[VOLG] Paddock Paradise opbouwen & 100 jaar oude boerderij

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 10:57

Ir111 schreef:
Hé leuk, een 'poets'plaats! Die staat ook op mijn verlanglijstje. Ik wil graag een vrij brede zodat er 2 paarden naast elkaar kunnen staan. Voor de schuur op de stenen. We zorgen dan ook dat er een tuinslang bij komt te hangen zodat wel de paarden kunnen afspuiten als we dat willen.

Ik kan mooi leren van hoe jij dit aanpakt want ik had nog geen gedegen plan in mijn hoofd. :D

Hier ook. Heb ringen aan de muur en ze staan ook wel los. Maar ik wilde ook zo een balk. Moet wel op de goede plek staan, dus makkelijk met zadels etc.Ik heb daar nu nog geen ideale plek voor.

Maar we gaan in voorjaar weer wat bij bouwen en veranderen, dus dan maar rekening houden met een plek.

ikke schreef:
Ehm, Marlies, die aanbindplaats, maak je die wel fool-proof?

Ik krijg nu een beeld van hele degelijke balken die met twee bandijzertjes aan elkaar zaten en een iets heftiger rukje van een paard liet die hele balk los komen. Dat gaf best een hoop paniek, zo'n paard met een balk onder z'n kin.....

Hier is dat wel gebeurt. Stonden bij iemand op stal. Wij hadden ons paard vast staan en iemand had een zweep neergezet. Die viel, paard doet 1 stap naar achter en trekt zo de boel kapot. Ging echt heel lomp en bleef staan.
Maar dat was echt niet goed gemaakt allemaal

Ir111

Re: [VOLG] Bijna 100 jaar oude boerderij renoveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 11:03

Ik had bedacht dat ik losse ringen op de balk wil schroeven met niet al te heftige schroeven met het idee dat ze dan de ring lostrekken (en niet de balk) als er ooit stress is. Liever een paard los op het erf dan beschadiging van het paard door hangen en niet loskomen...

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 11:33

Ik ga zo'n zelfde constructie maken. En mijn man kennende kunnen daar 4 paarden aan trekken en dan gebeurt er nog weinig :') Volgens mij is Marlies haar man van hetzelfde soort :+

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-20 14:59

ikke schreef:
Ehm, Marlies, die aanbindplaats, maak je die wel fool-proof?

Ik krijg nu een beeld van hele degelijke balken die met twee bandijzertjes aan elkaar zaten en een iets heftiger rukje van een paard liet die hele balk los komen. Dat gaf best een hoop paniek, zo'n paard met een balk onder z'n kin.....

Echt gebeurd. De Mossel 2016 voor wie erbij was.

Oh brrr ja dat soort balken heb ik ook vaak gezien... Hele verhalen over de staande palen, met hoeveel beton etc. die wel net stevig staan. En dan vervolgens de paal er boven op met zo'n banketstaaf (scherp en verroest) metalen bandje er aan met wat roestige schroeven 'vast' zit -O- . Geloof direct dat die situatie "memorabel" was.

De staande palen staan overigens wel aardig stevig (ongeveer 1.20 de grond in, verder geen beton). En ik haal straks een stuk uit de staande en de liggende balk zodat ze "in elkaar vallen" en dan een dikke bout (of twee) er door.

Dat gezegd, ik zet mijn paarden eigenlijk nooit "echt" vast. Ik sla liever het touw een paar keer om de paal of allicht dat ik hier zo'n "acht" aan hang (ik ken ze van het klimmen, weet even niet hoe de "paardenvariant heet :+ ) zodat er bij lichte druk of een pas naar achteren door de wrijving wel een idee van vaststaan is. Maar in het geval van paniek trekt het touw los. Dat heb ik liever dan een blessure aan de atlas/c1 zullen we maar zeggen. En nu met het nieuwe hek tussen het paardendeel en het erf kan dat ook veilig, want dan staan ze nog steeds in een omheind gedeelte :D

Ir111 schreef:
Hé leuk, een 'poets'plaats! Die staat ook op mijn verlanglijstje. Ik wil graag een vrij brede zodat er 2 paarden naast elkaar kunnen staan. Voor de schuur op de stenen. We zorgen dan ook dat er een tuinslang bij komt te hangen zodat wel de paarden kunnen afspuiten als we dat willen.

