[VOLG] Paddock Paradise opbouwen & 100 jaar oude boerderij

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

superpony

Re: [VOLG] Bijna 100 jaar oude boerderij renoveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 00:49

Lekker bezig. Heeft ie tijdens het slopen dan geen last? Ik vind de mondkapjes nooit zo geweldig werken.

Wij hadden als eerste de zolder vloer eruit en hebben toen van bovenaf het plafond gezogen, hahaha. Is wel al met gipsplaten en zat oude isolatie tussen. Dat is weg, alles is schoon, nieuwe glaswol en grotendeels alweer dicht.

Wij hebben in onze slaapkamer gestuct, maar willen het nog een keer bijwerken als we klaar zijn. Was op het laatst een beetje ene haast klus en ondanks led werk lampen/stralers toch wat dingen niet goed genoeg kunnen zien.

De oude slaapkamer bleek vol schimmel te zitten en ben echt wel blij met onze nieuwe, iets grotere schone, slaapkamer. Is nog steeds niet heel groot, maar we willen straks ook eens klaar zijn en niet voor een meter muren verplaatsen.
Voorlopig wonen wij hier en wij vinden het prima denken we dan. Wat anderen na ons doen, moeten ze dan maar zien.

Hoe gaat de ijsco?

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-21 10:11

Vjestagirl schreef:
:') zo ontzettend herkenbaar. Mijn huis is minder oud en hoefde (veel!!!) minder aan gedaan te worden, maar dat "oh, maar als ik toch dit aan het doen ben dan kan ik net zo goed direct even..." is zo herkenbaar :').

Sterkte

Hahah ja, je valt zo makkelijk van het een in het ander :') En overal waar je kijkt is hier ook wel wat te doen natuurlijk :')

palousa_boy schreef:
Ik weet van gekkigheid niet eens waar ik moet beginnen, er is zoveel te doen overal.. vaak komt het er op neer dat ik hier een stukje doe, dan daar een dingetje, volgende keer weer ergens anders, en dat is dan vaak niet eens echt af maar dan is iets anders plotseling spoed of werkt het weer niet mee bijvoorbeeld :+

Ja dat wil ik geloven, bij jullie is er natuurlijk ook nog weer veel meer te doen dan hier... En dan tegelijkertijd ook met de schapen alles al draaiend hebben en houden, veeeeel hectares te onderhouden... Toch echt nog even weer een andere orde van grote! Vind dit wel even genoeg nu :')

Prairy schreef:
Haha help je hebt een klusser :+

Ik heb het plafond in onze badkamer gestuct, wat een k.t werk! Dat doe ik dus nooit meer, de muren van de woonkamer en keuken zou ik eerst ook zelf doen, dat hebben we voor 2000 euro mooi laten doen.

Ik zou als je de indeling nog wil wijzigen, geen plafond meer maken, die balken zien er best goed uit en dan kun je er niet weer muizen tussen krijgen.

Hahah ja ik zei ook al, hoef toch niet over twee jaar "help mijn man is klusser" te bellen he? :')
Had hem ook al gewaarschuwd dat veel mensen die zelf gaan stucen daar snel van terug komen. Hij wil nu eerst 1 wandje gaan doen en als het dan toch erg tegenvalt laat ie de rest zitten haha.

Qua plafond, hebben we ook overwogen, maar de muren lopen niet tot boven aan toe zeg maar, dus dan krijg je alsnog heel erg veel gorigheid je slaapkamer in vanuit de rest van het huis. Dus dat is niet echt een optie.
Afbeelding

Ethelate schreef:
Ow, heerlijke update :')
Hij is lekker bezig en dit gaat hem vast heel veel helpen qua allergieën. Lekker steriel maken ;)

Ja denk ook dat het zeker gaat schelen! We merkten al veel verschil met het weghalen van wat andere resterende oude dingen en het vervangen van alle gordijnen door rolgordijnen enzo (stuk minder gezellig, maar ja..).

