E-reader ervaringen - deel 2

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Dallista

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 10:10

truus1970 schreef:
Ik heb hem nu 3 of 4 jaar ofzo. Ik weet het eigenlijk niet.

De Tolino shine bestaat pas sinds voorjaar 2013, dus zo oud kan die nog niet zijn. :D Schijnt wel een heel degelijk ding te zijn, ik heb hem wel eens getest in een winkel in Duitsland en als ik al niet een prima kindle pw had gehad, had ik het ding zo meegenomen. Vond hem om de een of andere reden toch fijner dan de Kobo destijds.

truus1970

Re: E-reader ervaringen - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 10:17

ben ik er zo mis mee? Dan heb ik voo rmijn gevoel dat ding al veeel langer. net of ik er mee getrouwd ben. Maar hij is wel heel fijn. Sinds een van de laatste updates is hij nu ook in het nederlands, alleen nog via Thalia.de de boeken te kopen. Maar via de grote driemaster werkt het ook heel fijn.
Het schijnt dat de Tolino nu ook via een nederlandse boekhandel te verkrijgen is. Dat is wel makkelijk want kopen via de reader kan ik nu niet.

Dallista

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 10:59

truus1970 schreef:
ben ik er zo mis mee? Dan heb ik voo rmijn gevoel dat ding al veeel langer. net of ik er mee getrouwd ben.

<3 _/-\o_ Moet zeggen dat ik dat gevoel wel herken, haha.

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 20:40

Het valt ook heel erg op hoe gehecht ik ben geraakt aan mijn Kobo. Het is zo'n fijne en handzame manier om te lezen en veel boeken bij je te hebben. :)
Ik lees ook nog weleens een papieren boek. Ook lekker en fijn op het strand, want daar is een e-book gewoon wat te kwetsbaar en te kostbaar voor.
Verder is mijn Kobo echt te fijn. De verlichting zorgt ervoor dat ik zonder lampje kan lezen en mijn vriendje kan slapen naast me. 100 boeken op zo'n klein apparaat ennn op mijn linkerzijde liggen en dan je Kobo losjes in je hand hebben. Erg licht, heerlijk.

lovelucydan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 08:28

Ik heb de kobo aura echt een geweldig ding wil niets anders meer. Ook boeken kopen via kobo.nl is heel makkelijk de computer zet ze er automatisch op Als ik betaald heb

Droomster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 12:30

Hey bokkers met ereaders!

Ik kwam laatst op het idee om misschien een ereader aan te schaffen. Maar er is zoveel op de markt, plus dat jullie al twee topics hebben over ereaders. Dat ik misschien beter de vraag aan jullie kan stellen.
Van mijzelf ben ik niet zo'n grote lezer, als in romans en dergelijke. Wel vind ik boeken over psychologie, coaching, etc. erg interessant. Dus het zou mij met name daarom gaan.

- Scheelt het in aanschaf vergeleken met normale boeken? Qua prijs bedoel ik dan. Qua ruimte in je tas of koffer, snap ik dat het verschil maakt :D
- Zijn er ook boeken 'gratis' te downloaden of is het voornamelijk betaald? En aan welke prijzen moet ik dan denken?

Mocht ik er 1 aanschaffen, dan zou ik wel graag een degelijke willen hebben. Het is de bedoeling dat hij dan ook mee op reis zou gaan naar de tropen (backpacken), dus vochtbestendig en nog leesbaar in direct zonlicht zijn wel een must. Aan welk merk of model zou ik dan moeten denken?
Ik zie namelijk door het topic heen dat er best wel wat verschillende merken zijn en dat sommige volgens mij ook werken met een andere soort bestanden (en dat is lastiger?)?

Ik hoor graag wat jullie mij als noob kunnen vertellen!
Ben namelijk echt aan het overwegen of het de aanschaf waard is. Of dat ik toch beter alles op papier zal kopen en dan op reis maar 1 of 2 interessante meeneem.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 12:34

Qua prijs valt het verschil best tegen :) Zou eens op Bol.com e.d. kijken, dan krijg je een goed beeld van de prijs :)

Er zijn sites waar je bepaalde genres gratis kan downloaden (legaal) over de illegale wijze mogen wij hier niet spreken.

