Bezuinigen op de boodschappen - deel 5

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 19:15

Ik was een tijdje geleden vrij actief in het topic maar de laatste maanden niet meer...
toch wil ik even mijn bezuinig'tips' van deze week geven lol

Ik ga op zaterdags altijd naar de markt en haal daar mijn groente en fruit (hoewel ik een slechte fruit eter ben!).
Inderdaad groente (en fruit waarschijnlijk maar had ik nu niet mee lol) begint wat duurder te worden, door het weer is de nieuwe oogst wat later als normaal vlgs de marktkoopman, maar lang niet zo duur als bijv de AH het maakt lol. Maar dingen die ik veel/wekelijks gebruik als prei/paprika/courgette ed is dus allemaal wat duurder momenteel.

To the point,
Toen ik op de markt langs de kaaskraam liep viel mijn oog op een kilozak pizzakaas voor 3,95, momenteel eet ik vrij vaak en veel geraspte kaas (mag wel wat aankomen en dat maakt mijn maaltijden wat rijker), kaas kan ook ingevroren worden. Dus thuisgekomen 5 portiezakjes van 200 gr each gemaakt en in de vriezer gegooid.

Ik wipte ook even de toko binnen, voor het eerst in 2 jaar geloof ik lol. Hier nam ik taugé mee, stond geen prijskaartje bij en geen weegschaaltje dus was een verrassing bij de kassa. De verrassing was groot toen de taugé welgeteld 60 cent was, thuis even gewogen en ik had bijna 400 gr, dus ik moet zeggen dat ik er erg blij mee was.
Verder heb ik mijn kruidenvooraadje weer wat aangevuld met kruiden van de toko, á 1.25 per bakje (plastic bakje zoals waar ze filet american indoen in de supermarkt, en dan met viltstift erop geschreven wat erin zit lol)
Ik stap toch maar eens wat vaker de toko binnen.

En...
Ik ga besparen hopenlijk op keukenkruiden...
Heb een heel aantal zakjes met zaadjes van de Deka actie en wil deze aankomende week gaan planten, wel gewoon binnenhouden, ziet er gelijk gezellig uit in de keuken dan. Dus ik hoop over een maandje/6 weken oid, tuinkers, basilicum, bieslook, rucola en peterselie vers te hebben. Heb verder ook nog zaadjes voor radijs, paprika en bosui maar ik vermoed (op de paprika na????) dat deze naar buiten moeten ivm ruimte en dan moet ik een stukje apart in de tuin gaan klaarmaken en dat wordt me teveel gedoe lol
Laatst bijgewerkt door Annemiek80 op 25-05-13 19:27, in het totaal 1 keer bewerkt

DebGizmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 19:20

wat een lol heb jij annemiek :=

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 19:27

DebGizmo schreef:
wat een lol heb jij annemiek :=

oeps :')

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 20:26

_O-

Steenbok12

Re: Bezuinigen op de boodschappen - deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 04:14

Getver. Over bezuinigen gesproken. Op srap vanavond m'n portemonee gejat... 30 euro onnodig kwijt. Gelukkig is hij later leeg terug gevonden dus heb o.a. mooi m'n rijbewijs terug. Alleen mijn pinpas geblokkeerd. Duurt een paar dagen voordat ik een nieuwe heb. Waarschijnlijk niks mee gebeurd want hij zat er nog in. De App is alleen tot 06.00 buiten gebruik dus kan het niet meer checken. Blegh als mense nou 's van andermans spullen blijven!

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 09:15

Balen zeg Chantalsmook.. kan er ook echt boos om worden dat mensen niet met hun fikken van andermans spullen af blijven.

Dure week gehad hier.. vandaag babyshower, dus een hele hoop eten in huis gehaald voor 15 mensen..
Volgende week maar weer rustig aan doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 09:18

Dat is zuur Chantal!