Ik kan mooi leren van hoe jij dit aanpakt want ik had nog geen gedegen plan in mijn hoofd. :D

Ahja wat breder kan ook wel handig zijn ja! Ik had er nu hier zo een mooi smal plekje voor waar ik het net handig vond passen :D Gebruikte nu vaak gewoon de stalgang, touw even om de tralies. Maar vind lekker buiten staan fijner :D

superpony schreef:
Hier ook. Heb ringen aan de muur en ze staan ook wel los. Maar ik wilde ook zo een balk. Moet wel op de goede plek staan, dus makkelijk met zadels etc.Ik heb daar nu nog geen ideale plek voor.

Maar we gaan in voorjaar weer wat bij bouwen en veranderen, dus dan maar rekening houden met een plek.

Hier is dat wel gebeurt. Stonden bij iemand op stal. Wij hadden ons paard vast staan en iemand had een zweep neergezet. Die viel, paard doet 1 stap naar achter en trekt zo de boel kapot. Ging echt heel lomp en bleef staan.
Maar dat was echt niet goed gemaakt allemaal

Hier leer ze inderdaad ook gewoon stil staan. Maar soms is het toch wel handig als je ze even vast kan zetten. En oef, als het zo makkelijk om gaat allemaal... niet best.

Ir111 schreef:
Ik had bedacht dat ik losse ringen op de balk wil schroeven met niet al te heftige schroeven met het idee dat ze dan de ring lostrekken (en niet de balk) als er ooit stress is. Liever een paard los op het erf dan beschadiging van het paard door hangen en niet loskomen...

Misschien is inplaats daarvan dan zo'n veiligheidsding voor jou ook wel een idee? Dan komen ze ook los in geval van paniek en heb je geen losse (mogelijk scherpe) schroeven.

Even lopen zoeken, dit idee;
https://www.kramer.be/Paard/Halsters-to ... ndhulp?d=1

Prairy schreef:
Ik ga zo'n zelfde constructie maken. En mijn man kennende kunnen daar 4 paarden aan trekken en dan gebeurt er nog weinig :') Volgens mij is Marlies haar man van hetzelfde soort :+

Mwoah, mijn man bemoeit zich verder nergens mee op paardengebied hoor :+ Mag ik allemaal zelf bedenken :') (wat ik overigens doorgaans ook juist wel weer leuk vind). Ik ben wat dat aangaat meer de "hands on" van ons twee en zeker de meest creatieve op dat vlak haha! Maar hij krijgt er wel steeds meer aardigheid om samen dit soort dingen op te pakken, ben ik blij mee :D

Alvast even gebruik gemaakt van de nieuwe poetsplek :')
Hier "hing" het touw nog, 2 seconden later lag ie los haha, je zet zijn lip al aan het werk :') .
Afbeelding

En even daarvoor, drie op een rij <3
Ze waren naar de koeien aan de overkant aan het kijken die blij stuiterend de wei op kwamen :D
Afbeelding

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 18:10

Afbeelding
Ik had ooit deze, de Blocker Tie Ring. 10 jaar geleden meegenomen uit Texas (ik zoek ook altijd op de site van die winkel hoe het ding ook al weer heet :') ). Waar ik destijds stage liep, gebruikten we deze om jonge paarden aan vast te leren staan, en bij paarden die moeite hadden met vaststaan. In combinatie met grondwerk snapten ze het allemaal vrij vlot.

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-20 18:22

Ah die bedoelde ik inderdaad :D
En lijkt erg op een klim-8 haha

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 18:27

Hoe werkt de release daarbij, Hilary?
Ook hier ervaring met een pony die zichzelf vastgetrokken heeft. Ik weet nog niet hoe we hem los gekregen hebben, maar naar mijn idee duurde dat misschien wel een kwartier.
Pony wist nog niks van wijken voor druk en was er 1 met een verleden waardoor we hem ook niet gekalmeerd kregen.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 19:03

De lijn slipt door de ring als ze er druk op zetten. Ik gebruikte 'm altijd met leadropes van 4-5 meter, dan relatief kort vastzetten (paard dichtbij parkeren, lijntje door de ring en een klein beetje vieren). Dan heb je meerdere meters de tijd om ze even zelf te laten vogelen hoe het moet en ze te helpen indien nodig.

Wat we in Texas in het voortraject deden was ze eerst leren dat druk op hoofd = wijken voor druk, dus druk aan de voorkant = volgen. Daarna een gewone vastzetring in de bakrand gebruiken; lange (longeer)lijn door de ring halen, paard op een paar meter van de ring parkeren en dan druk zetten op de longeerlijn (via de ring). Het doel is ze leren naar de wand toe te bewegen als ze druk voelen, ook als het mens met het touwtje niet beweegt of ergens anders naartoe beweegt.

