[VOLG] Paddock Paradise opbouwen & 100 jaar oude boerderij

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

palousa_boy

Re: [VOLG] Bijna 100 jaar oude boerderij renoveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 18:30

Stroom loopt hier een stukje over de buitenmuur en gaat dan gewoon ergens door de muur naar binnen :+ binnen is er dan een soort meterkast omheen gebouwd en vertakt alles.
Ooit, als ze met de kabels bezig gaan dan zou ik het wel graag wat anders willen maar als ik dat nu wil moet ik eerst het stroom af laten sluiten door de energiemaatschappij en dat is weer een beetje teveel van het goede.

Telefoon komt dan weer aan de andere kant van het huis binnen, ook niet heel handig maar dat laat ik verleggen als ze glasvezel aan komen leggen (voor half 2022).

Een nieuw dak knapt idd erg op, zowel buiten als binnen.
Hier hebben we ook nog wel wat werk aan het dak, rot of niet meer bestaand hout vervangen bijvoorbeeld, maar dat doen we wat later. Ze komen wel al isoleren deze week.
Normaal zou ik het andersom doen maar nu wordt de isolatie betaald en met 320m2 scheelt dat ongeveer €9000 :$ dus dat is snel verdiend. Mochten we dan wat aan het dak willen doen dan halen we de isolatie los, vervangen het hout en doen de isolatie weer terug :+

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 20:53

We mogen geen apart hoog en laag tarief meer als we geen slimme meter nemen staat in de brief. Maar we hebben nooit eerder hier daar bericht over gehad, dus ga het even bekijken.

In ons vorige huis een slimme meter en geen last van gehad.

Elektra zit bij de nu voordeur. De voordeur gaat terug naar de originele plek en dan valt het net buiten de 3 meter vanaf de voordeur die officieel verplicht is.

We weten nog steeds niet waar de telefoon echt binnenkomt, maar komen we binnenkort wel tegen. Wel 2 van die stekkerdozen daarvoor.
Hr ketel zit ook weer apart, dus overal is wat. Maar gas moet buiten blijven, dus alles op 1 plek gaat sws niet. Verplaatsen van hr ketel willen we niet, want daar is korste afstand tot keuken en badkamer. Koud water is dan een paar meter meer, maar dat aanpassen gaat echt wat extra gedoe geven.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 21:12

Verschil dag en nacht tarief is krimpende (al jaren) en je betaald er in je vastrecht iets meer voor. Streept grotendeels tegen elkaar weg onder de streep. Hier ook nog dag en nacht tarief op oude meter, en die blijft gewoon. Tegen de tijd dat het verplicht zou worden zie ik wel weer.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 21:19

tamary schreef:
Verschil dag en nacht tarief is krimpende (al jaren) en je betaald er in je vastrecht iets meer voor. Streept grotendeels tegen elkaar weg onder de streep. Hier ook nog dag en nacht tarief op oude meter, en die blijft gewoon. Tegen de tijd dat het verplicht zou worden zie ik wel weer.

Dat komt voor een niet onbelangrijk deel door de energiebelasting.
Het verschil is 5 cent versus 3,5 cent (of daaromtrend) maar de energiebelasting blijft 14 cent, dus onderaan de streep gaat het niet echt ergens meer over.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 01:03

Voorheen zette ik wel de wasmachine, vaatwasser etc 's nachts aan. Maar nu vanwege nog grotendeels verouderde stroom, doe ik dat niet meer. Dus heb er niet veel van gemerkt.

Dat er nog geen slimme meter is, is niet onze beslissing. Maar zij weten natuurlijk niet dat het in 2019 verkocht is, denk ik gezien de brief.

We wilden eigenlijk ene paar zonnepanelen en de meterkast moet verplaatst, dus we zien wel.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 08:34

superpony schreef:
Voorheen zette ik wel de wasmachine, vaatwasser etc 's nachts aan. Maar nu vanwege nog grotendeels verouderde stroom, doe ik dat niet meer. Dus heb er niet veel van gemerkt.

Dat er nog geen slimme meter is, is niet onze beslissing. Maar zij weten natuurlijk niet dat het in 2019 verkocht is, denk ik gezien de brief.

We wilden eigenlijk ene paar zonnepanelen en de meterkast moet verplaatst, dus we zien wel.