Hutcherson schreef:
Oh die kerel van mij is super handig en ik kan ook best wel wat maar hij vind het niet leuk. :') jullie project is voor mij ook een droom. Lijkt me geweldig. Maar vrees dat er heel wat chaggerijnige donderwolken boven zijn hoofd zouden hangen.

Haha die van mij leert langzaam handig te zijn :+ Maar een beetje het leuk vinden is wel handig als je zoiets als dit aangaat _O-

superpony schreef:
Lekker bezig. Heeft ie tijdens het slopen dan geen last? Ik vind de mondkapjes nooit zo geweldig werken.

Wij hadden als eerste de zolder vloer eruit en hebben toen van bovenaf het plafond gezogen, hahaha. Is wel al met gipsplaten en zat oude isolatie tussen. Dat is weg, alles is schoon, nieuwe glaswol en grotendeels alweer dicht.

Wij hebben in onze slaapkamer gestuct, maar willen het nog een keer bijwerken als we klaar zijn. Was op het laatst een beetje ene haast klus en ondanks led werk lampen/stralers toch wat dingen niet goed genoeg kunnen zien.

De oude slaapkamer bleek vol schimmel te zitten en ben echt wel blij met onze nieuwe, iets grotere schone, slaapkamer. Is nog steeds niet heel groot, maar we willen straks ook eens klaar zijn en niet voor een meter muren verplaatsen.
Voorlopig wonen wij hier en wij vinden het prima denken we dan. Wat anderen na ons doen, moeten ze dan maar zien.

Hoe gaat de ijsco?

Wij hebben zo'n speciale met van die opklikbare filters. En daar dan heel goede filters voor ook en dan gaat het heel prima. Heb er geloof ik ooit wel eens een foto van gedeeld, maar heb ik zo even niet bij de hand. Wel mooi systeem wat je kan er verschillende soorten filters dus ook voor kopen (ook voor bv asbest en voor mijn man hebben we er nu nog een speciaal allergiefilter tussen).

Ijsco gaat super! Ze trekken echt leuk met elkaar op!

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 11:56

Hahaha die vent van jou :') Ben benieuwd hoe het stuken gaat bevallen!! Wel zo fijn om inderdaad voor zo'n lange periode toch een schone slaapkamer te hebben, mee eens :j :D

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-21 17:17

xXutopiaXx schreef:
Hahaha die vent van jou :') Ben benieuwd hoe het stuken gaat bevallen!! Wel zo fijn om inderdaad voor zo'n lange periode toch een schone slaapkamer te hebben, mee eens :j :D

Ja en nu ik merk hoe benauwd ik wordt in die ruimte nu het allemaal open ligt en "overhoop" is gehaald denk ik ook dat het gewoon wel erg verstandig is dat het allemaal weg is straks.

Als deze kamer klaar is gaan we de volgende leeg ruimen en ook vast het plafond weghalen (maar dan geen nieuwe plaatsen natuurlijk). e

Vandaag dagje puinruimen tussendoor. Morgen verder schoonmaken en nog wat uitgebreider stofzuigen en kunnen we de vloer ophalen (geboden op een veiling :+ ).
Afbeelding

Verder met de trekker de hooibak van de lage trackhelft naar de paddock gesleept ter voorbereiding van binnenkort de bomen omhalen (die gaan we richting weiland/track laten vallen, weg van het huis).

Zo'n verandering is toch altijd gelijk interessant haha :D
Afbeelding

En de trekker ook gelijk gebruikt om de tijdelijke tussenomheining in de paddock weer weg te halen. Ideaal joh, gewoon je paaltje even "aanrijden" met de trekker, beetje wiebelen en je hebt ze zo uit :')

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 17:25

Ow, jullie huis heeft een betonvloer? dat scheelt wel al qua werk. En buitenmuren zijn ook met spouw? Bij ons stortte de binnenmuur in elkaar, dus weg de spouw die ooit gemaakt was. En huis is half houten balken, haf beton, maar beton is er al deels uit, omdat het scheef lag en vol schimmels zat.

