Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 17:23

Die is allang blij dat ze zich weer op iets kan toeleggen vooral. Ze heeft net een jurkje gemaakt uit een soort katoen geloof ik, aangekocht aan €2,99/m en denk dat er 2m in zit. Dus €6. Rits heeft ze gratis via les gehad, patroon gratis uit Burda en patroonpapier ook gratis uit de les. Garen had ze nog. Voering was niet nodig bij deze stof. Ze had in de les alles al in gratis baalkatoen kunnen maken en aanpassen, dus het was gewoon hup, gelijk op de goede stof en gaan.

Ik ben iig allang blij dat ik niet zit te vloeken omdat ik met 2 maten moet knutselen.

PSvanLot

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 17:53

Wat stom Varekaj! Hopelijk is dit eenmalig.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 17:54

Ik ben op vakantie. Vanmorgen boodschappen gedaan van mijn spaarzegels van de AH. Dat is toch wel zo heerlijk.
Verder betalen we deze week alles van onze vakantie spaarrekening. Die is mooi gevuld, dus kunnen doen en laten wat we willen zonder dat we er wat van voelen.
Werkt voor ons echt goed om daar het 'zwart' verdiende geld op te zetten voor de vakanties.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 18:00

Wij hebben ook aardig wat waardebonnen nog van de supermarkt die we eens zouden moeten gaan gebruiken O:) maar voeding koop ik toch echt vooral met maaltijdcheques.
Vorige week wel even een zuur moment. We spaarden mee voor wat huishoudspullen van de lokale supermarkt. We hebben al wat dingen van het merk wat ze aanbieden in die actie en zijn daar tevreden van.
Dus goed, per €10 krijg je normaal een zegeltje. Vriend was om boodschappen geweest, had €40 aan voeding met maaltijdcheques betaalt en €15 met gewone bankpas voor de rest. Kreeg hij 1 zegeltje. Vroeg hij hoe dat kon, want de rekening was toch €55 en dus 5 zegeltjes?
Blijkt dat de winkel betalingen met maaltijdcheques uitsluit voor hun spaaracties. Vriend pissed off natuurlijk, want dit staat nergens vermeld. En het is niet dat de winkel die cheques moet laten uitkeren nadien, want het is gewoon een bedrag op een bankpas zoals een gewone pinpas.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 21:01

Ik doe een poging tot breien maar wat gaat dat langzaam zeg :')

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 21:19

Wow... Ik ben echt sprakeloos....

Pas geleden zei ik toch hier dat ik blij was met mijn huurhuis?

Fietste vandaag naar het centrum van het dorp en zag een huis te koop staan.... Toch wel benieuwd naar de prijs heb ik Funda geopend. Om daar het goedkoopste huis hier op het dorp momenteel te zien:
Afbeelding

Vind dit echt te bizar voor woorden! 2 ton voor een klein eenkamerflatje :wow:

Ik blijf, al hurend, nog wel rustig verder sparen

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 21:35

Varekaj schreef:
De uren zijn aangepast omwille van de leveringen van vaccins en uiteraard ook het aantal mensen dat nog geprikt moet worden. Er zijn flink wat medewerkers die dit puur als inkomst doen naast pensioen/ipv uitkering dus tjah, als er weinig plekken zijn zijn ze ook snel gevuld natuurlijk. Maar het is wel gewoon balen.

Balen zeg, hopelijk in de toekomst weer wat meer uren

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 21:38

Danseresje schreef:
Wow... Ik ben echt sprakeloos....

Pas geleden zei ik toch hier dat ik blij was met mijn huurhuis?

Fietste vandaag naar het centrum van het dorp en zag een huis te koop staan.... Toch wel benieuwd naar de prijs heb ik Funda geopend. Om daar het goedkoopste huis hier op het dorp momenteel te zien:
[ [url=m/7ST6Jk.jpg]Afbeelding[/url] ]

Vind dit echt te bizar voor woorden! 2 ton voor een klein eenkamerflatje :wow:

Ik blijf, al hurend, nog wel rustig verder sparen

Tja, als de nood hoog is zullen mensen dit betalen. Voorlopig zal het wel zo blijven.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 21:42

VanHuisUit schreef:
Nou zeg dat is toch ook wat Varekaj. Hier is het met mijn flex uren zo dat de organisatie het tot 3 dagen voor tijd mag wijzigen. Dus ook op 0 zetten. Zijn ze daarna, dan moeten ze hoe dan ook mijn uren betalen ook al werk ik niet. Of ze moeten me elders inzetten (voor hetzelfde aantal uren en hetzelfde tarief). Ik heb afgelopen jaar 2x gehad dat er opeens een afdeling dicht ging ivm anders indelen van kamers ivm vele sterfgevallen door Covid... dan heb je dus een spookafdeling (echt horror trouwens als je daar loopt) met hier en daar nog een bewoner. Dus dat willen ze voorkomen en dan heb je ook minder mensen nodig (want 3 maar 30% gevulde afdelingen zijn qua bemensing intensiever dan 1 op 90%). Maar goed, dat kreeg ik tijdig te horen. En dan kun je nog proberen elders iets te doen. Vast personeel gaat dan voor op flex, dat vind ik wel logisch.