Dat kunnen ze wel zien maar dan moet je even de moeite nemen om het op te zoeken.

Meer waarschijnlijk is dat ze een standaard brief hebben gestuurd omdat je nog een oude meter hebt maar intern wel degelijk weten dat het recent verkocht is.
De netwerkbedrijven hebben toegang tot die info.

Ben ik eigenlijk we benieuwd hoe verouderde stroom eruit ziet }:)

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 09:30

Dat is stroom met een baard en een wandelstok :+ het stinkt ook een beetje als je aan het stopcontact ruikt :Y)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 09:44

Oh hier zat de meterkast een meter of 8 lopen uit de voordeur. Nu zit het wel vlak bij een andere deur :)

Gas daar hebben we nu een eigen buitenkastje voor gekregen vanaf de weg. Leiding rond het huis gelegd naar de nieuwe meterkast.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 16:33

ikke schreef:
Dat kunnen ze wel zien maar dan moet je even de moeite nemen om het op te zoeken.

Meer waarschijnlijk is dat ze een standaard brief hebben gestuurd omdat je nog een oude meter hebt maar intern wel degelijk weten dat het recent verkocht is.
De netwerkbedrijven hebben toegang tot die info.

Ben ik eigenlijk we benieuwd hoe verouderde stroom eruit ziet }:)

Het was iig geen vriendelijke brief.

De stroom die er grotendeels nog lag was van andere materiaal en de verkeerde kleuren?? Geen idee. Meeste is weg.
Ik had wel de wasmachine al laten draaien toen we hier begonnen te camperen. Toen we een muur moesten slopen, moest dat stopcontact weg. Ik vond het al apart ruiken, maar dat was dus al gesmolten. Geen idee hoe en welk deel.

Wij hebben aangebouwd en veranderen dingen, dus krijgen sowieso overal nieuwe stopcontacten en ML snapt het gelukkig wel allemaal.

Stroom in de schuur was trouwens ook echt een beetje eng. Het was een doolhof van draden van ene stopcontact naar andere en verbonden met tape, tussenstukjes met ander draad etc etc. We hebben nog nooit zoveel draden bij elkaar gezien. Leek op spaghetti zoals onze buurman het noemde.

Een paar hadden wel nieuw draad, nieuwe stopcontacten etc, maar gekoppeld aan de oude draden met tape.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 16:58

Laatst heb ik ook een kastje open gemaakt omdat er geluid uit kwam.. bleek uiteindelijk ook geen verrassing
Afbeelding

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-21 17:09

pmarena schreef:
Zo dat is mazzel +:)+

Hihi inderdaad wel mooi van die gemeente-meneer :))

Zo vind ik het hier altijd zo leuk (al 11 jaar aan het verbouwen...) dat mensen langslopen en als ze je zien, dan hoor je iets in de trant van "dat wordt mooi hier, goed bezig hoor!" maar als ze je niet zien dan hoor je iets van "het is hier ook altijd een troep" haha.

Of in de zomer als ik iets water geef langs de weg, van die kwelende verhalen van "Oh meid, wat woon je hier toch heerlijk, dat is toch puur genieten!" jaja, alsof je daar tijd voor hebt met zulk spul, je bent altijd aan het werk >;) Maargoed :P

En heel gek....als je in de winter met een berg slijk van tractors en drabbig blad van de bomen van de buren bezig bent met ene bladhark en bezem enzo om niet op je smoel te glijden... dan is er ineens niemand jaloers :))

Hahah ja dat soort dingen kan ik ook erg van genieten :') :') (verschil uitspraken of ze je zien of niet). En de andere punten zijn ook herkenbaar ja. Moet wel zeggen dat ik door de slechte gezondheid ook wel heb moeten leren loslaten hoe dingen er soms uit zien/bij staan en dat het me bijgevolg steeds minder (tot niet meer..) kan schelen wat anderen er van vinden. Wij genieten hier ten volle, en dat is uiteindelijk het enige wat er toe doet :D

Maflinger_S schreef:
Tja, alles is relatief, dat blijkt vooral maar weer als je (al dan niet langdurig) aan het verbouwen bent.

Ik kan me de reactie van de gemeenteman ook helemaal voorstellen. Staat buiten: "Het is al best mooi allemaal ...". Stapt naar binnen: "... maar jullie hebben nog heel wat voor de boeg".

