Nieuw oud huis gekocht. Indeling omgooien... of niet?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

superpony

Re: Nieuw oud huis gekocht. Indeling omgooien... of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 13:10

Leuk om weer wat vorderingen te lezen.

Ik vind keuzes maken ook vaak moeilijker dan het werk zelf, haha
Slaapkamer is een mooie ruimte zo!!

Ow jee, wij moeten dak van schuur ook nog doen. Liggen alleen oude pannen op en is niet 100% waterdicht. We doen ook alles met z'n 2en. Ene kant is alleen best moeilijk bereikbaar, maar scheelt wel weer met de wind.

Dat recht krijgen herken ik ook wel. Is soms een punt van frustratie, maar je moet het een beetje accepteren.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-22 13:37

superpony schreef:
Leuk om weer wat vorderingen te lezen.

Ik vind keuzes maken ook vaak moeilijker dan het werk zelf, haha
Slaapkamer is een mooie ruimte zo!!

Ow jee, wij moeten dak van schuur ook nog doen. Liggen alleen oude pannen op en is niet 100% waterdicht. We doen ook alles met z'n 2en. Ene kant is alleen best moeilijk bereikbaar, maar scheelt wel weer met de wind.

Dat recht krijgen herken ik ook wel. Is soms een punt van frustratie, maar je moet het een beetje accepteren.

Dank je wel!
Als ik je een tip mag geven voor het dak van je schuur.. Neem geen dakpanplaten, maar damwandplaten. Dan kun je het zo op de panlatten leggen die nu op de dak liggen. Dan hoef je niet net als ons deze allemaal te verplaatsen omdat de afstand van de dakpanplaten net anders is dan de pannen die er op lagen.
Dus dit soort platen zou ik voor de volgende keer kiezen:

Afbeelding
https://www.google.com/search?q=damwand ... 0&dpr=2.81

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 14:10

In principe willen we de dakpannen terugleggen. Wel eronder dus dicht en isoleren.

We hebben dakpanplaten op de garage en ik vind het geluid vreselijk. Daar komt er nog wel dikke isolatie onder.

Of even dat geluid dan afwachten voor we besluiten voor de stal/schuur.

Ik zie wel overal dat damwand. Schijnt wel makkelijk te werken.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 18:51

Damwand is idd lekker makkelijk leggen. Bijna een meter breed en met wat mazzel meteen de hele hoogte van het dak.

Het is alleen voor bij ons bijvoorbeeld niet zo erg mooi (op een oude schuur).

Hier leg ik golfplaten om het waterdicht te maken en daar leg ik de oude pannen (dijtjes) weer op voor het zicht

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 19:11

Ik heb hier in de buurt iemand dat zien doen met damwandplaten. Volgens mij haalde die overal restpartijtjes of B-keus op, dus het dak had een bonte verzameling van 4 kleuren. Daar is hij nu dakpannen overheen aan het leggen (wel allemaal in dezelfde kleur).

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-22 20:14

Wat.een.hel..
We hebben nu de eerste 3 platen liggen, maar pfff ik denk dat we deze kant zelf proberen dicht te leggen, en dan de andere kant met zeil dichtmaken en een dakdekker zoeken.

Op de foto liggen de eerste 2 platen erop.

Afbeelding

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 22:43

Die platen hebben we ook op de garage. Ook zelf gelegd. Ging wel snel. Waar lopen jullie tegenaan?

Het zicht wil ook wat inderdaad. Maar geluid ook.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 23:50

palousa_boy schreef:
Damwand is idd lekker makkelijk leggen. Bijna een meter breed en met wat mazzel meteen de hele hoogte van het dak.

Wij hebben op onze stal juist 3 korte golfplaten boven elkaar gezet omdat die lange einden zo lastig te hanteren zijn.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 07:57

Ja je moet wel uitkijken dat ze niet knikken of dubbel klappen :+

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-22 08:48

Hier mensen ervaring met damwandplaten zo op het dak leggen zoals wij doen, dus zonder folie eronder? Ik lees nu overal dat het wel moet, en nu ben ik bang dat ik het een beetje onderschat heb hoeveel vocht er onder de platen vormt, ook bij een schuur schijnbaar?

Ben gisterenavond een beetje ingestort en we zijn nu aan het kijken of we het even waterdicht kunnen afdekken en dan een bedrijf laten komen om het af te maken.
Pfff wat een stress zo..

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 09:19

Win hebben van die damwandplaten, maar hebben het laten plaatsen door een bedrijf wat eerst het asbest verwijderd heeft. Hier liggen ze gewoon kaal op de spanten, hebben geen houten platen eronder. Maar de platen zijn hier wel geïsoleerd, weet niet of dat uitmaakt. Ook de 2 lichtplaten die er tussen zitten liggen zo kaal op de spanten

Edit, zit hier ook geen folie onder verder

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 11:52

Mariska_28 schreef:
Hier mensen ervaring met damwandplaten zo op het dak leggen zoals wij doen, dus zonder folie eronder? Ik lees nu overal dat het wel moet, en nu ben ik bang dat ik het een beetje onderschat heb hoeveel vocht er onder de platen vormt, ook bij een schuur schijnbaar?

Ik denk dat het wel meevalt. Voorheen had ik enkele damwandprofielen op mijn stal. Het condenseerde wel eens als het erg koud was buiten maar dat kwam natuurlijk ook door doordat de paarden vocht en warmte produceren. Vocht krijg je toch of je er nu folie tussen doet of niet. Tussen de platen en het hout zitten open ruimtes waardoor het hout weer kan drogen vocht tussen de folie en het hout kan veel moeilijker drogen

loveslimpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 12:29

Balen dat het zo tegenvalt Mariska!