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 10:06

Ja... Als ik het echt verlies oke. Maar jatten vind ik zo misselijk. Ik werk er echt hard voor. Dat ze er lekker af blijven. Gelukkig werkt internetbankieren wel via m'n app weer en is E gelukkig niks af weer.

Babyshower voor 15 mensen? 2 rollen beschuit en 2 pakken muisjes is san zeker afgezaagd:P

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 10:10

Nijntje koekjes en klaar ben je! :P

Deze week goedkoop boodschappen gedaan, maar helaas wel weer boel geld kwijt aan andere dingen. Mén wat een drama zeg.

Moet het toch weer wat beter gaan bijhouden want dan word ik er laks in en gaat het weer minder........ %)

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 10:35

helaas.. dat zou makkelijk zijn.. beschuitjes..
We hebben een high tea, dus dat is een hele hoop eten.. Maar wel errug lekker.. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 13:35

*komt na lange tijd meelezen weer binnen vallen*

Annemiek80 schreef:
Dus ik hoop over een maandje/6 weken oid, tuinkers, basilicum, bieslook, rucola en peterselie vers te hebben

Hier ook kruiden geplant ... groeit allemaal goed, nu deze grijze weken ziet een deel helaas wel wat bleek ... maar ik zie me er nu -helaas- nog niks van gebruiken. Het is allemaal nog zo klein. Heb het denk anderhalve maand staan nu. Koriander ziet er wel al uit zoals het zou moeten, de dille begint de juiste vorm te krijgen ... en de rest ziet er nog hopeloos uit. Rozemarijn stengeltje met 3 mini blaadjes (maar ruikt al wel goed), de munt lijkt net mini onkruid, de bieslook is al wel redelijk hoog maar nog heel erg dun en de salie heeft veel stengel weinig blad :') Maar inderdaad het staat hartstikke gezellig en ach het was bij elkaar nog geen euro bij de action :D

Iemand toevallig een idee wanneer je die het beste kan overzetten in een andere pot? Ze staan nu in een oud terrarium (kas effect) met alle 6 .. laag grond van een cm of 6-7 (aarde was op :') ). Het zou wel leuk zijn als ik ze uiteindelijk daadwerkelijk kan gaan gebruiken!

Chantal, wat balen van je portemonnee! Gelukkig nog wel terug gevonden, scheelt toch weer een hoop gedoe en geld met nieuw rijbewijs vragen etc. Maar als mensen gewoon eens van elkaars spullen af konden blijven..

Olikea, altijd lekker een high tea! Kost wat, maar dan heb je ook wat :9

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 13:57

Ik heb ze ook van de action. Kids vinden het geweldig.

De groenten staan nu buiten ( tenminste wat gelukt is) en dat gaat goed. Zodra ze te hoog komen voor de deksel dan pot ik ze over.

Vanaf morgen weer strak aan de bak met zuinig doen.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 19:11

@Chantal, destiono en andere geinteresseerden:

In het begin lukte het ook echt niet voor een tientje per week. Dat kon pas toen ik via aanbiedingen een klein voorraadje aan kon leggen. Ik maak niet twee envelopjes, ik loop gewoon door de AH en kijk wat interessant is. Ik heb heel veel ingeslagen bij de route 99-weken en kom vaak vroeg bij de AH, zodat alle 35% korting er nog niet uit is. Het inslaan van aanbiedingen ter plekke is erg handig, omdat het dan wel een week lang zo kan zijn dat ik alleen nog maar 2 broden hoef te kopen. In aanbiedingsweken ben ik makkelijk 20 euro kwijt of meer, maar daartegenover staan weken dat ik dan maar 3 euro kwijt ben.

Ik ben in mijn eentje, dus dat scheelt ook wel. Ik maak bv een maaltijd van:
- route 99 vleesvervanger. Daar doe ik 2x mee, dus 50 cent per keer. --> 50 ct
- pasta --> ik koop de grote pakken euroshopper voor 39 cent, dus laten we zeggen... 15 cent.
- Groente in de aanbieding --> meestal ongeveer 30 eurocent per eenpersoonsportie (200 gram)
- daaroverheen gaat nog rode saus uit tomatenpuree. Ongeveer 10 ct. Of zelfgemaakte bechamelsaus.

