Goed punt Soesita, daar had ik nog niet over gedacht
Dagmar80
Geplaatst: 11-01-15 23:02
@Joolien: Leuk ontwerp, aardig wat elementen ingebouwd zo! Hoe groot is je tuin?
@imd: Wel mooi die roze hortensia's! Verder wel wat saai, ik zou veel meer bloemen doen! Vooral bijen en vlinderplanten Mooi dat je konijnen een grote ren krijgen, loslaten zou ik ook niet doen, graven, knabbelen... Die van mij mogen straks in de achtertuin regelmatig even 'echt' los, maar dan gaan er hekjes om de bloempotten en het bordertje! In de voortuin mogen ze in 'het seizoen' weer in de rennen grasmaaien. Ik heb helaas achter een kleinere tuin dan voor, maar ach, het is hier vrij rustig, dus in de voortuin zitten kan ook prima.
Ik heb ook wel weer wat projectjes voor het voorjaar enzo... Achter de border kleiner, want daar heb ik plek voor konijnenvilla nummer 2 (die moet ook nog geverfd...). Dan een mini-bordertje naast de schuurdeur met twee clematissen en een bodembedekker. Passiebloempje verhuizen naar de pergola denk ik, wordt te veel aangevreten steeds in de achtertuin, niet door de konijnen overigens.
Wat moestuinplannen, maar niet té uitgebreid, ik heb straks wat minder kweekruimte i.v.m. aanpassen van de logeerkamer naar studio/werkkamer. Verder wil ik de tuin ook niet té vol zetten. Kijken of het lukt...
Oh leuk, hoeveel konijnen heb je? Ben zelf ook fan van die hortensia's, had er in mn vorige tuin ook een vlinderstruik had ik daar ook, alle planten uit die tuin staan nu bij m'n ouders maar die kunnen tzt weer deze kant op. Meer bloemen vind ik inderdaad een goed idee. Hou zelf wel van pioenrozen, dahlia's en meer. Gelukkig heb ik nog een aantal tuinlandbonnen en is mijn moeder altijd bloemiste geweest, gaat wel goedkomen denk ik
Dagmar80
Geplaatst: 11-01-15 23:26
@imd: Ik heb er 4, 2 koppels, nou ja, 1 'koppel' zit niet bijelkaar in, staan wel elke dag naast elkaar in de rennen en dat gaat goed. Uit de ren wordt het zo'n rondvliegende haren toestand... Niet wat ik voor ogen had, maar ze zien zo gelukkig wel soortgenoten, staan ook vaak naast mijn koppel, gaat ook prima. Van het voorjaar in de achtertuin waag ik nog een koppelpoging...
Ik heb ook van die roze hortensia's, eentje verhuisd van mijn vorige huis, inclusief baby's en die 2 baby's zijn inmiddels ook enorme hortensia's geworden. Verder heb ik ook een blauwe, word bij mij dan wel wat richting lila vaak. Een ideale soort, mag gewoon gesnoeid worden, bloeit dan gewoon door. Die gaat dan ook mee naar een eventueel volgend huis.
Mijn roze hortensia naast de pergola is eigenlijk te groot... Maar heel kort snoeien betekent geen bloemen... Dus ik zoek denk ik wat takken uit die tot de grond gesnoeid gaan worden en verder mag hij dan groot blijven.
Vorig jaar voor het eerst dahlia's gekocht, de knollen liggen nu in de schuur, wel vergeten te labelen Wel jammer dat er geen één zo werd als volgens de verpakking...
Fijn als je nog wat bonnen hebt en een moeder die bloemiste is geweest is altijd handig! Wel heel leuk om de tuin opnieuw te gaan inrichten! Veel succes en plezier! Enne, wel foto's posten hè?
Oh leuk! Ik heb één koppeltje. Zitten momenteel in een flat, zolang ze genoeg ruimte hebben gaat het samen best goed Jammer van je dahlia's zeg! Nieuwe poging volgend jaar? Foto's zal ik zeker posten!
Jeuj, tuinarchitect de Ruiter is gister weer geweest en we hebben eindelijk een definitieve tekening. Zo leuk, nu begint al het uitzoeken!
