ikke schreef:Ehm, Marlies, die aanbindplaats, maak je die wel fool-proof?
Ik krijg nu een beeld van hele degelijke balken die met twee bandijzertjes aan elkaar zaten en een iets heftiger rukje van een paard liet die hele balk los komen. Dat gaf best een hoop paniek, zo'n paard met een balk onder z'n kin.....
Echt gebeurd. De Mossel 2016 voor wie erbij was.
Oh brrr ja dat soort balken heb ik ook vaak gezien... Hele verhalen over de staande palen, met hoeveel beton etc. die wel net stevig staan. En dan vervolgens de paal er boven op met zo'n banketstaaf (scherp en verroest) metalen bandje er aan met wat roestige schroeven 'vast' zit
. Geloof direct dat die situatie "memorabel" was.
De staande palen staan overigens wel aardig stevig (ongeveer 1.20 de grond in, verder geen beton). En ik haal straks een stuk uit de staande en de liggende balk zodat ze "in elkaar vallen" en dan een dikke bout (of twee) er door.
Dat gezegd, ik zet mijn paarden eigenlijk nooit "echt" vast. Ik sla liever het touw een paar keer om de paal of allicht dat ik hier zo'n "acht" aan hang (ik ken ze van het klimmen, weet even niet hoe de "paardenvariant heet
) zodat er bij lichte druk of een pas naar achteren door de wrijving wel een idee van vaststaan is. Maar in het geval van paniek trekt het touw los. Dat heb ik liever dan een blessure aan de atlas/c1 zullen we maar zeggen. En nu met het nieuwe hek tussen het paardendeel en het erf kan dat ook veilig, want dan staan ze nog steeds in een omheind gedeelte
Ir111 schreef:Hé leuk, een 'poets'plaats! Die staat ook op mijn verlanglijstje. Ik wil graag een vrij brede zodat er 2 paarden naast elkaar kunnen staan. Voor de schuur op de stenen. We zorgen dan ook dat er een tuinslang bij komt te hangen zodat wel de paarden kunnen afspuiten als we dat willen.
Ik kan mooi leren van hoe jij dit aanpakt want ik had nog geen gedegen plan in mijn hoofd.

Ahja wat breder kan ook wel handig zijn ja! Ik had er nu hier zo een mooi smal plekje voor waar ik het net handig vond passen
Gebruikte nu vaak gewoon de stalgang, touw even om de tralies. Maar vind lekker buiten staan fijner
superpony schreef:Hier ook. Heb ringen aan de muur en ze staan ook wel los. Maar ik wilde ook zo een balk. Moet wel op de goede plek staan, dus makkelijk met zadels etc.Ik heb daar nu nog geen ideale plek voor.
Maar we gaan in voorjaar weer wat bij bouwen en veranderen, dus dan maar rekening houden met een plek.
Hier is dat wel gebeurt. Stonden bij iemand op stal. Wij hadden ons paard vast staan en iemand had een zweep neergezet. Die viel, paard doet 1 stap naar achter en trekt zo de boel kapot. Ging echt heel lomp en bleef staan.
Maar dat was echt niet goed gemaakt allemaal
Hier leer ze inderdaad ook gewoon stil staan. Maar soms is het toch wel handig als je ze even vast kan zetten. En oef, als het zo makkelijk om gaat allemaal... niet best.
Ir111 schreef:Ik had bedacht dat ik losse ringen op de balk wil schroeven met niet al te heftige schroeven met het idee dat ze dan de ring lostrekken (en niet de balk) als er ooit stress is. Liever een paard los op het erf dan beschadiging van het paard door hangen en niet loskomen...
Misschien is inplaats daarvan dan zo'n veiligheidsding voor jou ook wel een idee? Dan komen ze ook los in geval van paniek en heb je geen losse (mogelijk scherpe) schroeven.
Even lopen zoeken, dit idee;
https://www.kramer.be/Paard/Halsters-to ... ndhulp?d=1
Prairy schreef:Ik ga zo'n zelfde constructie maken. En mijn man kennende kunnen daar 4 paarden aan trekken en dan gebeurt er nog weinig

Volgens mij is Marlies haar man van hetzelfde soort

Mwoah, mijn man bemoeit zich verder nergens mee op paardengebied hoor
Mag ik allemaal zelf bedenken
(wat ik overigens doorgaans ook juist wel weer leuk vind). Ik ben wat dat aangaat meer de "hands on" van ons twee en zeker de meest creatieve op dat vlak haha! Maar hij krijgt er wel steeds meer aardigheid om samen dit soort dingen op te pakken, ben ik blij mee
Alvast even gebruik gemaakt van de nieuwe poetsplek
Hier "hing" het touw nog, 2 seconden later lag ie los haha, je zet zijn lip al aan het werk
.

En even daarvoor, drie op een rij
Ze waren naar de koeien aan de overkant aan het kijken die blij stuiterend de wei op kwamen