Dus dat is een maaltijd voor 1 euro 5. Doe dat 7x en je bent ongeveer 8 euro kwijt voor een week. De overige 2 euro gaan op aan brood en beleg en brinta. Beleg is meestal wat duurder, maar omdat ik veel brinta eet hoef ik dat niet zo vaak te kopen.
En vandaag maakte ik tomatensoep van gezeefde tomaten, bouillon en wat groente, wat onder de euro uitkwam. Ik eet ook niet iedere dag vleesvervanger. Meestal om de dag.

Overigens komt het ook regelmatig voor dat ik een dagje geen tijd heb voor het avondeten. Als ik echt elke dag zou eten zou ik denk ik eerder richting de 15 euro zitten.

Ik zou mij trouwens niet willen nadoen hoor :P. Ik zit heel erg krap bij kas en zou er bijvoorbeeld graag nog wat fruit bij eten. Maar in tijden van nood moet je toch wat. En dan ben ik blij dat ik het zo kan redden.

Kaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 19:58

Wij hebben ook kruiden van de action gekocht en gezaaid.

Bij ons komt er bv thym boven uit een zakje waar peterselie op stond _O- een echt verassingspakket. :D

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 23:07

Sheran ik mis dan inderdaad echt fruit in je lijstje of iets variatie in bv maken van sauzen enzo. Salade/komkommer/tomaat/uien haal ik al standaard en fruit eet ik
2-3 per dag dus dat tikt dat ook aan. Drinken zit daar ook niet bij. Maargoed snap
Als je echt krap zit day je daar voor kiest hoor

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 23:51

Als je krab zit moet je ergens op besparen inderdaad ... bij mij is dat ook dan het fruit. Maar dan iig wel nog groente. Niet ideaal misschien, maar beter iets dan niets! Hier gaat het ook wel ok met het budget. Ik hou het niet meer zo streng bij, omdat ik ondertussen wel de gewoonte heb om echt te kopen wat ik nodig heb, aanbiedingen in de gaten te houden etc. De ene maand zit ik iets boven de 40 euro, de andere er onder. Deze maand erboven, omdat ik de weekenden niet naar huis ga ivm examens (= elke week 3 avonden extra eten moeten kopen). Maar goed, dan wordt het vanzelf zomervakantie en zit ik weer wat weken in NL bij m'n ouders. Compenseert weer :)

Kaatje, hmm .. toch eens die van mij vergelijken met de plaatjes dan _O- Ach kruiden zijn kruiden, voor dat bedrag mag je ook niet te kieskeurig zijn haha.

Chanen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 10:22

Vorig jaar verbouwde ik zelf sla en munt en dat ging erg goed. Ik ben er dit jaar nog niet mee begonnen, omdat ik van mijn ouders het een en ander krijg. Sowieso wat kruiden en een paar aardbeienplantjes. Ze moeten alleen nog een keer deze kant uit komen, want ik zie het mezelf niet meenemen in de trein. :')

@ Sheran: Geen fruit kopen scheelt inderdaad al redelijk in de kosten, want echt goedkoop is dat helaas niet. Valt me sowieso tegen wat ze aan groente en fruit in de aanbieding hebben de laatste tijd, terwijl dat juist de aanbiedingen zijn die ik interessant vind. Want frisdrank en knabbels koop ik toch al nooit. Wel vervelend dat je zo krap zit dat je moet korten op de boodschappen, maar fijn dat het zo in elk geval nog te doen is. Wat zijn eigenlijk de criteria om bij de voedselbank aan te mogen kloppen voor je boodschappen? Als je echt zo krap zit, zou dat misschien nog een optie zijn?