Het fijne aan die Blocker is dat ze wel vast staan en een beetje tegendruk voelen. Ze hebben de kans om daarop te reageren, maar schieten ze toch in zo'n paniekmodus, dan bevrijden ze zichzelf zonder schade aan paard, halster, touw of ring.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 20:55

Ik denk dat ik het een keer in werking moet zien om het te snappen, haha. Komt vast nog wel eens. Is wel ideaal voor jonkies of paarden met een verleden.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 21:08

Hier is een filmpje :)

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 21:35

Bij een houten aanbindconstructie is het ook te hopen dat het hout niet al te smakelijk is :')

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-20 21:37

Hilli schreef:
Bij een houten aanbindconstructie is het ook te hopen dat het hout niet al te smakelijk is :')

Ja dat is nog wel een dingetje :+
Gelukkig is het wel 'veilig' hout om aan te knabbelen (niet geïmpregneerd oid), maar beter niet :D . In het geval van Dailey moet ik daar zeker in het begin ongetwijfeld nog wel wat op bijsturen :')

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 11:54

En als je dan kijkt naar die oude cowboy films en ze hun paarden aan zoiets ziet vastzetten met de teugels...........

Ik vond het vroeger ook handig om dan je zadel ernaast over de balk klaar te leggen, maar dat heeft me ooit wel een beschadigd zadel opgeleverd.
Met de schatjes die we nu hebben weet ik zeker dat we geen zadels en hoofdstellen moeten ophangen naast ze.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 12:14

superpony schreef:
En als je dan kijkt naar die oude cowboy films en ze hun paarden aan zoiets ziet vastzetten met de teugels...........

Ik vond het vroeger ook handig om dan je zadel ernaast over de balk klaar te leggen, maar dat heeft me ooit wel een beschadigd zadel opgeleverd.
Met de schatjes die we nu hebben weet ik zeker dat we geen zadels en hoofdstellen moeten ophangen naast ze.

:D :D

Bij de ene zou het wellicht nog kunnen; mijn andere zet ook gelijk d'r tanden erin, ben ik vrij zeker van.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 12:58

Ik gooide jaren terug mijn zadel over de bakrand als ik alleen was zodat mn paard nog even kon rollen en staan. Heb in mn skirts dus een schaafwond........Denk je je paard een plezier te doen :p

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 13:42

Of lekker er tegenaan schuren en het hele zaakje valt er af, overal schrammen.... maar dat is dan weer mooi voor de "rugged" look zullen we maar zeggen :=

Wij hebben hier 2 bielzen ingegraven en in beton gestort.
En dan bovenin een gat gemaakt en daar dan weer een dikke paal doorheen, zodat die echt in de bielzen zit. Super sterk, maar wat een k*t-klus zeg om zulke grote gaten in een biels te krijgen.... dat is niet echt voor herhaling vatbaar :=

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 14:02

Nee, bielzen zijn vreselijk. Maar wel oerdegelijk.

9 van de 10 keer gaat alles ook gewoon goed natuurlijk. Als ik naar ons kijk; Schuur muurtje is een gemetseld muurtje. Daar een ring op een plaatje aan. Beste pluggen en schroeven, maar als een paard echt wil, kan dat er ook wel uit.

Als ik alleen al zie wat de varkens kunnen verbouwen.........Zijn zogenaamd heel slim, maar die hebben echt domme krachten.

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-20 20:43

pmarena schreef:
Of lekker er tegenaan schuren en het hele zaakje valt er af, overal schrammen.... maar dat is dan weer mooi voor de "rugged" look zullen we maar zeggen :=

Wij hebben hier 2 bielzen ingegraven en in beton gestort.
En dan bovenin een gat gemaakt en daar dan weer een dikke paal doorheen, zodat die echt in de bielzen zit. Super sterk, maar wat een k*t-klus zeg om zulke grote gaten in een biels te krijgen.... dat is niet echt voor herhaling vatbaar :=

Oh boy, dat zal een "leuk" klusje geweest zijn ja :+
Maar wel stevig zullen we maar zeggen haha!

Lastige met die paarden is dat ze doorgaans aardig wat "paar honderd" kilo's wegen en als ze in vluchtmodus gaan...

Dingen die te dichtbij liggen eraf schuren of voorzien van tandschaafplekken moet ik hier ook erg voor oppassen ja :')

Qua vuurwerk is het hier echt niet grappig vandaag, de ramen trillen regelmatig in de sponningen -O- Gelukkig blijven de paarden er wel behoorlijk rustig onder, af en toe net wat spanning, maar niks overmatigs. De (vuurwerk)mist met de felle maan geeft wel mooie plaatjes <3 <3
Afbeelding

Hoop dat iedereen een goede jaarwisseling heeft en dat 2021 voor iedereen een beter jaar mag worden!

