Bezuinigen op de boodschappen - deel 5

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 20:21

Dank Chanen .

Kruidenkaas erdoor lijkt me ook lekker :j

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 21:14

Goede tip! Ik had de soep ook al eens gemaakt en was echt heerlijk!

Uiensoep ook lekker makkelijk te maken hoor!

Die kruiden zien er goed uit. Zal morgen foto van mijn tuintje maken.

De sla heeft het niet overleefd.........RIP. Ik had wat bladhaantjes (blauwe kevertjes) en die vraten hem op. Idem met courgette.
Aardbeien, wortels, uien, radijs en alle kruiden doen het super.
Nu lijkt alleen de rozemarijn te gaan bloeien :')

Morgen courgettes halen!!

En die acties van gratis iets halen ken ik wel van Deen. Dan moet je bonnen invullen en krijg je het terug gestort! (tot nu toe nog steeds vergeten...... :o )

Anoniem

Re: Bezuinigen op de boodschappen - deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 23:03

Hmm ik ga denk ook weer eens soep maken! Altijd lekker :j Maar morgen eerst canelloni met ricotta en spinazie maken (voor 2 dagen).

Ik vind het wel jammer dat ik geen balkon ofzo heb. Aardbeienplantjes zou ik graag weer hebben. Binnen kan ik qua kruiden ook niet teveel ivm m'n kat. Die eet het dan net zo snel op als dat het groeit :P

Chanen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 08:56

Graag gedaan. En kruidenkaas is inderdaad ook een goeie, zal die variatie ook eens proberen. Af en toe een soepje is sowieso wel lekker, uiensoep, mosterdsoep of broccolisoep maak ik regelmatig. Vaak blijft er nog wat over dat ik later een keer als lunch eet. Jammie!

Jammer dat je courgette het niet gehaald heeft, want als zo'n plant het goed doet, kun je er een hele poos van eten. Wij hadden op een gegeven moment zoveel courgettes dat we er zelfs maar cake van zijn gaan bakken want anders kregen we ze niet op.

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 09:00

Hoe maak je een uiensoep lekker? ook gewoon paar grote uien in de pan, bouillon/knoflook/ peper en zout erop, doorkoken en pureren? Of moet daar nog iets meer voor bij.

saroanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 09:16

Zojuist een paar kleine boodschapjes gedaan, voornamelijk vlees wat op de datum is gekocht. Heb nu voor 3 personen (2 volwassenen en 1 kind van 3) voor 5 dagen vlees voor €5,30. Ons zoontje eet niet veel vlees, we snijden altijd een stukje van ons vlees af. Ik denk dat het eigenlijk wel voor 6 dagen is want ik heb het kilo rundergehakt in twee porties verdeeld, had ook wel in 3 porties gekund bedenk ik me nu.

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 09:26

Hoeveel gr. per persoon vlees hou jij ong. aan Saroanda? Vauit voedingscentrum geven ze aan dat 100 gr. p.p. voldoende is. Voor pasta e.d. ik probeer me daar ook een beetje aan te houden :) (In dat geval zou je er 5 porties van kunnen maken bv.) (Ik doe er daarentegn dan vaak wel meer verse groente in dat wel :P

saroanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 09:33

Gehakt gebruik ik eigenlijk alleen maar bij ovenschotels, pastagerechten en gehaktballen. Als ik dus zo'n 500 gram gehakt in zo'n ovenschotel of pastagerecht doe pas ik de rest van de hoeveelheden ook aan gaat vrijwel de helft van het bereide gerecht de vriezer in. Als ik gehaktallen draai worden het er ook wel minimaal 3. Dus uiteindelijk doe ik idd wel langer met zo'n kilo gehakt.

Qua vlees eten we zo'n max 150 gram per persoon, vaak wat minder. Alleen als ik draadjesvlees maak of als we een keer een luxe biefstukje eten is het wat meer.

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 10:10

Ik zou uiensoep niet pureren chantalsmook.. maar dat is een kwestie van smaak denk ik.
Bij uiensoep bak ik de uitjes altijd tot ze mooi bruin zijn, dan krijgt je soep ook een mooiere kleur, dan even stoven in een bodempje rode wijn, en bouillon erop.. heerlijk.

