Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

manzano

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 20:23

Toch zeggen dat soort dingen alleen wat als je weet of de vraagprijs reëel is.
Er zijn genoeg partijen die de vp bewust wat lager zetten om zo veel kijkers te genereren.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 20:25

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 21:48

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 22:46

Vjestagirl schreef:
liekec schreef:
Over sleutel overdrachten gesproken, hoe gaat dat in zijn werk? Waar moet je allemaal op letten?

Je loopt eerste een rondje door het huis, met de verkoper en iedereens makelaar. Daarbij kijk jij er vooral naar dat het huis zo is zoals afgesproken is in de voorlopige overeenkomst. Daarna ga je met de verkoper naar de notaris, waar de notaris het contract voorleest. Daarna zet iedereen een handtekening, en krijg je van de verkoper de sleutels. En dan is het jouw huis!

Leuk, thanks! 15 juni staat onze overdracht gepland, kan echt niet wachten om te beginnen met klussen!

proven02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 06:06

manzano schreef:
Er zijn genoeg partijen die de vp bewust wat lager zetten om zo veel kijkers te genereren.

Klopt idd en er zijn ook weer mensen die de vraagprijs veel te hoog zetten omdat ze gek zijn gemaakt door de markt en denken dat ze de hoofdprijs krijgen. Die huizen gaan dan wel weer voor onder de vraagprijs weg wat fijn lijkt maar gewoon realistisch is.

Spannend @pantykous ben ook benieuwd welke regio? Succes met de verkoop!

Ik laat morgen foto's maken van mijn appartement en dan hopelijk volgende week online.

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 07:55

Ik neem aan dat verkopers niet zelf de prijs bepalen maar dat de makelaar dat voor ze doet?

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 08:13

De makelaar doet een suggestie/aanbeveling maar als verkoper bepaal je de prijs.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 08:15

Ja, maar dat gebeurt op advies van de makelaar.
Wij hadden bv 3 makelaars laten komen waarbij er 2 ton verschil tussen zat. Dan weet je dus gewoon dat de laagste te laag zit en de hoogste te hoog. Uiteindelijk toch met de hoogste in zee gegaan en daardoor wel echt hoger uitgekomen dan bij die andere 2.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 08:47

proven02 schreef:
manzano schreef:

Klopt idd en er zijn ook weer mensen die de vraagprijs veel te hoog zetten omdat ze gek zijn gemaakt door de markt en denken dat ze de hoofdprijs krijgen. Die huizen gaan dan wel weer voor onder de vraagprijs weg wat fijn lijkt maar gewoon realistisch is.

Precies dit. Zo hadden de verkopers van het huis wat wij nu gekocht hebben ook in gedachte dat ze goud in handen hadden. Veel te hoog ingezet, stond daarom lang leeg en werd niet verkocht. Wij hadden ook echt zoiets van we gaan kijken, maar die prijs zal onderuit moeten. Dat de makelaar toen net in het weekeinde voor wij belden de prijs onderuit gezet heeft, op een reële prijs, gaf wel aan dat ze toen ook wel in de gaten kregen dat ze hem veel te hoog hadden staan. En op dat moment kreeg de makelaar ook weer veel meer aanvragen voor bezichtigingen. Alleen waren wij de eerste :D
Die van ons is nu dus voor een realistische prijs gekocht.

De verkoop van die van ons hebben wij de prijs bepaald. Makelaar wilde lager, maar ging na wat morren toch met onze prijs akkoord. Het is dan wel de verkoper die de prijs bepaald, maar de makelaar moet er wel achter kunnen staan en bij een niet reële vraagprijs heeft hij er alleen maar werk van en geen inkomsten. Hij moet het wel kunnen verkopen, anders maakt hij geen winst.

liekec schreef:
Leuk, thanks! 15 juni staat onze overdracht gepland, kan echt niet wachten om te beginnen met klussen!

Moeten jullie veel aan het huis doen??

Gaat lekker daar Karuna. Maar het eerste laminaat ligt erin :j

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 08:56

Nadir schreef:
Ik neem aan dat verkopers niet zelf de prijs bepalen maar dat de makelaar dat voor ze doet?

De makelaar/taxateur geeft een advies, dat is leidend naar niet bindend. Je blijft altijd zelf vrij om te bepalen of je daar wel of niet in mee wil gaan. Zolang jouw vraagprijs nog redelijk in de buurt ligt van een marktconforme prijs, gaan in mijn ervaring de meeste makelaardijen er wel in mee of passen zij hun verkoopstrategie wat aan, zoals het hanteren van een 'bieden vanaf' prijs die ergens in het midden ligt. De vraagprijs moet voor hen natuurlijk wel te onderbouwen zijn (tbv financiering, verkoopbaarheid etc).

