Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

chanelle14

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 18:35

Hallo,

Ik zou mij ook graag willen melden :) .
Houd stiekem Funda al een jaar lang dagelijks in de gaten, maar nu we alles ondertekend hebben bij de hypotheekadviseur en de (verkoop)makelaar kunnen we echt aan de slag! *\o/*

Samen met mijn vriend ben ik op zoek naar een leuk huisje (hoekwoning/twee onder een kap) waarbij het voornamelijk heel belangrijk is dat er een grote garage bij zit.
We hebben namelijk beide motoren, dus er moet genoeg ruimte zijn om ze te stallen en te sleutelen.

Mocht er nog geen garage bij zitten, maar de prijs wel gunstig genoeg zijn om er een te kunnen bouwen is het ook prima.
We zijn beide best wel handig en kunnen veel zelf, maar zien het niet zitten om alles plat te gooien en hele kamer weer opnieuw op te moeten bouwen.

We zijn voor nu nog op zoek naar het gebied tussen Wageningen en Arnhem in.
Spannend, maar heel zin in!

Bloem24

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 19:08

Onze (tweede) koper : het gaat ‘m toch niet worden.

Serieus……….. ik ben er zó klaar mee.

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 19:17

Bloem24 schreef:

Neeee, dat meen je niet!! Heeft het nog gevolgen voor jullie aankoop?

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 19:32

Eulogy schreef:
Huh mijn bod is geaccepteerd :+

Makelaar belde gister dat ze meerdere biedingen hadden en dat ze "iedereen nog een kans gaven om hun beste bod te doen voor 5 uur". Even over nagedacht en niet in meegegaan uiteindelijk, ben bij m'n bod gebleven, dus dat dit onverwacht is, is een understatement :') Maar heeeeel blij!!

Gefeliciteerd

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 20:37

Bloem24 schreef:

:oo _-:(

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 20:48

Het aanbod is op het moment ook om te janken. Eerder waren er nog wel eens leuke huizen, maar nu is er niets meer voor startersbudget…. En dan gaat de rente ook nog eens omhoog. Echt idioot. Word er een beetje moedeloos van

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 20:53

Mijn tussenwoning in Leeuwarden komt na de vakantie te koop. Persoonlijk vind ik het een leuke starterswoning die betaalbaar/haalbaar gaat zijn voor een eenverdiener.

We zijn er nog niet helemaal uit over wat we moeten gaan bieden op het nieuwe huis , maar we gaan sowieso samenwonen in mijn vriend zijn huis. Ik wilde eerst gaan verhuren, maar daar zie ik toch maar van af. Ben bang dat het teveel gedoe gaat opleveren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 22:52

Zal de vakantieperiode ook niet zorgen voor minder aanbod?

Bloem.. nee toch -O-

Eulogy, Avelien, gefeliciteerd!!

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 22:59

idinn schreef:
Zal de vakantieperiode ook niet zorgen voor minder aanbod?

Bloem.. nee toch -O-

Eulogy, Avelien, gefeliciteerd!!

Ik denk het. Maar ik blijf het bizar vinden dat ik maag 650 euro per maand aan hypotheek krijg (nog geen twee ton), maar wel teveel verdien voor sociale huur, dus rustig 1400 euro aan huur mag betalen. Dat is toch idioot?
Maar ja, wat doe je eraan? Behalve sparen en zoveel mogelijk eigen geld proberen mee te nemen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 23:01

Helemaal niks helaas.. het is zo frustrerend dat het prima is bakken met geld weg te gooien aan huur jarenlang, maar hypotheek oei eng. Als mensen die hoge huur jarenlang netjes betalen, dan moet hypotheek toch ook lukken zou je denken :+

Luxorvalkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 09:44

Ik ben het met je eens. Er zou toch ergens een gulden middenweg moeten komen wat mij betreft. Als jij drie jaar lang je rekeningen netjes betaald, dat ze dan middelen bijvoorbeeld.

