[Centraal] Bokkers op de woningmarkt *deel II*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt *deel II*

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 08:35

Vandaag hopelijk antwoord van de bank. Spannend!!

Mirjam79

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 09:53

spannend Jolien!

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 10:37

Spannend Jolien!

Zie dat Neon al antwoord heeft gegeven, maar ja, tijdelijk zwart dus. Is heel raar maar ook heel fijn stiekem :))

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 11:35

Even weer internet tot mijn beschikking,

Juval, gefeliciteerd.
Nelleke, wat ontzettend frustrerend zeg. Je kan dan wel door de grond zakken.
Jolliegirl en joolien, houd hoop, zo ging het bij ons ook, tot vervelens aan toe, dan was dit niet goed, dan was dat niet goed. Maar het is zo ontzettend spannend en brengt spanningen met zich mee. Succes dames, komt vast goed.
Zerena, al meer nieuws?

Hier inmiddels aardig gesetteled, voel me al echt thuis, dat had ik in het vorige huis niet. Inmiddels ook de papegaai thuis en die was ook gewoon in zijn hum. Verhuizing was even spannend, 2 van de 7 konden op het laatst niet en ook een andere kar moest geregeld worden. Maar we zitten er, en ik geniet echt, ik kan op de fiets naar mijn paard en steek de straat over en ben in het bos met de hond. Eerst moest ik overal voor in de auto stappen om ergens te komen.

Ik heb de 15e internet dan plaats ik foto's, dames succes met alle spanningen rond koop en verkoop. Het word je soms niet makkelijk gemaakt, maar probeer positief te blijven. Hoe moeilijk dat ook is.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 12:30

thanx voor alle lieve berichten!!

Nelleke, wat vreselijk balen hoe het loopt zeg. ik hoop dat het toch nog goedkomt, ook voor je kopers natuurlijk!

duimen voor iedereen die met de bankzaken bezig zijn.. lastig als alles zo lang duurt zeg. succes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 12:35

Wat vervelend om te lezen dat er veel mensen met onzekerheden/rompslomp zitten. Gelukkig ook wat fijne berichten! :)

Wij hebben vanmiddag een afspraak met de makelaar, even overleggen wat nu handig is om te doen. Door het huis wat we op het oog hebben heeft de verkoop van de flat toch wel haast gekregen ineens.

Lisette1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 13:02

Succes met het rond krijgen van de hypotheek Jolien!!

Vanavond voor de tweede keer naar hypotheekadviseur, hij zou compleet kostenplaatje voor ons berekenen. Dus ben erg benieuwd. En maandag weer bij drie huizen kijken, bij twee voor de tweede keer.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 15:47

We krijgen de hypotheek wel, da's t probleem niet zo...
We weigeren puur om advieskosten te betalen..en zo nog wel wat meer kosten.. t is allemaal geldjatterij...Puur geldjatterij..

We hebben hier iemand in huis die al meer dan 15 jaar in dit vak zit en dondersgoed weet wat ie doet..
Nu kunnen we pas de 28e op een gesprek terecht... terwijl we de 21 eigenlijk al een aanbetaling moeten doen...
Zegt die miep aan de telefoon: Ja maar de weken tot de afspraak heeft u nodig om alle stukken te verzamelen..
Dus mn schoonvader antwoord heel droog: Mevrouw, als u nu uw mailadres geeft heeft u binnen 15 minuten ALLE stukken voor uw neus.

Maar nee, er moet perse een gesprek plaatsvinden en dat kan pas op die datum... omdat je op de risico's gewezen gaat worden..en dingen moet invullen..
Ach... vriendlief gaat gewoon braaf ja en amen zeggen op advies van mn schoonpa..
En de rest regelen we zelf.. :)
In dit geval hebben wij het ''verstand'' van die adviseurs allemaal niet nodig..
En dat scheelt ons rustig 2500 euro...

T gaat nu alleen wat langer duren zegmaar... :)

Jolien: Spannend!
ik duim voor je!! :D

*Gaat weer even bijlezen*

Lisette1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 15:58

Advieskosten is tegenwoordig toch gewoon verplicht valt daar nog veel aan te onderhandelen? Want dan heb ik het verkeerd begrepen. Dacht dit vaste kosten zijn die je van te voren weet en waar niks meer over handelen valt.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 16:18

Klopt, advieskosten zijn verplicht. Valt vrij weinig aan te doen, of je moet een verstrekker vinden die execution-only doet.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 17:23

De advieskosten zijn inderdaad een boel geld, maar het is niet anders. Wij gaan nu 21 november tekenen bij de notaris!