Geen idee of het landelijk is, maar ik zag vandaag bij de blokker de ariel pods (om te wassen) van 6.99 voor 3.99, dus gelijk even ingeslagen..

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 10:29

Krijg je echt 'zoveel' courgette van 1 plant? Anders wordt het toch wel interessant voor mij om hem proberen te planten buiten. Wordt wel pas over 2/3 weken (ook voor de tuinkruiden) want ik ben binnenkort 10 dagen weg van huis en kan dus geen aandacht besteden aan de plantjes. Ik eet toch gauw 1 courgette per week (1 persoons huishouden) want ik mik het door veel roerbakgerechten. Dus als ik met een courgetteplant ervoor kan zorgen dat ik geen courgette hoef te kopen... spaar je toch weer wat uit :P

Ontzettend leuk die foto's van de 'kruidentuintjes', krijg er helemaal de kriebels van.
Chanen, de slasoorten had je die gewoon buiten staan, dat zijn nl samen met rucola slasoorten die ik best lekker vind maar duur in de winkel zijn om te halen en ik dus zelden eet.

Ook heb ik hier zaadjes voor paprika en bosui, iemand daar tips voor? Kan ik die gewoon in een mandje/pot planten of moeten die echt de grond in? De tweede optie is nl niet echt een optie voor mij :P. Potten/mandjes ed heb ik echter genoeg en aarde daarin met zaadjes kan dus wel gewoon.

Vlees is bij mij iets waar ik sinds ik veel meer budgetteer ook echt op ben gaan letten. Ik at eerder echt (te) veel vlees, ik ben een vleeseter en een lekker stukje vlees gaat erbij zeker in. Echter 1 persoonsverpakkingen zijn duur of niet te krijgen (meestal per 2), dus at ik vaak een dubbele portie vlees.
Nu koop ik vlees in de aanbieding en verdeel het thuis in 1 persoons porties en in de vriezer.
Daarnaast eet ik vaak roerbak of 1 pansgerechten waarbij ik voor meerdere dagen kook. Dan gaat er bijv 2 kipfilets op 4/5 maaltijden, of een pond gehakt op 4/5 maaltijden... en eerlijk is eerlijk ik 'mis' het extra vlees dan niet.
Als ik aardappel-groente-vlees eet, of stamppotten vind ik het wel lastiger om minder/weinig vlees te eten, daar mis ik het wel... een beetje.
Een maaltijd zonder vlees komt bij mij eigenlijk niet voor maar ik ben best een beetje trots op mezelf dat ik al zover heb kunnen 'minderen' (dus eigenlijk naar normale hoeveelheden :o )

Chanen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 11:56

Volgens mij hadden mijn ouders echt maar één courgetteplant staan, maar we (drie volwassen doordeweeks, vijf in het weekend) konden er nauwelijks tegen eten. We hadden 'm wel in de volle grond staan, maar jij hebt ook gewoon een tuin om je groentes te verbouwen? Want ik weet niet hoe goed courgette het in pot zal doen.
Ik had de sla inderdaad buiten staan, in een hangbak aan het balkon op het oosten.

Voor de trouwdag van mijn ouders hebben we een drie-gangen diner gekookt met vooraf een heerlijke uiensoep waar kaneel doorheen ging. Zo lekker! Zal eens zien of ik het recept terug kan vinden, maar volgens mij was het een kwestie van de uien in ringen snijden en bruin bakken, wat bloem erbij om het geheel te binden en dan de bouillon erbij gieten. Wij gebruikten geen wijn, alleen bouillon, zout, peper en kaneel geloof ik. Vooral de kaneel maakt het erg lekker.

Kaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 13:02

Kaneel in de uiensoep klinkt apart.
Ik doe er wel eens tortellini's met kaas door. :D

De courgettes zijn in de aanbieding bij de Lidl dus die heb ik al ingeslagen om soep van te koken,
kaas/ui focacia erbij :9

Bij Appie zag ik paprikaplanten in potten te koop staan , dus dat moet lukken lijkt me.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 19:54

Uiensoep precies zoals Chanen zegt!
In ringen snijden, bakken tot ze beetje bruin glazig zijn, bloem er over en bouillon erover.
Simpel en lekker! broodje erbij en wat kaas erin doe ik altijd :Y)

Verder heb ik nu 5 courgettes in huis, had toch nog wat thuis liggen :') Dus dat wordt soep maken en invriezen.

