Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 16:40

Fitzroy schreef:
Als ik wat over je huis/inrichting mag zeggen: het kwam op mij meer over als een museum :o Misschien dat dat met meer mensen zo was/is.

Museum? Echt waar? Nee, zo zie ik het zelf niet. Ik vind de gebruikte groothoekbeelden gewoon niet mooi. Daardoor vertekent er teveel. Dat is wel de trend, maar niet voor mij. Vooraf besproken, maar volgens de makelaar moest het zo. Ik was er niet gelukkig mee, dus doe ik het anders.
Ik heb een fb aangemaakt van ons huis (Weststraat 7), daar zie ik zeker dat museumachtige niet terug.

HorsePassion

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 17:31

Als ik voor mijzelf spreek Chevax mis ik bij jouw huis de tuin. Er zal vast een koper voor je huis komen hoor maar ik denk dat je huis een meer specifieke groep aanspreekt. Plus de locatie van het huis. Als het meer in het binnenland zou liggen is er gewoon meer vraag naar.
Wat mij op de foto's wel gelijk opviel was een systeemplafond. Die zou ik niet zo prominent op de foto's zetten.
Maar je hebt natuurlijk maar 1 koper nodig. Wordt vast wel verkocht. Maar heeft misschien wat meer tijd nodig.

Fitzroy

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 18:32

Het enige wat ik me van jullie huis herinner was zo’n groot beeld in een lege ruimte. Althans zo leek het. Vandaar de museumvibe. Maar goed, je moet doen waar je je zelf goed bij voelt, ik wilde het alleen als tip meegeven. Ik ben afgehaakt na dat beeld :+

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 19:11

Wij hebben zojuist ons bod uitgebracht :=

Verwacht er niks van, verkoper heeft al twee keer met mijn schoonvader gebeld dat ie toch verwacht dat er minstens 15-20% overboden gaat worden. Dream on voor beide partijen dan. En er is een lokale kaper op de kust die er heel veel belang bij heeft.

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 19:27

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 19:31

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 19:47

chevax schreef:
Ik heb een fb aangemaakt van ons huis (Weststraat 7), daar zie ik zeker dat museumachtige niet terug.

Chevax, goed dat je heft in eigen hand neemt als het niet goed voelde. Als ik een tip mag geven: op de FB beschrijf je de functies en de keuze waarom van de huidige inrichting. Dat geeft bij mij meer de associatie met het programma ‘binnenkijken’ wat bij mij meteen de creativiteit / ruimte om er m’n eigen indeling aan te geven weg zou nemen. En het is nu juist de bedoeling als je wilt verkopen: dat ze hun eigen meubels er al een beetje in gaan zetten en je hoort kijkers die huis mooi vinden al zeggen van: de bank kan hier, werk hoekje daar, deze muur kan eruit; hier kan dit of dat.
Maak voor je foto’s de ruimtes dus zo neutraal mogelijk en zorg dat het bij bezichtigingen ook weer zo lijkt zoals het op de foto’s is. Hier had ik bij de bezichtigen ook de auto volgeladen met kussentjes/boeken/zooi. Weg uit het huis iig.
Misschien helpt het je! Succes met foto’s maken.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 19:58

Ik lees hier ook al weer eventjes mee om te kijken hoe de markt in NL zich momenteel een beetje gedraagt, mijn schoonmoeder haar appartement in Groningen komt namelijk deze week te koop.

Hier in Oostenrijk zitten we in elk geval ook met smart te wachten op een daling van de huizenprijs want wat we nu zoeken kost ongeveer 1,2 miljoen :')
Voorlopig zitten we hier dus nog wel even in onze huurwoning :+
Wel grappig om het verschil met NL mee te maken qua proces, zo staat nergens een adres bij de advertentie maar moet je deze opvragen. Dan zit je gelijk aan de betreffende makelaar 'vast'. Als koper betaalt je ook nog eens 3% aan de makelaar als je een huis koopt, net als de verkopende partij :x

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 20:14

En je hebt geen 1,2 miljoen liggen?
Flauw hoor :+

Komt je schoonmoeder dan ook naar Oostenrijk?

