Interieurtips: hoe ziet jouw leefruimte eruit? - Deel 12

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sonja_vR

Re: Interieurtips: hoe ziet jouw leefruimte eruit? - Deel 12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 19:37

Ik zou het zelf doen
Maar ik ben best handig met behang
Als je dat niet bent
Of je totaal geen ervaring hebt met behangen is uitbesteden misschien wel an te raden

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 19:46

Mijn man deed het voor het eerst en het is hem echt 100% meegevallen. Moet ik er wel bij zeggen dat hij 2 rechterhanden heeft.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 19:49

Is er eigenlijk een klus topic op bokt? Ik kon zo niks vinden. Wij zijn nu aan het oriënteren mbt de woning die we gekocht hebben, daar willen eea aan laten aanpassen. Gelukkig hebben we nog tot september, maar het is voor ons beiden nieuwe materie dus mee lezen en vragen in een algemeen klus topic zou ik leuk vinden.

Mbt vlies behang: dat is meestal alleen bij nieuwbouw toch? Onze nieuwe woning is 30 jaar oud en moet even gemoderniseerd worden, dus wij zijn van plan te gaan stuccen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 20:44

Kimmie schreef:
noviceh schreef:
Kimmie, hier zit op alle muren vliesbehang. Buren die het hebben laten stuken zitten nu met scheuren. Andere buren hebben de kale muur gesaust met oog op scheuren, die laten hun muren over een paar jaar pas stuken als het vocht eruit is.

Hebben jullie het zelf behangen of laten doen? Volgens mij is het echt een rot klus, met lucht eronder en het niet strak erop krijgen.

Glasweefselbehang kan werkelijk elke halve zool doen! Echt zo kinderlijk eenvoudig!

Lucht deden wij gewoon als het echt niet weg wou een sneetje op een lijn, zie je nooit weer.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 22:03

De huizen die mijn ouders hebben laten bouwen kregen ook gewoon direct stuc op de muren, nooit problemen gehad.

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 00:27

Kimmie schreef:
Hoi! Even een vraagje vanuit mij.

Eind juni/begin juli krijgen wij als het goed is de sleutel van onze nieuwbouw appartement!

Ik wilde hier in dit topic vragen wat wijsheid is mbt de muren. Deze worden behangklaar opgeleverd. Echter is het nieuwbouw en word stucen afgeraden ivm eventuele scheuren. Lees her en der wel veel over renovlies behang. Heeft iemand hier ervaring mee? Of wat anders te doen met de muren?

Ik heb net mijn nieuwbouw appartement geschilderd. Die is gewoon direct gestucd.

Scheuren is mij niets over verteld. Mijn speciaalzaak in verf vertelde mij dat ik me daar geen zorgen over hoef te maken. Zorg er wel voor dat je, als je uiteindelijk mocht gaan schilderen, een ademende tex neemt i.v.m. vocht in de muren.

Je gaat sowieso meer geld kwijt zijn aan verf dan je vantevoren verwacht, mocht je gaan schilderen. Nieuwbouwmuren slurpen die tex echt op, zelfs als er al een laag standaard witte tex onder zit. Goed voorschuren kan dat wat tegengaan, dat werd ons echter pas achteraf verteld. Wij hebben nu dus €220,- aan verf in 4 muren zitten (totaal 40m2).. -O-

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 08:15

Daar heb je toch voorstrijk voor? Wij hebben een kamer laten stucken, voorstrijk er op en met twee lagen gewone Tex was het gedaan.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 08:15

Een extra laag voorstrijk gebruiken kan helpen :)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 08:26

MarjanB schreef:
Daar heb je toch voorstrijk voor? Wij hebben een kamer laten stucken, voorstrijk er op en met twee lagen gewone Tex was het gedaan.

Ja dat leek me vrij algemeen bekend... :o

Kimmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 08:39

Is dat ook nodig als ik voor behangen kies of alleen wanneer de muren gestuct zijn? (Voorstrijk bedoel ik)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 09:04

Kan handig zijn hoor.

Wij hebben glasweefsel op de muur gedaan en behandelden de muur gewoon voor met lijm. Een gipsen muur behandel je 2 of 3 keer voor met lijm.

Maar ik had 40 jaar oude muren, dus dat was al redelijk verzadigd natuurlijk. :D

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 09:38

Voorstrijk is superfijn als je stucwerk nog vrij diepe porien heeft.

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 10:07

Ondanks voorstrijk en voorgeschilderd vliesbehang zijn wij ook wel (behoorlijk) meer kwijt geweest voor verf dan in eerste instantie berekend...
Maar op zich zit het er verder heel prima op. Het behangen an sich stelt idd niet zo heel veel voor, alhoewel ik wel heel blij was toen we klaar waren... :')

Stucen heb ik verder niet zoveel ervaring mee maar vanwege idd het risico op scheuren en het vooruitzicht dat we niet verwachten hier nog 10 jaar te wonen vonden we het ook niet waard dat op de muren te doen...

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 10:10

Ik heb hier voor het behangen ook voorstrijk op de muren gedaan (de nieuwe muren) zou vervelend zijn als de lijm teveel intrekt en je behang los laat.

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 10:11

Ik ga binnenkort verhuizen naar een flat en ik wil graag de muren verven. Het is een huurhuis en mijn budget is niet heel groot, dus ik denk dat ik het beste eerst alles kan behangen en daarna kan verven.
Maar wat voor behang kan ik het beste kiezen kwa glasvezel behang? Is dat van de action bijvoorbeeld ook ok kwa kwaliteit?
Ik ben op zich best handig met behangen en verven, dus ik ga alles zelf doen.
En ik moet zo snel mogelijk verhuizen, dus ik ga eerst alles behangen dan de vloer erin. En het verven komt als ik erin zit.
Al wil ik wel proberen om de kinderkamers al helemaal klaar te hebben voor we over gaan.