Huis onder, schuur boven. Houtkleurige L is de zithoek. Rechter bak wordt cortenstaal. Hier komt siergras in, bodembedekking en verder nog wat planten. We houden het vooral groen. Links onder komt ook nog een bak van cortenstaal. Links bovenin komt de lage zithoek, de hoge is in het midden met potlood getekend. Die rondjes rechts daarvan komen 3 beuken. Ik moest even wennen aan de plek, er komt er eentje als t ware recht in het looppad. Maar inmiddels vind ik t een heel leuk idee Links in t midden komt mijn paadje, helemaal blij mee In het midden komt nog wat water, met een molensteen, vetplantjes en mos. Ben ik ook dol op
Als tegels doen we rechthoekige lange tegels.
We werken met rechte vormen en ronde vormen, om de tuin abstract te maken. Hilbert heeft onwijs goed meegedacht en een vet gave tekening gemaakt.
karin1985
Geplaatst: 23-01-15 09:21
Ziet er stoer uit zeg. Die kast vind ik ook een goede toevoeging! Zie ik het trouwens goed en word de lage zitplek overdekt?
1 puntje (tja ik ben nou eenmaal praktisch -.-), maar ik zie dat het groen tot aan het huis is getekend. Wellicht wil je daar toch nog een klein rijtje tegels voor het raam langs, anders moet je iedere keer door je tuin klauwen als je ramen wil wassen ..
Anoniem
Geplaatst: 23-01-15 10:15
Bedankt voor de tip. Dat gaan we idd doen. De lage zithoek komt een pergola met doek overheen idd. We krijgen alleen veel afraders betreft de berken. Hier iemand ervaring mee? Die kast zit er overigens al in en is echt ideaal.
soesita
Geplaatst: 23-01-15 10:30
Berken zien er mooi uit maar brengen eigenlijk het hele jaar door "vuil" met zich, ja. Als je er niets op tegen hebt dat er wat bladeren in de tuin liggen das zijn berken best leuk, maar als je houdt van een stralend groen, keurig opgeruimd gazonnetje (en zo strak als het er op de tekening uitziet, is dat wel het geval) dan ga je met berken inderdaad niet blij worden.
In je eerste post schreef je trouwens beuken i.p.v. berken. Dat is uiteraard een heel ander verhaal...
karin1985
Geplaatst: 23-01-15 10:32
Tja bomen in de tuin zijn hartstikke mooi, maar ik zou alleen maar bang zijn voor het resultaat op mijn fundering als ze groter worden. En ik ben zelf te lui om dergelijk bomen bij te houden. En ik ben ene zon mens dus ze zouden mij alleen in de weg staan
Anders opteren voor een paar amberbomen (Liquidambar styraciflua) ipv berken? Die groeien ook eerder hoog en smal uit (als het dat is wat je zoekt?), en verkleuren pràchtig in het najaar. Komt ook lang niet zoveel vuil vanaf als van berken.
Wat een leuk ontwerp Joolien! Dat gaat heel gaaf worden!
Ik moet binnenkort eens wat foto's van de tuin maken en ook wat gaan schetsen. Wij hebben echt een enorm lastige tuin. We zitten op een heuvel, en de tuin loopt een paar meter omlaag, en we houden van groen maar vanwege die heuvel kun je de randen niet afzetten met hoge struiken, en gras maaien op de heuvel is haast niet te doen Iemand hier ervaring met zo'n soort tuin?
De tuinarchitect vertelde ons dat er een speciale berkenkweker is die bomen zo gunstig mogelijk kweekt met weinig zooi, weinig wortel etc. Maar eens kijken hoe en wat. De boom mag idd klein blijven.
Volgens mij kun je elke boom wel vrij klein houden als je hem elk jaar genoeg terug snoeit, niet?
Zelf heb ik een paar oude pruimenbomen gekocht twee jaar geleden, die groeien ook heel hoog en smal, en de pruimen zijn ook nog eens héérlijk die geven niet veel rotzooi, geven mooie bloesem in het voorjaar.. maar ze worden niet heel mooi vol en groen in de zomer.
Ja dat sowieso maar je hebt ook trage groeiers. Mijn eisen voor een boom zijn:
Mijn 2 mter stam(we moeten er onderdoor kunnen lopen.) Niet te veel wortels, boom komt in de bestrating Mooie herfstkleur (kleur in de zomer maakt me niet zoveel uit)
Heeft iemand hier nog tips voor een makkelijk programma waarmee je een globaal ontwerp van je tuin kunt maken? Heb op deze laptop geen photoshop, anders moet ik dat even fixen. Maar wellicht hebben jullie betere ideeën?