Ideaal. Hier zuigen palen zich altijd vast in de vocht.

Ga je wel wat met de omgezaagde bomen doen? Brandhout of balkjes?

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-21 13:53

Ja, op het kleinste kamertje na heeft alles hier een betonvloer. Zullen we straks evengoed nog wel wat mee moeten om het allemaal weer op dezelfde hoogte te krijgen denk ik, maar dat gaan we zien.

Echt een spouwmuur hebben we niet nee, in het huis wel voorzetwandjes (die we volledig gaan strippen, want ook allemaal vies en oud en niet goed geïsoleerd).

De bomen gaan ze gelijk allemaal versnipperen. Die snippers kunnen we dan mooi om alle nieuwe aanplant gebruiken :D

Vandaag laatste dag van de vakantie en de kerstboomversiering weer opgeruimd. Man wilde de boom graag planten, leuk voor over X jaar dat dat toentertijd ooit onze eerste kerstboom was geweest. Dus die staat :D Maar kijken of die het gaat redden, kluit was wel erg klein, maar we zullen we zien.
Afbeelding

Verder was vanochtend alles wit van de rijp/vorst. Ik wilde graag sneeuw-drone-winter foto's maken ergens, maar er wil maar geen sneeuw vallen. En aangezien het nu droog was en ook soort van licht/niet te bewolkt... Drone had het wel een beetje moeilijk met het weer, maar ik heb in elk geval wat :D

Afbeelding

Afbeelding

Ziet er ff anders uit dan met alle groen :D

Ook nog even een foto van het dak gemaakt. Niet helemaal de hoek die ik wilde, maar er vlogen inmiddels zoveel errors/foutmeldingen om mijn oren dat ik het toch maar bij deze heb gelaten. Een volgende keer even eentje maken in ongeveer dezelfde hoek als de eerste. Het verschil is evengoed al duidelijk zichtbaar :D

Afbeelding

Afbeelding

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 13:58

Je moet sinds 1 januari blijkbaar een vliegbrevet hebben voor je drone, misschien kwamen daar die foutmeldingen van?

Leuke foto's!

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-21 14:22

Onze drone weegt minder dan 250gram, dan geld het niet. Maar (mede) doordat ie zo licht is heb je dus wel ook sneller last van het weer :+

Toevoeging; toch niet helemaal waar, moet me zo te zien wel nog even in de open categorie registreren, maar hoef geen brevet te halen oid. Van de week maar even regelen.

Pikkepor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 00:17

Hahaha ik heb hardop gelachen om je man zijn actie. Ook wel echt een herkenningspuntje :+ ik doe dit niet meer klussen (dan weet ik altijd heel gestructureerd te vertellen hoe/wat/waar/wanneer) maar als ik ga poetsen... Dan wil ik even stoffen en zuigen en voor je het weet heb ik een laatje in de kast geopend om iets op te bergen en ben ik vakantiefoto's van 4 jaar geleden aan het ordenen. :')

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 00:21

Pikkepor schreef:
maar als ik ga poetsen... Dan wil ik even stoffen en zuigen en voor je het weet heb ik een laatje in de kast geopend om iets op te bergen en ben ik vakantiefoto's van 4 jaar geleden aan het ordenen. :')

Ik wilde soms dat ik daar wat vaker last van had als 1x per jaar ofzo :+

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 02:40

Haha, ik vind je pp op een octopus gaan lijken :)

Volgens mij zou er nog wel wat sneeuw aankomen, dus wie weet :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 07:05

Komt er nou serieus ook alweer mos op je nieuwe pannen...?