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 20:32

Berdien schreef:
Klopt, advieskosten zijn verplicht. Valt vrij weinig aan te doen, of je moet een verstrekker vinden die execution-only doet.

Bedoel je dat de meeste hypotheekverstrekkers met tussenpersonen werken? Waardoor je moeilijk onder die advieskosten uit kunt komen?

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 20:46

Nee, advieskosten zijn verplicht, de Rabobank is er zelfs al eens voor op de vingers getikt dit jaar.
Misschien interessant artikel: http://www.geldenrecht.nl/artikel/2013- ... heek-dalen

Dus Jolliegirl, je komt er niet onderuit. Ook al heb je geen advies gekregen. Maar voorheen was het afsluitprovisie, die betaal je nu niet meer.
Je kunt wel weigeren te betalen, maar ik denk niet dat je er veel mee op schiet, aangezien je hypotheekverstrekker je dan direct als wanbetaler gaat zien en ze op een niet zo leuke manier hun geld kunnen opeisen.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 20:58

Met "execution-only" wordt er geen advies gegeven, waardoor die kosten ook niet berekend kunnen worden. Ik vraag me alleen of hoe hypotheekverstrekkers hiermee omgaan? Is het ook mogelijk om zonder tussenpersoon (op basis van "execution-only") ergens een hypotheek af te sluiten?

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 23:04

ik dacht dat je bijvoorbeeld bij Moneyou die optie wel hebt.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 23:12

Wat ik ook niet snap is dat je eerder aangeeft dat je wel een advies en gesprek hebt gehad. :?

Jolliegirl schreef:
Hypotheek moeten we nog aanvragen, advies en gesprek hebben we al wel gehad en we weten dus wat de mogelijkheden zijn.

Sylke104

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 23:16

Jolliegirl schreef:
We krijgen de hypotheek wel, da's t probleem niet zo...
We weigeren puur om advieskosten te betalen..en zo nog wel wat meer kosten.. t is allemaal geldjatterij...Puur geldjatterij..

We hebben hier iemand in huis die al meer dan 15 jaar in dit vak zit en dondersgoed weet wat ie doet..
Nu kunnen we pas de 28e op een gesprek terecht... terwijl we de 21 eigenlijk al een aanbetaling moeten doen...
Zegt die miep aan de telefoon: Ja maar de weken tot de afspraak heeft u nodig om alle stukken te verzamelen..
Dus mn schoonvader antwoord heel droog: Mevrouw, als u nu uw mailadres geeft heeft u binnen 15 minuten ALLE stukken voor uw neus.

Maar nee, er moet perse een gesprek plaatsvinden en dat kan pas op die datum... omdat je op de risico's gewezen gaat worden..en dingen moet invullen..
Ach... vriendlief gaat gewoon braaf ja en amen zeggen op advies van mn schoonpa..
En de rest regelen we zelf.. :)
In dit geval hebben wij het ''verstand'' van die adviseurs allemaal niet nodig..
En dat scheelt ons rustig 2500 euro...

T gaat nu alleen wat langer duren zegmaar... :)

Jolien: Spannend!
ik duim voor je!! :D

*Gaat weer even bijlezen*

Hier eens even op inhaken, ben benieuwd wat hier uit gaat komen
Ben namelijk ook flink pisoff hier over, verkoop en koop huis voor bij zelfde bedrag, hypotheek gaat niet veranderen en leg zelf de kk bij, dus wat advies nodig, jawel hoor moet toch op gesprek(600 ballen) en dan komen de afsluitkosten er nog boven op(die kan ik begrijpen, want onderpand veranderd en moet opnieuw worden opgemaakt.
Ik moet dus gaan betalen voor advies ik niet krijg en hun vertel wat er moet gaan gebeuren, te erg voor woorden

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 01:20

Neon, dat was dus een gratis adviesgesprek bij de hypotheker.

En reken maar dat wij die 2100 euri niet gaan betalen ;)
K zal morgen een vragen wat het nou precies is..of het daadwerkelijk dat advies gesprek is of dat er nog meer was waardoor we die kosten kregen..

Iig.. Er staat een of ander gesprek bij een bank geplant op de 28e.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 01:24

Nou idd Cobelens..
Er zijn zoveel dingen krom..ik wil nu weten wat recht is..
En alle overige dingen betalen we gewoon niet..

Net als verplicht bij een bepaalde notaris zitten..
HALLO?! WIJ zijn de kopers...

