Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Xyris

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-22 12:00

Allo, ik heb mijn IR paneel binnen, helaas was er niet meer te komen aan panelen op pootjes dus ik heb deze gekocht: https://www.klarstein.nl/Verwarming/Inf ... 4-wit.html

Mijn idee was om hem op te hangen aan een ikea kast https://www.ikea.com/nl/nl/cat/kallax-serie-27534/ eentje met 4 vakken. Zo blijft het paneel toch nog wat mobiel. Daarnaast zijn mijn muren van dusdanig dun materiaal dat als je je er een keer te hard tegen af zet er dwars doorheen duwt.

Alleen nu zitten de schoefpunten net iets te ver uit elkaar. Maw: Ik moet dus twee balken gaan bevestigen aan de kast zodat het paneel er goed op past. Ik ben redelijk a-technisch maar dit lukt me nog wel.

Ik ben benieuwd naar eventuele tips, waar ik rekening mee moet houden, en vooral ook of dit uberhaupt een goed idee is. Het moet wel veilig zijn natuurlijk. De kast haal ik leeg zodat er niks potentieel brandbaars zit in de vakken. Erboven staat nog wel een zelfde kast met enkel helemaal bovenin makeup en een beveiligingscamera. Daar bovenop staat weer een oventje.

Ik hoor het graag!

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 12:18

DuoPenotti schreef:
Opsplitsen zal wel niet kunnen/ duurder zijn? Dus je eigen huisnummer, gasmeter enz?

Dat mag vaak niet zomaar van de hypotheekverstrekker.
Ik ken mensen die de hypotheek wilden oversluiten ivm verbouwing, moest getaxeerd worden, en waar dus wel een aparte gasmeter e.d. geplaatst was ooit, dat was dan geen kamerverhuur meer, maar een zelfstandige wooneenheid die niet aangevraagd was.

Loop je kans erop dat de hypotheekverstrekker je hypotheek opzegt, en die in een keer opeisbaar is.
Kennis kon nog net bij een andere bank een nieuwe hypotheek, met toestemming en tegen een ander tarief regelen. Had anders wel eens kunnen eindigen in een executie verkoop.

Moraal van het verhaal, zorg dat je je goed informeert, en zulke dingen altijd zwart op wit hebt staan.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 12:21

@Xyris, kun je dat IR paneel niet aan de muur hangen, lijkt me niet verstandig zoiets aan of tegen een kast op te hangen eerlijk gezegd?

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-22 12:22

Nee helaas niet, dat gaat nooit dit gewicht houden, tis zachtboard. Het plafond is zwaar beschadigd door lekkage, dus dat is ook geen optie.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 12:23

Ik zou met een lege kast bang zijn dat die ook voorover wil duikelen eigenlijk? Ligt natuurlijk aan het gewicht, maar er wordt meestal wel geadviseerd om kasten aan de muur vast te maken als er meer gewicht jn of aan komt.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 12:30

Je Ikea kast komt zo voorover zetten ben ik bang. Lijkt me geen optie.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 12:33

Xyris schreef:
Allo, ik heb mijn IR paneel binnen, helaas was er niet meer te komen aan panelen op pootjes dus ik heb deze gekocht: https://www.klarstein.nl/Verwarming/Inf ... 4-wit.html

Mijn idee was om hem op te hangen aan een ikea kast https://www.ikea.com/nl/nl/cat/kallax-serie-27534/ eentje met 4 vakken. Zo blijft het paneel toch nog wat mobiel. Daarnaast zijn mijn muren van dusdanig dun materiaal dat als je je er een keer te hard tegen af zet er dwars doorheen duwt.

Alleen nu zitten de schoefpunten net iets te ver uit elkaar. Maw: Ik moet dus twee balken gaan bevestigen aan de kast zodat het paneel er goed op past. Ik ben redelijk a-technisch maar dit lukt me nog wel.

Ik ben benieuwd naar eventuele tips, waar ik rekening mee moet houden, en vooral ook of dit uberhaupt een goed idee is. Het moet wel veilig zijn natuurlijk. De kast haal ik leeg zodat er niks potentieel brandbaars zit in de vakken. Erboven staat nog wel een zelfde kast met enkel helemaal bovenin makeup en een beveiligingscamera. Daar bovenop staat weer een oventje.

Ik hoor het graag!

Kast moet je sowieso vastmaken aan de muur want anders dondert deze naar voren.

Panelen mogen vaak niet tegen een houten achtergrond bevestigd worden ivm schroei en brand gevaar.