Marlou_
Geplaatst: 04-02-15 17:40
Hallo, ik heb jullie na even zoeken dan gevonden Ik ben Marlou en ik kom graag mee praten en lezen! Wij wonen nu 2 jaar in ons huisje. Mooi jaren 30 huisje 10 min van het centrum van Eindhoven.
Nu mogen wij in onze handjes klappen met een achter tuin van 19 meter diep en ik gok 7 meter breed. Toen wij het kochten stond de voor en achter tuin vol met hei, prikkels, spar, den en in de achtertuin een kolos van een berk. Ik heb vorig jaar alles er uit getrokken en we hebben de bomen stuk voor stuk om gezaagd want... Wij willen ook een mooie tuin ! Het is vreselijk nu, kaal, lelijke kale grasmat, ophogingen door overschot aan zand en een heg die naar binnen en omhoog groeit. Even een impressie:
Zoals je ziet niet echt iets om vrolijk van te worden whaha! De zon komt rechts achter op en gaat links boven onder. Links voor in de tuin en in het midden is dus het meeste zon.
Wat ik zou willen: - zo veel mogelijk zelf doen ivm klein budget - bloemen en planten met kleur en waar bijen/vlinders op af komen - schutting beiderzijds - plek voor 2 kippen - zit gedeelde
Ik heb al wel een idee, ik zal binnenkort eens wat uittekenen. Een uitdaging als ne het mij vraagt whaha!
Weten jullie mooie bloemen en planten waar bijen op af komen?
Oeh, jaloers! Ik wil ook wel zo'n ruimte om wat moois van te maken Bij mij allemaal wat kleiner. :p Maar er moet nog wel wat gebeuren ja... Kan echt wel heel mooi worden en wat goed dat je aan bijen- en vlinderplanten denkt! Bij mij is het ook een paradijsje geworden voor die dieren Wil er alleen nog wat vlinderplanten bij
Wat goede bijen- en vlinderplanten zijn: - Salviasoorten (ik heb bijvoorbeeld o.a de Amethyst die erg mooi van kleur is en druk bezocht wordt door bijen en ook koolwitjes e.d. komen er veel op af. - Geranium (ooievaarsbek, tuingeranium) Een zeer goede bijenplant en er zijn veel soorten die erg lang bloeien, daar heb je echt lang plezier van. Ook mooi als weefplant, afhankelijk van de soort. - Lavendel - Schurftkruid/duifkruid (Scabiosa) Echt een aanrader! Bloeit lang, mooie kleuren verkrijgbaar en toen mijn vlinderstuik nog niets deed zaten daar al de vlinders! - Vlinderstruik Je kan kijken voor een kleinere soort, al is dat budgettechnisch iets duurder. Goedkoop: wachten tot de Aldi begin voorjaar kale wortel vlinderstruiken heeft. Zo heb ik die van mij ook gekocht voor €1,50. - Campanula Er zijn heel veel soorten, o.a. de bodembedekkend portenschlagiana en zo zijn er veel cultivars te vinden. Niet meteen een hele berg kopen, gewoon wachten op groei en dan stekken. Of misschien ken je mensen die je stekjes kunnen geven? - Knautia/beemdkroon Die wil ik zelf nog - Longkruid Voor (half)schaduw, bloeit al heel vroeg, helaas niet heel lang, maar goed voor de eerste hommels enzo die rondvliegen. Mooi decoratief blad. - Korenbloemen Mooi om te zaaien, niet duur. - Juffertje in het groen Gewoon héél mooi, vooral de helderblauwe variant. - Akelei Voorjaarsbloeier Zaait zichzelf uit voor meer planten, nadeel wel dat daar in de zomer geen bloemen meer aanzitten.
Nou ja, zo heb je wel alvast een idee, uiteraard waren dit nog niet alle bijen- en vlinderplanten. Ik ben benieuwd naar een foto 'straks' als je de tuin onder handen hebt genomen!
Zou de grond op orde brengen anders groeit er niets. Compost, mest, zakken potgrond als die in de aanbieding zijn. Zet je planten eerst in grote potten, kunnen ze vast lekker groeien. Hekwerk vervangen en kijken wat er al staat te gebruiken is.