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-21 08:51

Pikkepor schreef:
Hahaha ik heb hardop gelachen om je man zijn actie. Ook wel echt een herkenningspuntje :+ ik doe dit niet meer klussen (dan weet ik altijd heel gestructureerd te vertellen hoe/wat/waar/wanneer) maar als ik ga poetsen... Dan wil ik even stoffen en zuigen en voor je het weet heb ik een laatje in de kast geopend om iets op te bergen en ben ik vakantiefoto's van 4 jaar geleden aan het ordenen. :')

Hahaha ja mooi is dat :D
Ik heb het dan niet zo met schoonmaken, maar wel met enige regelmaat op de track :') . Ik ga alleen even uitmesten. Oh, ik kan ook gelijk wel even... En voor je het weet heb ik er weer drie uitbreidingen bij verzonnen :')

superpony schreef:
Haha, ik vind je pp op een octopus gaan lijken :)

Volgens mij zou er nog wel wat sneeuw aankomen, dus wie weet :)

Haha, vooral het stukje rond de poel lijkt er wel op ja :')

pmarena schreef:
Komt er nou serieus ook alweer mos op je nieuwe pannen...?

Nee echt mos niet gelukkig. Wel net wat groene aanslag en denk dat een deel van het "donkere" water is. Ga de dennen wel missen, maar qua groene aanslag op het dak niet :')

Heb ook nog even een oudere foto vanaf de grond opgezocht :D

Afbeelding

Afbeelding

De laatste afwerkingen worden waarschijnlijk april/mei.

Pikkepor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 10:07

Prairy schreef:
Pikkepor schreef:
maar als ik ga poetsen... Dan wil ik even stoffen en zuigen en voor je het weet heb ik een laatje in de kast geopend om iets op te bergen en ben ik vakantiefoto's van 4 jaar geleden aan het ordenen. :')

Ik wilde soms dat ik daar wat vaker last van had als 1x per jaar ofzo :+

Het klinkt beter dan het is... uiteindelijk resulteert het meestal in meer zooi en niet gepoetst want tijd is op... :')

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 10:13

Ja precies, dan wil je even de badkamer poetsen ofzo, en dan komt daar niets van omdat je in plaats daarvan de inhoud van een kastje zowat op alfabetische volgorde gaat zetten _O-

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 10:15

Mag ik toegeven dat ik wel een beetje onderschat had in welke staat jullie huis is? Met die laatste foto's merk ik pas wat een ontzettende klus jullie huis nog is/zal zijn. Ik dacht "Oh die mensen hebben hun paardenstuk op orde, dan zal het huis wel min of meer doenbaar zijn" maar goeie grut.. Jij hebt écht nog veel werk te doen om het daar echt fijn leefbaar te maken. Wil je niet demotiveren hoor, ik had het gewoon onderschat. :) Langs de buitenkant zou je dat niet zeggen van je huis, zeker niet met dat nieuwe dak.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 10:37

Wow, wat een facelift, zo'n nieuw dak/windveren! :oo

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 10:42

Even onder mn meeleessteen vandaan: Gaaf die luchtfoto's! En dat nieuwe dak maakt echt al veel verschil. Goed bezig!

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 12:11

Jaaa zo mooi!! Superleuk om te zien!! :D :D :D

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-21 14:22

Pikkepor schreef:
Het klinkt beter dan het is... uiteindelijk resulteert het meestal in meer zooi en niet gepoetst want tijd is op... :')

:') :')

neile schreef:
Mag ik toegeven dat ik wel een beetje onderschat had in welke staat jullie huis is? Met die laatste foto's merk ik pas wat een ontzettende klus jullie huis nog is/zal zijn. Ik dacht "Oh die mensen hebben hun paardenstuk op orde, dan zal het huis wel min of meer doenbaar zijn" maar goeie grut.. Jij hebt écht nog veel werk te doen om het daar echt fijn leefbaar te maken. Wil je niet demotiveren hoor, ik had het gewoon onderschat. :) Langs de buitenkant zou je dat niet zeggen van je huis, zeker niet met dat nieuwe dak.