Hebben jullie niet iets als huurwoningen in de vrije sector bij de woningbouw? Hier zijn er wat mij betreft niet genoeg. Maar er zijn gelukkig wel woningen bij de corporatie voor hogere inkomens. Die zitten dan boven de 750 of zoiets. Maar gelukkig nog steeds goed te doen. En niet zo hoog als particuliere huur.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 10:09

Eileen zo krankzinnig inderdaad. Ik geloof dat er wel een wet voor in de maak is als test. Bij bewezen hoge huur kunnen betalen dat het hypotheekbedrag dan hoger mag.

Hier nu van dichtbij meegemaakt bij iemand anders hoe sommige makelaars en hypotheekadviseurs denken. Nieuwbouwproject met wat goedkopere koop. Een hypotheekadvies vooraf werd dringend aangeraden omdat het geen lotingtoewijzing was maar met bewezen kunnen betalen.

Affijn hun eigen adviseur _-:( iemand met een toch goed salaris (ruim boven modaal maar wat vaste toeslagen ivm het soort werk die wel mee mogen tellen overigens) maar alleen verdiener en met verkoop van eigen huis dat beste overwaarde geeft. Het was een kort en onaangenaam gesprek. Hypotheek mogelijk max 200000. En de opmerking ja als alleen verdiener met dit soort werk kun je nu gewoon niks kopen. :roll: >;) Hij zou zijn eigen huis niet eens meer kunnen kopen zelfs. Met eenzelfde salaris ander soort werk had hij 60000 meer kunnen krijgen.

Het maffe is een alleenwonende jongere collega met een lager inkomen zou wel genoeg hypotheek kunnen krijgen bij dezelfde adviseur. :o? Die is dan ook wel uitgekozen. Raar toch.

Vervolgens wordt de technische sheet van het project steeds gewijzigd in minder gunstige dingen om geld te besparen. De eerder normale fatsoenlijk bruikbare berging wordt een niet waterdichte berging. :oo Wat er specifiek zelfs bijstaat dat niet alles er veilig in opgeslagen kan worden. Wat heb je er dan aan? Aanpassen kon niet, weigeren en dan zelf iets neerzetten ook niet maar plek voor een tweede berging is er ook niet :n . De zonnepanelen veranderen in geen zonnepanelen tenzij het wettelijk verplicht wordt. En meer dingen waardoor de interesse alweg was. Niks meer gehoord ook terwijl iedereen bericht zou krijgen.

Aantal inschrijvingen 1000 + op 30 huizen.
Laatst bijgewerkt door karuna op 13-07-22 10:32, in het totaal 1 keer bewerkt

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 10:20

Balen Karuna, wel beter dat je nu al weet dat er wordt gewijzigd op de specificaties van het project

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 10:29

Hoop berichtjes hier!

Wat betreft de personalia…ik heb de naam pas doorgekregen toen we de koopakte gingen opmaken. En paar jaar terug ook. Blijf het vreemd vinden. Zou dat ikv de privacywet pas willen geven als het ècht moet. Ik bedoel; de verkopend makelaar krijgt die gegevens ook en dan weet je nog niet eens of je het wel eens gaat worden. Verkopend makelaar weet dan dat jij zoekt, waar je zoekt en weet wat je bod is. Kan de markt alleen maar vertroebelen?

@Elogy wat fijn!! Gefeliciteerd
@Ninus…daar zou ik ook zeker iets van vinden. Op je nieuwe adres of via de mail? Bizar. Er zijn Google Sherlocks ;-) , maar dit gaat wel ver hoor… Mijn vorige huis is ook na 2 jaar weer doorverkocht. Gelukkig geen vragen over gehad van die kijkers/kopers.
@karuna
Nog hoop what if’s and maybe’s…kan me voorstellen dat je dat voor wilt zijn als de kans zich nu voordoet. Is voor mij ook de reden geweest om mijn toch heerlijke huis te koop te zetten. Hoop dat het lukt voor je!
@Chanelle welkom en succes met zoeken! Mooie regio (vind ik als die hard westerling ;-) )
@Bloem….neeee getver…gelukkig weet je het dit keer sneller. Maar wat balen zeg.