Haha ja, ik zei buiten al tegen hem "Ja klopt, maar binnen moet er nog een boel gebeuren". Toen hij binnen stapte was het ook echt een. "Oh... .... ... .. ja." :') :')

superpony schreef:
Ja, heel herkenbaar. Heel veel mensen zeggen tegen ons; wat wordt het mooi. Maar ik hoor dat ze onderling zeggen dat we die westerlingen zijn die weer van alles moeten verbouwen en veranderen........Hebben zelf met niemand moeite, dus is prima.

Als onze plek niet zo fijn was, had ik het allang opgegeven. de verbouwing is zo intens. En je bent veel buiten bezig en blijft dan binnenkomen in een soort camperen/behelpen situatie.
Was echt blij dat de slaapkamer grotendeels af was. Alles nieuw, van jezelf en fris.

Lees dit toch wel veel van mensen, moet zeggen dat ik daar (nog) niet zo'n last van heb. Wel tijdens dat ze aan het dak bezig waren bijvoorbeeld, constant die herrie en mensen om je heen. Maar dat is nu dus eerst weer klaar voor een paar maanden. Nu zijn wij natuurlijk nog maar twee jaar onderweg en moet er binnen nog heel erg veel werk verzet worden. Kan me voorstellen dat als dat "echt" van start gaat, ik het ook weer anders ga ervaren :')

pmarena schreef:
Ik zie dan zo voor me in een soort natte droom hoe alle zooi uit het hele huis als in een soort draaikolk die kasten in gezogen wordt....ècht, ik kan niet wachten :))

:') :') Hahaha

Jouw stuk over dat je nooit je spullen een definitieve plek kan geven herkennen wij dan weer wel haha. Eerst hele boel naar zolder verplaatst. Dat moest er dan vervolgens weer weg omdat het behandeld moest worden tegen houtworm, stond alles weer beneden. Slaapkamer tijdelijk in gebruik genomen, nu helemaal weer leeggeruimd omdat we die toch tussendoor gaan opknappen. De kamer waar we nu slapen moeten we echt zijwaarts naar het bed skippen als we op bed gaan :')

palousa_boy schreef:
Stroom loopt hier een stukje over de buitenmuur en gaat dan gewoon ergens door de muur naar binnen :+ binnen is er dan een soort meterkast omheen gebouwd en vertakt alles.
Ooit, als ze met de kabels bezig gaan dan zou ik het wel graag wat anders willen maar als ik dat nu wil moet ik eerst het stroom af laten sluiten door de energiemaatschappij en dat is weer een beetje teveel van het goede.

Telefoon komt dan weer aan de andere kant van het huis binnen, ook niet heel handig maar dat laat ik verleggen als ze glasvezel aan komen leggen (voor half 2022).

Een nieuw dak knapt idd erg op, zowel buiten als binnen.
Hier hebben we ook nog wel wat werk aan het dak, rot of niet meer bestaand hout vervangen bijvoorbeeld, maar dat doen we wat later. Ze komen wel al isoleren deze week.
Normaal zou ik het andersom doen maar nu wordt de isolatie betaald en met 320m2 scheelt dat ongeveer €9000 :$ dus dat is snel verdiend. Mochten we dan wat aan het dak willen doen dan halen we de isolatie los, vervangen het hout en doen de isolatie weer terug :+

Dat is inderdaad wel echt een fikse besparing en wel de moeite waard om dan in een later stadium wat extra werk voor te moeten doen! En wat isolatie is toch wel prettig. Het dak van binnen isoleren staat hier ook vrij hoog op de lijst.

palousa_boy schreef:
Laatst heb ik ook een kastje open gemaakt omdat er geluid uit kwam.. bleek uiteindelijk ook geen verrassing
[ [url=m/xUNMGY.jpg]Afbeelding[/url] ]

Yikes :x

En verder bij jullie dus ook allemaal ene lekker zooitje qua wat waar zit en waar binnenkomt :') Wij hadden met de glasvezel ook wel echt enorme mazzel, de aanmelding daarvoor sloot vlak voor we hier kwamen wonen en konden we nog net bij aansluiten, dus glasvezel hebben we al :D . De meterkast zit nu in de woonkamer. Maar op die plek komt in principe het kantoortje van mijn man. Dus is best ok om die daar te laten (met een nieuwe ombouw). Water zit nu in een kamertje wat we nu als soort van inpandige schuur gebruiken :') . Dat is straks hoogstwaarschijnlijk onderdeel van de woonkamer. Het zou wel zo prettig zijn om die ook nog te verplaatsen, maar als het te duur wordt is er èventueel omheen te werken met een luik in de vloer.