Ik zou het paneel eerst even uitproberen voordat je hem ophangt. Ik heb ook een klarstein paneel gehad maar die is terug gegaan. Thermostaat deed het niet goed, is een bekend probleem van deze panelen + je voelde de warmte alleen op 60 cm afstand. Op een meter of verder voelde je niets of weinig.

Mn buurvrouw heeft van de week een klarstein binnen gekregen met foto erop. Zag er erg leuk uit maar zelfde ervaring. Warmte nauwelijks te voelen. Retour.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 12:34

En in een stukje ijzeren u profiel (als in een soort rail) op de grond zetten? Of op een paar tegels, of iets wat in elk geval onbrandbaar is, en dan iets schuin tegen de muur laten leunen met enkel de bovenrand?

Ik denk maar even hardop mee...misschien heeft iemand nog de briljante tip.

Kan dat plafond niet door de verhuurder gemaakt worden, of iets met verzekering?
Als je dat voor elkaar krijgt, kan diegene die dat maakt misschien ook meteen je paneel op een veilige manier aan het plafond bevestigen?

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 12:36

Ik zou even langs de bouwmarkt gaan, misschien is er een simpele oplossing voor.

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 12:44

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 12:49

Die kalax kasten wegen als lood en die plaat 12 kg, ik zie dat niet zo maar naar voren vallen :)

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-22 12:52

Thanks voor de reacties tot nu toe.

- De kast zou ik inderdaad vastzetten dan, hij fungeert nu al als muur, maar 2 schroeven in de vloer en in de muur aande zijkant zou het valgevaar moeten opheffen.

- Het ding is echt enorm zwaar, dus de pootjes zoals jij aangeeft Dammie is geen optie. Tis namelijk een metalen plaat, daarna een soort kitlaag en dan een glasplaat.

- Bedankt voor de tip, ik ga hem zeker even testen. Ik dacht dat ik wel goed zou zitten met een dergelijk merk, het is ook lastig om aan iets anders betaalbaars te komen nu... Maar het moet wel gewoon werken.

- Huisbaas doet niks meer aan dit huis. Ze wil me eruit omdat er sinds de jaren 60 niks meer aan gedaan is maar ik kan er dus niet uit omdat er geen andere woning beschikbaar is :p. Er valt ook geen eer meer aan te behalen zonder het helemaal te strippen.

- Ik zet het paneel toch liever vast tegen iets, maar als het al niet tegen hout aan mag, dan kan het zeker niet tegen mijn muur of plafond want alles hier is extreem brandbaar. Das overigens mijn 2e argument om hem niet tegen de muur te zetten, maar verder irrelevant voor het verhaaltje.

Ik wacht nog even wat reacties af, wellicht dat ik een metalen plaat tegen die kast zet zodat het paneel niet directwarmte straalt tegen het hout... Welk metaal geleidt het slechtste warmte?

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 13:44

Citaat:
zuur dan zeg als het wel gewoon een woonbestemming heeft.
Opsplitsen zal wel niet kunnen/ duurder zijn? Dus je eigen huisnummer, gasmeter enz?

Klopt, we hebben er destijds naar gekeken, maar zoals hier boven ook al omschreven komen daar ineens hele andere dingen bij kijken.

Voor mij zelf was het ook niet echt interessant, post word doorgegeven en bezoek stuur ik altijd gewoon even een bericht dat ze bij het achterste huis moeten zijn.
Maar nu met het plafon voor de gas en elektra is het wel ineens heel zuur natuurlijk, maarja we zijn 2,5 jaar geleden verhuisd, dit was destijds ook niet te overzien.
Dit jaar gaan we vast hard oefenen met besparen nu we nog een vast contract hebben, al gaan we met 2 huizen waarvan een hoekwoning en een vrijstaand bijgebouw nooit onder dat plafon blijven, niet eens in de buurt van :') .

Citaat:
Zuur is dat. Heb al meer van dit soort dingen gehoord. O.a. woongemeenschap met 1 gasrekening voor 31 huishoudens.

:oo Dat is wel heel erg

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-22 13:55

Xyris schreef:

- De kast zou ik inderdaad vastzetten dan, hij fungeert nu al als muur, maar 2 schroeven in de vloer en in de muur aande zijkant zou het valgevaar moeten opheffen.

- Het ding is echt enorm zwaar, dus de pootjes zoals jij aangeeft Dammie is geen optie. Tis namelijk een metalen plaat, daarna een soort kitlaag en dan een glasplaat.

- Bedankt voor de tip, ik ga hem zeker even testen. Ik dacht dat ik wel goed zou zitten met een dergelijk merk, het is ook lastig om aan iets anders betaalbaars te komen nu... Maar het moet wel gewoon werken.