Denk dat de Kobo H2O misschien wel wat voor je is. Degelijk en kan tegen wat vocht geloof ik.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 12:51

Vraag is ook of als je alles legaal wilt kopen of je voornamelijk engels of nederlands leest. Als je veel Engels leest dan is de keuze voor een kindle van amazon, en dan boeken aanschaffen via amazon.nl echt de moeite waard. Het gros van de Engelse boeken is bij amazon.nl echt fors goedkoper dan bij bol.com

Voorbeeld: Divergent, los 6,67, de complete serie 12,05 bij Amazon. En bij bol.com 9,06 los en de set 16,20.

Inferno van Dan brown, 6,99 bij amazon en 9,99 bij bol.com

Shatter me, 5,55 bij amazon, 8,09 bij bol.com

Al merk ik wel dat de verschillen inmiddels iets kleiner zijn dan een paar maanden terug, toen amazon.nl net open ging zeg maar. Maar toch, zijn ze bij amazon minimaal gelijk of goedkoper. Nederlandse boeken zijn allemaal gelijk.

De hoofdrol spelers in de ereader wereld zijn kobo en kindle (van amazon). Waarbij de meest gekochte modellen de kobo aura en de kindle paperwhite en in het hogere segment de kobo aura H2O en de kindle Voyager.

Ik ben uiteindelijk voor de kindle gegaan en daar ook erg blij mee (De voyager). Als je veel met .pdf wilt doen, daar is de kindle echt significant beter in dan de kobo.

Kortom, je kunt niet zomaar zeggen, dit is de beste. Het is heel erg afhankelijk van wat je er vooral mee wilt doen, ga je voor legaal, illegaal of allebei, welke taal je gaat lezen en wat je eigen voorkeur uiteindelijk heeft. Ik heb heel veel gehad aan het bekijken van youtube filmpjes. Zoek eens op youtube op "kobo aura vs kindle paperwhite" of "kobo aura h2o vs kindle voyager", "kindle paperwhite vs kindle voyager", "kobo aura vs kobo aura H2O", etc.

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 12:22

Helaas heeft mij ereader het begeven ;( Touchscreen doet t niet meer (Kobo glo van 2,5 jaar oud)
Nu twijfel ik alleen... ga ik weer voor een Kobo of toch voor een ander...

lovelys

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 18:29

PFff wat balen. Ik ben nog heel blij met mijn kindle paperwhite. Mijn ouders trouwens ook :)

Sani

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 22:10

Ik geniet optimaal van m'n paperwhite hier in de zon! Zo erg dat ik me nu afvraag waarom ik niet eerder een ereader aangeschaft heb.. :')

Mandyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 13:27

Herkenbaar! Had ik ook toen ik m'n eerste e-reader ooit kocht. :))

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 00:24

en toen zat mijn kobo glo vast... niet te resetten, niks werkt, hij zit gewoon echt muurvast... Morgen maar naar de winkel... :(

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 06:18

Heb ik ook gehad! Gelukkig binnen garantie (na 11 maanden) ik heb mijn geld terug gehad (glo was even niet leverbaar) en een Aura gekocht! Die bevalt mij beter dan de glo.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 09:33

Had mijn moeder ook. Nadat ik contact had gehad met de klantenservice en een aantal fotos opgestuurd had, mocht ik hem opsturen naar Kobo. Op het moment dat ik de T&T code mailde, hebben zij direct een nieuwe opgestuurd :)

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 00:53

ik dus naar de boekhandel, daar gaven ze me een telefoonnummer van iemand die de meeste kobo's nog aan de gang kreeg als ze helemaal vast leken. Mocht dat niet werken, dan mocht ik terug komen en dan zouden we het over vervanging hebben.

Dus ik vanmorgen gebeld. Hij vraagt of ik hem aan een oplader wil doen op het stopcontact en dan wilde kijken of er lampjes knipperden, dus ik doe dat en wat doet mijn kobo? die schiet ineens aan!!! Nou ja... Heb dus verder geen tips meer van hem gekregen. Hij doet het gewoon weer! Lees dus weer lekker verder :D

Undefined

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 09:09

Klopt, soms doet hij het alleen weer als je m aansluit op t stopcontact!
Gisteren inde zon met m'n kobo gelezen, ging goed. Ik was verbaasd!