En waar had het mee te maken?? Juist. .de makelaardij maakt weer winst...

Mooi niet dus..ook met die geldjatterij werken wij niet mee...

Ik denk dat wij hier iemand hebben die dondersgoed weet wat we wel en niet hoevn te betalen...en die zich niet laat naaien..
Vaak word er gewoon smerig teveel betaald...
Winst voor de bank..winst voor de notaris..winst voor de makelaar...

Wij doen zelf niets a.d aanvraag.. Dit doet schoonvaders voor me(ons) en da's de beste tussenpersoon die ik ooit heb gehad..
Die heeft al menig euros op mn rekening laten vallen smv terugvorderingen van naaierige werkgevers e.d...

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 08:06

Vaak krijg je te maken met bedragen die vaststaan en waar je niet onderuit komt, ik vraag me af hoe jullie het dan gaan aanpakken? Op die 'execution-only' basis een hypotheek aanvragen? Dat beperkt het aantal hypotheekverstrekkers wel, denk ik, waardoor je misschien te maken krijgt met hogere rentetarieven waardoor je uiteindelijk duurder uit zou kunnen zijn?

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 08:18

Hoi allemaal. Sorry dat ik zo weinig reageer. Ik zal vanavond proberen bij te lezen. Iedereen gefeliciteerd die een bod hebben gehad. Gisteren kreeg ik van funda een email ons huis is verkocht. We kregen een email van de kopers dat de financiering rond is. We gaan de goeie kant op!

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 08:19

Dat is fijn nieuws, appiesjappie!

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 08:37

Niet alleen een tussenpersoon rekent advies, banken zelf ook. Dat moet elke verstrekker vantevoren aangeven en daar moet je ook voor de adviseur voor je aan het werk gaat mee akkoord gaan. Een eerste gesprek is per definitie geen adviesgesprek. Advies moet namelijk vastgelegd worden en reproduceerbaar zijn.

Execution only wordt minimaal toegepast, je hebt als verstrekker namelijk rekening te houden met je zorgplicht (WFT) en hypotheken zijn over het algemeen een adviesplichtig product.

Al met al denk ik dat je weinig kans maakt dus Jolliegirl, maar wens je veel succes.

Lisette1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 09:14

Op sites van banken en hypotheekadviseurs staat toch duidelijk wat de kosten zijn bij het afsluiten van een hypotheek. Ben benieuwd of het gaat lukken om hier onderuit te gaan komen Jolliegirl, ik gun je het van harte hoor!

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 10:59

Ho..ho... Ik heb het niet over ALLE bijkomendr kosten he..

Ik weet ff niet precies meer hoe het zit..maar dr was een kostenplaatje van zo'n 2100/2500 euro... En daar kunnen we onderuit..
Dat word nu geregeld voor ons.
Uiteraard behoud je de notariskosten(Die we al goedkoper hebben weten te maken... want officieel mochten WIJ een notaris kiezen want wij zijn koper, maar nee de makelaar had verplicht een notaris.. die ook verplicht weer een of andere advieskosten stelde. Dat weigeren wij. En dat scheelt ons nu zo'n 800 euro..)

Die hypotheek komt er wel.. Hoeven we ons niet druk om te maken. Duurt alleen wat langer omdat de banken geen tijd hebben... O.a website van de rabobank plat voor t aanvragen e.d.. telefonisch was niet mogelijk, moest via de site..
Zegt mn schoonvader : ''mevrouw, heeft u in de gaten dat de site eruit ligt...?''
Mevrouw van de rabobank wist van niets, site lag er al 2 dagen uit.. :=
Hoezo lekker op de hoogte??

Net als de makelaar..
We gingen bellen voor uitstel..omdat de hypotheek zo lang duurt..
'' Meneer, u moet hiervoor even de hypotheker bellen..die weet wel hoe dat geregeld moet worden met uitstel''
Waarom de hypotheker? We hebben niets van doen met de hypotheker...

Maar oke, aanvraag moet schriftelijk ingediend worden, prima, gaan we dat doen. :j

T gaat allemaal even wat langer duren dan verwacht..
En er zijn gewoon een aantal kosten voor de hypotheek die we willen onderdrukken.
Degene die voor ons bezig is heeft al tig hypotheken gehad ivm eigen bedrijven enz enz... Dus die weet écht wel hoe het werkt.
Ik laat het dus in alle vertrouwen aan hem over, mn vriend net zo.
Laatst bijgewerkt door Jolliegirl op 08-11-13 11:17, in het totaal 1 keer bewerkt