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 10:13

Lindor92 schreef:
Melia, weet niet of je er al over uit bent. Maar wij doen ook zoiets maar dan met een andere tint.

[ [url=m/9r3Zt9.jpg]Afbeelding[/url] ]
Vloertegels

[ [url=m/V893qS.jpg]Afbeelding[/url] ]
Wandtegels

Nee we hebben pas over 3 weken een andere afspraak staan en her en der nog wel rondgekeken, maar hebben nog even.
Dit is meer een betonlook of niet? Ziet er wel mooi uit.
De rest ook bedankt voor de tips. De meesten die we spreken zeggen inderdaad ook wit, vind het zelf een beetje "saai" maar aan de andere kant wel een kleur dat eigenlijk altijd mooi blijft, alleen kalkaanslag zie je er wel goed op.
We gaan waarschijnlijk toch voor een warmere kleur vloertegel (wel keramisch parket).

Kimmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 10:18

TinkerTreas schreef:
Ik ga binnenkort verhuizen naar een flat en ik wil graag de muren verven. Het is een huurhuis en mijn budget is niet heel groot, dus ik denk dat ik het beste eerst alles kan behangen en daarna kan verven.
Maar wat voor behang kan ik het beste kiezen kwa glasvezel behang? Is dat van de action bijvoorbeeld ook ok kwa kwaliteit?
En ik moet zo snel mogelijk verhuizen, dus ik ga eerst alles behangen dan de vloer erin. En het verven komt als ik erin zit.
Al wil ik wel proberen om de kinderkamers al helemaal klaar te hebben voor we over gaan.

Zit er niet al behang op? Of stuc? Of is het net zoals bij ons ook nieuwbouw? Als er al behang of stuc op zit hoef je in principe alleen maar over te schilderen

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 10:25

TinkerTreas schreef:

Zit er al wat op de muren of niet? Want anders kan je er vaak gewoon overheen verven.

Wij hadden geloof ik deze
https://www.praxis.nl/verf-laminaat-dec ... 0m/5289176

Die is 1m breed ipv de +-50cm die je vaak ziet bij decoratief behang. Had er ook niet aan moeten denken om in banen van 50cm te behangen... :') Ik heb alleen geen idee of die van de Action goed genoeg is want die ken ik niet..
Laatst bijgewerkt door Blacky94 op 07-05-19 10:26, in het totaal 1 keer bewerkt

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 10:26

Precies wat ik wilde zeggen.

Ik heb hier ook gewoon over het bestaande behang heen geverfd en het zit nog steeds perfect en door het schuimbehang zie je ook het leuke motiefje er nog op liggen.

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 10:29

Er zit wel behang op, maar dat zit aan alle kanten los helaas. Als ik de sleutel heb ga ik het nog eens goed bekijken, maar ik ben bang dat ik het er eerst af moet halen :(
Als het alleen de hoeken zijn, kan ik het misschien wel weer vastplakken. Dat zou een hoop werk (en geld) schelen.

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 10:30

Ik heb geen voorstrijk gebruikt. Mijn buurvrouw wel en die heeft nog steeds twee keer moeten schilderen. Wij zonder voorstrijk ook twee keer..

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 10:34

Blacky94 schreef:
Zit er al wat op de muren of niet? Want anders kan je er vaak gewoon overheen verven.

Wij hadden geloof ik deze
https://www.praxis.nl/verf-laminaat-dec ... 0m/5289176

Die is 1m breed ipv de +-50cm die je vaak ziet bij decoratief behang. Had er ook niet aan moeten denken om in banen van 50cm te behangen... :') Ik heb alleen geen idee of die van de Action goed genoeg is want die ken ik niet..

Dat brede is inderdaad wel handig. Dat hou ik in gedachten.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 10:35

Boven 1 Kamer in de voorstrijk gezet , heb daar meer werk aan gehad dan aan de Kamers die ik niet heb voorbehandeld
Dat doe ik dus niet nog eens

Wat betreft behangen, zorg vooral dat je ruim voldoende lijm gebruikt en voorstrijk bij nieuwe Muren: verdunde behanglijm

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 12:14

xPabloBokt schreef:
Ik heb geen voorstrijk gebruikt. Mijn buurvrouw wel en die heeft nog steeds twee keer moeten schilderen. Wij zonder voorstrijk ook twee keer..

Maar voorstrijk is vaak een stuk goedkoper.
Hier twee onderlagen gedaan en daarna de duurdere verf, heeft veel geld gescheeld.

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 12:24

Jes schreef:
xPabloBokt schreef:

Maar voorstrijk is vaak een stuk goedkoper.
Hier twee onderlagen gedaan en daarna de duurdere verf, heeft veel geld gescheeld.

Dat en voorstrijk zorgt er juist voor dat je muren niet meer zo zuigen.. Overigens ging de voorstrijk hier makkelijker op de muren dan de verf... En we hadden Alabastine en Flexa dus ook geen goedkope merken...
Wij hebben ook 2x moeten verven, bij 1 kleur zelfs 3x. 2x verven wordt sowieso altijd wel aangeraden, alleen ben je zonder voorstrijk waarschijnlijk gewoon (wat) meer verf kwijt...