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 12:17

Toffe foto! Al is het zonde dat er toch zo veel vuurwerk was.

superpony schreef:

Niet eens oud, zelfs in Undercover (recent in Nederland opgenomen) zetten ze een paard met teugels vast in de stal.
En halen haar er de volgende dag uit om te gaan rijden.. :+
Verder leuke serie :D

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-21 19:17

Aangezien mijn man allergisch blijkt voor huisstofmijt en nog wat dingen (echt ideaal in zo'n oud huis wat nog helemaal verbouwd moet worden :') ) hadden we het er over gehad dat het misschien toch wel handig was even een tijdelijke vloer in onze tijdelijke slaapkamer te leggen. Daar hadden we namelijk gewoon nog simpelweg bouwzeil liggen over de betonvloer. Dat zouden we dan oppakken in zijn vakantie.

Ergens gaandeweg veranderde hij zijn plan van "alleen een vloertje leggen" naar "het is goed om kluservaring op te doen!" en vond ik hem opeens met een gehuurde stoomding om alle behangresten van de muur af te stomen zodat we die ook even netjes konden verven.
Afbeelding

Nou prima, aangezien we inmiddels hebben bedacht dat we eerst afdoende gaan sparen zodat we echt in 1x een grote stap kunnen zetten binnen zullen we hier nog wel een tijdje slapen.

Bed hebben we tijdelijk verplaatst naar de andere kamer waar de klusspullen stonden. Dit zijn onze prachtige tijdelijke gordijnen aangezien daar normaal niks voor de ramen hangt :')
Afbeelding

Maar zoals dat gaat, toen hij eenmaal bezig was met die muren wilde hij het plafond er eigenlijk toch ook wel graag uit. Daar zat ( :') ) nog softboard. En er zaten al fikse kieren tussen de platen waar dan toch ook gorigheid door naar beneden komt. Met het dak vervangen was er ook veel rotzooi tussendoor naar beneden gekomen door het lopen over het dak. En gezien hoeveel muizen- en rattenpoep we al hadden gevonden onder het oude dak hadden we zo het vermoeden...

Dagje overleggen, voor- en nadelen (tja het is tijdelijk, ergens zonde... Maar ja, hoe lang gaat het nog duren? Het zal al snel nog wel twee jaar zijn dat we er slapen, dan is het toch wel fijn dat juist je slaapkamer hygiënisch is. Zeker met zijn allergiën. Extra oefening met klussen is ook niet verkeerd. En wat als we nu toch besluiten de huidige indeling te behouden?).

Lang verhaal kort :')
Platen er af
Afbeelding

Gore oude isolatie er tussenuit
Afbeelding

Zó véél scheit :evaw:
Afbeelding

En man heeft inmiddels besloten dat hij de muren waarschijnlijk ook gaat stucen, want dat vind hij ook leuk om te leren _O-

Aanbindbalkje is overigens nog geen stap verder :')

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 19:25

:') zo ontzettend herkenbaar. Mijn huis is minder oud en hoefde (veel!!!) minder aan gedaan te worden, maar dat "oh, maar als ik toch dit aan het doen ben dan kan ik net zo goed direct even..." is zo herkenbaar :').

Sterkte

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 20:00

Ik weet van gekkigheid niet eens waar ik moet beginnen, er is zoveel te doen overal.. vaak komt het er op neer dat ik hier een stukje doe, dan daar een dingetje, volgende keer weer ergens anders, en dat is dan vaak niet eens echt af maar dan is iets anders plotseling spoed of werkt het weer niet mee bijvoorbeeld :+

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 21:18

Haha help je hebt een klusser :+

Ik heb het plafond in onze badkamer gestuct, wat een k.t werk! Dat doe ik dus nooit meer, de muren van de woonkamer en keuken zou ik eerst ook zelf doen, dat hebben we voor 2000 euro mooi laten doen.

Ik zou als je de indeling nog wil wijzigen, geen plafond meer maken, die balken zien er best goed uit en dan kun je er niet weer muizen tussen krijgen.

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 23:43

Ow, heerlijke update :')
Hij is lekker bezig en dit gaat hem vast heel veel helpen qua allergieën. Lekker steriel maken ;)

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 23:57

Oh die kerel van mij is super handig en ik kan ook best wel wat maar hij vind het niet leuk. :') jullie project is voor mij ook een droom. Lijkt me geweldig. Maar vrees dat er heel wat chaggerijnige donderwolken boven zijn hoofd zouden hangen.