Hier op een van de afdelingen waar ik werk weer een Covid uitbraak... word er zo moedeloos van. Stond ingepland nog 2x deze week dus zal er moeten draaien maar heb er echt geen zin in (dit betekent volle bescherming bij alles wat je doet en dat is echt geen pretje).

Op wonderbaarlijke wijze gaat het bij mij met sparen toch nog goed deze maand tot nu toe. Ben heel zuinig met inkopen doen voor mezelf, blijkbaar kon ik daar nog flink op besparen. En check nu voor drogisterij / toiletartikelen echt naar de goedkoopste online prijzen. Dat scheelt ook echt flink.

Citaat:
Spullen en dan vooral spullen die overbodig zijn koop je eigenlijk met verspilde tijd waarop je hebt gewerkt om het geld daarvoor te verdienen.

Moest het even twee keer lezen maar dat is zeker waar. Zonde van je gewerkte tijd als je het geld wat je ermee verdient besteedt aan overbodige zaken...

Overigens weer allerlei cadeautjes gekregen afgelopen weken vanuit stoppen bij één van mijn banen en van leerlingen die je dan bedanken voor begeleiding etc. Super lief natuurlijk. Maar zit ook weer van alles bij wat ik zelf eigenlijk totaal niet nodig heb of gebruik... Dus dat is weer in de la gegaan met je weet maar nooit waar je snel een cadeautje voor nodig hebt. Kan wel weer ff vooruit :o [&]

Meschien komt het inderdaad nog van pas als kado.

Vreemde gewaarwording bij ons op werk. Bij ons zijn veel uitzendkrachten, die er soms wel meer dan een jaar werken.
Nu zet het bedrijf vacatures uit, via het bedrijf zelf. Terwijl er wel uitzendkrachten op contract willen.
En dan komen er zo nieuwe mensen binnen. Vind dat wel wat krom, de uitzendkrachten worden zo wel gepasseerd in mijn ogen.

Sparen gaat hier erg goed. Het uitzendburo mist het geld kennelijk ook nog niet :o

Net nog even bij Aldi geweest, had ham in de reclame. 0.99 cent, normaal doet die 1.19. 11 pakjes meegenomen voor in de vriezer.
En nog 2 verpakkingen quarterpounders met 30% sticker .

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-21 00:03

Hier laatst in de buurt soort studio van 24m2 voor 225.000 vraagprijs :o? maar ja... er is gewoon niets... vooral niet in die prijsklasse en dan in veilige leuke wijk ... dus zelfs dat was binnen 3 weken weg...
Je vindt hier in de stad ook nog wel appartementen van zeg 60m2 en dan voor 180.000 of zoiets maar dat staat echt in buurten waar je niet wilt wonen...

Zelf kleding maken is zo leuk! Ook jaren gedaan. Nu onderhand wel weer een goede naaimachine, stof etc ligt eigenlijk ook klaar maar het ontbreekt me aan tijd en rust om er gewoon lekker voor te gaan zitten.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 05:54

Sommige tips zijn hiervan gierig hoor :=

Auto issues heb ik nu ook wat als je auto opeens stuk is
Reparatie is 1500 of 2200 ligt eraan of roetfilter ook kapot is
Dagwaarde is 2000
Inruilwaarde is 1600

Hebben het hier over een luxe (zonder Navi :D ) sportwagen lekker snel super gave auto dikke velgen super geluidsinstallatie, Panorama dak

buitenstaander is makkelijk weg ermee…. Maar voor 2000€ heb ik geen nieuwe

Lieve ouder maak maar op onze kosten en diesel met 2 ton is te laag
Garage
Banden (lees 200€ per stuk )
Wielschijven blokken
Koppeling 1900€ komen eraan

Dan is opeens toch licht paniek

Want ik wil de zelfde soort luxe terug mag ander merk zijn en zit ik toch rond de 20000-25000€ voor een 2-hands auto
Dit is zwaar poedersuiker ….zo opeens

Auto is gister versleept naar de fiat dealer zij wilden met eigen ogen zien of ie naar de sloop moet