Haha dat kan ik me wel voorstellen :') We hebben het natuurlijk ook lekker "van buiten naar binnen" aangepakt, en zoals dat vaak gaat met paardenmensen, "als het voor de paarden maar goed is" :')

En demotiveren doe je niet hoor haha, we zijn hier natuurlijk heel bewust aan begonnen en hebben er nog geen seconde spijt van gehad! Tuurlijk is een bouwdouche wat behelpen etc. Maar we zijn nog steeds dagelijkse zó blij dat we hier wonen <3

Moest wel even weer lachen ook omdat je reactie me deed denken aan die taxateur van de gemeente een tijdje geleden :D :D Kwam aanlopen met "Ohh, dat ziet er goed uit zeg! Huis is best mooi nog hè!". Je zag bijna in zijn ogen die WOZ waarde al fliks omhoog schroeven. Tot ie door de deur naar binnen kwam. En de "badkamer" zag. En de staat van de keuken. En de rest van het huis :') :') . Toen sloeg "zo die WOZ krik ik eens even flink op" om naar nog net geen medelijden whaha.

Ir111 schreef:
Wow, wat een facelift, zo'n nieuw dak/windveren! :oo

Ja gaaf he :D :D Laat staan als over een paar maanden de laatste afwerkingen ook klaar zijn en het huis opnieuw geverfd is :D Dan herken je hem niet meer terug! De kozijnen moeten dan gaandeweg wel ook (vrijwel) allemaal nog een keer vervangen worden, maar dat wordt een lange termijn dingetje.

Lys_PPA schreef:
Even onder mn meeleessteen vandaan: Gaaf die luchtfoto's! En dat nieuwe dak maakt echt al veel verschil. Goed bezig!

Dankje! Ja wel echt blij dat we die drone gekocht hebben :D Toch wel erg leuk om het ook op deze manier in beeld te kunnen brengen!

xXutopiaXx schreef:
Jaaa zo mooi!! Superleuk om te zien!! :D :D :D

:D :D

---

Vandaag zijn ze hier ook rond het huis bezig, weet eigenlijk niet meer of ik dat nu al verteld heb :o . W ehebben een enorme meevaller qua verplaatsen van het gas :D We hadden het er al over gehad dat de volgende stap het verplaatsen van in elk geval gas & water gaat zijn. Zeker het gas zat echt midden in de woning en met de nieuwe indeling die we willen hoe dan ook altijd in de weg. Water zit in elk geval nog "aan de rand" dus hoewel onpraktisch eventueel nog omheen te werken. Kregen we recent een brief in de brievenbus dat de gasleiding naar de woning en de meter vervangen moest worden. Ze kwamen vooraf langs om alles door te spreken. Die kans hebben wij natuurlijk met beide handen aangegrepen om te vragen of ze hem dan alsjeblieft ook gelijk wilden verplaatsen. Dat was geen probleem *\o/* . Mazzeltje op zijn tijd is ook wel heul fijn :D

De oprit wordt er niet beter op :') Maar echt énorm blij mee dat het nu zo kon.

Afbeelding

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 14:42

Zo dat is mazzel +:)+

Hihi inderdaad wel mooi van die gemeente-meneer :))

Zo vind ik het hier altijd zo leuk (al 11 jaar aan het verbouwen...) dat mensen langslopen en als ze je zien, dan hoor je iets in de trant van "dat wordt mooi hier, goed bezig hoor!" maar als ze je niet zien dan hoor je iets van "het is hier ook altijd een troep" haha.

Of in de zomer als ik iets water geef langs de weg, van die kwelende verhalen van "Oh meid, wat woon je hier toch heerlijk, dat is toch puur genieten!" jaja, alsof je daar tijd voor hebt met zulk spul, je bent altijd aan het werk >;) Maargoed :P

En heel gek....als je in de winter met een berg slijk van tractors en drabbig blad van de bomen van de buren bezig bent met ene bladhark en bezem enzo om niet op je smoel te glijden... dan is er ineens niemand jaloers :))

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 14:54

Tja, alles is relatief, dat blijkt vooral maar weer als je (al dan niet langdurig) aan het verbouwen bent.