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 09:38

In aanvulling op het bericht van Shiloh... er zijn echt nog wel meer goede ereaders te koop. De Pocketbook bijvoorbeeld, hier een minder bekend merk, maar voornamelijk bekend in de landen ten oosten van ons (het is een Russisch merk). Meestal heerlijk simpel in de bediening (heb er laatst een aangeschaf voor mijn moeder).

Nadeel van de Kindle is dat je zo ongeveer vast zit aan amazon voor het aanschaffen van boeken. Persoonlijk ben ik daar niet van gediend, ik kies zelf wel waar ik mijn boeken vandaan haal.

Zelf heb ik op dit moment een kobo aura HD, daarvoor had ik ook een pocketbook.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 13:40

Dat je vast zit aan kindle kan inderdaad een nadeel zijn. Maar ja, bij elk boek dat gecheckt heb was amazon altijd even duur of de goedkoopste plek waar je het boek kopen kon. Met name engelse boeken waren echt significant goedgekoper. Maar goed, ik koop ook zelden boeken, dus echt relevant is dat niet voor mij persoonlijk. Het is inderdaad wel een afweging die je mee moet nemen.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 17:35

Undefined schreef:
Klopt, soms doet hij het alleen weer als je m aansluit op t stopcontact!
Gisteren inde zon met m'n kobo gelezen, ging goed. Ik was verbaasd!

Dat weet ik, maar dat was allemaal al geprobeerd :D Alle reset manieren waren al uitgetest (die bekend zijn tenminste) en zowel aangesloten aan stopcontact, als aan vaste pc. Werkte allemaal niet. Is in de winkel ook nog allemaal uitgetest. Blijkbaar had hij zijn tijd nodig, ook vakantie of zo ;)

Ben in ieder geval blij dat hij het weer gewoon doet! :j

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 21:36

Iemand hier ervaring met Pocketbook?

Mijn Sony is aan vervanging toe, maar ik weet niet echt wat ik wil.
Kobo heb ik in de winkel bekeken, maar bevalt me om een of andere reden niet.

Wat is precies het nadeel aan de Kindle met Nederlandse boeken? Als ik iets download van bijvoorbeeld Bol.com, kan dat vervolgens toch gewoon op de reader?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 11:14

Tiggs schreef:
Iemand hier ervaring met Pocketbook?

Lees anders even een bericht of 3 terug :')

Dallista

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 12:57

Tiggs schreef:
Wat is precies het nadeel aan de Kindle met Nederlandse boeken? Als ik iets download van bijvoorbeeld Bol.com, kan dat vervolgens toch gewoon op de reader?

Niet rechtstreeks en zonder 'hulpmiddelen', want amazon heeft een eigen e-boeken formaat. Je kan ze natuurlijk wel op amazon.nl kopen. ;)

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 00:07

Ik heb mijn nieuwe Kobo Aura nu ruim een week en ik zit er nu al aan vastgegroeid. :') Heerlijk!

Eerder had ik een Kobo Mini. Heel tevreden mee, maar uiteindelijk toch weer terug gegaan naar de papieren versie, waarschijnlijk omdat ik hem toch te klein vond (maar dit nooit zo bewust ervaren). De Aura leest echt ontzettend fijn, vooral met het achtergrondlicht!

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 10:55

Tiggs schreef:

Kindle en bol.com werken niet samen. Kindle hanteert namelijk zijn eigen .mobi formaat ipv .epub. Al is mijn ervaring dat kindle met Nederlandse boeken altijd even duur is als bij bol.com en dergelijken, en voor Engelse boeken even duur of goedkoper. Enige nadeel is dat je dus vast zit aan amazon.nl.

Voor illegale boeken maakt het geen drol uit. Installeer het programma Calibre en als je dan via Calibre boeken naar je kindle stuurt vraagt hij van boeken met verkeerd formaat automatisch of hij ze om moet zetten.