Wij hebben hier ook dakplan platen liggen maar idd met zowel panlatten als ook damp open folie eronder. Wat maakt het zo lastig?
We hebben hier 40 platen van ruim 4m lang in een weekend geplaatst.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 12:46

Wij hadden het hout voor de garage besteld en hebben die zelf neergezet. De dakplaten kwamen wel op maat. We zouden de garage gaan isoleren, maar achteraf wel spijt dat we niet vooraf aan de bestelling geisoleerde platen hebben genomen. Twijfel weleens om ze alsnog te vervangen.

Toen ze net lagen veel vocht, maar dat is er inmiddels wel uit. Staat nu een jaar. Hebben wel de buitenste folie, maar moeten nu dus van onderaf isoleren verder.
Wanden hebben we wel gelijk gedaan.
Het ligt zo op de panlatten, maar mijn man had een plaat met balken gemaakt om daar vanaf te kunnen werken. Dat schoof hij steeds op.
Garage is 5*10m en we hebben het in 2 dagen erop gelegd met nog 1 dag voor afwerken.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-22 13:47

Via via heb ik een dakdekker gevonden, en die zijn nu een zeil aan het plaatsen, en komen over een week of 2 het dak doen.
Afbeelding

Wat er tegenviel? Hoeveel werk het is met zijn 2en, waarvan er 1 eigenlijk niet op hoogte kan/wil werken (ik :D ). De tijdsdruk dat het voor eind van deze week af moest ivm regen en weer werken volgende week, en dat we dus eigenlijk alles wat we gedaan hadden er weer af moesten halen om er doek onder te doen. De stress die dit alles gaf, gaf mij een soort breakdown en ik kon niet slapen omdat ik alleen maar lag te malen.. niet mijn beste tijd zeg maar, zal de overgang wel zijn ofzo. := ^)

Erg blij dat deze mannen ons willen helpen, geeft een hoop rust alhoewel de stress nog niet helemaal uit mijn lijf weg is.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 13:57

Wees maar blij dat het nog mooi weer is :+
Ik probeerde laatst met die storm een stuk plastic op het dak te leggen maar ik kwam met plastic en al los van het dak terwijl ik er op lag in het op het dak proberen te houden. Dus maar gelaten voor wat het was en na de storm afgemaakt.
Het dakbeschot daar is ook niet je van het (rotte en losse planken) dus dat maakt het niet makkelijker.
Dat dak moet ik helemaal vervangen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 15:44

Het is ook veel werk. Ik ben ook het dak niet op geweest hoor. Heb reuma en ik ben echt niet stabiel genoeg daarvoor. Vond het eigenlijk ook niks dat mijn man het ging doen, maar hij zag het probleem niet en heeft dus een plank met balken gemaakt waar vanaf hij goed kon werken. Dat stelde dan wel gerust.

Fijn dat er mannen komen om het te doen.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-23 12:54

Alweer een jaar geleden dat ik voor het laatst hier gepost heb.. := Niet best. Dit betekend niet dat we stil gezeten hebben, maar eigenijk voornamelijk buiten bezig zijn geweest en niet in/aan het huis.

Zo hebben we een vlonder gemaakt naast de stacaravan van mijn ouders en de caravan zelf verbouwd zodat mijn moeder met haar rolstoel erin kan.

Afbeelding

Afbeelding

Is de rijbak weer in ere hersteld en hebben we een moestuin gemaakt naast het huis.

Van dit:
Afbeelding

Naar dit:
Afbeelding

De moestuin:
Afbeelding

En nu.. nu zijn we eindelijk weer binnen bezig. De badkamer :=

Na langdurig overleg hebben we er uiteindelijk voor gekozen om er een zwaluwplaten betonvloer in te leggen. De platen liggen nu, dus nu zo beton erop. Mag ik het spannend vinden? %)

Afbeelding

Afbeelding

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 13:23

Die platen werken best fijn +:)+ heb er ook heel wat gebruikt in ons andere huis.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 14:27

wauw wat jullie in die tijd hebben gedaan ziet er in ieder geval heel goed uit! Ik ben benieuwd naar de badkamer en ik zou het ook spannend vinden :D

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-23 14:47

Afbeelding
Het ziet er zo makkelijk uit in al die youtube filmpjes.. :=

En lichtgewicht betonmortel is net zoiets als light chips :')

Renee1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 15:01

Zo te zien heeft Gerard er nog wel lol in :')
Leuk om weer een huisupdate te zien!

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-23 15:15

Renee1991 schreef:
Zo te zien heeft Gerard er nog wel lol in :')
Leuk om weer een huisupdate te zien!

Euhh nee niet echt maar hij moest van mij lachen }>

Plan is om dit jaar de bovenverdieping af te krijgen. Dat houdt in badkamer en overloop.

Afbeelding

Oh, en mocht je denken dat Gerard al het werk deed..
Ik haal lichtgewicht beton, zak van 18 kilo %), naar boven, loop weer naar beneden om precies 3,25 l water te halen, weer naar boven en dan de boel mengen met een boormachine die ook wel 18 kilo lijkt te wegen..

Afbeelding

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 15:52

Goed bezig Mariska en Gerard!
Leuk om weer wat te zien van jullie verbouwing

Wat goed dat jullie de caravan aangepast hebben voor een rolstoel

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 15:53

Petje af, bij deze. Ik vindt het weer prachtig geworden. Wat een fijne oplossing zo voor je moeder.