Hoge huur vs hypotheek: loopt idd een proef vanaf begin dit jaar (veels te laaaaat mee gestart) en duurt twee jaar of 1000 hypotheken. Eindelijk. Al moet die huur geloof ik boven de 1000€ zijn? https://www.banken.nl/nieuws/amp/23578/ ... urhuurders

@Karuna, heb je het over het project waar jij op wilde inschrijven?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 10:31

Nee iemand anders waar ik meegekeken heb in het hele proces. Dat liep gelijk op met mijn gedoe. :+ (Ik heb gewoon 0 kans op een hypotheek :') , niet eens meer 50000 euro of zo. Dus geen nieuwbouwproject voor mij) Nou eigenlijk door dat nieuwbouwproject is dat bij mij in stroomversnelling geraakt. Door te grappen. Joh als jij nu mijn huis koopt heb jij een beter huis en ik geld :)) helaas is dat vanwege de afstand tot werk geen optie. Anders was dat wel gebeurd al. :')

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 10:39

Wat betreft een lagere hypotheek kunnen krijgen als wat je aan huur moet betalen, bedenk ook de andere kant van het verhaal. Wanneer er niet meer betaald kan worden loopt een bank met een hypotheek een veel groter risico dan een verhuurder. Uitzettingsprocedure van niet betalen van huur is relatief snel. Een bank is langer bezig en zit daarna niet met centjes maar met onroerend goed en moet nog meer stappen ondernemen om ook centjes te krijgen.
Vanuit huurder/koper lijkt het zo onlogisch, maar het is echt niet vreemd dat banken niet dat risico willen lopen, en eigenlijk maar goed ook, want failliete banken zit niemand op te wachten. Banken zijn geen liefdadigheidsinstelling die maar aan Jan en alleman de centjes moeten geven.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 11:55

Zit diegene bij wie je hebt meegekeken niet binnen 10 jaar van zijn pensioen, Karuna? Want dan kun je idd minder lenen dan iemand die jonger is omdat er dan al rekening met het pensioen gehouden wordt. Dat is echt wel iets om in de gaten te houden als je in de 50 bent.

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 11:59

Ik snap wel dat het frustrerend kan zijn, en het verschil tussen wat je kunt huren en als hypotheek kunt krijgen is imo vaak wel weer te groot. Maar met een eigen huis moet je ook weer rekening houden met kosten voor onderhoud en reparaties etc die je als huurder vaak niet hebt.

Karuna, spannend! Ik snap je overweging wel hoor.

Ik hoorde van een hypotheekadviseur ook dat bij nieuwbouwwoningen nu soms in de koopovereenkomst staat dat de bouwkosten nog met 3-5% kunnen stijgen tijdens de bouw... Daar zou ik heel zenuwachtig van worden.

Nou ik ben een beetje van de shock bekomen :D Vandaag begonnen met dingen concreet te regelen, heb nog geen koopovereenkomst en de overdracht zou pas in januari zijn maar dan is het maar vast geregeld. In m'n hoofd heb ik het hele huis natuurlijk al ingericht :+

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 12:01

Fitzroy schreef:
Zit diegene bij wie je hebt meegekeken niet binnen 10 jaar van zijn pensioen, Karuna? Want dan kun je idd minder lenen dan iemand die jonger is omdat er dan al rekening met het pensioen gehouden wordt. Dat is echt wel iets om in de gaten te houden als je in de 50 bent.

