). Weer paar weken niks en afgelopen 2 weken ineens weer 3 plus 2 in bieding. Je kunt er niets van op aan.

Overigens hebben wij kleine 30 woningen in verkoop (onze vestiging).

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 14:01

Wij hebben trouwens een hele goede aankoopmakelaar, vind ik wel heel belangrijk in deze tijd.
We hadden ook een gesprek gehad met de hypotheker maar 12 jaar geleden kreeg ik daar al de kriebels van en nu eigenlijk weer. Dus dat afgeketst en gewoon weer bij onze eigen hypotheekverstrekker geweest.
Het is idd 4,5 x gerekend. (zag dat ook nog ergens langs komen)..

Ik hou trouwens ook van opschieten maar nog steeds geen bericht over ons bod.
In Rotterdam had ik zoiets van.. en tot hoever kunnen ze gaan. Okay zover.. prima.. klaar niet verder over zeiken en over onderhandelen.. weg = weg.
Wat ik wel altijd heb is.. (en nu ook weer).. als het huis voor ons bestemd is krijgen we het ook en anders was het niet voor ons weggelegd.. ben daar wel vrij nuchter in.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 14:05

Ik snap niet dat sommige makelaars zo lang doen over dat bellen over een bod. Bij ons gaat het soms ook in 10 minuten, hoe sneller hoe beter. Het komt slechts zelden voor dat de verkoper slecht te bereiken is.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 14:11

Mando schreef:
Wij hebben trouwens een hele goede aankoopmakelaar, vind ik wel heel belangrijk in deze tijd.

Mag ik vragen waarom je dat juist in deze tijd belangrijk vindt?

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 14:34

We hebben inderdaad een woning in Groningen op het oog, appartement in Groningen zuid :)

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 15:00

starterslening is ggk door svn, nu gemeente nog!

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 15:55

Omdat hij de gehele woningmarkt kent en hier kennen ze elkaar onderling ook nog. En met deze tijd doel ik meer op dat dingen de afgelopen jaren veranderd zijn, wij hier de gehele markt niet kennen dus dan vind ik het wel belangrijk want ze regelen alles.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 19:13

Vandaag was de makelaar hier om een indruk te krijgen van het huis en een vraagprijs in te schatten. Hij adviseerde ons een huis (op basis van onze 'eisen') dat we eigenlijk op de foto's af hadden gewezen... huis staat nu leeg, de vorige bewoners zijn naar een bejaardenwoning gegaan dus we waren vrij om even rond te kijken en toen we er waren kwam de oude eigenaar nog even verder opruimen, heel aardige man, hij heeft ons even binnen gelaten en helemaal rondgeleid. Hij heeft er meer dan 50 jaar gewoond!!

en nu... zien we ons er al helemaal wonen :o omg, niet handig :D Eerst hier de boel verkopen. Hoop dat we snel wat horen van de makelaar... Maar dit huisje past behoorlijk goed binnen onse wensen (onze wensen zijn eigenlijk wat te duur voor het budget, dus alles wat er op lijkt is al helemaal geweldig!)

aaaah *toing*

sorry :o

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 08:47

Zo we hebben een tegenbod gehad maar dat doen we niet... dus maandag mag hij weer bieden.

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 12:24

Ik heb getekend, gister met de hypotheekman gezeten en er is financieel eigenlijk geen voorbehoud, dus nu wordt het puur papierwerk en hopen dat alles op tijd rond komt!! If so kan ik volgende maand over!!

Nikeyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 13:08

Als je hier alles zo hoort, dan snap ik ook niet dat je hoort: Het gaat zo slecht op de woningmarkt haha

Heb zonet ff de bankrekening bekeken, gister is de hypotheek eraf gegaan voor het eerst.
Ik had zelf al e.e.a. uitgerekend maar nu ik die bedragen zie snap ik er niets meer van haha volgens mij is het te weinig!
We werken met een depot. We hadden een totaalbedrag, waarvan de grond al is afgegaan want die hebben we al gekocht.
Er is ons uitgelegd dat het zo werkt:
'Eerst wordt het hele bedrag aan rente eraf gehaald en daarna verrekend wat er nog niet is opgenomen uit het depot en dat +/- 5 dagen later weer teruggestort.'
De aflossing moet ik daar apart van zien, die wordt ook apart van de bankrekening afgehaald. Evenals de overlijdensrisico.
Maar het bedrag wat vermeldt staat aan rente op de papieren is een ander bedrag aan rente wat er nu wordt afgehaald, veel minder!
Dus ze hebben mijns inziens niet het hele bedrag aan rente eraf gehaald zoals uitgelegd, heel apart.
Maar goed, ben dus benieuwd wat we teruggestort krijgen volgende week.
(We vragen nog geen belasting terug, dat zien we nu nog als een spaarpotje. Pas als de kosten echt beginnen op te lopen doen we dat.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 14:20

Welke hypotheek-adviseurs raden jullie aan om eens bij te gaan informeren?

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 14:39

ben bij de hypotheker geweest maar vond die vrij oppervlakkig qua info. ook wat plaatselijke hypothekers uit deurne rondgevraagd maar viel tegen. toen afspraak gemaakt met een financieel advieseur en die heeft een heel passende hypotheek voor ons gemaakt, ik zou zeggen ga voor een adviseur ipv al die commerciele hypothekers.

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 15:05

Ik ga daar denk ik wel in mee et Fjordjes.
Ik heb via mn werk een offerte aangevraagd en daar vervolgens een kennis naar laten kijken. Zij is financieel adviseur en ik had ook echt het idee dat zij, en niet omdat ze me kent, eerlijk advies geeft omdat ze graag mensen echt hélpt met de juiste keuze maken.
Zij vond de offerte die ik had liggen zo mooi dat ze heeft gezegd daarvoor te gaan, maar anders was ik met haar verder gegaan. Zelf zou ik door de bomen het bos niet meer zien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 15:13

Dus geen hypotheek-aanbieders/ adviseurs benaderen, maar een financieel adviseur?

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 15:25

Uiteindelijk moet t voor jouzelf goed voelen denk ik.
Dus een gesprek met een hypotheekadviseur kan ook geen kwaad. Als je iemand treft waar je een goed gevoel bij hebt is daar ook echt niks mis mee. Ik wijs het niet per se af. Maar mijn gevoel zou nu eerder bij een financieel adviseur liggen.
(maar ik heb me niet 100% in dat traject begeven omdat ik mn hypotheek bij mn werk af sluit)