Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 21:56

Ik las laatst een mooie quote weet alleen niet exact meer hoe deze was maar iets als:
Spullen en dan vooral spullen die overbodig zijn koop je eigenlijk met verspilde tijd waarop je hebt gewerkt om het geld daarvoor te verdienen.

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 23:34

Alja schreef:
PSvanLot schreef:
Vraag maar raak!

Lief bedankt!

Ik ben op zoek naar een app om m’n financiën bij te houden
Maar dan alleen contant geld en wat je dan per dag kunt bijschrijven wat er uit gaat of in komt
En dus niet gekoppeld aan m’n bankzaken of dat je van de gemeente toestemming moet krijgen :+

Ik vind expenseIQ een mooie maar die is niet volledig gratis, geen idee wat die nu kost heb uit een ver verleden een lifetime membership.

Fitzroy

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 07:21

Ik gebruik ook Moneymanager.

Ik vind de statjes ook zo leuk.
Afbeelding

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 11:15

Ik gebruik GoodBudget.

Varekaj: ontkleuren is wel een duidelijk signaal aangezien alle grond automatisch jachtgebied is en maar weinig mensen dit aanpassen. Het kan er ook voor zorgen dat jagers niet langer aan de benodigde hectare komen voor hun vergunning en niet kunnen jagen. Ik zou sowieso ontkleuren en al helemaal als ze zich zo gedragen.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-21 11:25

Kan dat ontkleuren dan zomaar? Jeetje Varekaj wat een gezeur zeg... en wat je zegt kost je handen vol geld (en zorgen). Ik heb het ook gehad jaren terug toen ik een wei in eigen beheer had. Maar dan met kanten maaien. Reden ze zo mijn wei op met groot materieel, hekken slecht terugzetten, draden door midden. Echt belachelijk. Was van het waterschap. Levensgevaarlijk voor mijn paarden want ze reden zo tussen de kudde door, dieren helemaal van de leg, hoe verzin je het.
Heb er toen een zwaar hek omheen gezet met van die beton-poeren en een zwaar slot erop. Kreeg ik een soort dagvaarding dat ik onderhoud door een rijksdienst tegenhield.
Jaar daarna wei van de hand gedaan was er zo klaar mee...

@Alja ik heb het gewoon in een Word document. En hou per dag bij hoeveel ik nog mag besteden / hoeveel eruit is gegaan.
Trouwens dat per dag is onderhand per 2 ,3 dagen geworden want door het nu al een half jaar zo strikt bij te houden heb ik veel meer inzicht in wat en hoe gekregen.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 11:36

VanHuisUit schreef:
@Alja ik heb het gewoon in een Word document. En hou per dag bij hoeveel ik nog mag besteden / hoeveel eruit is gegaan.
Trouwens dat per dag is onderhand per 2 ,3 dagen geworden want door het nu al een half jaar zo strikt bij te houden heb ik veel meer inzicht in wat en hoe gekregen.

Ik hou het al sinds2014 bij in een boekje
Maar merk dat ik de laatste 3 mnd er veel te laks mee ben dus dacht, het is miss handig om het in een app te gaan doen.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 11:48

Geen idee hoe je precies je eigen grond laat ontkleuren. Maar ik neem aan dat het altijd kan? Ik vind het zo al van de zotte dat dat soort mensen dus gewoon toegang tot je grond heeft…

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 11:52

Ontkleuren kan enkel de eigenaar via aangetekend schrijven. Die man zal dat wel willen doen (is tegen de jacht) maar dat kost je dus wel die brief en alle moeite. En hij is niet meer van de jongste.
Aangezien het stukje verder helemaal omgeven is door jachtgrond zou het me sterk verbazen dat het invloed gaat hebben. Het is niet dat het tussen 2 aparte stukken ligt zegt maar. Het ligt net als klein blikje in een gigantische U-vorm.

We kregen vanochtend mail dat de uren in prikcentrum wijzigen en dat we dus opnieuw moeten inplannen. Een uurtje na de mail doe ik de planning open: ALLES is al volgeboekt. En ik ben de uren vanaf volgende week gewoon kwijt. Even fijn €500 door mijn neus geboord -O-

Belsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 13:16

Dat is wel dik ***** van die uren. Vind het ook wel een beetje ongepast dat ze dat zomaar kunnen ...