Ik kan me de reactie van de gemeenteman ook helemaal voorstellen. Staat buiten: "Het is al best mooi allemaal ...". Stapt naar binnen: "... maar jullie hebben nog heel wat voor de boeg".

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 16:57

Ja, heel herkenbaar. Heel veel mensen zeggen tegen ons; wat wordt het mooi. Maar ik hoor dat ze onderling zeggen dat we die westerlingen zijn die weer van alles moeten verbouwen en veranderen........Hebben zelf met niemand moeite, dus is prima.

Als onze plek niet zo fijn was, had ik het allang opgegeven. de verbouwing is zo intens. En je bent veel buiten bezig en blijft dan binnenkomen in een soort camperen/behelpen situatie.
Was echt blij dat de slaapkamer grotendeels af was. Alles nieuw, van jezelf en fris.

Ik kreeg vandaag de brief. Een beetje boze toon dat we nog steeds geen slimme meter hebben, maar het is ons nooit eerder aangeboden en wij zijn niet de vorige bewoner.

Onze gasmeter zit buiten, maar schijnt niet helemaal goed te zitten. Ligt wat te diep.

Watermeter is echt waardeloos en zit in de kelder. We hebben nagedacht over de kelder, maar wilden hem toch grotendeels dichtgooien. Dat kan niet vanwege die meter en dat je er dan altijd bij moet kunnen. En het zit echt op een stomme plek, want kelder is nog best ruim, dus er waren betere opties.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 17:38

Pfffft, slimme meter hoeft ook helemaal niet, je bent niks verplicht hoor. Wij hebben zolang mogelijk onze analoge oude meter gehouden :j I.v.m. zonnepanelen en terug salderen ;)

Een jaar of 2 geleden hebben we toch maar de meterkast verplaatst (omdat die midden in de woonkamer binnenkwam := ) en tja dan moet je wel een nieuwe meter...dan gaan ze niet meer die analoge ophangen.... maar een "slimme" meter wil ik ook niet. Dus toen geregeld dat we een "domme" digitale meter gekregen hebben.

Slaapkamer, badkamer en keuken zijn toch wel erg fijn als je daar een beetje in kan functioneren :j

Hier zitten we dus al 11 jaar in de zooi. Steeds een stuk aanpakken zeg maar.
Het vervelendste vind ik dat je toch steeds met al je zooi zit dat geen definitieve eigen plek heeft.

Overal stapels van dit, hopen van dat, alles min of meer lukraak in kasten en lades geduwd want tja echt handig opruimen gaat toch niet. Gèk word je er van, dat getrut.

Nu zitten we in het proces van het verder tegelen van de vloer zodat het allemaal 1 geheel wordt. Dus helemaal weer alles op een hoop gegooid.

Voor 1 kamertje (net vanochtend de vloer getegeld daar) heb ik een hele kudde Pax kasten besteld zodat we dat kamertje na het voegen en drogen helemaal vol kunnen zetten met zo hoog mogelijke opbergkasten.

Ik zie dan zo voor me in een soort natte droom hoe alle zooi uit het hele huis als in een soort draaikolk die kasten in gezogen wordt....ècht, ik kan niet wachten :))

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 17:44

Bij ons komt water overigens binnen in de (nu nog) keuken helemaal aan de rechterkant van het huis.
Telefoon aan een muur midden in de kamer.
Gas kwam binnen helemaal aan de linkerkant van het huis, in de bijkeuken.

En elektra weer aan een andere muur midden in de kamer. Daar zat een meterkastje vol in de loop van de trap, moest je als een krab langs via de eerste krakende, niet goed uitgelijnde traptredes om naar boven te kunnen :o

We hebben nu bijna alles verplaatst naar een handigere plek. Want dit was een beetje teveel van het goede := Gas en elektra komen nu elders binnen en zodra ze eindelijk glasvezel aan gaan leggen hier dan komt dat ook op dezelfde plek +:)+