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 10:42

Ik heb ook een mini kruidentuintje.. Gekregen als housewarming gift.
Echt super makkelijk, en inderdaad erg goedkoop. Deze heeft zelfs de winter buiten overleefd, heb er nu nog een oregano plantje bij gezet (waren hier in de aanbieding) en het doet het allemaal super.
Er zit mint, oregano, bieslook, peterselie, salie, tijm, en rosemarijn in.

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 11:39

Ziet er goed uit!

Groente is nu sowieso duurder. Misschien daarom ook minder aanbiedingen? M'n courgette was van de week weer een stuk duurder geworden :(

Mijn kruiden op het moment:
Afbeelding

En van bovenaf:
http://i258.photobucket.com/albums/hh24 ... eddb10.jpg

Stelt dus nog niet zo heel veel voor (15 april in de grond gestopt).

Chanen, sla is dus ook wel goed te doen? Daar heb ik ook nog zaadjes voor liggen :j

Chanen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 13:58

Alleen de ijsbergsla ging bij mij niet zo goed, maar de lollo rosso en eikenbladsla schoten de grond uit en smaakten erg goed. Ze kregen bij mij trouwens alleen ochtendzon. ;)

Ze hebben de courgette deze week in de aanbieding bij de Lidl, €1,49 de kilogram. En laat ik nou net van een vriendin geleerd hebben dat je daar ook heeerlijke soep van kunt maken. Dus ik eet deze week courgettesoep en gooi een deel door de pasta. Heb ik al voor twee dagen groenten binnen. :D

nientje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 14:30

Heb vanochtend bij de C1000 een vleespakket gehaald.
+ de aanbiedingen van vlees van afgelopen week hoef ik de komende 3 weken geen vlees te halen :D
Heb nu voor 15 dgn wat liggen :P , de weekenden eten we toch meestal makkelijk.

Kaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 14:37

Citaat:
Ze hebben de courgette deze week in de aanbieding bij de Lidl, €1,49 de kilogram. En laat ik nou net van een vriendin geleerd hebben dat je daar ook heeerlijke soep van kunt maken.

Wil je ons ook het recept geven?

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 19:13

Ik probeer nu ook nog zo veel mogelijk geld terug acties mee te pakken. Zo heb ik nu al mooi wasmiddel, vaatwastabs, bodylotion, douchegel, ontbijtkoek, spa en tissues gratis. Allemaal hartstikke nuttige dingen en alles bij elkaar zo'n 35 euro waard die ik nu dus mooi terug krijg. (aantal dingen heb ik zelfs al terug).

Chanen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 19:34

Kaatje schreef:
Citaat:
Ze hebben de courgette deze week in de aanbieding bij de Lidl, €1,49 de kilogram. En laat ik nou net van een vriendin geleerd hebben dat je daar ook heeerlijke soep van kunt maken.

Wil je ons ook het recept geven?

Ja natuurlijk. Zo moeilijk is het helemaal niet. Omdat de courgette van zichzelf al vrij romig smaakt, hoeft er geen extra slagroom of iets dergelijks doorheen (al mag dat natuurlijk wel, als je dat lekker vindt). Hartstikke gezond dus! Voor een halve liter soep gebruik ik één courgette. Wat voor soort bouillon je gebruikt maakt waarschijnlijk niet zoveel uit, maar zelf gebruik ik meestal groentebouillon. Je fruit eerst een gesnipperd uitje en eventueel wat knoflook. Vervolgens voeg je daar de courgette en bouillon aan toe en laat de boel een minuutje of 10 koken, waarna je het geheel met een staafmixer pureert. Op smaak brengen met zout en peper en klaar ben je. Vorige keer heb ik er nog stukjes gerookte zalm aan toegevoegd.
Om er een gebonden soep van te maken, kun je er eventueel een roux of aardappel aan toevoegen, maar dat hoeft niet.

Waar vind je die geld-terug-acties, deedee? Gratis wasmiddel en bodylotion zijn nooit verkeerd. :o

Themba

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 19:50

Ook erg lekker om er kruidenkaas door te doen!!! Jamie heb er nou al zin in