Ik heb de verkoop/aankoop normaal gesproken altijd in eigen beheer, dus ook de waardebepaling. Ons laatste huis heb ik door persoonlijke omstandigheden wél uitbesteed. Meerdere makelaardijen zijn gekomen voor een kennismaking en waardebepaling van het object. Omdat het geen standaard huis is, kan het nauwelijks vergeleken worden met andere woningen. Ik had zelf allang een prijs in mijn hoofd waarvoor de woning wat mij betreft mocht passeren, die verschilde 50k met de laagste waardebepaling "Dat ga je er nooit voor krijgen!" zei de makelaar lachend. "Dat zullen we nog wel zien" lachte ik vriendelijk terug :')
Uiteindelijk ben ik voor iemand gegaan die qua verkoopstrategie het beste aansloot op mijn eigen denkwijze en ben ik akkoord gegaan met een bieden vanaf prijs die 25k onder mijn vraagprijs lag. "Dan hoop ik dat je in bent voor wat actie want je gaat jezelf verbazen' zei ik grinnikend :')

De woning werd goed ontvangen, er was veel animo en ik had gelukkig de tijd en ruimte om geduldig te wachten. Toen er drie serieuze kandidaten waren en de eerste biedingen waren ontvangen, wilde mijn makelaar de woning het liefste al aftikken. "Dat gaan we dus niet doen, en ik doe ook geen officieel tegenbod. Er staan nog 7 bezichtigingen op de planning deze week, ik heb alle tijd van de wereld met de verkoop. Laat maar ontvallen dat het voor bedrag x weg mag en dat ik dan de onderhandelingen en bezichtigingen met andere partijen stop"
"Ja maar ik ben normaal gesproken toch degene die de verkoper adviseert?" stamelde hij terug
'Ja, en ik heb je van te voren gewaarschuwd hoe ik er erin sta. Je weet wat ik er voor wil hebben ;)"
"Oke, dan schrijf ik even op wat je nu precies zegt, dit heb ik nog nooit meegemaakt..."
20 minuten later was het rond voor mijn prijs.
Hij kreeg onderhand een beroerte toen ik zei: "Dan hebben we te weinig gevraagd" bang dat ik hem nog een keer terug zou sturen. :P

Je kunt voor de meeste woningen wel vergelijkbare objecten vinden, en dan weet je zelf vaak wel of een prijs marktconform is. Persoonlijk zou ik nooit klakkeloos varen op het advies van slechts één makelaar. Kennisje van mij wilde haar standaard eengezinswoning verkopen maar één makelaar taxeerde duidelijk lager.... "Ik weet er wel iemand voor" zei hij. Ik zag gelijk rode vlaggen en heb haar geadviseerd om nog iemand te laten komen. Uiteindelijk is het een medewerker van het 1e makelaarskantoor geweest die de woning heeft gekocht maar wél voor 35.000 euro meer (marktconform).

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 09:38

rina schreef:
proven02 schreef:

Precies dit. Zo hadden de verkopers van het huis wat wij nu gekocht hebben ook in gedachte dat ze goud in handen hadden. Veel te hoog ingezet, stond daarom lang leeg en werd niet verkocht. Wij hadden ook echt zoiets van we gaan kijken, maar die prijs zal onderuit moeten. Dat de makelaar toen net in het weekeinde voor wij belden de prijs onderuit gezet heeft, op een reële prijs, gaf wel aan dat ze toen ook wel in de gaten kregen dat ze hem veel te hoog hadden staan. En op dat moment kreeg de makelaar ook weer veel meer aanvragen voor bezichtigingen. Alleen waren wij de eerste :D

De verkoop van die van ons hebben wij de prijs bepaald. Makelaar wilde lager, maar ging na wat morren toch met onze prijs akkoord. Het is dan wel de verkoper die de prijs bepaald, maar de makelaar moet er wel achter kunnen staan en bij een niet reële vraagprijs heeft hij er alleen maar werk van en geen inkomsten. Hij moet het wel kunnen verkopen, anders maakt hij geen winst.

liekec schreef:

Moeten jullie veel aan het huis doen??

Gaat lekker daar Karuna. Maar het eerste laminaat ligt erin :j

De benedenverdieping moet élke muur gewit worden, plafond geverfd en een nieuwe vloer leggen. Verder veel dingen schuren en opnieuw beitsen want de vorige eigenaren houden van heel donker hout en wij niet (draagbalken ed). Dan gaan we verhuizen op de 30ste en dan moet de hele bovenverdieping nog, wat echt een bouwval is :+ maar beneden hebben we alles dus dat heeft geen prioriteit, gebeurt waarschijnlijk pas na de bouwvakantie.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 09:40

Makelaar die een mannetje weet. Brr daar blijf ik liever ook ver vandaan.

