[Centraal] Bokkers op de woningmarkt *deel II*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Berdien

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt *deel II*

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 08:57

Ik heb het niet over de snelheid, maar de kosten. Je zegt zelf dat je nu lager uit bent qua kosten omdat je je aanvraag rechtstreeks bij de Rabo indient, in vergelijking met de Hypotheker. Je bent er zelf niet heel duidelijk in, dus nu niet gaan zeggen dat ík degene ben die overhaaste conclusies trek. Ik weet namelijk hoe een aanvraag in z'n werk gaat, het is m'n werk ;) Echter zie ik dat bij jou niet terug. Veel aannames, vragen, onduidelijkheid en grootspraak over dat jullie heus niet gaan betalen voor advies. Veel daarvan was met een goede voorbereiding of een goede adviseur niet nodig geweest.

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 11:07

Ik heb ook voor de Rabobank gekozen omdat de kosten daar een stuk lager zijn.
Aangezien mijn Hypotheek niet zo hoog is maakt het qua maandelijkse kosten voor mij weinig uit, aangezien het rente verschil maar klein is.
En nu heb ik alles gewoon bij 1 instantie, vind ik ook wel makkelijk.

Alleen moet ik het er mee eens zijn dat de Rabobank niet zo heel snel is.
Bij mij is nu alles wel goedgekeurd en zal dan volgende week echt de overdracht plaatsvinden.
Welke dag is helaas nog niet duidelijk, maar het einde (of begin)is gelukkig in zicht.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 11:28

Rabobank vind ik bijzonder ontransparant, het coöperatieve systeem binnen die bank spreekt mij allesbehalve aan. Ook als niet voor de concurrent zou werken zou ik daar geen hypotheek af sluiten.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 12:18

ffjor schreef:
Dank voor de snelle reacties! Het gaat ze idd geen fluit aan, wij willen geen maximale hypotheek (het houden van een paard en toebehoren wordt duidelijk niet meegerekend in je maandelijkse lasten) dus aan dat bedrag hebben ze niet veel. We hebben ook gewoon niet veel meer over voor dit huis i.v.m. de staat waarin het verkeerd.

zit er veel ruimte tussen jullie bod en hun tegenbod?
wij hebben bij het laatste huis geen bod gedaan, maar wel tegen de makelaar verteld dat de vp veel te hoog was en dat de Koopprijs toch echt minstens 25 duizend lager zou moeten liggen, maar wel hebben hier ook direct vermeld waarom., dus alle gebreken en omstandigheden waarom de prijs zo ver omlaag zou moeten.
twee weken later is de prijs al 10 duizend gezakt en ik denk dat als we een bod zouden gaan doen we ook wel bij de beoogde koopprijs zouden kunnen komen , maar dat doen we niet, er is te veel mis met dat huis :+
maar goed beargumenteren kan nuttig zijn,

ffjor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 13:22

Sonja_vR schreef:
ffjor schreef:
Dank voor de snelle reacties! Het gaat ze idd geen fluit aan, wij willen geen maximale hypotheek (het houden van een paard en toebehoren wordt duidelijk niet meegerekend in je maandelijkse lasten) dus aan dat bedrag hebben ze niet veel. We hebben ook gewoon niet veel meer over voor dit huis i.v.m. de staat waarin het verkeerd.

zit er veel ruimte tussen jullie bod en hun tegenbod?
wij hebben bij het laatste huis geen bod gedaan, maar wel tegen de makelaar verteld dat de vp veel te hoog was en dat de Koopprijs toch echt minstens 25 duizend lager zou moeten liggen, maar wel hebben hier ook direct vermeld waarom., dus alle gebreken en omstandigheden waarom de prijs zo ver omlaag zou moeten.
twee weken later is de prijs al 10 duizend gezakt en ik denk dat als we een bod zouden gaan doen we ook wel bij de beoogde koopprijs zouden kunnen komen , maar dat doen we niet, er is te veel mis met dat huis :+
maar goed beargumenteren kan nuttig zijn,