Imo onnodig kosten
Garage 1 100€ voor onderzoek
Fiat dealer zal ook niet gratis doen

Maar wie weet kan ie gemaakt worden want niemand gelooft dat 3 verstuivers kapot zijn auto heeft geen vermogen meer maar rijdt wel tot 60km/h
Dan kan ik op mijn gemak zoeken naar ander auto nu moet ik binnen 2 weken iets kopen zonder fatsoenlijke voorbereiding

MissAnnemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 07:21

Kapotte auto altijd balen. Hier kostte APK en reparaties 2 jaar op rij zeker 1000 euro. Nu is alles gemaakt wat er vervangen zou moeten worden dus hopelijk hierna even klaar.

Zelf kleding maken, ik maak voor mijndochter, helemaal leuk vind ik <3 Goedkoper uit, nee, ik heb zeker voor een paar duizend *ahum* stof gekocht en nog liggen. Kast vol. 2.99 pm heb ik nog nooit betaald wel een tienvoud ervan :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 08:08

Mijn moeder maakt er echt een sport van om dingen goedkoop te vinden en wacht dan ook echt gerust op een sale daarvoor.

Ik ben in juli in de nieuwe loontarieven gestapt en heb net de aanpassing gezien, wat het oplevert. Nou, als dit iedere maand mijn nieuwe loon is ga ik niet klagen. Kan ik toch wel wat van sparen, tot de 2 pony's op stal gaan tenminste.

Tita, waarom mogen we niet gierig zijn? Soms is het gewoon leuk om een keer wat extra in de zak te kunnen houden. Het is niet dat we in het extreme gierig topic thuishoren omdat we bezoek hun eigen snacks laten meebrengen ofzo.

Een cadeautje waar ik niks mee kan, dat gaat inderdaad in hergebruik. Soms weet ik iemand die het wél superleuk vind, en anders op vinted bijvoorbeeld.

Ik mag vanmiddag naar de herkeuring met de auto. Ik hoop voor die kerels ginds dat ze hem nu een groene kaart geven, want ik heb mijn auto komend weekend écht wel nodig.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 08:11

OleJon schreef:
Meschien komt het inderdaad nog van pas als kado.

Vreemde gewaarwording bij ons op werk. Bij ons zijn veel uitzendkrachten, die er soms wel meer dan een jaar werken.
Nu zet het bedrijf vacatures uit, via het bedrijf zelf. Terwijl er wel uitzendkrachten op contract willen.
En dan komen er zo nieuwe mensen binnen. Vind dat wel wat krom, de uitzendkrachten worden zo wel gepasseerd in mijn ogen.

Sparen gaat hier erg goed. Het uitzendburo mist het geld kennelijk ook nog niet :o

Net nog even bij Aldi geweest, had ham in de reclame. 0.99 cent, normaal doet die 1.19. 11 pakjes meegenomen voor in de vriezer.
En nog 2 verpakkingen quarterpounders met 30% sticker .

Bij interim teken je als bedrijf een contract dat personeel minstens X dagen moet werken via interim voor ze over mogen naar een vast contract. Dat zou een reden kunnen zijn.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 08:43

Jee tita, een tweedehands auto voor €25.000? := Er zijn toch zeker ook goedkopere auto's te vinden, zeker aangezien je je eigen auto zo fijn vindt en de dagwaarde dus maar 2000 is? Koop er dan zo'n zelfde voor terug als ie niet meer te maken is, of een iets nieuwer model.

Wat leuk dat er zo veel mensen zelf kleding maken! Ik heb nooit kleding volledig zelf gemaakt, maar probeer wel waar mogelijk wat zelf te repareren.
Hebben jullie voorbeeldjes van wat je zoal gemaakt hebt? Ik ben heel benieuwd!

Succes met de herkeuring, Varekaj!

Hier zijn we nog steeds aan het twijfelen om beide auto's in te ruilen voor één goede. De BMW van mijn vriend heeft nu bijna 300.000 gereden en daar geven ze op marktplaats nog zo'n €3000 voor, en mijn Fiat vind ik niet meer betrouwbaar genoeg, die heeft bij elke keuring wel weer problemen, en daar vragen ze op marktplaats nog zo'n €5000 voor. Dus samen zouden we ze hopelijk kunnen inruilen voor een auto die zo'n 7000 tot 8000 kost.
En we zouden graag elektrisch gaan rijden, dus 2000 euro subsidie. Voor €10.000 komt er soms een leuke Renault ZOE voorbij <3 Het zou leuk zijn als dat zou lukken.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 08:47

Auto's zijn de slechtste investering, maar voor veel mensen een hele belangrijke.