- Huisbaas doet niks meer aan dit huis. Ze wil me eruit omdat er sinds de jaren 60 niks meer aan gedaan is maar ik kan er dus niet uit omdat er geen andere woning beschikbaar is :p. Er valt ook geen eer meer aan te behalen zonder het helemaal te strippen.

- Ik zet het paneel toch liever vast tegen iets, maar als het al niet tegen hout aan mag, dan kan het zeker niet tegen mijn muur of plafond want alles hier is extreem brandbaar. Das overigens mijn 2e argument om hem niet tegen de muur te zetten, maar verder irrelevant voor het verhaaltje.

Ik wacht nog even wat reacties af, wellicht dat ik een metalen plaat tegen die kast zet zodat het paneel niet directwarmte straalt tegen het hout... Welk metaal geleidt het slechtste warmte?

Eh nevermind, ik krijg hem niet eens aan de praat. Remote control werkt en het paneel zelf ook, maar hij wordt helemaal niet warm, heb de uitleg stap voor stap doorgenomen, los van het feit dat het een erg brakke uitleg is, gebeurt er gewoon echt helemaal niks, of ik hem nou op manual of programma zet...

Mooi ruk want ik heb nu geen geld om een andere te kopen dus zit nog steeds in een huis van 16 graden.

McGregor

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 14:00

Xyris schreef:
Xyris schreef:

Eh nevermind, ik krijg hem niet eens aan de praat. Remote control werkt en het paneel zelf ook, maar hij wordt helemaal niet warm, heb de uitleg stap voor stap doorgenomen, los van het feit dat het een erg brakke uitleg is, gebeurt er gewoon echt helemaal niks, of ik hem nou op manual of programma zet...

Mooi ruk want ik heb nu geen geld om een andere te kopen dus zit nog steeds in een huis van 16 graden.

Dat is raar, normaal is het supersimpel plug & play. Is er een thermostaatfunctie die het warm worden tegenhoudt? Zijn de afstandsbediening en het paneel correct gekoppeld?
Laatst bijgewerkt door McGregor op 24-09-22 14:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-22 14:04

Ik heb oprecht geen flauw idee, hij lijkt wel verbinding te hebben met de thermostaat omdat de temperatuur op de thermostaat fluctueert (ja, of er moet een thermometer in de thermostaat zelf zitten) en hij zegt ook 'connect' maar er gebeurt gewoon helemaal niks. Ik moet ook zeggen dat de omschrijving bijzonder onduidelijk is.

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-22 14:07

Volledige uitleg: https://use.berlin/10034223

Dit is de uitleg over de verschillende opties. Ik wil helemaal geen gebruik maken van een programma, ik wil hem gewoon aan en uit zetten als mij dat uitkomt en volgens mij staat hij zo niet op een programma:
Afbeelding

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 14:14

Dat blokje met sun er in staat vermoed ik voor zondag en dat is morgen pas. Dan werkt ding nu inderdaad niet.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 14:20

Xyris schreef:

Hoe lang staat hij nu aan? En is dat "current" de temperatuur van die plaat op dit moment of is dit de omgevingstemperatuur volgens dat ding?

De plaat die ik terug gestuurd heb gaf soweiso de omgevingstemperatuur al veel te hoog aan waardoor ik hem heel hoog moest zetten voordat hij überhaupt aansloeg. Was in huis 17 en ding gaf aan dat het 22 graden was.

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-22 14:26

-Edit-
Hij staat inmiddels op zaterdag en de juiste tijd.

Afbeelding

Ik heb de app geprobeerd, maar dit model staat er niet in.

Ik heb geen flauw idee waar het de temperatuur vandaan haalt want de plaat warmt niet op en het is 16 graden in huis :/

Op de plaat zelf zit er een aan en uit knop met een rood en groen lampje. Alleen de rode staat aan, de groene doet niks.

Dit is bijzonder frustrerend...

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-22 15:03

Oke, hij staat aan, er is iets mis gegaan met de pairing. Hij wordt goed heet, maar hoe lang duurt het voordat je dat op afstand moet voelen? Ik moet inderdaad heel dichtbij staan wil ik wat voelen. Kwartier aan nou, je zou denken dat hij dan 2 meter verderop te voelen is toch?

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 16:28

Ik heb net een Oodie besteld voor mij en mijn dochter. Ik ben heel erg benieuwd of het wat is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 18:30

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 19:00

Ik heb vandaag mijn elektrische fleece deken binnen gekregen, het is nu natuurlijk niet koud, maar wel even geprobeerd en hij wordr zeer aangenaam warm :D

_Floortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 20:12

Ik lees net iets over radiator ventilators. Het schijnt de gaskosten van het verwarmen met 20% te kunnen verlagen. Heeft iemand hier ervaring mee?