Gas zat in een kast in de gang (hap uit het huidige tijdelijke kantoortje van mijn man, naast de keuken);
Afbeelding

En nu zit hij onder de CV (moet nog even schoonmaken, maar hey)
Afbeelding

Verder beginnen Sógi en Dailey echt leuk samen te spelen <3 (het was behoorlijk aan het regenen dus foto's vanuit onder het dak van de hondenkennel gemaakt :') )

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 17:40

IJsje heeft wel lef zo tegen die bolle pletter _O-

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 17:44

Oeehhh wat heb jij op je schuurpaal? :D

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 17:51

Wat leuk dat ze samen spelen!!!

Mijn ene ruin wil ook spelen, maar de andeer 2 niet en bij moeder en zus durft hij niet, haha

We verbouwen terwijl we erin wonen natuurlijk en het is soms gewoon behelpen. Je weet hoe het wordt, maar loopt er echt tegenaan dat er maar 24uur in een dag zit en weekenden maar 2 dagen duren. En je hebt altijd wat tegenslag.
Nu is het door de lock down toch iets lastiger om spullen even snel snel erbij te halen. We hadden al groot ingekocht, maar dan mis je net iets kleins. Of de schroeftol hield ermee op....

Als alles af is, is het leven makkelijker en praktischer en je raakt soms wat ongeduldig.

Bij de paarden is nog niet alles af en waar ik om had gevraagd op tijd einde zomer, is niet gedaan. Daardoor wateroverlast en ook gefrustreerd, want het blijft maar regenen.
Had ik dat geweten, was ik harder geweest en had toen gelijk een ander gebeld.

isoleren scheelt echt heel erg veel. Ons dak was al nieuw en geisoleerd en dat voel je echt als je eronder staat. Nergens tocht of kou.
Onze nieuwe slaapkamer is volledig geisoleerd.

De aanbouw is alleen nu het dak en de wanden al geisoleerd en daar is het nog geen moment koud geweest zonder verwarming. En dan moet de vloer nog.
Nu de garage met iets goedkoper soort de wanden geisoleerd en dat merk je al. Dak moet nog. Vloer wordt dan als enige niet gedaan, maar qua geluid en qua kou is het een mega verschil met toen we er weken terug in stonden/bezig waren.

Aanbouw is plat dak, van bovenaf gedaan, maar laten doen in totaal.
Garage zijn platen.

Het keukentje staat nu nog in wat ooit de gang was en daar is niet geisoleerd en daar voel je echt de kou door de keukenkastjes komen. Stom want is open naar de woonkamer en daar zijn de wanden wel gedaan. Slecht.........maar duidelijk beter iets dan niets.

Glasvezel boden ze ons aan. ook met enige dwang, want was niet mee gedaan. Maar ging 2000 euro in totaal kosten. Vond ik zo een onzin. Red me zo ook prima. Huis zou er meer waard door worden. Nou, leuk......

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 18:05

Nou hier kunnen we niet wachten op de glasvezel aansluiting....het was al behelpen maar zeker nu mijn man ook thuiswerkt vanwege het Corona-gebeuren.... helaas zijn we in deze regio als allerlaatste aan de beurt, pas ergens augustus ofzo....als het allemaal niet teveel tegen zit :=

We hebben maar iets van 12-20 Mb hier. Het is goed te doen hoor op zich, maar er zijn best momenten dat we even geen signaal hebben.....

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-21 19:12

pmarena schreef:
IJsje heeft wel lef zo tegen die bolle pletter _O-

Hahaha, "ponypletter" :') :')
Moet zeggen dat ze wel leuk aan elkaar gewaagd zijn! Af en toe wordt Dailey een beetje te enthousiast (roep al vanaf dat we hem hebben dat ie duidelijke en speelmaatje mist en volgens mij probeert hij dat nu allemaal in 1x weer in te halen :') ), maar als Sógi er even zat van is en zijn kont naar hem toe draait bind ie wel gelijk in.

xXutopiaXx schreef:
Oeehhh wat heb jij op je schuurpaal? :D

Haha nou niet wat fijns schijnbaar, want heb er nog steeds niet 1 aan zien krabben :+ (maar komt straks vast als ze weer gaan verharen haha).