De een wil er alles op en aan, voor de ander is rijden prima.

Ik rijd een luxe auto, maar die staat nu veel stil omdat ik veel op mijn e-bike fiets.

Ook staat er nog een Ford Fiesta uit 2002 voor de deur. Gekocht toen ie 12 jaar oud was voor €2700 (zelf maar €1700 betaald, mijn vader deed €1000 cadeau)
Wordt de laatste 3 jaar alleen nog maar gekeurd en krijgt geen beurt meer, want is echt geen knoop meer waard.
Bij de APK nooit wat geks gehad op een setje nieuwe banden na.

Begint nu wel echt op te raken, onder de 5° start hij niet. Daarboven als een zonnetje. Tis helaas niet de accu.

We zullen zien hoe lang hij nog mee wil.

Afbeelding

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 08:48

8nnemiek schreef:
Jee tita, een tweedehands auto voor €25.000? := Er zijn toch zeker ook goedkopere auto's te vinden, zeker aangezien je je eigen auto zo fijn vindt en de dagwaarde dus maar 2000 is? Koop er dan zo'n zelfde voor terug als ie niet meer te maken is, of een iets nieuwer model.

Wat leuk dat er zo veel mensen zelf kleding maken! Ik heb nooit kleding volledig zelf gemaakt, maar probeer wel waar mogelijk wat zelf te repareren.
Hebben jullie voorbeeldjes van wat je zoal gemaakt hebt? Ik ben heel benieuwd!

Succes met de herkeuring, Varekaj!

Hier zijn we nog steeds aan het twijfelen om beide auto's in te ruilen voor één goede. De BMW van mijn vriend heeft nu bijna 300.000 gereden en daar geven ze op marktplaats nog zo'n €3000 voor, en mijn Fiat vind ik niet meer betrouwbaar genoeg, die heeft bij elke keuring wel weer problemen, en daar vragen ze op marktplaats nog zo'n €5000 voor. Dus samen zouden we ze hopelijk kunnen inruilen voor een auto die zo'n 7000 tot 8000 kost.
En we zouden graag elektrisch gaan rijden, dus 2000 euro subsidie. Voor €10.000 komt er soms een leuke Renault ZOE voorbij <3 Het zou leuk zijn als dat zou lukken.

Elektrisch is zo fijn, maar dan moet je wel uitkomen met je km.
Al is dat aan jou natuurlijk wel besteedt.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 08:56

Wat een leuke auto, die Ford. Vaak zijn die oudjes nog het betrouwbaarste!
Ik heb heel lang mijn oude Daihatsu Terios in de wei laten staan, die kon ik maar niet verkopen. Geweldige auto, die kon alles aan, maar doordat ie zo veel zoop gebruikten we hem alleen nog om de trailer, de boot en de aanhanger te trekken. Maar ja, wel elke maand wegenbelasting en verzekering betalen, en dat werd me uiteindelijk te duur.
Maar het blijft mijn lievelingsauto <3
Afbeelding

Voor ons zou elektrisch inderdaad prima werken. Het model dat we op t oog hebben kan in de zomer 320 kilometer op een lading en in de winter 250 ofzo, en van Limburg naar Zeeland is net iets meer dan 200 kilometer. En met onze eigen zonnepanelen wordt tanken dan heerlijk goedkoop.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 09:24

Daarom willen we hem ook niet weg doen. Een paar jaar geleden leverde hij €500 op. Nou daar ga je geen ander voor kopen. We hebben hem niet nodig, vriend werkt paar minuten fietsen van huis, maar hij staat er wel heel handig!

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 10:10

8annemiek die kostte 11 jaar geleden 15000€ :D
Daarbij is middenklasse occasion momenteel duur

Zelfde auto is er niet meer is geloof ik 2018 eruit gegaan
En ik had een special en die had speciale onderhoud prijzen kleine beurt was gewoon 500/700€

Ik stap over op Japanner of een kia xceed of proceed 7 jaar geen kosten

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-21 10:10

Heb de voorganger van de Terios gehad, de Feroza, wat een wagen _/-\o_
Geweldig dat je hem in de wei hebt laten staan helaas leven ze niet op gras :+

Citaat:
rond de 20000-25000€ voor een 2-hands auto

Kan niet anders zeggen dat dat keuzes zijn.
Mijn 2e hands (4 jaar oud, 50.000 op km, GTI uitvoering Peugeot 108) kostte vorig jaar 9.500 Euro. Nog nooit zoveel geld uitgegeven voor een auto. Maar ben er erg blij mee. Geniet er elke dag weer van. Heb jaren en jaren in auto's gereden van max 2.500 - 4.000 Euro en ja, die brengen je ook van A naar B. En als je geluk hebt heel goedkoop. Maar wilde mezelf eindelijk eens een auto cadeau doen die ik aan alle kanten mooi, leuk en praktisch vond :o :)