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 21:32

Hahaha nee helaas hebben we dat niet :')
Klopt, ze komt ook bij ons wonen.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 22:48

HorsePassion schreef:
Als ik voor mijzelf spreek Chevax mis ik bij jouw huis de tuin. Er zal vast een koper voor je huis komen hoor maar ik denk dat je huis een meer specifieke groep aanspreekt. Plus de locatie van het huis. Als het meer in het binnenland zou liggen is er gewoon meer vraag naar.
Wat mij op de foto's wel gelijk opviel was een systeemplafond. Die zou ik niet zo prominent op de foto's zetten.
Maar je hebt natuurlijk maar 1 koper nodig. Wordt vast wel verkocht. Maar heeft misschien wat meer tijd nodig.

Klopt, een tuin is er niet. Wel een mooie binnenplaats. Maar iemand die een tuin zoekt, zal niet voor dit huis kiezen. Iemand die bijv werken en wonen wil combineren wel. Maar zo’n huis is minder standaard dan een twee-onder-een kap.
Systeemplafond is alleen in het kantoor, in de rest van het huis niet.

Er staat een beeld op een paar m2 waar verder niks staat. Ik hou er niet van om elke beschikbare meter vol te zetten. Maar je koopt mijn inrichting niet, maar het huis.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 22:50

paars schreef:
chevax schreef:

Chevax, goed dat je heft in eigen hand neemt als het niet goed voelde. Als ik een tip mag geven: op de FB beschrijf je de functies en de keuze waarom van de huidige inrichting. Dat geeft bij mij meer de associatie met het programma ‘binnenkijken’ wat bij mij meteen de creativiteit / ruimte om er m’n eigen indeling aan te geven weg zou nemen. En het is nu juist de bedoeling als je wilt verkopen: dat ze hun eigen meubels er al een beetje in gaan zetten en je hoort kijkers die huis mooi vinden al zeggen van: de bank kan hier, werk hoekje daar, deze muur kan eruit; hier kan dit of dat.
Maak voor je foto’s de ruimtes dus zo neutraal mogelijk en zorg dat het bij bezichtigingen ook weer zo lijkt zoals het op de foto’s is. Hier had ik bij de bezichtigen ook de auto volgeladen met kussentjes/boeken/zooi. Weg uit het huis iig.
Misschien helpt het je! Succes met foto’s maken.

Dank je voor je uitgebreide input! Neem ik zeker mee.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 23:29

Wat me opvalt dat de ruimtes juist slecht zichtbaar zijn. Als koper heb ik niks aan een foto van een tv meubel met tv. Ook de beschrijving zou ik weghalen. Je vult teveel in voor een ander. Ik mis nu juist de verbinding en grote van de ruimtes. Het is steeds een klein hoekje met de focus op planten en meubels. Maar dat is mijn interpretatie.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 06:23

Zonnetje81 schreef:
Wat me opvalt dat de ruimtes juist slecht zichtbaar zijn. Als koper heb ik niks aan een foto van een tv meubel met tv. Ook de beschrijving zou ik weghalen. Je vult teveel in voor een ander. Ik mis nu juist de verbinding en grote van de ruimtes. Het is steeds een klein hoekje met de focus op planten en meubels. Maar dat is mijn interpretatie.

Dan is dus precies mijn probleem met hoe het op Funda werd gepresenteerd. De FB is niet zozeer om Funda aan te vullen, maar om andere dingen van het huis te laten zien. Daar ga ik geen koper vinden en das ook niet de bedoeling van die pagina.
Maar op funda wil ik het graag goed hebben: mooie foto’s, goede, ingekleurde plattegronden en een goede virtuele tour. De makelaar kreeg het niet vooor elkaar dat je van beneden naar boven kom. Dus mis de als kijker de mooie trappenhal. Als je op floor 2 klikte, wat je maar net even moest weten, was het eerste wat je zag een beeld van tegels in de tweede badkamer. Zo’n tour heeft alleen nut als je echt door het hele huis kan lopen. Dan is er verbinding en dat was er nu niet. Gemiste kans.
Maar goed, verder ga ik hier nu niet meer over posten, dit topic draait niet alleen om mijn huis. Ik zet wel een linkje als het met nieuwe foto’s weer op Funda staat.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 06:38

Neonlight schreef:
Wat betreft een lagere hypotheek kunnen krijgen als wat je aan huur moet betalen, bedenk ook de andere kant van het verhaal. Wanneer er niet meer betaald kan worden loopt een bank met een hypotheek een veel groter risico dan een verhuurder. Uitzettingsprocedure van niet betalen van huur is relatief snel. Een bank is langer bezig en zit daarna niet met centjes maar met onroerend goed en moet nog meer stappen ondernemen om ook centjes te krijgen.
Vanuit huurder/koper lijkt het zo onlogisch, maar het is echt niet vreemd dat banken niet dat risico willen lopen, en eigenlijk maar goed ook, want failliete banken zit niemand op te wachten. Banken zijn geen liefdadigheidsinstelling die maar aan Jan en alleman de centjes moeten geven.