Ik heb aan de ene kant een koeienborstel en de andere kant heeft zo'n krabmat. Als je het precies wil weten zou ik even de linkjes weer moeten opzoeken, uit mijn hoofd beide bij Agradi besteld.

superpony schreef:
--

We verbouwen terwijl we erin wonen natuurlijk en het is soms gewoon behelpen. Je weet hoe het wordt, maar loopt er echt tegenaan dat er maar 24uur in een dag zit en weekenden maar 2 dagen duren. En je hebt altijd wat tegenslag.
Nu is het door de lock down toch iets lastiger om spullen even snel snel erbij te halen. We hadden al groot ingekocht, maar dan mis je net iets kleins. Of de schroeftol hield ermee op....

--

Glasvezel boden ze ons aan. ook met enige dwang, want was niet mee gedaan. Maar ging 2000 euro in totaal kosten. Vond ik zo een onzin. Red me zo ook prima. Huis zou er meer waard door worden. Nou, leuk......

Haha ja wij hebben met het verbouwen van de slaapkamer ook last van dat de bouwmarkten nu dicht zijn. Nou ja.. Duurt het gewoon nog wat langer. Afspraken maken met derden blijft altijd lastig inderdaad....

Als je het internet wat beperkter gebruikt is zo'n €2.000 extra kosten wel echt veel ja. Wij hadden de mazel dat we alleen twee jaar aan een bepaalde aanbieder vast zitten. Nou prima. Maar ook die €2.000 zouden wij wel hebben gedaan, internet is voor ons werk ook echt belangrijk, vooral voor mijn man dan. Die werkt ook vanaf het begin van het hele corona gebeuren volledig vanuit huis, incl. veel videobellen etc. dus zijn heeeeel blij dat we al glasvezel hebben.

pmarena schreef:
Nou hier kunnen we niet wachten op de glasvezel aansluiting....het was al behelpen maar zeker nu mijn man ook thuiswerkt vanwege het Corona-gebeuren.... helaas zijn we in deze regio als allerlaatste aan de beurt, pas ergens augustus ofzo....als het allemaal niet teveel tegen zit :=

We hebben maar iets van 12-20 Mb hier. Het is goed te doen hoor op zich, maar er zijn best momenten dat we even geen signaal hebben.....

Poeh ja, kan ik me echt heel erg goed voorstellen, maakt het echt zoveel lastiger! Hopelijk komt er geen verdere vertraging -O-

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 19:31

Wij hadden hier met mazzel 1,5 MB... En 4g is ruk als je op de grens woont :+

Wij waren dus heel blij dat na 2 jaar eindelijk glasvezel aangesloten is afgelopen oktober. Echt een verademing!

Wij hadden de keuze tussen €1815 in 1x betalen of €15,71 per maand. Wij betalen dus per maand...

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 19:45

12mb kunnen we ook alleen maar van dromen :+ op een goede dag hebben we 8mb

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 21:54

Het is hier ook vooral het probleem dat we regelmatig even helemaal geen signaal hebben. Of als mijn man ergens mee bezig is dan word ik afgeknepen lijkt het wel, en lukt het niet om de simpelste dingen te doen :=

Wij hebben ook alleen maar een oude telefoonkabel waarvan al een deel van de draadjes afgebroken is, KPN-man heeft de laatste levensvatbare vezeltjes van een klembusje voorzien om er nog wat van te maken maar de kabel moet eigenlijk vervangen worden :=

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 23:42

Ach, ik legde het complete kantoornetwerk plat omdat ik 6 fotootjes van 6mb per stuk op de centrale server zette.......

O:)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 10:00

En daarbij zag je dan nog een poos lang steeds weer zo'n papiertje naar zo'n mapje vliegen op je scherm....? :D

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 11:16

Hahaha nostalgie :')

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 12:14

Nee dan de circus geluiden tijdens het inbellen :+

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-21 12:19

:')

Afbeelding