Tegenwoordig hebben de meeste banken/geldverstrekkers ruime pensioenproposities, waardoor je juist als je binnen 10 jaar met pensioen gaat meer kunt :j Daar zitten wel een aantal voorwaarden aan (niet 100% vd waarde van de woning lenen bijvoorbeeld) maar in ruil daarvoor zijn de verstrekkingsnormen op basis van (toekomstig) inkomen wel heel interessant.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 12:04

Hypotheek zou ik echt zo zelf afsluiten. Dat zou ik eerder doen dan een huis kopen zonder makelaar (als je er geen kennis van hebt dan) haha. Maar goed, je keuze is volgens mij wel behoorlijk beperkt in verstrekkers bij wie dat kan zonder tussenpersoon. Dus zou daar even naar kijken.
Wij hadden alles zelf uitgezocht, dus de hypotheekadviseur hoefde het maar even in te voeren en was zo klaar. Konden we niet zelf doen omdat we met deel agrarisch zaten. Maar verder zei die adviseur al dat hij nog nooit zo snel klaar was geweest haha.

chanelle14

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 17:38

Ik was laatst een podcast aan het luisteren over het kopen van een huis en daar kwam duurhuur ter sprake.
Volgens mij willen ze dit binnenkort gaan testen oid.

Het idee is dat je een periode gaat huren, waarbij je kunt laten zien dat je het hoge bedrag makkelijk kunt betalen waardoor je uiteindelijk een hogere hypotheek kunt krijgen.

Heb het zelf nog niet uitgezocht en wie weet klopt het niet zoals ik het zeg, maar wellicht iets voor sommige om uit te zoeken. :j

Podcast heet 'in gel*l kun je niet wonen', staat op Podimo.

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 20:36

manzano schreef:
Hypotheek zou ik echt zo zelf afsluiten. Dat zou ik eerder doen dan een huis kopen zonder makelaar (als je er geen kennis van hebt dan) haha. Maar goed, je keuze is volgens mij wel behoorlijk beperkt in verstrekkers bij wie dat kan zonder tussenpersoon. Dus zou daar even naar kijken.
Wij hadden alles zelf uitgezocht, dus de hypotheekadviseur hoefde het maar even in te voeren en was zo klaar. Konden we niet zelf doen omdat we met deel agrarisch zaten. Maar verder zei die adviseur al dat hij nog nooit zo snel klaar was geweest haha.

Klopt, daar loop ik nu tegenaan. Het kan vaak niet zelf. En als het even kan wil ik ook graag een offerte die 6 maanden geldig is, dat kan ook niet overal. Maar goed, dat is geen harde vereiste, allebei niet.

Maar goed ik werk zelf in corporate finance, dat zijn geen hypotheken (althans, geen particuliere) maar met me even inlezen kan ik me zelf echt prima redden. Heb al eens eerder gehad dat ik een adviseur zelf op van alles moest wijzen, dan doe ik het liever zelf :+

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 14:23

Charaz schreef:
Jeetje Karuna, zou je dat wel doen na alle moeite die je hebt moeten doen om dit huis te kunnen kopen?

Nou dat dus…
Weet nog dat je jaren treur berichten had en nu wil je het weg gooien?

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 15:21

Wij gaan nieuwe foto's laten maken van ons huis door een professionele fotograaf plus woningstyliste. Dat schijnt tegenwoordig toch nodig te zijn. Geen groothoekbeelden meer, vind ik echt afschuwelijk. Daarmee kwamen bepaalde ruimtes gewoon echt niet mooi uit. En meer op details letten. In mijn werk begeleid ik constant fotografen, nu heb ik alles uit handen gegeven aan de makelaar en waren de foto's niet naar mijn zin. Ik heb mijn huis van Funda laten halen en ga nu zorgen dat alles goed in orde is voor ik het er terug op zet. Het is in dit huis heel belangrijk om de samenhang tussen de ruimtes te laten zien plus dat de grootte/ruimtelijkheid duidelijk moet zijn.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 15:54

Als ik wat over je huis/inrichting mag zeggen: het kwam op mij meer over als een museum :o Misschien dat dat met meer mensen zo was/is.