Dat en banken moeten zich houden aan regels. In het verleden zijn er veel mensen geweest met enorme kredieten, het kon niet op. Nu zijn er heel veel van diezelfde klanten die in financiële nood zitten. Overkreditering is een groot probleem met een lange nasleep. Dat is ook een halt toegeroepen en dat maakt dat een bank kritischer is geworden met het verstrekken van financieringen.

Wij hebben deze week toevallig ook een bod gedaan op een huis. Er moest nog voor 30k aan asbest verwijderd worden. Die prijs werd zo even tussen neus en lippen door vermeld tijdens de bezichtiging. Oké.. wij hebben dus niet overboden. Dat geld stop ik dan liever in het verwijderen van dat asbest. Het ging per inschrijving en we zijn het niet geworden. Iemand anders bood meer.

Ik heb er dikke vrede mee :) We zitten in een prachtig huis, maar zouden graag alles aan huis willen hebben. Dat is best een lastige zoektocht als je geen 8 ton te besteden hebt :') zeker in deze tijd. We doen het dus rustig aan.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 08:41

Over inrichting gesproken, wij hebben deze week foto's gekregen van onze kopers ( hebben nu 6 week ongeveer de sleutels). Toch wel leuk om te zien hoe een ander je huis heeft ingericht.

Sophie dat is een flink bedrag, is asbest verwijderen nog wel verplicht tegenwoordig?

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 08:48

chevax schreef:
Zonnetje81 schreef:

Dan is dus precies mijn probleem met hoe het op Funda werd gepresenteerd. De FB is niet zozeer om Funda aan te vullen, maar om andere dingen van het huis te laten zien. Daar ga ik geen koper vinden en das ook niet de bedoeling van die pagina.
Maar op funda wil ik het graag goed hebben: mooie foto’s, goede, ingekleurde plattegronden en een goede virtuele tour. De makelaar kreeg het niet vooor elkaar dat je van beneden naar boven kom. Dus mis de als kijker de mooie trappenhal. Als je op floor 2 klikte, wat je maar net even moest weten, was het eerste wat je zag een beeld van tegels in de tweede badkamer. Zo’n tour heeft alleen nut als je echt door het hele huis kan lopen. Dan is er verbinding en dat was er nu niet. Gemiste kans.
Maar goed, verder ga ik hier nu niet meer over posten, dit topic draait niet alleen om mijn huis. Ik zet wel een linkje als het met nieuwe foto’s weer op Funda staat.

Misschien kijken of je makelaar een Matterport opname kan regelen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 09:13

Hier in de buurt komt ook een huisje te koop. Wordt wel via een makelaar verkocht maar komt niet op Funda. Ik ga wel kijken maar eigenlijk weet ik al dat het niets wordt. Het is namelijk een klushuis, heel gedateerd en er gaat zeker 150.000 euro inzitten om het op te knappen. Dan wordt de prijs van zo’n huis gewoon veel te hoog. En ook al zou ik dat net kunnen betalen dan rijst bij mij de vraag of ik me in deze tijden zo in de schulden wil steken. Met een crisis en recessie op komst, alles wordt duurder. Dan kan ik beter blijven zitten in een huis waarin ik alles nog makkelijk kan betalen zonder zorgen.
Laag bod zal ook geen nut hebben want ik vernam dat er veel interesse is. Dus zal best voor de vraagprijs minimaal weggaan.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 09:51

opisop_shop schreef:
Over inrichting gesproken, wij hebben deze week foto's gekregen van onze kopers ( hebben nu 6 week ongeveer de sleutels). Toch wel leuk om te zien hoe een ander je huis heeft ingericht.