Paard 2 heeft ondertussen ook in de greppel gelegen .... Bij deze te koop: 2 ezels.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 13:22

Balen van de uren Varekaj....
Vakantie staat op losse schroeven... vanmorgen gehoord dat ik geopereerd moet worden. Weet alleen nog niet wanneer

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 13:45

poes schreef:
Geen idee hoe je precies je eigen grond laat ontkleuren. Maar ik neem aan dat het altijd kan? Ik vind het zo al van de zotte dat dat soort mensen dus gewoon toegang tot je grond heeft…

Je grond uitkleuren kan oa via: http://www.schietinactie.be/#9/50.9965/4.4096

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 13:53

De uren zijn aangepast omwille van de leveringen van vaccins en uiteraard ook het aantal mensen dat nog geprikt moet worden. Er zijn flink wat medewerkers die dit puur als inkomst doen naast pensioen/ipv uitkering dus tjah, als er weinig plekken zijn zijn ze ook snel gevuld natuurlijk. Maar het is wel gewoon balen.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-21 14:16

Nou zeg dat is toch ook wat Varekaj. Hier is het met mijn flex uren zo dat de organisatie het tot 3 dagen voor tijd mag wijzigen. Dus ook op 0 zetten. Zijn ze daarna, dan moeten ze hoe dan ook mijn uren betalen ook al werk ik niet. Of ze moeten me elders inzetten (voor hetzelfde aantal uren en hetzelfde tarief). Ik heb afgelopen jaar 2x gehad dat er opeens een afdeling dicht ging ivm anders indelen van kamers ivm vele sterfgevallen door Covid... dan heb je dus een spookafdeling (echt horror trouwens als je daar loopt) met hier en daar nog een bewoner. Dus dat willen ze voorkomen en dan heb je ook minder mensen nodig (want 3 maar 30% gevulde afdelingen zijn qua bemensing intensiever dan 1 op 90%). Maar goed, dat kreeg ik tijdig te horen. En dan kun je nog proberen elders iets te doen. Vast personeel gaat dan voor op flex, dat vind ik wel logisch.

Hier op een van de afdelingen waar ik werk weer een Covid uitbraak... word er zo moedeloos van. Stond ingepland nog 2x deze week dus zal er moeten draaien maar heb er echt geen zin in (dit betekent volle bescherming bij alles wat je doet en dat is echt geen pretje).

Op wonderbaarlijke wijze gaat het bij mij met sparen toch nog goed deze maand tot nu toe. Ben heel zuinig met inkopen doen voor mezelf, blijkbaar kon ik daar nog flink op besparen. En check nu voor drogisterij / toiletartikelen echt naar de goedkoopste online prijzen. Dat scheelt ook echt flink.

Citaat:
Spullen en dan vooral spullen die overbodig zijn koop je eigenlijk met verspilde tijd waarop je hebt gewerkt om het geld daarvoor te verdienen.

Moest het even twee keer lezen maar dat is zeker waar. Zonde van je gewerkte tijd als je het geld wat je ermee verdient besteedt aan overbodige zaken...

Overigens weer allerlei cadeautjes gekregen afgelopen weken vanuit stoppen bij één van mijn banen en van leerlingen die je dan bedanken voor begeleiding etc. Super lief natuurlijk. Maar zit ook weer van alles bij wat ik zelf eigenlijk totaal niet nodig heb of gebruik... Dus dat is weer in de la gegaan met je weet maar nooit waar je snel een cadeautje voor nodig hebt. Kan wel weer ff vooruit :o [&]
Laatst bijgewerkt door VanHuisUit op 02-08-21 14:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 14:30

Dit is natuurlijk veel minder te plannen, en het gaat om volgende week. Dus alsnog wel ruim op tijd natuurlijk. De weken nadien stond er niks open. Ga dat nu dagelijks toch wel checken hoor, al moet het wel passen met mijn normale uren.