Het staat te koop voor 215, wij hebben nu 185 geboden. Onze max voor dit huis is 195. Het staat al 3 jaar te koop, er wonen oudere mensen in die naar een zorgflat willen (moeten). Het is een huis uit 1900 met de daarbij behorende mankementen. Moet volledig gemoderniseerd worden (douche zit beneden, om die naar boven te verplaatsen moet er boven uitgebouwd worden, stijle trap, 1e verdieping is van hout, de staat daarvan is onduidelijk omdat er plastic isolatiemateriaal tegenaan zit en zo kan ik nog wel even doorgaan)

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 13:44

Joh Berdien, Zullen we dit lekker overlaten aan iemand die al meer dan 15 jaar in dit vak zit? :)
Die zal heus wel weten waar hij mee bezig is voor ons. :) Dankjewel.

We komen d'r wel. 'T duurt alleen even wat langer. Zijn nu net 'n 3 weken verder na acceptatie van het bod. Dus valt best mee.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 13:50

ffjor, als je een tegenbod doet, gewoon duidelijk de manco's en onduidelijkheden er bij vermelden en dat dat de reden is van het bod ,
verder zou ik er eventueel bij vermelden dat de hypotheek die jullie kunnen of willen aangaan hier geheel los van staat en dus niet op tafel komt ;)

ik denk dat Berdien ook heel erg goed weet hoe het zit met hypotheken, niet voor niet hypotheek adviseur, dan mag je er toch van uit gaan dat iemand er verstand van heeft :+ net zo goed als je schoonvader er idd voldoende kennis van blijkt te hebben.
lijkt me eerder dat het gewoon om miscommunicatie/onduidelijkheden gaat in dit topic en dat het zonde is daar een hele discussie over te hebben .

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-13 21:10

Jolliegirl, ik vind je toon heel erg vervelend tegen Berdien. Ik vind dit een super fijn topic en zou het erg zonde vinden als de sfeer verpest wordt door een onderlinge vete. Ik ben geen mod maar zou het wel fijn vinden als het topic niet vervuilt wordt met een wellus-nietus spelletje. :)

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 21:19

Ho, van mijn kant is er écht geen vete hoor, of welles-nietes spelletje. Ik wens Jolliegirl alle succes toe met haar aanvraag en hoop dat alles snel geregeld is. Maar niet duidelijk zijn in een topic, er forse uitspraken over doen en dan het bij iemand anders neerleggen.. Nope.

Fjorr, een verkopende partij heeft inderdaad niks te maken met wat jij aan hypotheek kunt dragen. Lijkt voornamelijk spierballentaal te zijn. Overigens kunnen de lasten van een paard wel meegenomen worden in de verantwoording van de maandlasten (adviestechnisch dus) maar nooit in de acceptatie van de hypotheek. Tenzij je een dikke lening hebt afgesloten om je paard te kunnen betalen, dan wordt het nog weer anders :))

MDWStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 21:30

Wij hebben wel aangegeven dat we twee paarden hebben, maar daar is verder geen rekening mee gehouden. Wij hebben zelf wel besloten daarom niet aan de maximale hypotheek te gaan zitten. Eigenlijk vonden wij het wel jammer dat er niet zo specifiek werd gekeken naar onze privesituatie, maar dat is blijkbaar geen standaard procedure dus...

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 21:33

Wij doen het wel :j De verantwoorde woonlasten die ik al noemde. Bijzondere uitgaven of hobby's worden zeker meegenomen in het advies.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-13 21:34

Doet onze adviseur ook. :)

ffjor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 21:47

Ja, dat viel me ook op. We zijn nu bij een aantal hypotheekverstrekkers geweest (voor zo'n gratis adviesgesprek) maar ze komen met maandlasten waarvan ik denk 'hoe dan?'. We hebben voor ons zelf alles op een rijtje gezet qua kosten die we nu hebben en daar een maximale maandlast bij berekend. Dat ligt toch een stuk lager dan wat we maximaal kunnen lenen.