Sophie dat is een flink bedrag, is asbest verwijderen nog wel verplicht tegenwoordig?

Ja er staat een schuur op het erf die er af moet en daar zit echt heel veel asbest in. Het dak, de hele binnenbekleding. En die schuur is voor onze doeleinden te klein. Daarna moet er ook weer wat nieuws op, maar dat zit niet bij de 30k in.

SuzanneF dat dus! Dan zit je straks tot je nek toe in er schulden en dan vervolgens dalen de prijzen weer tot een absoluut minimum en staat je huis onder water. Dat trekt mij ook niet.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 10:28

Ja weet je, dan moet je maar denken: als anderen dit willen betalen en zich in de schulden willen steken dan moeten ze dat zelf maar weten. Je moet dicht bij jezelf blijven en als je denkt dat het niet slim is of gewoon veel te veel geld voor zo’n huisje dan is dat het waarschijnlijk ook.
Ik heb inderdaad geen zin in een huis onder water of een moeilijk leven omdat ik zonodig perse dat huis moest hebben. Ik woon nu ook, kan ook douchen en kan nog leuke dingen doen en kopen in de supermarkt wat ik nodig heb.
Ik ga wel kijken bij het huis en kan altijd een laag bod neerleggen. Zal waarschijnlijk geen nut hebben maar goed, wie weet denken meer mensen erover zoals ik. Ik kan bieden wat ik denk dat het waard is en als anderen meer bieden is het ook prima.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 10:40

Zal er vanaf hangen of mensen een overwaarde hebben om mee te nemen..... dan hoef je geen maximale hypotheek te nemen.

HorsePassion

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 11:28

@Suzanne F. Waarom niet een huis in een ander streek zoeken?
Ik ben vanuit het midden van het land verhuisd naar Drenthe en ik heb nog nooit zo fijn gewoond. Buiten het vrijstaande huis met grote tuin wat ik nu wel kon betalen, vind ik de mensen hier veel gemoedelijker. Heb zelfs in de coronatijd snel een baan gevonden. En vooral als je kinderen hebt lijkt het mij hier zoveel fijner. Vergelijk het hier met de jaren 80. Alles gaat wat rustiger en je kinderen groeten hier echt veel gezonder en veiliger op dan in het midden van het land.
Ik heb al op veel verschillende plaatsen door heel Nederland gewoond en ik zou hier echt niet meer weg willen.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 11:34

HorsePassion schreef:
@Suzanne F. Waarom niet een huis in een ander streek zoeken?
Ik ben vanuit het midden van het land verhuisd naar Drenthe en ik heb nog nooit zo fijn gewoond. Buiten het vrijstaande huis met grote tuin wat ik nu wel kon betalen, vind ik de mensen hier veel gemoedelijker. Heb zelfs in de coronatijd snel een baan gevonden. En vooral als je kinderen hebt lijkt het mij hier zoveel fijner. Vergelijk het hier met de jaren 80. Alles gaat wat rustiger en je kinderen groeten hier echt veel gezonder en veiliger op dan in het midden van het land.
Ik heb al op veel verschillende plaatsen door heel Nederland gewoond en ik zou hier echt niet meer weg willen.

Ben dan echt benieuwd waar jij bent neergestreken als je het vergelijkt met de jaren 80 :+

HorsePassion

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 11:38

Ik heb het dan alleen over hoe de mensen hier zijn. Veel meer tijd voor elkaar, veel meer dorpsgevoel.
Dat gevoel zal je niet hebben in Emmen of Hoogeveen maar wel in de dorpen en buurtschappen.
Ik moet eerlijk zeggen dat Emmer Compascuum mij niet echt trekt maar de dorpen op en aan de Hondsrug zijn geweldig.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 11:47

manzano schreef:
Misschien kijken of je makelaar een Matterport opname kan regelen.

Ja, en dat lukt hem dus steeds niet. Het voordeel van Matterport is dat je door het huis kunt wandelen. Hij kreeg het niet voor elkaar om de verdiepingen aan elkaar te verbinden. Het trappenhuis mis je daardoor en als je al genoeg ervaring met Matterport hebt om te weten dat je ook nog eens op de verdieping 2 kunt klikken, krijg je ineens de badkamertegels beeldvullend te zien. Hij heeft alles 4x gescand en het lukt hem niet.