Tja gierig... het is maar wat je ervan maakt. Je kunt het ook zuinig noemen. Of verantwoord, bewust. Ik heb niet veel te besteden dus dan moet je wel nadenken over elke Euro anders ga je gewoon failliet. Visite, mijn zoon, mijn dieren ontbreekt het aan niets. Maar ik overweeg wel elke aankoop en koop zelden tot nooit meer iets 'zomaar'. Dat scheelt echt enorm veel.

Laatst weer iemand erg blij gemaakt met plantjes in wat leuke potjes die ik zelf had gemaakt bijv. Kost mij feitelijk niets, want maak ze van potjes / glazen die ik over heb en versier en die stekken die laat ik zelf groeien uiteraard, dus dat is water, potgrond en aandacht. Maar aardig ingepakt doe ik er iemand anders een groot plezier mee (en als je dat moet kopen bij de Intratuin ben je zo 20, 30 EUro kwijt). En als straks voor de Sinterklaas of Kerst wordt gevraagd op mijn werk wil je cadeautjes in de zak doen haal ik er inderdaad een paar uit mijn voorraadkast. Vind dat beter dan bijv weggooien of er nooit wat mee doen.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 10:20

Ik heb wel kleine kids dus alle kleine auto’s vallen af zitten nog in stoeltjes

Alleen mijn eerste auto was kleintje Nissan micra daarna werden ze groter en vooral sneller

Nu hoef ik geen snelle meer maar beetje optrekken is fijn

Maar ik wil bv ook geen auto met meer dan 80000 km op de teller

Ik rij dagelijks auto naar mijn werk

MissAnnemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 10:42

8nnemiek ik weet niet of je Instagram hebt? Mijn pagina heet Creanne88, daar staat alles wat ik gemaakt heb :D

Onze auto was tweedehands ook zo'n 19.000, Mazda CX-5, grote auto en Mazda is sowieso duus tweedehands. Schrijft vrij langzaam af. Kan de caravan goed trekken. Maar als ik nog een hond erbij wil wordt het krap :D Zou dan bijna richting busje moeten kijken maar we willen eigenlijk geen diesel. Elektrische is niet handig met caravan.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-21 11:33

Toen ik nog een trailer wilde kunnen trekken met de auto was klein ook geen optie, want die kunnen dat niet. Heb één kind, dat scheelt in hoe groot je een auto wilt :+ wat dat betreft.

Heb een aantal jaar een bus gehad dat was ook een Daihatsu, type ben ik even kwijt. Erg fijne bus. Met een bank erin. Konden makkelijk drie volwassenen achterin, alle zooi plus twee voorin. Dus kan me een bus goed voorstellen als je nog kinderen hebt die regelmatig meegaan en je hebt gewoon veel ruimte. Plus schrijft langzaam af. Vond met kinderen vooral belangrijk dat het een 5-deurs is. Dus dat ze makkelijk in- en uit kunnen stappen. Ook jaaaaaaren een VW Golf gehad. Wat een fijne auto was dat. Volop ruimte, schrijft ook heel langzaam af (hij had ruim 300.000 gelopen en kreeg er nog best veel voor terug) had nooit wat en zuinig in verbruik. Kosten meestal wel wat meer in 1e aanschaf maar dat krijg je wel driedubbel terug in gebruiksplezier.
Maar goed, auto's is gewoon heel persoonlijk.

Als je dagelijks naar je werk rijdt gebruik je dus wel heel veel kilometers in een relatief grote auto voor jezelf alleen. Ik weet niet of je ook een partner hebt met auto? Je kunt ook kiezen voor een kleinere zuinige wagen voor woon-werk verkeer én een grotere familie auto.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 11:51

tita schreef:
8annemiek die kostte 11 jaar geleden 15000€ :D
Daarbij is middenklasse occasion momenteel duur

Zelfde auto is er niet meer is geloof ik 2018 eruit gegaan
En ik had een special en die had speciale onderhoud prijzen kleine beurt was gewoon 500/700€

Ik stap over op Japanner of een kia xceed of proceed 7 jaar geen kosten

Ik heb een Kia, mijn tweede al. Dikke aanrader. De zeven jaar garantie is top. Rijd ze tot bijna 7 jaar en dan verkoop ik ze. Alleen twee keer pech gehad met accu, die zit niet in de 7 jaar garantie.