Ik las hier ook dat een hypotheek rechtstreeks bij de bank goedkoper is. Nu zijn we o.a. bij de hypotheker geweest en die kwam goedkoper uit dan bijvoorbeeld ING. Ze hadden daar een hele mooie theorie over (welke hypotheekverstekker niet) maar waar zitten die kosten dan in waardoor het bij de bank uiteindelijk toch goedkoper is?

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 21:53

Hele verstandige aanpak ffjor!

Het zit hem vaak in de advieskosten. Een tussenpersoon klopt zichzelf hard op de borst over de vergelijking die ze kunnen doen, en rekent daarvoor vaak fors hogere advieskosten. Vergis je niet in het advies! Sluit je via een tussenpersoon een hypotheek af, dan is die in eerste instantie verantwoordelijk voor de hypotheek. De verstrekker zal heel nadrukkelijk aangeven dat zij alleen de acceptatie hebben beoordeeld en níet het advies. Ik ben bankspaarhypotheken van een alleenstaande tussengekomen van €300.000,-, gesloten via een tussenpersoon. Auw, dan moet je wel heel erg hopen op een fors hogere indexering wil je niet een enorme fiscale claim krijgen na 20 jaar. En dat is slechts één voorbeeld van 'advies' van tussenpersonen. Uiteindelijk mogen wij het wel fixen, want klant is zat van tussenpersoon, klopt bij de bank aan en wij kunnen ons hoofd breken over een passende oplossing.

Ook zijn tussenpersonen er nogal happig op om aanvullende voorzieningen en verzekeringen te sluiten. Laat je niet gek maken, deze zijn vaak niet! verplicht. Alleen bij NHG is bij meer dan 80% van de marktwaarde een ORV voor dat bedrag verplicht. Een aanvullende verzekering of voorziening kan verstandig zijn, maar dat is een heel ander verhaal. Die kun je ook prima los van de TP afsluiten.

ffjor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 23:15

Ik hoor het al, het is nog net iets ingewikkelder dan we dachten. Thnx Berdien voor de uitleg!
De adviseur van de Hypotheker had een vrij vervelende manier van communiceren, alsof we echte dummies waren van een jaar of 10.
Hij vroeg wel wat over de advieskosten die we bij de ING zouden moeten betalen en vertelde dat zij véél goedkoper waren. Dat je ook na het afsluiten van de hypotheek nog bij ze terecht kunt. Toen ik zei dat dat toch overal zo is werd hij al wat geïrriteerd. Goed, doet er verder ook niet zoveel toe maar ik ga me er nog maar eens in verdiepen.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 04:05

Sorry dat ik zo overkom naar Berdien toe.
Maar het zit mij ook ff tot mn nek... En ja sorry dat moet ik niet hier uiten. Exuus daarvoor.

Wij gaan er gewoon 110% vanuit dat de persoon die dit voor ons regelt, meer dan 15 jaar in dit vak, dit gewoon op een fijne, goedkoopste, veiligste en makkelijkste manier doet voor ons.

Het feit is gewoon dat er in het kostenplaatje een verschil van zo'n 2100 euro kwam te zitten. Waarvan ik nog altijd niet kan zeggen waar het aan ligt. Wel lopen wij zoals ik zei tegen dingen aan die ze ons proberen te laten betalen wat gewoon totaal onnozel is.... En daar zijn wij zo fel op tegen...

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 09:43

Jolliegirl schreef:
Wij gaan er gewoon 110% vanuit dat de persoon die dit voor ons regelt, meer dan 15 jaar in dit vak, dit gewoon op een fijne, goedkoopste, veiligste en makkelijkste manier doet voor ons.

