[Centraal]Bokkers op de woningmarkt!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sassieja

Re: Bokkers op de woningmarkt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 18:27

Whoehoe, wij hebben gisteren een huis gekocht! :D

Over 6-8 weken kunnen we er na verwachting in, heb zoveel zin om alles naar onze zin te maken, meubels halen, behangen enzo! :D

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 18:30

Gefeliciteerd!

snoeppapier

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 18:39

Gefeliciteerd Sassieja, heb je een link van jullie gekochte huis? :D

En dat is al snel, 6 tot 8 weken :):)
Wij hebben eind juli gekocht en krijgen vrijdag officieel de sleutel, ein-de-lijk :):) Kan nooit zo goed tegen wachten ;)

Nikeyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 20:31

Ik meld me ook!

Op 1 november gaat de 1e paal van ons nieuwbouwhuis de grond in. We hebben de grond 2 weken geleden van de gemeente gekocht en de bouwvergunning is akkoord bevonden. We zitten nu in de fase van 6 weken dat mensen bezwaar kunnen maken.
We zijn particulier opdrachtgever, dus we mogen het hele huis (samen met de buren) heeeelemaal zelf samenstellen!! :D
Het gaat om een 2-onder-1-kap woning van 7.00mx12.50m met geisoleerde garage, dakkapel over de breedte en 375m² grond.
Vrij uitzicht voor (op land van natuurmomumenten) en tuin op het zuiden.

De keuken is uitgezocht en gekocht, de badkamer bijna.

Nog mensen tips in de vorm van: let op dit!!
Heb al een hele waslijst nog achteraf terwijl we het met de aannemer echt over ALLES hebben gepraat. *zucht*
Bijv: alle stopcontacten WIT i.p.v. creme

Alle leges als aansluiten gas, water licht en bouwvergunning zit bij de prijs van de aannemer in.

Ik weet inmiddels ook waarom particulier bouwen goedkoper is. Pfff wat een werk, al die papiermeuk. Alleen maar regeltjes en voorwaarden en je moet werkelijk alles zelf uitzoeken. Maar goed, dat scheelt ook letterlijk een ton met een woning 10km verderop in een nieuwbouwwijk.

Nikeyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 20:37

Ik schrik me trouwens helemaal de pleuris wat mensen hier betalen voor huizen vergeleken bij hier richting het noorden.

Georgette

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 20:40

Wij doen volgende week zaterdag mee met de Open Huis dag. Appeltaartje bakken dus!

snoeppapier

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 21:59

Dat geloof ik Nikeyy, ik woon helaas ook in het westen (Spijkenisse) en vrijstaand zal 't hier nooit worden :n Lijkt me geweldig, jullie kant op, maar helaas, zijn allebei teveel familiemens om alles hier achter te laten :evaw:

Wel heel bijzonder, dat je echt alles zelf mag bepalen. Maar kan me voorstellen dat al die rompslomp ook veel vraagt, het heeft 2 kanten. Wanneer moet het ong klaar zijn?

Succes Georgette, wat hebben jullie te koop staan? :)

Georgette

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 22:01

Mae, we hebben een 3 kamer appartement te koop staan in Hilversum.

Annemiekbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 17:36

:wave:

Wij wachten op een starterslening van de gemeente...kan nog wel ff duren..als we uberhaupt al iets krijgen.. het potje is namelijk leeg!

Hypotheekverstrekker en makelaar willen een voorlopig koopcontract samenstellen voor ons.
Iemand enig idee of er dan andere mensen met dat huis bezig kunnen??
Of mag dat dan niet omdat wij er al mee bezig zijn?

Sassieja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 17:36

Krijg de link er op een of andere manier niet op, heel apart.

Vandaag bij de bank geweest, ook alles geregeld. Als het goed is heeft mijn vriend de makelaar vanmiddag gesproken, dus ben benieuwd hoe nu verder.

Nikey: Waar gaan jullie het huis bouwen?
Spannend, maar dan kun je het wel helemaal naar je zin maken!

Mae: Ohhhhh al bijna de sleutel, dan kun je echt aan de gang! :D

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 17:45

Annemiekbram schreef:

Wij wachten op een starterslening van de gemeente...kan nog wel ff duren..als we uberhaupt al iets krijgen.. het potje is namelijk leeg!

Hypotheekverstrekker en makelaar willen een voorlopig koopcontract samenstellen voor ons.
Iemand enig idee of er dan andere mensen met dat huis bezig kunnen??
Of mag dat dan niet omdat wij er al mee bezig zijn?

Als je een voorlopig koopcontract hebt dan mag dat niet nee. Kan je eventueel ook al laten deponeren bij de notaris, voor extra zekerheid/bewijs, maar hoeft echt niet per sé. Let wel op dat als je dat contract sluit, en de financiering komt niet rond, dan moet je wel aan de ontbindende voorwaarde voldoen, anders moet je alsnog 10% van de koopprijs aan de verkopers betalen.