Kennen jullie de courgette salade ook al? Super lekker!!! Voor wie wil kan ik het hier vermelden!

Themba

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 19:54

Voor mij!!!

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 20:49

Kaatje lekker idee om die tortellini's door de uiensoep te doen. Dan is het wel lekker als maaltijd met wat salade ofzo :) !

Kaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 21:39

Citaat:
Kaatje lekker idee om die tortellini's door de uiensoep te doen.

Dank je . Tortellini's zijn heel goedkoop bij Xenos, dus zo heb je een spotgoedkope maaltijd.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 09:11

http://www.jamieoliver.com/recipes/vege ... -olive-oil

Hier komt het recept vandaan. Wij houden hem iets simpeler ;)
Courgette van schil ontdoen. Dan met kaasschaaf lange slierten maken.
Daarover verse muntblaadjes, olijfolie en een beetje knoflook. Even hutselen, That's it.
En het is echt lekker! Met name met warm weer en het is weer eens wat anders!

Ik ga vanavond all you can eat sushi eten met vriendin. 23,50 voor 5 rondes (met 5 gerechten) Ik ga dus helemaal tonnetje rond terug :')

Chanen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 09:52

Oeh, die courgettesalade klinkt ook erg lekker. Ga ik zeker eens uittesten, zodra het weer er een beetje naar is.
En tortellini door de uiensoep is ook de moeite van het proberen waard, dan wordt ie tenminste wat gevulder. Al is het met een toastje met kaas erbij ook goed te doen als avondmaaltijd. Alleen wat groenteloos. :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 10:02

Ik was jullie kwijt! Ik verdeel mijn vlees altijd en houdt ongeveer 100 Gr. de man aan, kilo rundergehakt zou ik door 4 doen. Zeker als ik een overschotel maak is 100 gram p p vrij weinig. 250 gram gebruik ik dan voor 1 schotel. Dan eten we er nog 2 dagen van.

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 10:15

Dimple, ik ben heel benieuwd naar de courgettesalade! Heb je hem al eens geprobeerd?

Die uiensoep hier klinkt ook lekker :9
Die ga ik ook eens maken :) !

Hier ook vlees in porties, in gerechten verwerken we 1 kipfiletje in blokjes voor 2 personen. En gehakt gaat hier ook een kg in 4 porties :) Dat is dan rond de 125 gram p.p. in een gerecht qua gehakt :j

Bij de nettorama zijn de bananen deze week ook erg goedkoop, € 0,89 per kg :)

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 10:31

Wij eten de courgette salade regelmatig!

Wat ik dan verder erbij doe is grote stukken verse groenten kort op hoog vuur roerbakken (alles wat ik tegen kom in de schaal of koelkast) UI, courgette, paprika etc.
En dan in de keukenmachine vermalen tot een salsa achtig iets. (olijfolie erbij) Dan lekker bij gegrilde vis..........heerlijk!! Simpel, gezond en zonder koolhydraten!

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 10:56

Klinkt heerlijk, doe je die salsa achtige 'saus' dan ook bij de salade eten? :)

Kaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 11:05

Dank Dimple voor het courgetterecept , van mijn goeroe Jamie nog wel :P

Die tortellini doe ik alleen door de uiensoep als t dezelfde dag op gaat,
te lang/vaak stoven of opwarmen doet de tortellini geen goed.

uiensoep pureer ik niet.

Maak de uiensoep ook wel eens half om half met champignons, ook erg lekker.
Broodje brie erbij :9
Citaat:
Wat ik dan verder erbij doe is grote stukken verse groenten kort op hoog vuur roerbakken (alles wat ik tegen kom in de schaal of koelkast) UI, courgette, paprika etc.

Je kunt ze ook op de grillpan gooien , ook lekker.

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 12:05

Zou uiensoep met rode uien ook lekker zijn? (Ik heb nog flink wat rode uien liggen :P )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 12:11

Vast wel! Gewoon proberen :)

Ik heb gister cannelloni met spinazie, champignons en ricotta gemaakt .. kan ik mooi vanavond ook weer van eten. Was even lekker kliederen met een spuitzak! Op deze manier vind ik spinazie wel te eten haha.