15 jaar in het vak als hypotheek-adviseur of als financieel adviseur? ;) Je schoonvader zal ongetwijfeld veel verstand van de zaken hebben, maar in hypotheek-land verandert er constant wat. Berdien moet niet voor niets constant bijscholen (en is daarom nu even geen mod meer).
Het is supervervelend hoe het allemaal loopt, maar Berdien zit dichter op de hypotheken als je schoonvader, dus ik zou niet alles klakkeloos wegwuiven wat zij zegt. :)

Pfff, wij hebben gisteren de vragenlijsten van de notaris ingevuld, als koper en als verkoper. Ook maar wazig hoor. Moet je tekenen dat de makelaar betaald wordt vanuit de vrijgekomen som. Hmm, volgens mij is de bank nog altijd nummer 1 die beschikking heeft over het geld en we draaien verlies. :+
Voor de aankoop vragen ze een hypotheek-offerte. Eeeuh, die hebben we nog niet, met 1 juni kun je die ook nog niet krijgen. :+ Maar het telefoonnummer van de adviseur opgegeven, mag hij vertellen dat het allemaal geen probleem is.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 13:49

Ik schuif het niet weg. Sterker nog..ik heb het hier thuis besproken. :)

Lastig is dat he Neon.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 13:51

Als ik je ergens mee kan helpen hoor ik het graag hoor JG :j mag natuurlijk ook per PB als je bepaalde details/zaken niet online wilt hebben.

Ffjor, het 'na het afsluiten er nog terecht kunnen' is inderdaad niet meer dan normaal. Sterker nog, dat is verplicht als onderdeel van je zorgplicht. Lekker makkelijk scoren zo :))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 13:55

Weet je, de hypotheker of naar een bank alleen stappen heeft altijd zijn voor en nadelen. Bij een bank zit je aan 1 hypotheekaanbod vast, kost je minder maar geeft je weinig opties. Bij de hypotheker betaal je meer, maar die zoeken de meest gunstige voor jou uit, geven je advies en kijken gewoon heel breed. Aangezien wij geen ervaing hebben met hypotheken ben ik blij dat zij er zijn.

Angeliquee18

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 14:21

Wij hebben inderdaad ook iemand die alles regelt en doet. Wij hebben zoiezo een lastig pakket, omdat we pas in juli in het huis kunnen... maar we toch de hypotheek rond moeten krijgen, die maar 3 maanden geld geloof ik... ( wat ik er van heb begrepen )
Het is toch logisch dat je zo weinig mogelijk wil lenen, en per maand wil betalen.
Wij hebben straks 2 kinderen, 2 paarden, 2 honden een kat, 2 auto's en dan ons zelf nog
..
Dat hebben wij ook duidelijk tegen onze tussenpersoon gezegt..

Woensdag de koopakte ondertekenen, spannend !!

Weet iemand trouwens of de verkopende partij daarbij is bij die koopakte ondertekenen? :)

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 14:31

Kan, maar hoeft niet. Ik heb de verkopende partij pas lang nadat ik het huis daadwerkelijk gekocht had gezien, toen ik hun post langs kwam brengen. Bij alle officiële zaken waren zij niet aanwezig.

Angeliquee18

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 14:32

Oke nou ben benieuwd haha ! Heb zo"n vermoeden dat ze ons niet écht mogen.... :o
Dus ik stress al weer.. straks zien ze van de verkoop af ofzo !

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 14:48

Dat gaan ze echt niet zomaar doen, zij hebben er toch ook baat bij dat hun woning verkocht is?

Angeliquee18

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 15:02

Dat hoop ik niet nee haha, het ging gewoon allemaal heel appart.
Wij hadden een openingsbod gedaan, die werd afgewezen, oke begrijpelijk
Toen vroegen wij wat willen ze er minimaal voor hebben, dus de makelaar zei zoveel.
Wij zijn daar gelijk mee akkoord gegaan.
Gingen hun weer moeilijk doen, dat ze ineens iemand anders hadden.
Maar de makelaar was echt super gelukkig, en heeft ook tegen hun gezegt dat dat écht niet eerlijk is.
Dus ben blij als ik woensdag ondertekent heb... :+