Sassieja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 18:41

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 19:38

@Sassieja: gefeliciteerd! 't Ziet er allemaal heel erg netjes uit en heerlijk vrij aan de achterkant!
Jullie was toch laatst dat ene huis langs de neus gegaan door de aankoopmakelaar, of?
Misschien wel met de reden dat dit plaatje op jullie lag te wachten!

Annemiekbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 20:02

Sassieja, leuk huis! Buitenkant was in eerste instantie niet mijn stijl, maar van binnen erg mooi en strak! Leuk hoor! :D

Veerledec, oke bedankt voor je antwoord :D

Margriet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 20:57

Georgette schreef:
Wij doen volgende week zaterdag mee met de Open Huis dag. Appeltaartje bakken dus!

Wij ook! :)

Saskia gefeliciteerd!! Leuk huis! Vooral de binnenkant is erg mooi!

Texas1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 11:17

Wat betreft de koopovereenkomst tekenen bij de makelaar en dan heb je toch nog 2 maanden de tijd om je financiering rond te krijgen? Mocht dit niet lukken... dan jammer als je maar niet over die 2 maanden gaat?

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 11:19

Die periode moet je afspreken, dat is niet standaard 2 maanden. Er wordt een uiterste datum van ontbinding vastgesteld. Als je dan drie afwijzingen van hypotheekverstrekkers hebt, wordt het contract ontbonden. Zo niet, dan staat het vast. Als het vervolgens om de 1 of andere reden toch niet lukt/wil, dan moet je 10% van de koopprijs betalen.

Renee87

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 11:28

Mag ik me hier ook melden? Ben al een tijdje aan het meelezen ;) Heb een paar weken (inmiddels al maanden geloof ik := ) geleden besloten een huis te kopen en van de week een telefoontje van de financieel adviseur gekregen dat de financiering rond is *\o/*
Blijft toch een opluchting!
Nu gaat het echte zoekwerk naar een keuken etc beginnen ;)

Groetjes Renee

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 11:37

Gefeliciteerd! Jij had wel een ruime termijn voor de financiering dan :P?

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 11:43

heeft er hier iemand ervaring met erfpacht? Ik probeer te begrijpen wat het is, maar wikipedia maakt het me niet heel makkelijk. heeft iemand een jip en janneke uitleg?
Het lijkt me niet heel handig, maar we hebben nu 2 'objecten' gezien die echt prachtig zijn en voor een heel leuke prijs (door de erfpacht denk ik dan?)
Wat is nou 'the catch'?

Renee87

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 11:43

Haha viel op zich wel mee maar inderdaad wel 2 maanden :) heb 14 september ongeveer het voorlopig koopcontract ondertekend en dus woensdag rond gekregen. Had de tijd tot 15 oktober

Renee87

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 11:46

Qimm schreef:
heeft er hier iemand ervaring met erfpacht? Ik probeer te begrijpen wat het is, maar wikipedia maakt het me niet heel makkelijk. heeft iemand een jip en janneke uitleg?
Het lijkt me niet heel handig, maar we hebben nu 2 'objecten' gezien die echt prachtig zijn en voor een heel leuke prijs (door de erfpacht denk ik dan?)
Wat is nou 'the catch'?

Zoals ik het heb begrepen kan erfpacht afgekocht zijn tot een bepaald jaartal. Hierna moet jij of voor langere tijd weer erfpacht afkopen, of de grond helemaal kopen (wordt dan dus eigen grond, is volgens mij niet altijd mogelijk) of de grond wordt weer van de gemeente wat feitelijk betekend dat ze op elk moment kunnen beslissen dat je huis gesloopt moet worden omdat er bijvoorbeeld een weg (of wat dan ook) moet komen.
Kost volgens mij een smak geld om zoiets af te kopen...

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 11:58

Qimm schreef:
Wat is nou 'the catch'?

Erfpacht is een soort van huur. Je betaalt jaarlijks een bedrag hiervoor (canon). Als je doodgaat, gaat deze overeenkomst wel over naar je erfgenamen. De 'huur' heeft een minimumlooptijd, die dan wel heel erg van belang is. Je wordt geen eigenaar, maar tijdens de pacht heb je wel zo ongeveer alle rechten en plichten die een eigenaar ook heeft. Voor hoe lang zou de erfpacht zijn?

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 12:03

bij de ene zag ik 40 jaar bij de ander werd er in de advertentie niets genoemd. Die canon is dus een soort huur? (en die wordt jaarlijks bepaald?)

en inderdaad, de gemeente (meestal) blijft de eigenaar dus je kan de dupe worden van hun plannen. Dta staat me het meest tegen

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 12:41

Je kan vaak de canon in 1x afkopen voor de gehele looptijd. Alternatief is dat de canon voor een bepaalde periode wordt vastgesteld, en daarna bijvoorbeeld elke 5 jaar opnieuw wordt bezien of wordt geïndexeerd.