Hier sorry buren. Vloer beneden moet toch voorbereid worden. Net beton geschuurd, nu een hoop getimmer om los stukje dekvloer te stabiliseren. Die wordt zo gegaasd. Dan deel van vloer voorgesmeerd. Morgen grind storten overmorgen dichtsealen en dan week minstens van afblijven

Een joepie, alles kan beneden de twee extra ruimtes zijn goed bevonden al. Fijn meteen klaar dan.

Laminaat niks verder. Een stukje met ruzie. Met gv meegegaan en ik sliep al om half 7. We waren allemaal te moe. Sanitair beneden is schoon. Zo boven soppen. Weer rusten en kijken of ik verder kom alleen met laminaat.

Zo nee ga ik de trap schuren hihi

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 10:22

liekec schreef:
De benedenverdieping moet élke muur gewit worden, plafond geverfd en een nieuwe vloer leggen. Verder veel dingen schuren en opnieuw beitsen want de vorige eigenaren houden van heel donker hout en wij niet (draagbalken ed). Dan gaan we verhuizen op de 30ste en dan moet de hele bovenverdieping nog, wat echt een bouwval is :+ maar beneden hebben we alles dus dat heeft geen prioriteit, gebeurt waarschijnlijk pas na de bouwvakantie.

Heb je nog wat te doen. En wedden dat je dan na een week al wenst dat het allemaal klaar is :+ Ik wens dat nu al :') maar dat komt ook omdat mijn wederhelft altijd van de hak op de tak springt. Ik maak kamer na kamer klaar en hij dan weer hier een stukje dan weer daar. Daar word ik helemaal kriegel van. Goed ik doe nu wel 2 kamers in 1 keer, maar dat is omdat beide nogal werk hebben en er steeds wat moet drogen.

Als die 2 kamers klaar zijn gaan de spinnewebben in de badkamer eraan :D Daar ben ik nog niet eens aan toegekomen.

Ruzie met het laminaat Karuna hihihi dat probeerde het laminaat bij mij ook, maar it was no match for me. Met een laminaatsnijder kan ik bijna alles. Het was dat mijn armen en handen trilden van vermoeidheid op die laatste strook dat ik wederhelft heb laten zagen met de decoupeerzaag, maar anders waren ook die met de snijder gedaan.

HorsePassion

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 10:27

Zijn je paarden ook al over Rina?

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 10:28

Ik heb nu al besloten dat mijn volgende huis echt helemaal af moet zijn en naar mijn smaak :+
Nu bijna 2 maanden de sleutel en aan het klussen en ik ben er echt he-le-maal klaar mee. En was ik maar klaar maar dat is ook nog eens niet het geval.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 10:47

Herkenbaar, ik wil zoveel maar kan niet en zeker niet in een keer. Twee punten moeten redelijk snel en kan ik niet zelf. Voegen buiten repareren zijn er teveel. En stroompunten/stopcontacten hebben aandacht nodig. Te weinig en los. Isoleren van berging/slaapkamer komt wel. Overkapping ligt maar moet opgezet, laminaat en de tuin dat wordt een klus. Gras/onkruid zit muurvast lijkt.

Trap ga ik zo starten met schuren. Laminaat werkt niet mee en mijn lijf ook niet. Hoop getimmer beneden weer, kennelijk toch plint verwijderd en er is een deur uit zag ik. Hihi was "even" aansmeren maar ze doen het liever vandaag. Morgen sneller klaar dan

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 11:54

tjiftjaf schreef:
Zijn je paarden ook al over Rina?

1 is er al in Mussel, maar nog niet bij het nieuwe huis :D :+ Die staat bij vrienden, en dat was vanwege het afspenen van het veulen. De beide dames liepen wel apart, maar mams stond me even teveel onder hoogspanning. Kind blijven zien maar er niet bij kunnen was blijkbaar toch teveel. Dus die hebben we al die kant op gebonjourd :') De rest zal zeker nog een week op zich laten wachten. De stallen moeten nog leeg daar. Heel oud stro erin. En de wei moet ook nog in de omheining. Moet nog gaan puzzelen hoe ik mijn weidehekken die kant op krijg. Geen aanhanger groot genoeg hier in de omgeving.

Fitzroy schreef:
Ik heb nu al besloten dat mijn volgende huis echt helemaal af moet zijn en naar mijn smaak :+
Nu bijna 2 maanden de sleutel en aan het klussen en ik ben er echt he-le-maal klaar mee. En was ik maar klaar maar dat is ook nog eens niet het geval.

:(:) :(:) :(:) ken het gevoel.

Steentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 12:01

@ Karuna; hard aan het werk, goed bezig!
@ Fitzroy; moet je nog veel klussen aan je nieuwe huis?
@ Liekec; spannend, voor jullie is het ook aftellen!
@ Rina; jullie ook keihard bezig met klussen, super!