Maar al bij al... Dat bijverdienen was toch echt wel leuk. Dus wie weet naar de toekomst toe, dat ik alsnog wat ga bijdoen in bijberoep (vriend mag erover klagen wat hij wil dan) of in loondienst.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 14:36

Dat is wel balen Varekaj, zullen steeds minder uren overblijven als er steeds meer mensen al geprikt zijn.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-21 14:39

Zou zeker dagelijks (of een paar keer per dag) checken. Doe ik ook altijd als ik flex wil werken. Gewoon 's ochtends bij de koffie, 's avonds voordat je gaat slapen.
Denk dat we straks en masse voor prik nr 3 moeten gaan ...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 14:59

Ik denk dat prik 3 en die bij de jongeren wel eens omgezet kan worden naar tijdens medisch onderzoek op werk/school.

Ik kan geen 3x/dag kijken. De website is vreselijk op mobiel, minuscule lettertjes en als je vergroot moet je 20x schuiven om een lijntje te kunnen lezen.
Dan is het maar zo.

corinep

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 15:36

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 15:49

Value investing dus :)) Zo proberen wij dat ook, al denk ik niet dat we ooit de miljoen aantikken :') Knap hoor!
Maar met zoveel geld zou ik toch op z'n minst lekker luxe met pensioen willen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 15:52

Wat ook kan helpen: je eigen kleding (leren) maken en dan vooral genoeg naad voorzien. Wordt je zwaarder, dan is het naad loshalen en wat ruimer weer vastzetten. Of net smaller maken als je afgevallen bent :Y)
Ik heb intussen toch ook alweer iets van €110 op vinted staan, en ben best wel blij met de paar spullen die ik daar al gescoord heb voor een peuleschil.

Het enige wat ik dit jaar wel nog hoop te doen is mijn beide zadels verkopen. Desnoods voor een lagere prijs dan wat ze kunnen opbrengen, maar ik heb gewoon geen zin om ze nog maandenlang rond te zeulen in mijn auto ivm plaatsgebrek op stal en thuis.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 16:03

Stof + garen kost helaas al meer dan een al gemaakt kledingstuk uit de winkel, zowel nieuw als 2e hands. Echter kunnen aanpassen van gekochte 2e hands kleding is wel interessant, dan maakt het niet uit dat dat leuke jasje oid 2 maten te groot is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 16:21

Mijn moeder maakt nu kleding en kan best goedkoop aan stof raken. Voor €15 heb ik dan een leuk en op maat gemaakt jurkje zeg maar. Moest ze de werkuren gaan bijtellen, dan kom je inderdaad nooit goedkoper uit. Zelf kunnen aanpassen scheelt natuurlijk ook wel.

Al bij al deze maand wel mooi loon gehad omdat er nog kleine premie bij kwam, en dan verwacht ik deze week nog ongeveer €300 voor mijn uren van vorige week bij prikcentrum.
Ga de eigenaar van het weiland eens vragen of ik het contract kan omzetten naar april/oktober ipv jaarrond. Dan heeft de weide elke winter rust en scheelt het mij 5 maanden aan dubbel geld (anders betaal ik én weide én stalling). Mijn hele grote weide wil de andere huurbaas zelf gaan gebruiken volgend jaar om te hooien, dus dat bedrag hoef ik sowieso al niet meer af te tikken.

corinep

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 16:37

Zelf maken is idd niet zo voordelig. Denk ook aan naalden, garen, andere fournituren, patronen, onderhoud naaimachine, en dan idd de uren maar niet tellen :')

Al vind ik het wel een super leuke hobby en maak ik graag kleding zelf, andere hobbys kosten ook geld en dan heb je er tenminste echt wat aan. Zelf reparaties kunnen uitvoeren scheelt wel heel erg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 16:49

Mama haalt alle patronen via Maison Victor of Burda maar dan vanuit de bieb. Scheelt ook aardig wat :P en baalkatoen kon ze goedkoop aankopen via naailes. Volgend jaar gaat ze ook leren patroon tekenen bij nemen. Ze heeft nu een hele reeks patronen waarbij je met verschillende tops en rokken aparte stukken/combinaties kan maken maar ook aan elkaar zetten tot jurkjes. Ze had nog ergens stof liggen voor overgordijnen, daar heeft ze een jurkje mee gemaakt en dat is heel goed uitgedraaid :))

Stikmachine en naalden had ze allemaal al en dat werkt nog als een tierelier. Scheelt ook een hoop aan opstartkosten.
Een overlock heeft ze cadeau gehad van stiefpa voor moederdag.

corinep

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 17:17

Dan heb je geluk dat je moeder het voor je wil doen.