Voor ons is het echt aftellen.. Nog 12 nachtjes slapen en dan krijgen we de sleutels!

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 13:49

Voor jou dus ook hete kolen Steentje :D Duurt lang he dat wachten.

En ik bedacht me ineens het wordt tijd voor een "wij hebben een nieuw huis en we klussen" topic :+

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 13:51

Wij zitten in regio Rotterdam, in Spijkenisse. We zijn zelf met de zoektocht naar een eengezinswoning niet anders gewend dat alles in een week of 2 weg is, dus 0 reacties na het weekend was wel even slikken. Wij hebben een appartement nu dus dat is ook een ander segment.. We gaan het zien.

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 14:41

Hier hetzelfde hoor Pantykous! Zelf meegemaakt dat een huis dat wij wilden kopen binnen een dag verkocht was. Om ons heen alleen maar halleluja verhalen over huizen die binnen 1 a 2 weken verkocht waren. Dus wij begonnen hier ook met een heel ander idee aan. Wij hebben wel al een aantal kijkers gehad, maar die hebben geen bod uitgebracht. Om redenen waar we niets mee kunnen, zoals bijv dat ze toch niet willen wonen in onze woonplaats.

Maar we houden moed, morgen hebben we weer kijkers. We hebben maar 1 koper nodig! Bij jullie komt het vast ook goed!

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 15:14

rina schreef:

Dat laatste klopt ook inderdaad. Heb ook echt wel verkopers die hun eigen huis door een roze bril zien en veel te veel willen vragen. En dan naderhand klagen dat het niet wordt verkocht.... tja....

Woningen waarderen is geen vaste wetenschap en zeker in de huidige markt niet makkelijk. Strategie speelt ook een grote rol.
Daarom is het dus ook lang niet zo relevant hoeveel iets boven of onder de vraagprijs is verkocht.

Ik heb een huis in verkoop gehad voor 609.000 euro. Een reeele vraagprijs vonden we.... kwamen weinig mensen kijken. Verlaagd naar 595.000.... toen opeens veel meer animo en verkocht voor 610.000. Kopers zoeken nu ook anders omdat ze al rekening houden met het overbieden ipv het onderhandelen van vroeger. Dat is soms lastig te peilen.

Steentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 15:20

Nadir schreef:
Hier hetzelfde hoor Pantykous! Zelf meegemaakt dat een huis dat wij wilden kopen binnen een dag verkocht was. Om ons heen alleen maar halleluja verhalen over huizen die binnen 1 a 2 weken verkocht waren. Dus wij begonnen hier ook met een heel ander idee aan. Wij hebben wel al een aantal kijkers gehad, maar die hebben geen bod uitgebracht. Om redenen waar we niets mee kunnen, zoals bijv dat ze toch niet willen wonen in onze woonplaats.

Maar we houden moed, morgen hebben we weer kijkers. We hebben maar 1 koper nodig! Bij jullie komt het vast ook goed!

Oh, dit vind ik dus zó ergerlijk..

Je gaat toch niet bij een huis kijken als de woonplaats je al niet trekt? Dat vind ik je eigen tijd verdoen én die van de verkopers.

Toen mijn ouders hun huis in de verkoop hadden, was er ook een koppel dat na bezichtiging afhaakte met als reden 'woonplaats trekt ons niet echt'.

Steentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 15:22

Pantykous schreef:
Wij zitten in regio Rotterdam, in Spijkenisse. We zijn zelf met de zoektocht naar een eengezinswoning niet anders gewend dat alles in een week of 2 weg is, dus 0 reacties na het weekend was wel even slikken. Wij hebben een appartement nu dus dat is ook een ander segment.. We gaan het zien.

Hou de moed erin! :) Wat Nadir zegt; er hoeft maar één koper te zijn.
Heel veel succes!

Nadir, ook voor jullie heel veel succes gewenst!

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 15:27

Steentje schreef:
Oh, dit vind ik dus zó ergerlijk..

Je gaat toch niet bij een huis kijken als de woonplaats je al niet trekt? Dat vind ik je eigen tijd verdoen én die van de verkopers.

Toen mijn ouders hun huis in de verkoop hadden, was er ook een koppel dat na bezichtiging afhaakte met als reden 'woonplaats trekt ons niet echt'.

Nou ja, op zich snap ik het soms wel. Dan wil je bijv minder reistijd naar je werk en ga je in andere plaatsen kijken. Het kan zijn dat de woonplaats dan toch niet alles te bieden heeft wat je zoekt, of dat de sfeer van de plaats je niet aan staat.

Maar goed, morgen komen er 2 kijkers hier uit het dorp, dus die hebben daar iig geen last van :+